Gå till innehåll

vad är er favvofilmmusik? :)


Unknown1101

Recommended Posts

Kan ni berätta er favvokompositör, eller favortifilmmusik - vill nämligen ha lite bra musik, då jag börjar tröttna på Hans Zimmers...

 

Det är nämligen så att filmmusik är min största inspirationskälla, och många ....i stort sett alla idéer jag haft har vuxit ur sån musik!

Kan ni några bra kompositörer eller låtar som har lika raskt tempo som Zimmers och låtar som kanske håller lika hög "kvalite"...behöver inte vara filmmusik

 

helst musik med lite tempo i :D inte genomsyrars av lugn :P ^^

 

Hans Zimmer - min favoritkompösitör...: king arthur, the rock, last samurai, pirates of the carribean, mfl

 

några andra bra (kanske inte filmmusikkompositörer)

craig armstrong -escape

filmen requiem of a dream's - summer overture

carmina burana - O' fortuna

sagan om ringen filmerna hade rätt hyfsad musik

Länk till kommentar
Share on other sites

James Newton Howard och Danny Elfman är bra kompositörer. Thomas Newman, Mark Isham, Michael Nyman och James Horner gör bra grejer de med.

 

Michael Giacchino som skriver musiken till Lost och JJ Abrams filmer har en rätt intressant stil med.

 

För tillfället är mitt favoritsoundtrack Gustavo Santaolalla's musik till "Babel".

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu redigerar jag en otäck rysare med Idenstam Gunnar - Cathedral Music

Redigera med den musiken i hörlurar till svartvita bilder är något alla bör prova på. 24-timmars sömnlöshetet blir abstinensen. Tror på musik/film hör ihop vid redigeringen.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns väll egentligen bara en ÄKTA legend i detta sammanhang...

 

JOHN WILLIAMS

 

Star Wars, Superman, E.T, Indiana Jones, Jurrasic Park, Saving Private Ryan, Hajen, Närkontakt av tredje graden, Schindlers List, och detta är bara de största klassikerna. Han har ju egentligen gjort allt som har kommit ur mr Spielbergs och herr Lucas portfolio, plus sjukt mycket innan dess också.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kontrar med Ennio Morricone (spagettiwestern med mera) :e

 

annars så diggar jag ju både Yoko Kanno (Cowboy Bebop) och Vangelis (Bladerunner, Chariots of Fire)

 

sen är ju Joe Hisaishi (studio ghibli's favvo) härlig.

 

och lite skamset så må jag ju erkänna att jag gillar Harry Gregson Williams också:)

 

får inte glömma Danny Elfman (tim burtons radarpartner) heller

 

men favoriten är nog ändå Morricone:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser utan tvekan att John Barry ligger i den absoluta toppen då hans mångfacetterade vackra och ståtliga musik - Inte minst till bond-filmerna - Bräckar allt, enligt min mening.

 

Andra Genier: Ennio Morricone och Sveriges egna Ragnar Grippe. Sedan har vi ju John Debney, Ennio Morricone, m.fl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevor Rabins soundtrack till Armageddon påminner om Hans Zimmers tempofyllda musik.

Danny Elfman är jag också en förespråkare av.

Annars är min favorit just nu James Newton Howards soundtrack till Lady In The Water (som också råkar vara en riktigt bra film).

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns många trevliga "filmkompositörer" tycker jag... Är det endast iHollywood-traditionen som efterfrågas?

 

Här kommer några ytterligare "godingar":

 

Bernard Herrmann, Max Steiner, Jerry Goldsmith, Nino Rota,Georges Delerue, Howard Shore, Michael Nyman, Erich Wolfgang Korngold.......

 

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Trevor Jones och/eller Trevor Rabbins - Last of the Mohicans (Den sista moikanen).

 

Air - The Virgin Suicides (och en for Lost in Translation).

 

Clint Mansell - Requiem for a Dream och The Fountain (har nu lyssnat konstant pa The Fountain i en vecka).

 

Thomas Newman - Shawshank Redemption, The Green Mile och American Beauty.

 

Gustavo Santoalalla borjar ta sig upp till toppen efter Brokeback Mountain och 21 grams.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ennio Morricone, Nino Rota, Hermann, Zimmer, Horner, flera miljoner till.

 

Morricone är ju nästan all-fadern till filmmusik. Finns ingen kompositör som kan variera sig som honom. Hans Soundtrack till Heavens of Days från 1978 är ju skänkt från himlen för oss musikälskare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...