Gå till innehåll

Döden.....


Tomtebo

Recommended Posts

En ko i Indien vore inte helt fel.

 

Dom kor jag träffade på i Indien såg inte särskilt friska och välnärda ut om man säger så. Inte brydde sig folk ett dugg om dem heller. Jag drar en liten parrell till Svenskarnas heliga kor. Invandrarna/dom utstötta/svaga i samhället. Dom är bra. Så länge folk slipper umgås med dem eller bo i samma trappuppgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dåså. Tur att man inte tror på återfödelse som djur...

 

Men dom anses väl som heliga, eller? Dom lämnas ifred? Dom slaktas inte direkt dom når någorlunda vuxen ålder?

 

Och en ko är en ko. Om man skulle råka återfödas som ko, så är man en ko. Inte en människa instängd i en ko.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom kor jag träffade på i Indien såg inte särskilt friska och välnärda ut om man säger så. Inte brydde sig folk ett dugg om dem heller. Jag drar en liten parrell till Svenskarnas heliga kor. Invandrarna/dom utstötta/svaga i samhället. Dom är bra. Så länge folk slipper umgås med dem eller bo i samma trappuppgång.

Svenskarna själva tror att dom är heliga kor internationellt. De är enbart lata. Dom utstötta och invandrare är produktiva, har livserfarenhet och har något att berätta ;) inom film t.e.x

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just det ja. angående vad man tror på efter man dör kan vara religiöst. Sorry!

I alla fall, Döden är ett begrepp som är väldigt svårt att hantera. Det värsta är också ifall den kommer väldigt plötsligt. Jag helst skulle vilja dö när jag sov, helst när man är jävligt gamla. Inte något jävla seg dragande i en sjukhus säng eller förblöda..

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just det ja. angående vad man tror på efter man dör kan vara religiöst. Sorry!

I alla fall, Döden är ett begrepp som är väldigt svårt att hantera. Det värsta är också ifall den kommer väldigt plötsligt. Jag helst skulle vilja dö när jag sov, helst när man är jävligt gamla. Inte något jävla seg dragande i en sjukhus säng eller förblöda..

 

Självklart vill man helst vara medvetslös inför dödsögonblicket. Fast det sägs vara ganska behagligt att drunkna och att frysa ihjäl. Att frysa ihjäl är förstås en bitch i början, men efter ett tag blir tydligen helt varm och mysig, man drömmer sig bort och somnar in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående drunkningsdöden, så återberättar jag bara vad jag hört drunknade upplevt (sådana som förstås lyckats återupplivats efteråt). Om Nemo varit där, och inte på något sätt upplevt det trevligt, så får man väl ta vad man hört förut med en nypa natriumklorid. Det kanske gällde folk som drunknat efter att de frusit ihjäl i en isvak... Jättehärligt! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har också hört att drunkning ska vara 'lindrigt', och att man blir varm o go innan man fryser ihjäl.

 

Vad tror jag? Om inte starchild-grejjen stämmer (;)) så antar jag att det blir som någon annan här sa, det blir ingenting. Ja alltså som när du somnar t.ex., dagen efter vet du inte när du somnade på kvällen, och ja så blir det nu också, bara att du inte vaknar upp. Inga drömmar, ingenting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående drunkningsdöden, så återberättar jag bara vad jag hört drunknade upplevt (sådana som förstås lyckats återupplivats efteråt). Om Nemo varit där, och inte på något sätt upplevt det trevligt, så får man väl ta vad man hört förut med en nypa natriumklorid. Det kanske gällde folk som drunknat efter att de frusit ihjäl i en isvak... Jättehärligt! ;)

 

Smaken är väl som baken gällandes sätt man tycker är skönt att dö på också.

 

Att drunkna är iaf inget jag skulle rekommendera mina närmaste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte på "ingenting" efter döden. Och det går under samma "logik" som jag tillämpar när jag anser det självklart att det finns liv på andra planeter. jag menar, all denna kopiösa tomhet, men endast på detta sandkorn (jorden) finns det medvetanden som ser, hör och känner sin omvärld. Tror inte det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte på "ingenting" efter döden. Och det går under samma "logik" som jag tillämpar när jag anser det självklart att det finns liv på andra planeter. jag menar, all denna kopiösa tomhet, men endast på detta sandkorn (jorden) finns det medvetanden som ser, hör och känner sin omvärld. Tror inte det.

 

Vi har nog ett ganska likt tänkande om det här.

 

Fan allt snack om döden fick mig sugen på att damma av ett gammalt manus jag har på datorn. Får se om jag slänger upp det här på sidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog rätt Simon. Men det skulle väl gälla allt med "liv" /hjärnor, även djur.

