Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är det någon som har namn och adress till den som uppfunnit dessa förbannade plastförpackningar?

Köpte nyss en office-produkt delikat inslaget i ny plastförpackning. Tog en timme att öppna. Sax, kniv, såg och stämjärn. Dynamit och motorsåg väntade på sin tur. Hur många av er har inte skadat cd/dvd-fodral eller ännu värre förstört en dv-kasett, när man har bråttom. Eller skurit av sin hand eller ett ben när man ska öppna förpackningen av en liten skruv.

Ska man använda micron eller pansarvapen kanske, förslag?

Som sagt Namn.....................Adress............................

tel.nr behövs inte, hembesök gäller

/nils

ps. kondomer kan ju gå sönder men inte dessa fodral.

Postad

Detsamma gäller de läckra räkmackorna man ser. När man öppnat förpackningen sitter alla räkorna i taket fastlimmade i majonäs. Tur att inte varenda räka är inslagen i plast, oj så irriterande.

Hur skulle det vara om GB plastförpackade magnum-mandel. Bara lite glass kvar och var tusan tog alla mandelbitarna vägen.

När det gäller data är nog de små bläckpatronerna mest irriterande. Det bästa är ju köpa ny skrivare, så slipper man skära sej i tummen.

Som jag nyss gjorde med Microsoft-CD, Lasse laser.

/nils

Postad

Så är det med många förpackningar, sånna där förpackningar som hörlurar t.ex. ligger i. Eller ännu värre, CD-skivor.

Dom vill att man ska köpa produkten men fan inte att man ska använda den.

Postad
Men är det inte så, Jernby, att oöppnad produkt ökar i värde. Då gör de ju dig bara en tjänst ju...

Ledsen, Miss Emma, det där förstår jag inte. En produkt som inte kan användas beroende att den trasas sönder när man ska öppna den. Kan väl bara värderas högre av enstaka människor som kan öppna den utan att använda dynamit. Kassaskåp, t.e.x , produkten som ligger däri kan väl enbart öka i värde genom inflation. Men den har ju inget värde så länge man inte kan öppna.

/nils

Postad

(Förlåt att jag inte hänger med på det arga/tokroliga tonfallet i denna tråd.)

Till att börja med så har jag aldrig haft så stora problem med plastförpackningar. Inte så stora att de resulterar i nämnvärd irritation iaf.

En anledning till att göra förpackningar svåröppnade kan vara att det ska vara lite knepigt, eftersom det då blir en större tröskel till att sno varan på varuhus. Ganska ofta är det förpackningen som larmas, inte själva varan. Tillfället gör tjuven. En teori bara.

Till sist.

Men är det inte så, Jernby, att oöppnad produkt ökar i värde. Då gör de ju dig bara en tjänst ju...

Jag förstår precis hur du tänker... Men det gäller kanske inte en teknikprodukt som det finns miljontals av därute, och som dessutom blir inaktuell prestandamässigt efter ett par månader. ;)

Postad

Som san Nörd så öppnar jag aldrig en förpakning (på grund av minskat marknasvärde, har alldrig förstått folk som lekte med sin starwars figurer, otroligt) utan jag använder bara alla andras saker. På så sätt så får de den stora äran att slita med förpakningen.

Så köp varan och ladda sedan ned progrmet från Internet, kanske må vara olagligt, men du har ju faktiskt köpt det och kan använda din cd nyckel, vilket faktiskt är det du betalar för, licensen, och låt förpakningen stå vackert orörd i hyllan. Och för guds skul låt den inte samla damm, damma av den minst tre gånger per dag.

Postad
krossa'n mot en dörr?

Har jag provat, rekommenderas inte, för dörren gick upp och mamma kom in men cd:n den är hel.

Så är det med många förpackningar, sånna där förpackningar som hörlurar t.ex. ligger i.

Word på det! Köpte ett par koss till datorn, och jag fick bokstavligt talat använda såg för att få upp paketet då min sax hemma var för svag.

Till topic, så har jag aldrig problem med själva fodralen, däremot plasten som sitter över kan ta flera minuter att få upp, och man gör det aldrig med den där lilla remsan som "enkelt" ska få upp plasten (eftersom den är omöjlig att greppa). En gång ute på fältet smälte jag bort ena hörnet med en tändare för att få upp fanskapet.

Postad
Nu blir Harry ledsen....

Du menar när han skulle bända upp en 6-pack öl? Eller som problem många har, säger klick istället för psssst. När sen burken ska öppnas med spik och hammare, säger det splasch. Katastrof för den törstige.

/nils

Postad
Du menar när han skulle bända upp en 6-pack öl? Eller som problem många har, säger klick istället för psssst. När sen burken ska öppnas med spik och hammare, säger det splasch. Katastrof för den törstige.

