Gå till innehåll

Gåshuds-scen som du kan se om och om igen?


e93mw

Recommended Posts

Nu tänkte jag ge mig in i diskussionen lite.

 

 

Vidare kan jag ju fortsätta på Braff-spåret med att säga att det finns en scen i Scrubs(jag vet, ingen film. Men ändock en gåshudsscen). I avsnittet som heter My Screwup, tror det är det fjortonde avsnittet på tredje säsongen. Där dör Ben(Brendan Fraser), eller ja. Hela avsnittet är ett "mindgame" där Ben egentligen dött men Cox (Johnny C McGinley) fortfarande ser honom. Sedan, på en liten gångstig kommer Cox, Ben och JD(Braff) gående, då försvinner Ben och de är på en kyrkogård, samtidigt börjar Joshua Radin - Winter spela. Jag måste nog säga att det är den bästa scenen i världshistorien, om ni inte sett den, gör vad som helst för att få se den, jag lovar att ni inte ångrar er.

 

Jupp! En riktigt bra scen.

 

Och om jag kan spåna vidare på tv-spåret så ett avsnitt ur Desperate Housewives. Säsong 3 avsnitt 7.

Där några av dem blir tagna som gisslan i affären av en svartsjuk fru. Ett avsnitt som påminde mig om att det är SÅNNA tillfällen man blir glad av att det finns tv-serier. Man kan bygga upp så mycket som man egentligen inte trodde man skulle ha nån nytta av, till ett sånt ögonblick. Lynette är därinne med mamman till hennes mans andra dotter. Och ja. En riktigt fin gisslansituation och en riktigt fin dödsscen. Bravo.

 

 

La till spoilerfuntionen. Tänk på det i framtiden./ _nemo_

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånt vill jag ju inte läsa! Har inte sett säsong 3 än ju!

 

Jag är säkert löjlig som fan nu, men i T2, när Arnold blir nedhissad i den flytande metallen blir jag lite känslig.

The ecstacy of gold får mig nästan att lipa asså, Hela scenen på Storbilds tv inför 55802 Metallica fans 30 maj 2004, å sen Blackened på det.

 

Scenen ur Reservoir Dogs, när Steve Buscemi och Harvey Keitel är inne på toaletten å Mr. Pink laddar sin pistol, Grym ståpäls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vidare kan jag ju fortsätta på Braff-spåret med att säga att det finns en scen i Scrubs(jag vet, ingen film. Men ändock en gåshudsscen). I avsnittet som heter My Screwup, tror det är det fjortonde avsnittet på tredje säsongen. Där dör Ben(Brendan Fraser), eller ja. Hela avsnittet är ett "mindgame" där Ben egentligen dött men Cox (Johnny C McGinley) fortfarande ser honom. Sedan, på en liten gångstig kommer Cox, Ben och JD(Braff) gående, då försvinner Ben och de är på en kyrkogård, samtidigt börjar Joshua Radin - Winter spela. Jag måste nog säga att det är den bästa scenen i världshistorien, om ni inte sett den, gör vad som helst för att få se den, jag lovar att ni inte ångrar er.

 

Förstår precis vilket du pratade om. Såg det en vanlig lördag och skrattade, men sen just i övergången där man kopplar ihop allt så började jag gråta. Kände mig så otroligt sorgsen. Ville bara krama om Dr. Cox ett tag. Det är ett otroligt bra avsnitt.

 

Ett annat avsnitt av Scrubs som ger mig gåshud är när Dorians bror är på besök, och i vanlig ordning är ivägen och stör sin stackars lillebror. Men alldeles där i slutet då han åthutar Dr. Cox på grund av hans sätt att jävlas med lillebror sin. Näe, jag kan fan inte ens tänka på det utan att känslorna kommer. Fan också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår precis vilket du pratade om. Såg det en vanlig lördag och skrattade, men sen just i övergången där man kopplar ihop allt så började jag gråta. Kände mig så otroligt sorgsen. Ville bara krama om Dr. Cox ett tag. Det är ett otroligt bra avsnitt.

 

Ett annat avsnitt av Scrubs som ger mig gåshud är när Dorians bror är på besök, och i vanlig ordning är ivägen och stör sin stackars lillebror. Men alldeles där i slutet då han åthutar Dr. Cox på grund av hans sätt att jävlas med lillebror sin. Näe, jag kan fan inte ens tänka på det utan att känslorna kommer. Fan också.

 

 

Ja, Alltså Scrubs är grymt bra på att göra så, få en att skratta en sekund och gråta nästa. My Old Lady, avsnitt 6 på första säsongen(?), är också ett sånt avsnitt, där JD hanterar sitt första dödsfall, en gammal kvinna som lär honom om livet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Alltså Scrubs är grymt bra på att göra så, få en att skratta en sekund och gråta nästa. My Old Lady, avsnitt 6 på första säsongen(?), är också ett sånt avsnitt, där JD hanterar sitt första dödsfall, en gammal kvinna som lär honom om livet.

 

Sett det, fast det triggar mig inte lika mycket som de tidigare nämda.

