Jump to content

Kidgray

Members
  • Posts

    56
  • Joined

Personlig information

  • Job/title
    Manusförfattare Film TV
  • Name
    Kid Gray

Filmskapande

  • Gear
    Final Draft. Avid Media Composer. After Effects.

Kidgray's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

10

Reputation

  1. Det förvånar mig att du svarar på ett sådant sätt med tanke på att du är moderator. Du får inte ta detta personligen Désirée. Man vill gärna vara till hjälp för den som startade tråden. För handlar det inte om att försöka skriva trovärdiga historier med unika karaktärer? Jag tycker att man alltid skall göra noggrann research eftersom man i slutändan har en publik som är väldigt kritisk och det handlar om att skapa en värld som är mer "verklig" än verkligheten själv många gånger. Dessutom kan historien får nya turningspoints när man hittar ny information och mekanismer.
  2. Ingen har påstått att man skulle konfigurera en karaktär bara genom att använda ett karaktärsdrag. Seriemördare har väldigt komplexa personligheter eftersom de kan ha många personlighetsstörningar i kombination. Det är också dessa kombinationer som gör dem unika. Ur Wikipedia: "Psykopati (från psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv och vilja att följa sociala normer. Det räknas ibland som en personlighetsstörning, men finns inte som diagnos i någon standardiserad diagnosmanual.[1] Psykopati associeras ofta med kriminalitet, men personligheten måste inte vara oförmögen att leva laglydigt. Många begår till följd av störningen handlingar som av majoriteten uppfattas som onda; psykopaten är oförmögen att känna ånger, utan kan tvärt om skryta med att ha kommit strafflöst undan. Andelen psykopater uppskattas till omkring ca 4 % av befolkningen.[källa behövs] " 4% är en ren uppskattning och skall tas med nypa salt då det sägs att många kända företagsledare har någon form av psykopatisk personlighetsstörning. När du gör en studie av dessa människor så är det ett ofta förekommande drag. Självklart finns det några som inte är det. Du får gärna nämna någon för mig som inte är det. Det finns inget belägg för att psykopater skulle ha högre intelligens än medel. Det finns del vinklade flera studier av det här påståendet som troligen uppkom efter Ted Bundy fälldes. Man kan misstänka att det var en missvisande tesis. Dom är precis som vi, av olika kulörer, form och innehåll. Att ha bra självkännedom är en bra utgångspunkt men att skriva trovärdiga karaktärer handlar så mycket mer om att "tänka" sig in i eller att "förstå" andra människor och deras motiv eftersom vi alla människor är väldigt komplexa varelser. Man måste nog gräva mycket djupare än så för att få en karaktär som andas och tänker på ett unikt sätt. Varje karaktär har sin historia som rättfärdigar hans handlingar och därför blir backstoryn desto viktigare. För att få en mer realistisk bild av en seriemördare är det bra att göra en noggrann research som är baserad på fakta och studier av professionella inom ämnet. Jag har intervjuat rättspsykiatriker specialiserade i brott med återkommande karaktär såsom våldtäkter eller seriemördare. De skapar en profil utifrån brottets karaktär och man skapar olika profiler för att lokalisera förövaren. Har även gjort en lång intervju med person i Californien som har varit med om att utreda 3 st olika fall av seriemördare som senare blivit fällda. Det är en fascinerade värld men även en väldigt mörk sådan med tragiska öden och handlingar svåra att förstå ur en vanlig människas perspektiv. "Once is an accident, twice a coincidence, three times a pattern"
  3. Det är inte uteslutet att de skulle helt sakna empatiska förmågor. Richard Kuklinski är ett bra exempel då han hade både barn och familj men i slutändan var han ändå tvungen att lämna sin familj. Richard Kuklinski The Iceman Mafia Hitman HBO interview (2001) Part 1 - YouTube I den här intervjun gör en psykolog en intressant diagnos. Vad många seriemördare har gemensamt är att de är psykopater. En av de mest "intelligenta" är Ted Bundy som manipulerade och charmade sin offer innan de blev mördade. Psykopater lär sig sociala koder och kan tom uppvisa empati för andra människor men i verkligheten är det bara ett spel. Inombords har de avsaknad av känslor och det förklara många av deras handlingar. Sedan självklart finns det olika slags kombinationer av seriemördare. Mycket av deras problem härstammar oftast från tidig ålder, familjeproblem, en brutal fader, mobbing, utanförskap osv.