/nils

Då ska man använda en sån här vanlig enkel konservöppnare av vridmodell.

http://www.sr.se/p3/puttepunsch/images/konserv2m.gif

Hur den fungerar på plastförpackningar, vet jag inte.

Postad

hmmm. nu brukar ju det finnas en "öppna här" flik på det mesta inplastat men jag har ju tagit del av min beskärda del vacuum-förpackningar jag också.

Den princip jag brukar gå efter är... leta efter en hålighet under plasten och använd vasst verktyg. dvd-fordral utan flik för öppning har ju oftast en inbuktning för att öppna lådan med när den är oplomberad. cd-skivor brukar också ha håligheter som blir över när dom gjort fästet för häftet som man kan nå i från utsidan. Kartonger och "slipcase"s (de där papplådorna runt fordralen som är för fina för att kasta bort) är dock svårare. försök att hitta någonstans som du kan trycka ner det vassa verktyget igenom plasten i.

Öl/läsk/cider-burkar öppnas lätt med valfri konservöppnare oavsett rull eller vanlig kniv-modell (har testat själv)...

Men jag ser bara framför mig hur harry sitter och sliter med gladpappen för att nå i ölen i en film jag glömt namnet på.;)

annars så är det väl bara å tänka på den gamla visan...

Far jag kan inte få upp min kokosnöt

inte ens med hammare och spiiiik

med en yxa, högg jag så jag blev stel...

(sånt här behövde jag aldrig göra för mufasa...)

Postad

Tror inte på konservöppnare till ölburk, då blir resterna på burken till för att skära av sej tungan på.

Nä, borrmaskin med 5mm borr, försiktigt på burken. Sen sugrör. För den törstige kan fler hål användas. Obs. ett sugrör per hål.

Harry möter väl gladpacken i Jönssonligan på en flygplats med en landande tysk och nåt datachips. Eller?

Finns en visa av Povel Ramel

"jag har ett hål i huvet sa Manne"

"jag skulle bara slå i nabb"

"då ropade pappa, använd huvet grabb!

Hur den intelligente jmalmsen kan placera något snyggt utskrivet pappersark i ett cd-fodral kräver en förklaring?

/nils

Postad

För den som har en gammaldags ölöppnare kan vända på den, då den har en trekantig ända, med en liten "flärp" under. Den var till för att öppna ölburkar på den tiden de var av järnplåt. Då fanns det ingen ölring att dra i, utan man tryckte ner en triangel med öppnaren.

Postad

Gorse, har du varit på semester i medeltiden, grävt upp nån trevlig grav nånstans. På medeltiden använde man slägga för att öppna ölburkar. Ölringar gav man som ring till sin älskade. Dom fattade inte "flärp" och förpackningar i plast.

/nild

Postad

En och annan pryl hittar jag i mina egna samlingar även om jag nyss kommit hem från bullerby cup (fotboll för barn). Järnölburkar är lite före min tid. Men däremot hade jag drapperier och gardiner tillverkade av riktiga ölringar på den tiden det begav sig. Nuförtiden går det ju inte att få loss ringarna.

Appråpå förpackningar, har nån köpt nya knoppar till köksluckorna på sistone? De är vacumförpackade så hårt att de plasten värmt fast i knopparna. Men där gick gränsen, så jag gick tillbaka till affären och fick nya utan förpackning.

Lasse: På jobbet var det en kille som slog av halsarna på champagneflaskorna med svärd. På riktigt.

Postad
Som san Nörd så öppnar jag aldrig en förpakning (på grund av minskat marknasvärde, har alldrig förstått folk som lekte med sin starwars figurer, otroligt) utan jag använder bara alla andras saker. På så sätt så får de den stora äran att slita med förpakningen.

Så köp varan och ladda sedan ned progrmet från Internet, kanske må vara olagligt, men du har ju faktiskt köpt det och kan använda din cd nyckel, vilket faktiskt är det du betalar för, licensen, och låt förpakningen stå vackert orörd i hyllan. Och för guds skul låt den inte samla damm, damma av den minst tre gånger per dag.

Detta är ju ett perfekt sätt, man köper grejerna, ju mer plast runt omkring desto bättre. Skryter med vad man har i bokhyllan. Snygga förpackningar bredvid intellektuella böcker som Freud och Hassel.

/nils

Postad
Detta är ju ett perfekt sätt, man köper grejerna, ju mer plast runt omkring desto bättre. Skryter med vad man har i bokhyllan. Snygga förpackningar bredvid intellektuella böcker som Freud och Hassel.

/nils

Precis, you get the general idea :)

Postad
Eller så gör man som gode Herman Hedning gör; man biter av halva flaskan och halsar den sen. Gäller nog enbart glasflaskor dock, kanske blir så metalliskt äckligt av burkarna.

Haha ja det måste vara MYCKET godare med glas xD

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...