Gå till innehåll

Dagens gnäll


FarfarsFilm

Recommended Posts

huh? Den filmen som gick längst ut från gränserna och spann runt på reglerna helt en sista gång var för mig en av dom bättre i serien.. Var lite mer brain-bender en flera av dom men så är det ju mardrömmar det handlar om... och då kan ju vad som hellst hända... vare sig man är i filmen eller spelar in den:p

 

jaja... jag har fördommar mot stockholm och tänker inte släppa dom i första taget... Göteborg har jag också fördommar mot... men att dom är mest glada fyllskallar är kanske inte riktigt samma sak... och vi norrlänningar är ju som vi är vi också för den delen... bonnläppar hela högen som bråkar om vad som skiljer en plätt från en pannkaka... och försöker varje år få OS till östersund... Jamtland jamtland, jamt å standut! ;)

 

Dagens gnäll... Att det ska vara så svårt att hitta riktig King Edward i piteå/luleå... står ju nästan aldrig namnet på peran i butikerna... och när det står så är det aldrig Kung Edward... innehålsdeklaration för bövelen! Varudeklaration! Jag vill ju veta vad det är för knölar jag betalar för och stoppar i kastrullen... usch usch...

Länk till kommentar
Share on other sites

Infogar min bil i misären... Besiktning = Kasst HC värde och spindelled. Jaha... ringer Ford som säger "Vi måste byta bägge spindellederna - det kostar 6.800:-". "Nä" säger jag. Ringer Mekonomen som säger "1600:-för en spindelled". "Bra" säger jag. Så kollar dom HC-värdes-felet också och upptäcker att 3:ans cylinder har typ noll i kompression = ventilrenovering = DYRT. Inte värt det på den gamla skrothögen (som förvisso kostat nada i reparation de senaste 3 åren).

 

Nån som vill ha en Mondeo?

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Max_H: Släng i en motor från skroten. Eller en topp bara.

 

Mina bilfel som jag vet:

Abs sensor, 1700.

Lambda sensor, 1500.

Soppaledningar, 500.

Klonkande i framvagnen, 1500-3000.

Bromsskivor, 2500.

 

Det är vad delarna kostar. Sen ska det göras också...

Bilen är en Audi från 94 som rullat 31000 mil.

Frågan är om det är värt att göra något alls. Bes om 45 dagar. Då kommer domen...

Tur är att man känner en bra mekaniker och inte bor i sthlm.

Men fixar jag de problemen jag vet så kommer bes hitta nya. Eller så tar det två veckor så går katalysatorn eller något annat dyrt åt hel*ete.

Behöver fyra nya däck också...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Max_H: Släng i en motor från skroten. Eller en topp bara.

 

 

Joo... men det är frågan om det är värt det på en 13 år gammal Mondeo som dessutom börjar rosta betänkligt... Ja ja, dom har hällt i ngt elakt medel som ska rensa och "lossa" en ev kärvande/otät ventil. Då blir 2000:- istället för 8-10.

 

Bilar är ett nödvändigt (?) ont.

 

Edit: Sen är frågan vad man ska ha istället... värt en egen tråd kanske...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

dom har hällt i ngt elakt medel som ska rensa och "lossa" en ev kärvande/otät ventil. Då blir 2000:-...

 

Köpt på TV-shop eller? Något sådant medel finns inte. Din mondeo har väl en DOCH motor? Om de hydraliska ventil-lyftarna kärvar så har du inte bytt olja på 10 år. Men så är det väl i sthlm.

Oljetrycket används för att öppna ventilen inte stänga den. Så om det kärvar så är det ventilfjädern som inte stänger ordentligt pga kass ventil eller topplockspackningen som gått åt helvete vilket är det troligaste.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Infogar min bil i misären... Besiktning = Kasst HC värde och spindelled. Jaha... ringer Ford som säger "Vi måste byta bägge spindellederna - det kostar 6.800:-". "Nä" säger jag. Ringer Mekonomen som säger "1600:-för en spindelled". "Bra" säger jag. Så kollar dom HC-värdes-felet också och upptäcker att 3:ans cylinder har typ noll i kompression = ventilrenovering = DYRT. Inte värt det på den gamla skrothögen (som förvisso kostat nada i reparation de senaste 3 åren).

Nån som vill ha en Mondeo?

/M

 

köp en traktor. fruntimmer blir imponerade. alla tittar när jag kör till systemet i Mjölby. lätt att få kontakt med fruntimmer. tar sen bilder på dom i skogen.

