Norbert Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Kanske Solomon jobbar åt Canon? *pinsam tystnad* Kollade på ett klipp från sidan du länkade till, jmalmsten. Det vobblade. :P 0 Citera
jmalmsten Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 norbert: konspirationsteoretikern i mig har länge pockat på min uppmärksamhet:p vilket klipp menar du? bron eller folket på stranden... den med fågeln kunde inte jag ladda hem... dels så störde en kraftig interlacing min uppmärksamhet men jag kunde inte se något som alls påminde om de skräckexempel vi sett förut... Någon som vet ett lätt sätt att göra pull-down-removal på VLC? de flesta klipp jag hittar är 24p på 60i och den där interlaceingen är jävligt irritersam när man vet att den inte borde vara där... och när jag ändå är inne på pulldown/up... den europeiska skjuter vad jag förstått 25p för att passa bättre med pal-apparater... eftersom fieldsen då ligger parvis och inte 3 och 2 hur gör vi europeer för att skapa en filmfil som kan visas progressivt? Jag är lite ny i det praktiska hanterandet av hdv nämligen... någon som har ett snabbt svar? är det så enkelt att det blir progressivt automatiskt eftersom fieldsen bara ligger där i ordning från början eller? förresten så har jag hittat ännu en sida med klipp i m2t-format... fortfarande stationära bilder med pulldown... och i irriterande gratis-uppladdnings-sidor... men det är ju något att se på iallafall... http://www.vasher.com/v4/v4_more.php?id=98_0_3_0_M4 flera klipp där är med väldans kort skärpedjup... men så är dom nere nästan på makrofotonivå så det förklarar nog den biten... 0 Citera
Tomtebo Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Haha, en konsperation kanske vi har här. Ja, det är ju lite konstigt att när det går som sämst för canon så dyker hans klipp upp. Alltså tanke på hur många som vet om wobblande bilderna ;) Eh, det funkar inte att konsperera... Man får ju riktigt trevligt DOF med hv2o det trodde jag inte. 0 Citera
Norbert Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 jmalmsten: Det blir progressivt automatiskt för oss PAL-användare. Jag brukar ändå redigera i ett progressivt projekt såvida jag inte ska blanda in något interlaced, alltså jag väljer "No fields" eller "Progressive" istället för "Lower field first". Tror inte VLC kan göra någon pulldown removal dock så man får säga till den som ligger bakom klippet att fixa det. Jag såg bara klippet med folket på stranden och även om jag också störde mig mest på linjerna så kunde jag direkt se att vobblingen fanns där, men inte lika mycket som för mig eftersom det här strandklippet var stationärt. Det vore lite absurt av Canon att göra ett exemplar som fungerar som det ska bara för att kunna släppa på falsk marknadsföring, men å andra sidan så väntar jag fortfarande på ett ordentligt promenadklipp från Solomon. ;) Glodde lite på Bad Taste dvd:n ikväll och kan konstatera att skärpedjupet inte är särskilt kort på de vidare bilderna, så jag tror nog att en HV20 utan adapter kommer närmare det naturliga skärpedjupet hos 16mm film än om man sätter dit en adapter som ger det där ultrakorta skärpedjupet. Är man ute efter 35mm-looken så kanske en adapter kommer närmare. Det här är en mycket intressant framegrab från en HV20 som visar på riktigt snyggt DOF även vid vidvinkel (utan att vara macro): 0 Citera
StenR Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 där står 16 mm film att camera aperture är 10,26mm (då med både perforering och ljudyta oexponerad som med PJ's gammla rulle:p)... skillnaden mellan hv20's 9,4 och 16's 10,26 är ju inte så vidare stor;)... Är det någon som vet måtten för andra HDV-kameror? Skulle HV-20 vara speciell på något sätt? 0 Citera
Jonsson Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 Kanske "Rain Man" har spelat in med en annan kamera... / Jonsson 0 Citera
Norbert Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 Är det någon som vet måtten för andra HDV-kameror? Skulle HV-20 vara speciell på något sätt?Jag vet inte många andra kameror förutom HV20 och HV10 som har 1/2,7" bildsensor för bara strax över 10 000 kr. Du får nog specifiera en prisklass om du vill veta måtten på andra HDV-kameror, men jag tar några exempel: Panasonic HDC-SD1 (för omkring 11k) har 1/4" bildsenorer Sony HDR-HC7 (för omkring 13k) har 1/2.9" bildsensor Sony HVR-A1E (för omkring 25-30k) har 1/3" bildsensorer Sony HDR-FX1 (för omkring 30-40k) har 1/3" bildsensorer Canon XHA1 (för omkring 30-40k) har 1/3" bildsensorer Panasonic AG-HVX200 (för omkring 50-60k) har 1/3" bildsensorer Canon XLH1 (för omkring 70-80k) har 1/3" sensorer Många populära kameror men ingen av dem har större sensor än HV20, ingen av dem har ens lika stor sensor som HV20. :) 0 Citera