Det råkar inte vara så att du har en herrans massa Scrubs på DVD i hemmet?

 

Önskar att jag hade råd med det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sett det, fast det triggar mig inte lika mycket som de tidigare nämda.

Det råkar inte vara så att du har en herrans massa Scrubs på DVD i hemmet?

 

Önskar att jag hade råd med det...

 

O.T

Nej, det är inte lika vasst som till exempel My Screwup, men bra är det:)

Jodå, jag har de säsongerna som släppts i Sverige, sedan så hänger jag på två Scrubs-forum(Skäms*), är lite besatt... Haha. Men det är egentligen de fyra första säsongerna som är riktigt bra, sedan går det neråt, även om säsong 6 hittills varit bättre än femman.

 

 

Kollade för övrigt på The truman show igår, har inte sett den tidigare. Den var grymt bra, och hela filmen var filmad med ett ganska udda perspektiv, briljant. Gillade slutscenen, den var stark

Länk till kommentar
Share on other sites

O.T

sedan så hänger jag på två Scrubs-forum(Skäms*), är lite besatt...

 

HA. Jag har vänner som hänger på flera värre forum. Själv är jag för cool för att kunna skämmas, hänger ju främst här.

 

Desperado, otroligt skönt att se hur Banderas liksom smyger sig över bardisken med gitarren och dänger den i huvudet på en badguy. För att liksom bara ta sig tillbaka och fortsätta spela som att inget hänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

för att få lite distans till de mästerfullt stillsamma dragen i Scrubs (jo jag gillar den serien jag också)

 

Chattade häromdagen med en polare om American Psycho och jag insåg att där finns det fullt av små sadistiska guldkorn. Framför allt scenen då Bateman går omkring i en lägenhet och har en monolog över Huey and the News karriär medan Hip to be Square dånar ur hans högtalarsystem. Stackars Paul tror att han är hemma hos en annan och lägger bara märke till alla detaljer om vad som komma skall innan Bateman flippar ur totalt...

 

 

Patrick Bateman: Do you like Huey Lewis and the news?

Paul Allen: They're OK.

Patrick Bateman: Their early work was a little too new wave for my tastes, but when Sports came out in '83,I think they really came into their own, commercial and artistically. The whole album has a clear, crisp sound, and a new sheen of consimante professionalism that really gives the songs a big boost. He's been compared to Elvis Costello, but I think Huey has a far much more bitter, cynical sense of humour.

Paul Allen: Hey Halberstram.

Patrick Bateman: Yes, Allen?

Paul Allen: Why are their copies of the style section all over the place, d-do you have a dog? A little chow or something?

Patrick Bateman: No, Allen.

Paul Allen: Is that a rain coat?

Patrick Bateman: Yes it is! In '87, Huey released this, Fore, their most accomplished album. I think their undisputed masterpiece is "Hip to be Square", a song so catchy, most people probably don't listen to the lyrics. But they should, because it's not just about the pleasures of conformity, and the importance of trends, it's also a personal statement about the band itself.

[raises axe above head]

Patrick Bateman: Hey Paul!

[he bashes Allen in the head with the axe, and blood splatters over him]

Patrick Bateman: TRY GETTING A RESERVATION AT DORSIA NOW YOU FUCKING STUPID BASTARD! YOU, FUCKING BASTARD!

 

 

Som sagt... hela filmen är fylld med dessa sadistiska lekar och det krävs väl lite halvstörd humor för att ta det som just humor. Men jag älskar det...

 

Får dessutom snart hem boken som filmen baseras på och även A Scanner Darkly (som den filmen baseras på) och Memoirs of my Nervous Illness (som Dark City löst baserades på)... om jag fortfarande har kvar min sans efter dessa böcker återstår att se...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sexritualscenen i "Eyes wide shut" är scenen som är anledningen till att mitt filmskaparintresse startade.

 

Dessutom praktiskt taget vilken scen som helst ur filmen "Gummo" av Harmony Korrine.

Där finns scener som inte går att få ut ur tankarna.

 

Sen så denna i sin helhet som jag såg nyligen som jag inte hade sett tidigare:

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Crash - scenen när den lilla flickan stoppar kulan.

Crash - scenen när snuten hjälper kvinnan han har ofredat

Hustle n flow - när Djay smackar på Skinny

Fightclub - scenen när han får reda på att han är tyler

Saving private ryan - öppningsscenen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Bumpar denna härliga tråd med två nya scener jag verkligen rös av välbehag när jag såg.

 

Den första är från en tam film i sin helhet, MEN den har en av de mäktigaste scener jag någonsin sett på bio (utan tvekan).

 

Flygplansscenen från Superman Returns.

 

 

Går ju knappast att jämföra att se den på youtube som med i en biograf dock =)

 

Den andra jag tänkte ta upp nu är från Disney's Tarzan (japp). När han dödat jaguaren, stämningen är på topp, musiken stegrar, han tar tag i den döda jaguarens skinn, lyfter upp honom och kör sitt berömda tarzan-skrik. Gåshud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...