Jump to content

Kidgray

Members
  • Content Count

    56
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • Job/title
    Manusförfattare Film TV
  • Name
    Kid Gray

Filmskapande

  • Gear
    Final Draft. Avid Media Composer. After Effects.
  1. Det förvånar mig att du svarar på ett sådant sätt med tanke på att du är moderator. Du får inte ta detta personligen Désirée. Man vill gärna vara till hjälp för den som startade tråden. För handlar det inte om att försöka skriva trovärdiga historier med unika karaktärer? Jag tycker att man alltid skall göra noggrann research eftersom man i slutändan har en publik som är väldigt kritisk och det handlar om att skapa en värld som är mer "verklig" än verkligheten själv många gånger. Dessutom kan historien får nya turningspoints när man hittar ny information och mekanismer.
  2. Ingen har påstått att man skulle konfigurera en karaktär bara genom att använda ett karaktärsdrag. Seriemördare har väldigt komplexa personligheter eftersom de kan ha många personlighetsstörningar i kombination. Det är också dessa kombinationer som gör dem unika. Ur Wikipedia: "Psykopati (från psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv och vilja att följa sociala normer. Det räknas ibland som en personlighetsstörning, men finns inte som diagnos i någon standardiserad diagnosmanual.[1] Psykopati associeras ofta med
  3. Det är inte uteslutet att de skulle helt sakna empatiska förmågor. Richard Kuklinski är ett bra exempel då han hade både barn och familj men i slutändan var han ändå tvungen att lämna sin familj. Richard Kuklinski The Iceman Mafia Hitman HBO interview (2001) Part 1 - YouTube I den här intervjun gör en psykolog en intressant diagnos. Vad många seriemördare har gemensamt är att de är psykopater. En av de mest "intelligenta" är Ted Bundy som manipulerade och charmade sin offer innan de blev mördade. Psykopater lär sig sociala koder och kan tom uppvisa empati för andra människor men i verkligh
  4. Vad jag reagerar på din historia är att seriemördare är människor som har haft väldigt traumatiska upplevelser under sin barndom. Det räcker inte att bara bli lämnad ensam i ett stort hus. Man måste ha åtanke att mördare i sin akt befinner sig i ett makabert tillstånd. Vad får en människa att bli en mördare? Dessa människor är inte som vilka som helst eftersom de saknar eller har förlorat olika empatiska förmågor. Då uppkommer nästa fråga: hur förlorade personen sin empatiska förmåga? Jag köper att killen har en artistisk ådra och är en seriemördare.Det är en bra utgångspunkt men det gäller at
  5. Om du stör dig på grammatiken så koncentrerar du dig inte på innehållet. Problemet är att folk filmbranschen är mer intresserad av paketering än just innehållet. Tyvärr är det så att de flesta projekten som får stöd är de som lyckas "paketera" rätt. Det finns alldeles för många "filmskapare" som bryr sig mer om sina segelbåtar än just att skapa filmer som har ett hantverksmässigt anständigt innehåll. Och Dac, om man redan är inne branschen i Sverige så har man med överseende med dåligt utförda manus eftersom godkända produktionsbolag inte verkar bry sig så länge de har filmstöd. En engelsk
  6. Du behöver självklart inte gå en utbildning för att skriva ett manus. Däremot så får man aldrig underskatta en utbildning då det ger ovärderliga kunskaper i hantverket i att skriva ett manus. Att skriva ett manus är så mycket mer än just att skriva en "manual" för regissören. Du speglar människors öden som skall fånga empati hos en publik som ständigt söker efter nya öden att upptäcka. Det kräver mycket av författaren för att få en publik att gråta, skratta eller tom att spy. Alla klarar inte detta, kanske p.g.a. många bagatelliserar kanske världen svåraste hantverk. Det är väldigt svårt så ja
  7. 4 akter är till för att ge plats för reklam helt enkelt. Bry dig inte om svenska tv-manus eftersom de inte är speciellt bra. Amerikanska manus är mer hantverksmässigt mycket mer avancerade och håller högre kvalité.
  8. Jag kan glädja dig genom att säga att jag jobbar också på egna manus med. Så jag tycker inte att du är dryg. =) Nu till själva plotten. Som en del har skrivit här på forumet är plotten ganska platt och jag kanske kan förklara varför. (hoppas det) Protagonisten blir våldtagen av några män (skippar att skriva vad för män), han mår illa och vi ser "lite" reaktion från han sida. Han undviker sin girlfriend osv vidare men, han är otroligt passiv i sina handlingar. Låt oss fråga oss vad som internt kan hända i människa när han blir våldtagen. Vi pratar om en kränkt människa som mot sin vilja b
  9. Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?
  10. Håller på att läsa ditt manus nu. Du kan ju inte skriva milf som beskrivning på Paulas mor, dessutom pratar hon som förortsgrabb. Låter inte speciellt trovärdigt. Återkommer med mer feedback.
  11. Seriemördaren behöver inte vara en stereotyp. Det finns en del seriemördare som är otroligt sociala som tex Ted Bundy. Faktum är det har gjorts flera filmer om honom. Han var väldigt intelligent och manipulativ i sin personlighet. Tre TV-filmer och två långfilmer har producerats om Ted Bundy och hans brott: The Deliberate Stranger, en TV-film indelad i två delar som sändes 1986, med Mark Harmon som Bundy.[125] Ted Bundy (2002), med Michael Reilly Burke som Bundy. Skriven av Stephen Johnston och regisserad av Matthew Bright.[126] The Stranger Beside Me, baserad på en bok av Ann Rule, sände
  12. Hej på dig! Detta är mer en beskrivning på vad du kommer att skriva mer än ett synopsis.
  13. Hej Désirée! Du skriver att du var amatör innan. Har du sålt några manus och kan du leva på ditt yrke som manusförfattare? Jag menar, är det inte det man kallar för att vara professionell?
  14. Håller med om Désirée att protagonisten kanske måste beskrivas lite mer vad har han för värderingar eller vad för situation han befinner sig i. Jim skulle kunna tex parkera sin bil och betala med kreditkort vid en parkeringsautomat men kortet visar sig inte ha någon kredit kvar som exempel. Då förstår vi direkt att han har problem med pengar. Men frågan återstår iof, varför skulle Malin döda honom egentligen? Känns inte som det är tillräckligt att hon misstror honom och att hon hade en massa konstiga drömmar. Här handlar det om trovärdighet. Det måste finnas en djupare och desperatare anled
×
×
  • Create New...