StenR Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 Jag vet inte många andra kameror förutom HV20 och HV10 som har 1/2,7" bildsensor för bara strax över 10 000 kr. Du får nog specifiera en prisklass om du vill veta måtten på andra HDV-kameror, men jag tar några exempel: Tack Norbert, det var vad jag ville veta :) 0 Citera
Tomtebo Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 tack för den uppdateringen Norbert! Jävla snygg DOF på bilden du länkade. Nu blir man ju mer och mer sugen på att få hem kameran. Jag håller med dig på punkten angående promenad film. Skulle gärna vilja se Solomon visa oss ett sådant klipp. Ifall det inte wobblar börjar man ju undra lite :) 0 Citera
jbergman Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 skillnaden mellan hv20's 9,4 och 16's 10,26 är ju inte så vidare stor;)... Varifrån får du att hv20 har en sensor som är 9,4 mm bred? /Jakob 0 Citera
Norbert Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Varifrån får du att hv20 har en sensor som är 9,4 mm bred? /JakobDet var jag som antog att sensorns bredd är 1/2,7" vilket är lika med 9,4 mm. Om 1/2,7" är sensorns diagonal så är bredden något mindre. 0 Citera
jbergman Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Det var jag som antog att sensorns bredd är 1/2,7" vilket är lika med 9,4 mm. Om 1/2,7" är sensorns diagonal så är bredden något mindre. Okej. Läs http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp eller http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format och fundera på hur det kommer sig att fullständigt idiotiska måttenheter fortfarande existerar i herrens år 2007. Sensorn är alltså 5,27-5,37 mm bred, beroende på vem man tror på. /Jakob 0 Citera
Tomtebo Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Lite Off topic angående Sensorn, men min fråga är. Om man ska sätta på en stepdown ring eller step-up ring vilken storlek börjar man på och sedan går upp? 43mm har jag läst men stämmer detta? Jag undrar detta för jag håller på införskaffar mig saker till 35mm adapter.. Har nämligen ett 10+macro filter som är 55mm 0 Citera
Norbert Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 jbergman: Gash, nu känner jag mig blåst! Tomtebo: Den första siffran är kamerans gänga och den andra siffran är filtrets gänga. Så du ska ha stepring 43-55mm om det finns någon sån. Annars får du kombinera flera ringar. 0 Citera
Highdv Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Jag har provat kameran nu ett par dagar.Har provat handhållet, med enbent stativ och stadigt manfrottostativ.Tyvärr har jag ingen fullhd tv att se på men har fått se resultat på vanlig dator tftskärm 19 tum och bränt ner på dvd i "dvd format" till crt tv.Det jag märkt är att bildstabilisatorn hjälpt mig på" stillastående handhållna " tagningar men när jag går t ex i terräng så blir filmen "orolig"och otroligt jobbig att se på.Min gamla panasonic dv känns betydligt bättre ,klarar 35 mmvidvinkel.jag saknar att HV20 inte har bra vidvinkel(visst ,det finns konverters)NI som har större dyrare hdv kameror t ex canon XH A1 eller Sony´s FX 1 /FX7 hur upplever ni att HV20´sbildstabilisatorn står sig då man "filmar gående" i bl a i terräng? Har nu lämnat tillbaks kameran.Var först tveksam till hantering av kameran men den kändes helt okej i grundläggande hantering, men det är en liten kamera så reglage är små t ex manuell fokusering 0 Citera
Tomtebo Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Varför lämnad du tillbaka kameran? var det pågrund utav problem med bilden? Norbert: Okej, jo jag får nog kombinera. Men vad är skillnad mellan stepup och stepdown.. Något med filtergängan? alltså.. på Kameran som har 43mm ska jag ha en stepdown eller stepupring på den? 0 Citera