Gör så här. Kolla exakt när ni är födda. Gå tillbaka ca 9 månader. (alltså när ni var på gång att bli litet foster) Kolla vilka som dog då.

Detta kan få häpnadsväckande klarhet om dej själv. Gäller även fåglar och andra djur.

Tror du på att medvetandet kan leva vidare? Jag vet inte, men många tror det.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är ju frågan om djur har ett medvetande. Självklart är de medvetna om sin omvärld, men de är knappt medvetna om sig själva. Det finns inte ett djur som fattar att de ser sig själva i en spegel, de funderar inte på framtiden, de funderar inte på "sin roll här på jorden", de har ingen skaparlust. Jag tror vi människor är större varelser än djuren, ämnade för mer än i snitt typ 66 år här på jorden.

 

Ja, jag tror att medvetandet lever vidare, i nån form. Och jag tror jag får "möta" både min döda polare och Stanley Kubrick på andra sidan. Och Povel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är ju frågan om djur har ett medvetande. Självklart är de medvetna om sin omvärld, men de är knappt medvetna om sig själva. Det finns inte ett djur som fattar att de ser sig själva i en spegel, de funderar inte på framtiden, de funderar inte på "sin roll här på jorden", de har ingen skaparlust. Jag tror vi människor är större varelser än djuren, ämnade för mer än i snitt typ 66 år här på jorden.

 

Ja, jag tror att medvetandet lever vidare, i nån form. Och jag tror jag får "möta" både min döda polare och Stanley Kubrick på andra sidan. Och Povel.

 

Både delfiner och vissa apor och Elefanter kan känna igen sinn egen spegelbild. Vad det tänker på vet jag inte dock:P

 

http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/11/en-sjlvmedveten-elefant.html Elefanter

http://news.nationalgeographic.com/news/2006/10/061030-asian-elephants_2.html Elefanter

http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/167/3914/86 Apor

http://www.pnas.org/cgi/content/full/98/10/5937 Delfiner

Länk till kommentar
Share on other sites

Både delfiner och vissa apor och Elefanter kan känna igen sinn egen spegelbild. Vad det tänker på vet jag inte dock:P

 

Där ser man. Jag var väl för kategorisk. Ville bara få fram en poäng. Utifall självmedvetande räcker för att få uppleva andra sidan, så är det ju förstås bara skoj om också chimpanser, elefanter och delfiner kommer dit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte katter känna igen sin egen spegelbild? Kommer ihåg min lilla katt. Första gången blev hon vettskrämd och trodde det var en annan katt, men sedan insåg hon att det var hennes egen spegelbild.

 

I allafall, angående hur man vill dö, Jag skulle säga att drunkna är nog det värsta, eller att brinna till döds. När jag menar att det är värst med att drunkna så kommer jag alltid och tänka på bland dom sista scenerna i filmen " the perfect storm" Ni vet, när båten är på flera meters djup och sjunker, man står där och vet att man inte kan hålla andan tillräckligt länge för att ta sig till ytan. Den där lilla minuten innan man får paniken och börja andas vatten måste ju vara förskräckligt. Att tänka på sina nära och kära osv.. fy fan alltså..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att din katt lärde sig att spegelkatten inte var ett hot. Alltså ignorerades den med tiden.

Nog om det.

 

Självklart är det jobbigt att drunkna just innan. Det är också fruktansvärt jobbigt att ha en pistol riktad mot skallen, om än det tar ett skonsamt kort ögonblick att dö av pistolens kula.

Länk till kommentar
Share on other sites

I allafall, angående hur man vill dö, Jag skulle säga att drunkna är nog det värsta, eller att brinna till döds.

Ja, efter senare tids händelser på Östersjön och i New York är detta en död som knappast man vill prata om.

 

Of topic. Tomtebo. när jag ser din blog blir jag förbannad på min gamla hemsida.

Himla snyggt och rent, din blog :)

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, efter senare tids händelser på Östersjön och i New York är detta en död som knappast man vill prata om.

 

Of topic. Tomtebo. när jag ser din blog blir jag förbannad på min gamla hemsida.

Himla snyggt och rent, din blog :)

 

/nils

 

 

Med tanke på pågående händelser i världen är det bäst att inte prata om några tråkigheter alls. Vad hände i new york nyligen föresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur fan kan du dö före mig carbe enligt deatch watch? Jag dör tydligen Friday, August 15, 2081. Lång tid ditt som tur är! :)

 

Om newyork och östersjön tror jag han syfta på 9/11 och Estonia katastrofen.. eller?

 

Jernby: tack för att du tyckte om bloggen :)

 

simon W: Ah, det kanske hon gjorde.. vem vet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...