Gå till innehåll

Macbook Pro 15"... rätt val?


Bover

Recommended Posts

Tjena!

 

Det var nu dags för mig att slå till med ett datorköp, så snart lönen inkasseras. Datorn ska vara så pass bra att jag kan redigera film och bild helt smärtfritt. Det måste absolut vara en laptop då jag vill kunna ta med den på ett smidigt sätt och en laptop passar mig bäst. Jag är beredd på att lägga runt 20000 kr på min dator. Då undrar jag om man ska slå till på en MacBook Pro nu eller om man ska vänta tills nästa generation släpps. Beror ju så klart helt på hur långt kvar det är till release men det är det ju ingen som vet. Om det inte släpps någon ny generation inom det närmsta så hade jag tänkt beställa en 15" MacBook Pro, som innehållsmässigt ser ut så här:

 

- 2,2 GHz Quad-Core

- Intel Core i7

- 4 GB 1333 MHz

- 750 GB 5400 varv/minut1

- Intel HD Graphics 3000

- AMD Radeon HD 6750M med 1 GB GDDR5

 

Sedan ska jag byta ut så jag får 8 GB ramminne och en 128 GB SSD-hårddisk. Jag kommer köra med en portabel hårddisk också för mer utrymme. Kommer det fungera bra att redigera, främst film, med denna maskin? Jag vill kunna redigera film i HD, ha många program som tex Final Cut och After Effects uppe samtidigt, och pyssla med effekter utan något "lagg". Hade även varit skönt och slippa långa väntetider vid rendering. Redigerandet ska kunna flyta på bra.

 

Jag kommer när jag sitter och redigerar använda mig av en skärm vid sidan om datorns egna skärm. Men jag vill även när jag tar med mig datorn kunna sitta och redigera film utan bildskärmen. Kommer detta fungera bra eller är datorskärmens yta alldeles för liten? Ska jag välja till högupplöst glänsande widescreenskärm eller högupplöst antireflex widescreenskärm?

 

En sak till. Angående USB 3.0 kompatibilitet. Är det något som man kommer sakna mycket och som är värt att vänta på en nysläppt Macbook Pro för?

 

Övriga tips mottages väldigt gärna!

 

Tack på förhand!

 

- Bover

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du till USB 3 till? Sålänge det finns firewire 800 så är det ju bara att köra :)

 

Jag är inte så påläst om det men min tanke var att man borde väl kunna arbeta i högre hastighet med materialet på den externa hårddisken (som ju är ansluten via usb) då.

 

Vad har du att säga om datorn i övrigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

hej är oxå intresserad av din fråga för går i samma tankar!

 

har du köpt datorn o hur funka den isåfall??

 

vad säger ni andra? jag funderar ev på att köpa en dell M4600 istället, är det ett bättre val (går att få mer ram, snabbare processor o 2gb i grafikkortet)??? är det bättre med ssd diskar...kanske t.om. köra in 2 st inbyggda eller är det bättre o köra en inbyggd ssd o en extern fw800 disk??

 

tack på förhand :)

 

mvh

Martin

 

(tänkte redigera full hd 1080 50p videoklipp från en panasonic sd600 o vill verkligen inte det ska lagga)

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent ekonomiskt och tekniskt sätt är det bättre att bygga sin egen redigeringsdator eller hitta någon som kan. Du kan få en rejält mycket bättre setup för samma pris som du annars skulle köpt en "hyfsad" komplett dator. Men detta kommer ju från någon som vuxit upp med att bygga och meka med datorer - Är man novice kan det ju vara skönt med garanti och grejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Är tyvärr TVINGAD till att skaffa mig en bärbar. Det ska nämnas att jag redan har en (nästan tre år gammal) stationär PC som klarar att redigera full HD. SSD, är det verkligen nödvändigt? Det känns som att utrymmet tar slut direkt med så lite som 120 gb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är tyvärr TVINGAD till att skaffa mig en bärbar. Det ska nämnas att jag redan har en (nästan tre år gammal) stationär PC som klarar att redigera full HD. SSD, är det verkligen nödvändigt? Det känns som att utrymmet tar slut direkt med så lite som 120 gb.

 

Du installerar bara operativsystem och program på en SSD, för att de ska starta snabbare.

Jag rekommenderar inte att ha vanliga filer på en SSD eftersom de går sönder efter X antal skrivningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du installerar bara operativsystem och program på en SSD, för att de ska starta snabbare.

Jag rekommenderar inte att ha vanliga filer på en SSD eftersom de går sönder efter X antal skrivningar.

 

I en bärbar har man ju oftast bara en disk så då måste man släpa på en extern också, vilket iofs är nästan nödvändigt med video av olika skäl men den ska ju fungera med bara en disk också. Jag tror det där ryktet att en SSD går sönder är överspelat nuförtiden, du kommer att ha bytt ut din laptop långt innan dess.

Länk till kommentar
Share on other sites

I en bärbar har man ju oftast bara en disk så då måste man släpa på en extern också, vilket iofs är nästan nödvändigt med video av olika skäl men den ska ju fungera med bara en disk också. Jag tror det där ryktet att en SSD går sönder är överspelat nuförtiden, du kommer att ha bytt ut din laptop långt innan dess.

 

Fast då måste du tänka på att en SSD är bra mycket dyrare än en vanlig mekanisk. 2000kr fär 120g känns väl sådär, när man kan få 1-2 TB för en tusenlapp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast då måste du tänka på att en SSD är bra mycket dyrare än en vanlig mekanisk. 2000kr fär 120g känns väl sådär, när man kan få 1-2 TB för en tusenlapp.

 

Jodå, jag köpte ju en billigare hybriddisk istället, det är som en vanlig disk med en SSD-cache.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte nödvändigt för den dödlige. Håller du på med 4K osv ska du såklart satsa på topnotch.

 

Systemets disk är normalt ingen flaskhals om du har ett korrekt workflow/spridning med respektive HDD-lösningar anpassat för vad du gör. Jag kör 5200rpm på systemdisken och funkar alldeles ypperligt, men då ligger självklart prew/källmaterial på andra (snabbare) diskar.

 

Det låter betryggande, tack! Då vet jag att jag kan vänta med SSD i början.

 

 

 

Det är kanske lika bra att skriva mina specs på min nuvarande (stationära) PC med Windows 7. Hur tror ni att Macbooken står sig i jämförelse (låt oss säga den dyrare 15' i originalutförande) när det kommer till redigering?

 

Grafikkort: Ati Radeon 4870 X2

4 GB ram (DDR2).

Intel Quad Q9550 2,83 GHZ.

550GB Western Digial Caviar (7200 RPM)

 

 

 

Spontant ser ju processorn jag har nu på 2.83 ghz rent siffermässigt vassare ut än Macbookens 2.2 ghz. Fast den är ju å andra sidan i7, vilket borde betyda att den ändå är bättre?

 

Grafikkortet jag har nu har ju även mer minne (2 gb) men det kanske inte spelar så stor roll?

 

 

 

Oavsett om jag nu kör SSD eller inte kommer jag med största sannolikhet köpa till RAM-minne vid eventuellt köp av Macbooken. Som jag stoppar i själv (om det nu inte sabbar garantin).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...