Såg just Narnia. Och den gav en besk eftersmak. Jag blev rent ut sagt jävligt förbannad efter att sett den. Här kommer dom och matar in propaganda i ungarnas hjärnor. Mitt under brinnade krig mellan "kristna" och "muslimer" i både Irak och Afghanistan och snart även i Iran.
Ingen som fattar vad dessa "horder" symboliserar? Dessa behornade vilddjur och monster? Samma gamla fiender till kristendomen som i urminnes tider. Hedningar, muselmaner, judar och annat skräp.
Lejonet, huvudrollen, torteras och lider, och avlider och återuppstår. På plats är två kvinnor. Är det något vi känner igen eller?
Den gamla härskarsagan som vi alla skall gå på. Under vissa tider med tvång, andra med propaganda som den här. Och målgruppen är barn.
Vi skall växa upp med vetskapen att det finns goda "de kristna" och onda "muslimer, judar och hedningar", varpå vi skall acceptera allehanda "terrorist"-lagar, terrorist-bekämpande tilltag, och vettlösa krig.
Och motivet? Ja, drar vi det i konsekvens är det miljardvinster inom vapenindustrin det hela går ut på.
Sånt där gör mig riktigt förbannad. Disney är känt för allehanda dolda budskap, men denna film var den mest avslöjande jag någonsin sett. "Kristna" budskap som bygger på att smutskasta allt annat än "kristen" religion suger fett, och leder till konflikter på lång sikt. Lika illa som den rasistiska propaganda som försiggicks i Tysklands 30-tal, Bosniens 80-tal, i Rwanda, och varför inte alla coyboy-filmer med sin syn på urbefolkningen på den kontinenten (i syfte att divertera alla tankar på ett av historiens kanske största folkmord).
Anser jag, då.
|