EvilElvis Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Återigen undrar jag hur liten backspegeln är? Jag minns när det ansågs vara god internetetikett att inte göra fpt-överföringar över antlanten efter klockan 14. Jag minns de flammande tillsägelsena om man hade mer än tre rader i signature. Jag minns vilken revolution det var med höghastighethetsmodem på 9600 baud när man tidigare kört splitt speed 75/1200 baud. Jo, ni läste rätt. 75 bit/sekund. Däremot är diskussionen intressant på ett annat plan, som Martin redan petar på. Hittills har ju vi ju kört internet på ganska ideela grunder och vi betalar inte full kostnadstäckning för våra abonemang utan endast våra ISPers utgifter och vinster. Men att bygga ut infrastrukturen är inte självklart vem vi skall fakturera. Mer rootservrar, snabbare linor och mer ipnummer (ipv6) är svårt att fakturera slutkunden då vi redan vant oss vid att det är billigt med internet. Ett förslag har ju varit att låta privata aktörer få komma in, men de lär väl inte göra något gratis och inte heller följa vad som anses vara idealt på internet. Kan en lösning vara att vikta trafiken och ta betalt efter bandbreddreservation? Går ej rent tekniskt i dag eftersom ipv4 inte har stöd för bandbreddsgaranti. Hur det är med ipv6 vet jag inte, men jag tror inte det. Mitt första modem var på 300 baud, var det grymmaste jag sett. Körde det på en Atari 800. Fanns inte så mycket att koppla upp sig mot, men det var coolt. Vill minnas att ELFA-katalogen fanns som BBS. Om vi hoppar till "internet"-tiden så minns jag när första Netscape betan släpptes (v0.96?). Det var stort att kunna se en bild och text samtidigt på skärmen. Helt plötsligt kändes inte Gopher lika hett... Vill även minnas att mail från början var byggt för 32Kb maxgräns? Idag får man frågor från folk på jobbet: "Du är det okej att maila 25Mb tror du?". 0 Citera
Team_fagott Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Jag hade ett hyperomodern modem på 14400 bps (köpte begagnat för "bara" 500 kr) Körde runt på BBS:er med min Amiga 500. Efter en vidrig telefonräknig som kostade mig en hel sommarjobbslön då mor min konsfiskerade modemet, fick i hemlighet låna ett på 1200bps, fast många baser tog inte emo under 9600 bps, fast det gick ju iaf att chatta med polaren via Ncomn och ringa vissa baser, bara för o chatta med sysopen. Häma ner filer var ju kört då dock. 0 Citera
Munthe Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Vilken lyxlirare! Själv hade jag hela 300 baud (det hetaste som fanns) till en Commodore VIC-64. BBSer för spelfusk var roligast. 0 Citera
Team_fagott Postad 24 mars 2007 Postad 24 mars 2007 Vilken lyxlirare! Själv hade jag hela 2400 baud (det hetaste som fanns) till en Commodore VIC-64. BBSer för spelfusk var roligast. På tal om det så var jag på en mässa förra året där en lirare hade programmerat en webserver för c-64, samt en browser 0 Citera
Christian van Caine Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 C-64! *minnen* Själv har jag byggt om min till en synth! Går fortfarande att ställa om den tillbax till data-läge....men det gör jag inte speciellt ofta :-) 0 Citera
EvilElvis Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 C-64! *minnen* Själv har jag byggt om min till en synth! Går fortfarande att ställa om den tillbax till data-läge....men det gör jag inte speciellt ofta :-) Äger flera C-64 som fortfarande rullar. Brukar alltid försöka programmera på den under semestern. Fortfarande en grymt skön dator. Min pride and joy är en C-64 med serienummer 3372. 0 Citera
Tomtebo Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 bah, varför kunde inte jag få pilla på en Comandor ? äsh, hade iallafall 8-bitar på den gamla goda tiden. Sedan kan man väl skryta om att man fick bredband 98-99 ;) 2mbit då ^^ mina vänner fick sitt två år senare eller liknande. Dock enbart 0.5mbit, jävlar vad man var poppis då. 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 >Elvis, har tre stycken, men eftersom dom börjar bli till åren, & en & annan spelning slitit på dom, så var jag tvungen att puzzla ihop en fungerande av dom tre :-) Vart tvungen att göra samma sak med en Atari Lynx v2 & ett gammalt NES...tjejen är smått vansinnig på mig för alla gamla döda skal som ligger här & skräpar som reservdelar :-) 0 Citera
EvilElvis Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 >Elvis, har tre stycken, men eftersom dom börjar bli till åren, & en & annan spelning slitit på dom, så var jag tvungen att puzzla ihop en fungerande av dom tre :-) Vart tvungen att göra samma sak med en Atari Lynx v2 & ett gammalt NES...tjejen är smått vansinnig på mig för alla gamla döda skal som ligger här & skräpar som reservdelar :-) C-64:an är den coolaste burken genom tiderna. Atari hade en hel del sköna också, och Atari 2600:an är väl grymmaste TV-spelet. Men C64:an har alltid haft nåt magiskt över sig. Vet hur det är att han en oförstående fru som inte ser charmen i 5 1/4" disketter och brödburkar i hela lägenheten. Men, men, hon får stå ut med jämna mellanrum. Bästa spelet är fortfarande "Bruce Lee" från 1983. Dags att dra igång Vice... 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 *le fånigt med en nostalgisk tår i ögat*...Bruce Lee...med en sumo som säger "Baum!" Älskade det :-) 0 Citera
