Gå till innehåll

Internet kanske lägger ner, You tubes fel.


Headman

Recommended Posts

http://www.sidstation.com/ Svensktillverkat till och med! Otroligt cool grej. Nästan omöjligt att få tag på verkar det som.

 

Har jobbat lite med en av snubbarna bakom SID-Station för en massa år sen. Då på ett helt annat projekt, men han nämnde att dom jobbade på det. Dom säljs i den mån dom kommer över SID-chip. Dom slänger alltså in riktiga gamla SID-chip i dom, i början var det rätt lätt att komma över gamla C-64:or att slakta, men det är svårare idag.

 

Atari ST hade fantastiskt ljud, men SID hade nåt speciellt. Gränserna för vad man kan göra med det tänjs hela tiden, liksom hederliga gamla VIC II med sina $d011 och $d016 trick.

 

C-64 for life! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

bah, varför kunde inte jag få pilla på en Comandor ? äsh, hade iallafall 8-bitar på den gamla goda tiden. Sedan kan man väl skryta om att man fick bredband 98-99 ;) 2mbit då ^^ mina vänner fick sitt två år senare eller liknande. Dock enbart 0.5mbit, jävlar vad man var poppis då.

 

Hehe... Jag säger bara Lysator och Rydnet, boys. Eller förresten, jag säger mer; -97 jobbade jag på en ISP i Tranås som då precis satsat på TRAMAN, ett kommunalt sponstrat fibernät som går runt hela kommunen. Ungefär halva arbetsstyrkan bodde i lägenheter i två hus. Gissa om det hamnade en receiver där och GISSA om vi ägde nätet efter klockan 18! Quake har aldrig rullat bättre!

:-P

Länk till kommentar
Share on other sites

Welle:Erdball ja dom är sköna som fan. Härligt nörd-tyska. Dom har föresten gjort låtar om c6-an (så klart :)) kommer inte ihåg villket album dock (orkar inte leta i skivhögen :p

Well, typ några stycken per platta....plus att musiken till stor del är gjord på en första versionen C-64 redan den ;-)

SID-chippen har inte tillverkats på nästan 20 år ge-&-ta, men som tidigare skrivet så skördas SID:arna till nya maskiner från gamla äkta 64:or.

SJälv tycker jag det är fusk & fortsätter använda min gamla 64 som den är till synth :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vill jag inte skryta (eller jo det vill jag) var på loppis idag. hittade en låda med kompletta c64 or för 30 kr st (köpte både en slim och en brödburk).. eller jo bandstationerna tog dom en fema extra per st för :). Spelen kostade 1 kr/st. Fast då fick jag å andra sidan en final cartrige III på köper med manualer. :D Lyckligaste dagen på flera månader.. Over and out

Länk till kommentar
Share on other sites

Säg inte att spelen funkade också??? Mina gamla spel har troligen drabbats av klassiska problemet att saker har "läckt" över till andra sidan så det blir bara fel vid inladdning hela tiden... :(:(:(

 

Är fortfarande stolt ägare av: Vic20, C64 (brödburk), C128 och en Amiga 1200... :)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelen fungerar fina fisken, både originalen och turbo banden.

 

Trimma tonhuvudet så ska du se att det går fint (lilla hålet framför kasettluckan). Ev kör ett rengöringsband. Sitter i vanliga fall med en 1541 här (diskdrive) betydligt smidigare. 2 A1200 +3x 500or har jag. Tyvärr ingen c128 :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Been there, done that... Ska testa rengöringsband eller topz. Har en diskdrive, men den är paj. :(

 

/Max

 

 

Trist. En DD-kostar ju några kronor. MEn den bandstation kan du ju få för billiga penningar.

 

På ta om det. Som en anekdot. Kasettspelen lagras ju som ljud, pip,toner,tjut eller wathever (principen påminner om en den i tonvalstelefoner kan man säga) I de länder som inte var med i DDR fann det radiostationer som en viss tid varje vecka sände ut månadens spel i etern, så då var det till att ha ett tomtnband och spela in. Jag vill bygga en tidsmaskin.:l

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter inte troligt.

För att??