  4. Vad jag reagerar på din historia är att seriemördare är människor som har haft väldigt traumatiska upplevelser under sin barndom. Det räcker inte att bara bli lämnad ensam i ett stort hus. Man måste ha åtanke att mördare i sin akt befinner sig i ett makabert tillstånd. Vad får en människa att bli en mördare? Dessa människor är inte som vilka som helst eftersom de saknar eller har förlorat olika empatiska förmågor. Då uppkommer nästa fråga: hur förlorade personen sin empatiska förmåga? Jag köper att killen har en artistisk ådra och är en seriemördare.Det är en bra utgångspunkt men det gäller att rättfärdiga hans drag. Min första tanke var att hans far kanske misshandlade honom. Familjen kanske var fattig och därför var en kreativ ådra det minsta familjen behövde för att överleva. Nu är ju Sverige ett rikt land. (eller var). Så du måste rättfärdiga hans handlingar så att de blir trovärdiga. Ju mer trovärdig du skapar honom desto mer makaber karaktärer kommer du att få eftersom han har väldigt speciella drag. Detta är iof ingen unik karaktär då en av mina klasskompisar karaktär hade samma drag i hans historia. Jag kan rekommendera dig att göra lite research om seriemördare och psykopater. På youtube kan du tex söka på olika seriemördare där de ger intervjuer.
  5. Om du stör dig på grammatiken så koncentrerar du dig inte på innehållet. Problemet är att folk filmbranschen är mer intresserad av paketering än just innehållet. Tyvärr är det så att de flesta projekten som får stöd är de som lyckas "paketera" rätt. Det finns alldeles för många "filmskapare" som bryr sig mer om sina segelbåtar än just att skapa filmer som har ett hantverksmässigt anständigt innehåll. Och Dac, om man redan är inne branschen i Sverige så har man med överseende med dåligt utförda manus eftersom godkända produktionsbolag inte verkar bry sig så länge de har filmstöd. En engelsk manusförfattare skickar sitt manus till en agent och han i sin tur måste godkänna den innan han kan skicka den till ett produktionsbolag. Det är inte ovanligt att manusförfattaren har gjort 10 omskrivningar innan han får godkänt av sin agent. Jag hoppas att det ger en ganska hyfsad bild på hur svensk filmindustri ser på manusförfattarskapet.
  6. Du behöver självklart inte gå en utbildning för att skriva ett manus. Däremot så får man aldrig underskatta en utbildning då det ger ovärderliga kunskaper i hantverket i att skriva ett manus. Att skriva ett manus är så mycket mer än just att skriva en "manual" för regissören. Du speglar människors öden som skall fånga empati hos en publik som ständigt söker efter nya öden att upptäcka. Det kräver mycket av författaren för att få en publik att gråta, skratta eller tom att spy. Alla klarar inte detta, kanske p.g.a. många bagatelliserar kanske världen svåraste hantverk. Det är väldigt svårt så jag kan absolut rekommendera dig att gå en utbildning men tänk då på att det är ett yrke som kräver total hängivenhet om du skall lyckas på riktigt. Är det bara en hobby så kvittar det faktiskt, lär när du kan helt enkelt. Om du vill satsa på en professionell karriär är det absolut bra att gå kurser eller tom gå en manusutbildning. Se gärna det här klippet för att få realistisk bild på vad manusförfattaryrket handlar om.
  7. 4 akter är till för att ge plats för reklam helt enkelt. Bry dig inte om svenska tv-manus eftersom de inte är speciellt bra. Amerikanska manus är mer hantverksmässigt mycket mer avancerade och håller högre kvalité.