Team_fagott Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 Säger bara. Crack out III.. och turrican o giana sisters, Mr dohs castle, culdron II, winzball osv..osv. mumma *snyft* 0 Citera
Jonas Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 När din syster tagit bort explorer genvägen från skrivbordet av misstag: "Åhnej, jag har tagit bort internet!" Men det var ju gammalt förra mileniet. 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 nån här som nånsin lirade The Detective Game? Det var grejer det. Förrutom klassiker som redan nämnts (The Great Giana Sisters, Wizball) fanns ju Lazy Jones, Save New York, Superman, Ghostbusters, Bubble Bobble, Cliff Hanger, Impossible Mission, IK++, Exploding Fist II, Yie Ar Kung Fu I & II, Bop'n'Rumble, Friday 13th, Super Pipeline, Crazy Caveman, Hero, Infiltrator II, The Last Ninja I & II... Det var en härlig tid... 0 Citera
Team_fagott Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 http://www.meristation.com/img/trivial/fma/last_ninja_3_1.gif http://www.larwe.com/museum/img/wizballtitle.gif Varå X-böx? Metal dust för i faen (kolla 40 sek in) *Torkar tårar* edit: Oh, ja musiken i det andra klippet är skriven för spelet, dock antar jag att hertztalen är lägre i själva spelet ;P 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 Fler klassiker: Commando, Commando Libia (satan vad blodigt det spelet var för sin tid), Nemesis the Warlock (fatta att fiendernas kroppar inte försvann! lik överallt!), Game Over, Who Dares Wins, Life Force, Zaxxon 0 Citera
Team_fagott Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 URIDIUM, RAMBO III, INFILTRATOR, GRYZOR; Salamander, MAGIC LAMP,... ja jösses 0 Citera
Team_fagott Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 elvis lever inte så det så Nä men musiken lever big time. Är du säker på att du är i rätt tråd? 0 Citera
Java ex Machina Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 URIDIUM, RAMBO III, INFILTRATOR, GRYZOR; Salamander, MAGIC LAMP,... ja jösses Seriöst förutom NES, hur vilken tv-spelskonsoll kan man räkna upp så många bra spel till som C64? Förresten, vad var det den här tråden handlade om? 0 Citera
Anhool Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Jaha, vi pratar musik nu! Lyssnar inte så mycket på gammal .sid men Space Harrier, International Karate, Comic Bakery är några favoriter. Blir mest nytt jag lyssnar på. Goto80, yay! Min favorit är Atari ST:n. Helt klart skönast ljud. Game Boy/NES tätt efter. 0 Citera
Anhool Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Varå X-böx? Metal dust för i faen (kolla 40 sek in) *Torkar tårar* edit: Oh, ja musiken i det andra klippet är skriven för spelet, dock antar jag att hertztalen är lägre i själva spelet ;P Spelet vet jag inget om men Welle:Erdball är otroligt bra. 0 Citera
Team_fagott Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Spelet vet jag inget om men Welle:Erdball är otroligt bra. Welle:Erdball ja dom är sköna som fan. Härligt nörd-tyska. Dom har föresten gjort låtar om c6-an (så klart :)) kommer inte ihåg villket album dock (orkar inte leta i skivhögen :p Spelet har jag inte testat då deet kräver kringutrustning från en annan dimension (aka obskyra tyska utvecklare) äger direkt (lär dock finnas en emulator som stöder SCPU vet ej villken) 0 Citera
Team_fagott Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Seriöst förutom NES, hur vilken tv-spelskonsoll kan man räkna upp så många bra spel till som C64? Förresten, vad var det den här tråden handlade om? Nä SID-chipet är unikt oäverräffat och eftertraktat, det tillverkas fortfarnde (eller igen) cynth-mokajänger-beatboxar (inte mitt område) med SID-shipet i. Finns många fantastiska spektakel i ljudväg på nes, fast jag anser att det är lite fusk då spelkasetterna i sig innehöll olika ljudchip (och grafikchip för delen) Föresten e någon sugen på ett NES så skicka gärna ett PM. 0 Citera
Anhool Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Nä SID-chipet är unikt oäverräffat och eftertraktat, det tillverkas fortfarnde (eller igen) cynth-mokajänger-beatboxar Föresten e någon sugen på ett NES så skicka gärna ett PM. http://www.sidstation.com/ Svensktillverkat till och med! Otroligt cool grej. Nästan omöjligt att få tag på verkar det som. 0 Citera
Java ex Machina Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 vänta nu hänger jag inte med. var gick diskussionen över till musik- och ljudchip? Det känns som att det saknas ett inlägg. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.