Prova att släng in ett vic 20/64/128 band i stereon så fattar du ;) (gärna på max volym) Tonvals exemplet var kanske dåligt, data överföringen fungerar precis som ett modem som också sänder data med hjälp av ljud.

 

http://www.geocities.com/SiliconValley/Platform/8224/c64tape/faq.html

Q: I have got a C64 game on tape and I want to play that game on a PC using an emulator. How should I do?

A: The best solution is to create a TAP file. All C64 tapes can be converted to TAP. There are two ways to do so: connect your datassette or C64 to the PC's parallel port, or connect a tape player to your sound card. The former needs a custom-built cable, so you need to be an electronics freak to do that.

 

mer:http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/documents/projects/interfaces/soundcard2tape.html

http://www.rejas.se/fritis/datorkommunikation/chap_dataoverforing.html#AEN99

 

Företag använder ofta fortfarnde t.ex DAT-band för backuper, det finns även (fanns) kit man kunde köpa och göra en hårdiskbackup på vhs. Brukade själv kopa c64 spel i vår dubbeldeckar stereo när jag var liten. Det var tider det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter inte troligt.

Team_fagott har rätt. På den gamla goda hederliga tiden, när fildelning fortfarande var en del av vardagen som ingen ansåg vara fel på minsta lilla sätt (det här var på 80-talet, eller stenåldern även kallat), så brukade man kopiera spel genom att spela över analogt via dubbeldäckare (kassettbandspelare med två kassettdäck).

 

Det var grejer, det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trist. En DD-kostar ju några kronor. MEn den bandstation kan du ju få för billiga penningar.

 

På ta om det. Som en anekdot. Kasettspelen lagras ju som ljud, pip,toner,tjut eller wathever (principen påminner om en den i tonvalstelefoner kan man säga) I de länder som inte var med i DDR fann det radiostationer som en viss tid varje vecka sände ut månadens spel i etern, så då var det till att ha ett tomtnband och spela in. Jag vill bygga en tidsmaskin.:l

 

Detta testades även på Sveriges Radio under en period. Minns att man satt med bandspelaren och lirade in för att se vad det blev.

 

Edit: Kom på att det kanske inte var på SR, utan på lokalradion, minnet sviker.

 

En skev polare till mig satt och lyssnade på Summer Games II en hel sommar, han påstod att det lät bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta testades även på Sveriges Radio under en period. Minns att man satt med bandspelaren och lirade in för att se vad det blev.

 

Edit: Kom på att det kanske inte var på SR, utan på lokalradion, minnet sviker.

 

En skev polare till mig satt och lyssnade på Summer Games II en hel sommar, han påstod att det lät bra...

 

Hehe. Antiongen var han skev. Eller så missförstod du, han kaske rippade soundtracket till ett kasettband ;) Hoppas jag. Det lät däremot bra. När jag tänker efter har jag ett minnee av att en person med megaanläggningen slängde på ett c64 band i stereon baera för att få en däckad gäst att gå hem kl 04.00, enligt utsago ska detta inte ha hjälpt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, föredrar väl iof lite schysst Merzbow eller WhiteHouse före en 64:a-kassett ;-)

 

Tycker åsså det låter lite osannolikt att nån verkligen sänt dataspel via radion. Inte för att det skulle vara svårt, utan för att det låter som nåt man hade känt till.

By the way, för att vara petig...datan är inte ljud, men den kan spelas upp som det ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, föredrar väl iof lite schysst Merzbow eller WhiteHouse före en 64:a-kassett ;-)

 

Tycker åsså det låter lite osannolikt att nån verkligen sänt dataspel via radion. Inte för att det skulle vara svårt, utan för att det låter som nåt man hade känt till.

By the way, för att vara petig...datan är inte ljud, men den kan spelas upp som det ;-)

 

Är 100% sanning att det skedde, men jag minns inte om det var lokalradion eller SR. Det var dock inga kommersiella spel, utan endast enklare saker, förmodligen inknappade från Compute! eller liknande. Minns en rip-off på Crazy Balloon eller vad det hette till Atari 2600:an. Har t om banden kvar nånstans i högen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...