  8. Jag kan glädja dig genom att säga att jag jobbar också på egna manus med. Så jag tycker inte att du är dryg. =) Nu till själva plotten. Som en del har skrivit här på forumet är plotten ganska platt och jag kanske kan förklara varför. (hoppas det) Protagonisten blir våldtagen av några män (skippar att skriva vad för män), han mår illa och vi ser "lite" reaktion från han sida. Han undviker sin girlfriend osv vidare men, han är otroligt passiv i sina handlingar. Låt oss fråga oss vad som internt kan hända i människa när han blir våldtagen. Vi pratar om en kränkt människa som mot sin vilja blir våldförd till sex. Männen tränger i hans anus, blir säkert slagen och till slut ganska blodig. Det finns en enkel förklaring eftersom en man är inte lätt att ta ner. Han gör motstånd, en trots sitt motstånd så tappar han kontrollen över vem som gör intrång i hans liv. Detta såkart gör att han känner en stor skam. Ok nu till frågorna: Hur uttrycker sig hans skam. Hur uttrycker sig hans maktlöshet, osv...är du med mig i tankarna? Jag tror tittarna förväntar sig mer reaktion från protagonisten. Det luktar lång tragik i ett sådan här drama men inget händer. Var är empatin tex?
  9. Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?
  10. Håller på att läsa ditt manus nu. Du kan ju inte skriva milf som beskrivning på Paulas mor, dessutom pratar hon som förortsgrabb. Låter inte speciellt trovärdigt. Återkommer med mer feedback.
  11. Seriemördaren behöver inte vara en stereotyp. Det finns en del seriemördare som är otroligt sociala som tex Ted Bundy. Faktum är det har gjorts flera filmer om honom. Han var väldigt intelligent och manipulativ i sin personlighet. Tre TV-filmer och två långfilmer har producerats om Ted Bundy och hans brott: The Deliberate Stranger, en TV-film indelad i två delar som sändes 1986, med Mark Harmon som Bundy.[125] Ted Bundy (2002), med Michael Reilly Burke som Bundy. Skriven av Stephen Johnston och regisserad av Matthew Bright.[126] The Stranger Beside Me, baserad på en bok av Ann Rule, sändes i USA år 2003, med Billy Campbell som Bundy och Barbara Hershey som Ann Rule.[127] 2004 producerades The Riverman efter Robert Keppels bok, med Cary Elwes som Bundy och Bruce Greenwood som Keppel.[128] Bundy: An American Icon, från 2008, med Corin Nemec som Bundy.
  12. Hej på dig! Detta är mer en beskrivning på vad du kommer att skriva mer än ett synopsis.
  13. Hej Désirée! Du skriver att du var amatör innan. Har du sålt några manus och kan du leva på ditt yrke som manusförfattare? Jag menar, är det inte det man kallar för att vara professionell?
  14. Håller med om Désirée att protagonisten kanske måste beskrivas lite mer vad har han för värderingar eller vad för situation han befinner sig i. Jim skulle kunna tex parkera sin bil och betala med kreditkort vid en parkeringsautomat men kortet visar sig inte ha någon kredit kvar som exempel. Då förstår vi direkt att han har problem med pengar. Men frågan återstår iof, varför skulle Malin döda honom egentligen? Känns inte som det är tillräckligt att hon misstror honom och att hon hade en massa konstiga drömmar. Här handlar det om trovärdighet. Det måste finnas en djupare och desperatare anledning till ett sådant makabert mord och självklart går det att binda ihop. Jag tror att Malin måste ha gjort en fruktansvärd upptäckt som driver henne till det här mordet. Detta är också en vändpunkt som vänder hela historien. Sen undrar jag, varför inte utnyttja farmorn lite mer? Tänk om hon nyss har dött och det är därför som hon nu har hennes porslin. Så om han nu vet att hon har dött och kommer hem blir historien ännu mer bisarr när Jim kommer hem och utnyttjar farmoderns död. Personligen tycker jag paret är lite för unga för den här historien. Sen känns det inklipp att Malin skulle erbjuda 10 000 för att få den informationen och varför skulle Jim berätta om sina planer för Jocke om att mörda Malin? Känns lite vagt här. Kanske var Jim även otrogen och då förstår man hennes ursinne. Det finns ett drama här men i stort känns det som fattas en bakgrund. Det måstet finnas ett motiv till varför de vill mörda varandra så att historien känns mer genomtänkt. Det är inte intressant att ett manus är perfekt formaterat, det viktiga är att historien är trovärdig och att den har en spännande dramatisk utveckling. Det gäller som sagt att fånga publikens empati och intresse för att din historia skall få vingar i första hand. Skippa att hon stöter in kniven i honom. Det blir bara repetition. Så lycka till manuset! Det har potential men det krävs alltid många omskrivningar innan det sitter ordentligt. =) K
×
×
  • Create New...