 

OLSON

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad var det som gjorde att det inte var komp i motorn, jag antar att det var det som avgjorde dödsdomen?

 

/KN

 

Verkstaden visste inte till 100% men dom gick ner och kollade med fiberoptisk kamera och tyckte sig se en spricka mellan cylinder 3 och 4. Tydligen inte ovanligt med en spricka där på just äldre Mondeo 1.8...

 

Orkar inte ens försöka byta en topp själv (har för övrigt ingenstans att stå och meka) och att lämna in en 14 år gammal bil för mellan 10 - 14 papp känns som en rätt korkad grej att göra.

 

Drar iväg den som reservdelsbil...

 

Ny bil: Peugeot 307 kombi.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkstaden visste inte till 100% men dom gick ner och kollade med fiberoptisk kamera och tyckte sig se en spricka mellan cylinder 3 och 4. Tydligen inte ovanligt med en spricka där på just äldre Mondeo 1.8...

 

Orkar inte ens försöka byta en topp själv (har för övrigt ingenstans att stå och meka) och att lämna in en 14 år gammal bil för mellan 10 - 14 papp känns som en rätt korkad grej att göra.

 

Drar iväg den som reservdelsbil...

 

Ny bil: Peugeot 307 kombi.

 

/Max

 

Haha, exakt samma procedur som för mig då :D Fast jag fick iaf 12 000 för mondeon när jag lämnade in den som inbytesbil då jag köpte min peugeot.

 

Fast min Peugeot 307 är inte kombi =)

 

Ska väl gnälla lite också då.

 

Min peugeot 307 blev repad igårnatt. Alla dörrar OCH ett fönster, nån har lekt och "ritat" med en sten.....

 

"They should be fucking killed man, no trial, no jury, straight to execution...."

Länk till kommentar
Share on other sites

[quote=_nemo_;144894

Min peugeot 307 blev repad igårnatt. Alla dörrar OCH ett fönster, nån har lekt och "ritat" med en sten.....

 

"They should be fucking killed man, no trial, no jury, straight to execution...."

 

Fy faan! Jag lider med dig. Det är en av anledningarna att jag inte har en nyare bil. Hade en Audi Cab ett par månader men hade konstant ångest för att någon meningslös 16åring skulle sätta en kniv genom suffletten och det skulle kosta mig 15000:-

Sålde den och köpte en volvo 142 istället...

Som jag bor nu skulle jag kunna ha en finare bil men då vågar man ju inte parkera vid affären. Och att ha en bil man inte vågar använda känns meningslöst. Den Audi 100 -94 som jag har nu har blivit påkörd/repad/parkeringsskadad tre gånger så två år. Men eftersom den är så gammal gör det inte så mycket...

Bankar ut plåten och kör vidare bara. Fattar inte hur svårt det kan vara att parkera utan att köra på bilarna på parkeringen. Jävla amatörer!

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Fyller på gnället:

 

Hade en Opel Vectra ett tag (firmabil) och nån "skrapade emot" lite när dom svängde runt hörnet (troligen buss/lastbil). Pris för reparation: 36.000:-. Då var man fasen glad att det inte var ens egen bil. Trots det tyckte Folksam att jag nog hade orsakat skadan själv.

 

Gnäll för: Försäkringsbolag och idioter som inte kan köra/parkera/låta bli att förstöra.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

var på Piteås bilriktning idag... var som att gå till vetrinären med en häst med brutet ben... han bara tog en koll på den och konstaterade "Om något försäkringsbolag är inblandat så kommer dom att lösa in bilen, för det där kommer bli runt 15 000..."... och nej... jag tror inte ens vi gav 15 000 för bilstackarn när vi köpte den begagnat för uppemot 10 år sedan... Och den som gått så problemfritt under alla år... känner mig som lille pojken i Old Yeller som känner sig skyldig att skjuta hunden...

 

Det var ju en sån problemfri bil! Nu haltade den hem till parkeringen sakta, vid varenda gupp gnällde det i hjulupphängningen... 22 år utan större problem och nu måste den tas ner på grund av ett brutet ben...

 

Får beskedet om ett par dagar...

 

Stackarn:(snyft...

Länk till kommentar
Share on other sites

vad fan är detta! ni snackar om svensson-bilar ! Var har ni kommit i livet om ni åker runt i en Opel, eller nåt att skit ?

Vanhedrande på detta forum.

Känner en killa som har svart Mercedes 23000 SEE svart. 3 kulhål blev hans död genom rutan. Länge leve hans släktingar och andra potatishandlare.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...