Norbert Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Highdv: Problemet med att bilden blir "orolig" när du går med kameran känner vi igen här. Jag började också klaga på detta så fort jag köpte kameran, men det verkar som om det är teknikens natur att bete sig så när man kombinerar CMOS + rullande slutare + HDV så man kan inte göra något annat åt den saken än att till exempel sätta kameran på sitt stativ och bära stativet och på så vis stabilisera den. Jag lämnade tillbaka min HV20 på grund av detta men nu funderar jag allvarligt på att köpa en ny eftersom det inte finns någon lika bra kamera i samma prisklass enligt mig. Det beror nog på vad man ska använda den till bara. Jag struntar i att använda den som familjekamera och använder den istället bara till planerade filmningar där jag kan stabilisera med stativ eller liknande. Tomtebo: Jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken men jag har för mig att stepup är till exempel en 58-52mm ring som då används för att stega från filtrets 52mm gänga upp till kamerans 58mm gänga. En stepdown ring hade då istället varit 52-58mm för att stega ner från ett filter på 58mm till kamerans 52mm. Som sagt, jag har dålig koll så det kan vara helt omvänt, men kamerans gänga brukar i alla fall alltid stå först och det är det enda man behöver hålla koll på. :) 0 Citera
Tomtebo Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Norbert: tackar, det jag ville veta. Jag hoppas att köper rätt sedan :) Håller med Norbert om kameran. Funkar ju inte direkt som familje kamera. Jag själv kommer använda kameran till ett flertal produktioner. Bland annat kortfilmen som jag kommer spela in i sommar. Då kommer jag köra mycket med stativ som stabliesator samt förmodligen en hemmagjord Dolly vagn. Man får helt enkelt planera lite mer hur man ska filma med hv20. De funktioner man får för priset är ju helt fantastiskt. 0 Citera
Norbert Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Absolut. Man får köra tester först och se hur bra det går att göra det man har tänkt göra i produktionen, så att man antingen kan justera utrustningen eller justera planerna om det inte funkar. 0 Citera
Tomtebo Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 En sak är ju iallfall säker. Istället för att bara dra fram kameran och skjuta så lär den ju att planera lite mer. Jag tror kameran kommer göra underverk. Jag har en känsla att jag kommer göra sjuka grejer med kameran. Hur är det att filma mot greenscreen med kameran? 0 Citera
Norbert Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Så kan man också se det. HDV är visst inte det idealiska för greenscreen, men å andra sidan, det är ju inte dv heller. Jag har aldrig testat själv men jag antar att man får prova sig fram och se. 0 Citera
Tomtebo Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Det är sant att Hdv kanske inte är idealisk för greenscreen. Jag ska testa mig fram när jag har kameran sen. Om man ljusätter "scenen" så lär det nog gå bra. 0 Citera
Johankan Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Tomtebo. Om du är osäker på stepringsupplägget så fråga i samband med beställning i butiken/webben. I alla fall Scandinavian Photo lämnar bra förslag på upplägg. Och då har du ju också möjligheten att byta om det visar sig inte fungera något vidre, och helt enkelt hänvisa till att du följt deras råd. Johan 0 Citera
Tomtebo Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Johankan: Tackar, Satt och tittade på ett par stepup ringar på tradera nämligen, men de visade sig vara fel millimeter... får leta vidare eller beställa från scandinavia poto. Då vet jag iallafall vad jag får.. 0 Citera
Skrytsson Postad 31 maj 2007 Postad 31 maj 2007 Besökte Lindqvist Radio (& TV) idag. Snackade om många olika kameror, bland annat om HV20. De kände till "fenomenet" att bilden "vrids" vid snabba panoreringar, de hade däremot inte hört talas om "vobblande bilden" när man går eller springer med kameran. De hade ett visningsexemplar så jag fick testa att springa lite med den (inne i butiken då förstås) visserligen rörde jag inte kameran alltför hastigt men jag tyckte mig i alla fall inte se några spår av vobblingar. Detta kanske bara visar sig när man sedan har fört över filmen till datorn eller ser på den på en tv... Hursomhelst så sa de att kameran presterar förhållandevis dåligt i väldigt svagt ljus eller mörker, de verkade dock inte vara helt säkra på vad de sa, ni som har kameran kanske kan tala om om det stämmer eller inte. En till defekt med kameran, enligt dem, var att när man har en extern mic kopplad till 3,5 mm ingången så uppstår det (spelas in alltså) ett surrande bakgrundsljud. Vet inte hur petiga de är, har någon här upplevt det? En annan grej, som de var osäkra på, var huruvida det går att ställa in (och låsa) bländaren manuellt. Går det? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.