Gå till innehåll

Woolstream

Recommended Posts

Jag förstår inte vad du vill åstadkomma. Vill du ha en filmtrailer för att förbättra dina möjligheter att få boken utgiven? Eller siktar du på att få en hel film producerad och sedan ge ut boken? Eller är du så säker på att få boken publicerad att du redan nu fiskar efter att få till en film?

 

Alltså, jag hoppas verkligen att du får boken publicerad, för upplägget låter intressant, men jag förstår som sagt inte riktigt var trailern kommer in i ekvationen.

 

Dessutom känns det som att även om du får klartecken för boken så lär det återstå en hel del jobb innan den är publicerbar. Om du inte får ett rakt nej från förlaget vill de säkert att du kortar den med ett par hundra sidor eller något liknande.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

@Woolstream: Jag förstår inte heller riktig vad du vill ha hjälp med. Men jag förstår dels att du skrivit något och dels att du vill se en del av det du skrivit som en trailer:

 

Från denna sida:

http://filmmakermagazine.com/news/2010/07/state-of-the-art-hdslrs-in-2010/

 

Citerar jag detta:

But we’re still waiting for that HDSLR hit. The most successful high-profile use of these cameras has for the most part been with large productions that have full camera crews and a solid post department just standing by for data to be delivered. Andrew Disney, who just wrapped his full-length feature, Searching for Sonny, has this to say: “The DSLR is the reason I was able to make [my] movie. With the Canon 5D, I was able to create a spec trailer, a proof of concept, that looked superprofessional and filmic while costing very little. After I made the spec trailer, I found producers who saw potential, investors who wanted to back it, casting directors who wanted to cast it, and eventually actors who loved the script. The DSLR-shot trailer became my pitch, and it opened many doors. Almost too many. The project that I originally thought would be shot sort of guerrilla-style with friends became bigger than I ever imagined. We started getting names attached. Many of them joined not just because they loved the script, but also because they saw the [DSLR] spec-trailer. But then a funny thing happened. We started seeing some of the pitfalls of shooting [a feature-length narrative film] with a DSLR.”

... och med det menar jag att en väg att gå kan vara att investera eller låna utrustning och träna på att filma, eller bli kompis med någon/några som kan. Det sägs att man behöver 10.000 timmar med träning på något för att bli supertalang på det. Att gå ihop några stycken, dela på kamera, objektiv och spela in en film varje helg under ett år, är en metod att bli duktig och få tillräckligt många timmar av träning på att göra film. Det kan även vara en investering med avkastning om det ger jobb och intäkter mm.

 

Du kan även skriva manus till din trailer och försöka samla ihop människor som vill delta i att filma detta. Kompisar är ingen bra ide att rekrytera läste jag på en annan site, prova istället med filmstudenter eller hobbyfilmare som hänger på sådana här forum. En ide är att lägga manuset till trailern i forumet "Kolla mitt manus" här på voodofilm.

 

Du kan även överväga andra metoder att filma, animation eller stopmotion osv, som är lättare att göra mol allena.

 

När du och dina kompisar är duktiga, filma trailern, släpp på vimeo eller youtube. Vid det laget har du ett stort socialt nätverk på sociala siter och vips, galloperande succe. Ungefär så. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kompisar är ingen bra ide att rekrytera läste jag på en annan site

Jag har läst samma sak!! :D

 

 

@Woolstream: Så som jag uppfattade det vill du skapa en trailer för att väcka intresse till din bok och en eventuell filmatisering. Det är däremot fel ände och fungerar inte på det sätt du tänkt. Att göra en film för att promota en bok riktar in sig på helt fel målgrupp. Det finns en anledning till varför filmatiseringar av böcker är mycket vanligare än bokversioner av filmer. Har du sett filmen vill du inte läsa boken, och vill du se filmen så vill du inte heller läsa boken. Däremot så har du läst boken vill du se filmen, för då är det ett helt nytt intryck.

 

Jag tycker du bör fokusera på att få boken utgiven först, och Sen börja titta närmare på en eventuell filmatisering när din bok har väckt ett intresse och kanske tillochmed samlat sig en fanbase. För det är ju den främsta anledningen till varför man gör filmer baserade på böcker - Man vet helt enkelt att det finns en färdig intressegrupp som Kommer att se filmen.

 

Får du din bok publicerad och faktiskt får en bra skara fans - Ja då kommer det inte vara svårt att hitta folk som vill göra en film av den. Lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Känns lite grann som du tar ut segern innan boken ens är utgiven. Produktionsbolag letar ofta efter bra verk att filmatisera men då är det ofta verk som har haft någon slags framgång. Nu tror jag inte direkt att ditt verk skulle vara mindre bra pga av det men det vore ju en bra idé om det fanns lite intresse från läsarna först.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Ojdå, Woolstream har gjort en verklig nybörjarmiss i denna tråd. Han har efter att ha fått en massa svar som folk har lagt tid på att skriva - helt sonika raderat sin fråga! Så gör man inte. Eller snarare man gör så om man betraktar forumet som ens personliga supportgrupp och inte har något intresse av att underlätta för någon annan också. Ställer man en fråga och får några bra svar så skall ju förstås frågan för f-n stå kvar, inte raderas för att trådstartaren tycker att det är bra nu?! Tråden blir då helt värdelös och vi som hjälpt till har slösat bort vår tid - vi skriver ju inte bara för trådstartaren, utanför alla andra också som kan hitta tråden senare och få hjälp av frågan och svaren.

 

Kom igen liksom...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag ber om ursäkt för detta tilltag. Ursprungsfrågan var hur jag skulle kunna få kontakt med någon för att göra en trailer till min bok. Allt har nu löst sig och jag använder flixtime.com det är inte det ultimata, men fyller sitt syfte :) Jag tog inte bort frågan pga att jag tyckte det var bra nu. Nu är det bra dock ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...