Jump to content

Coming home in a bodybag. Lös idé


Recommended Posts

Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat.

 

Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen.

 

Tidiga utkast till karaktärer:

 

Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem

Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad.

Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma.

 

 

 

Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara:

Karls syster försvinner.

Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda.

 

Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande.

Link to post
Share on other sites

Tänkte bara fråga:

 

Efter öppningsscenen på 2-min så skall det ske en klippning till ett bildspel där karaktären bryter den fjärde väggen, skall jag då börja på ett nytt INT. Bild... eller knåda ihop det med öppningscenen.

Link to post
Share on other sites

Är dom på samma plats och sker det under sammanbunden tid? Då sker det inom samma scenrubrik.

 

Annars inte. Precis som vanligt!

 

 

Från Ferris Bueller's Day Off (shooting)

  8  CU. FERRIS                                                    8

    Ferris lets out a wheeze. His glassy eyes follow his parents
    to the door.

                             JOYCE (OC)
              We love you, sweetie.

                             TOM (OC)
              Call if you need us.

    They close the door. The lock clicks. Ferris' eyes shift
    from the door to CAMERA. A sly, little smile crawls across
    his lips.

                             FERRIS
              They bought it.

    The MTV theme music ROARS IN.

 

Men jag får villigt erkänna att jag inte riktigt hängde med på vad du ville visa. Bryta in mot kameran mitt under ett bildspel, huh? Bara med blicken eller med röst också? Det är inte så vanligt med dialog under ett bildspel.

Link to post
Share on other sites

MONTAGE och SERIES OF SHOTS sorterar som shots under en huvudscenrubrik.

 

Det är fortfarande oklart vad du vill visa med bildspelet;

- Protagonistens uppväxt eller temauppbyggnad? MONTAGE

- En sekvens under sammanhängande tid? SERIES OF SHOTS

 

Du kan spränga in Voice Over med din protagonist (eller vem det nu är som berättar). Avsluta med SLUT/END MONTAGE eller liknande.

 

Beroende på var och när bildspelet slutar kan du behöva en ny scenrubrik. Men om du hamnar på samma ställe, på samma tidpunkt, där nästa händelse tar vid - då kan du fortsätta utan ny slug (möjligen lägga in ett förtydligande om det krävs, typ BACK TO SCENE). Annars är det bara att sätta in en ny scenrubrik. Gör det som blir tydligast för den som ska läsa.

Link to post
Share on other sites
Jag hade tänkt mig mer såhär:

 

Öppningscen

Klipp

Det visas ett bildspel samtidigt som protagonisten håller en monolog.

 

Skall jag köra Bildspel på samma "scen" (skriver på Final Draft) eller skall jag börja på en ny scen?

 

Det känns som du går händelserna i förväg här. Börja inte med manus innan du har klart för dig vad du ska skriva om. Du funderar på särskilda scener innan du ens har klart en ordentlig synopsis.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Varför inte? Den kanske utspelar sig i USA, Kuba eller Japan, trots att "Kerstin" klingar svenska ;-)

 

På tal om baseballspelare och film, men kanske inte just OP's idé:

 

Touching Home (2008) Amerikanskt drama med Ed Harris och Brad Dourif.

 

"När drömmen om att bli professionella basebollspelare går i stöpet för tvillingbröderna Winston, ser de bara en utväg - att återvända till hemstaden och sin hemlösa och alkoholiserade pappa."

 

(Går just nu på Canal+)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Pe4r
      Särskolestämplad - en film tagen direkt ur verkligheten, hur ser svensk särskola ut?
      Vilka chanser har man att komma ut i samhället efter att ha gått särskolan?
       
      Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att
      flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten.
      Det där nätverket som ger tryggheten försvinner, vännerna försvinner och familjen förväntar sig
      att samhället ska stötta upp.
       
      Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra att man fått sin
      chans och det blev för svårt - i grundskolan, nu ska han helt plötsligt strunta i skolframgång och fina
      betyg, visar sig att han hamnat i en skola som är mer som mänsklig förvaring och som leder till bidragsberoende
      snarare än att få chans att lyckas i livet, men till slut klarar han inte ens av att arbeta.
       
       
      Per går in i väggen då skolan ständigt motarbetar honom, att se eleverna lyckas finns inget intresse av,
      bättre tvinga på sina elever städhjälp, god man och ständigt utreda elevernas livssituation och vill Per
      hoppa av blir hat "hotad" omyndigförklaring och därmed kan bli tvingad tillbaka till denna mänskliga förvaring.
       
      En början, kunde skrivas bättre, ska försöka få ihop en bra början av manus,
      men har inte särskilt mycket uthållighet men provar mig fram.
       
      I slutet av filmen får Per upprättelse och allt löser sig och Per får finna frid i sitt liv
      och får styrkan tillbaka att göra allt han vill göra.
    • By natt
      Tänker att det ska vara en svensk komediserie :D
      komedi01.rtf
    • By simonsko
      Martin Beck och Gunvald Larsson kallas till Hudiksvall för att reda ut en klotterhärva med kopplingar till den undre världen. Storyn baserad på följande artikel och dess dramatiska skriftspråk: Klotter på toalett - helahalsingland.se
    • By Wictorjohnson
      Hej har lite olika film ideer i omlopp och just nu kom jag en en liten hstoria som man kunde göra en intensiv kortfilm på.
       
      Det börjar med en utråkad student som sitter sent en kväll med en uppgift. Anteckningsblocket är tomt och en uppgivenhet genomsyrar atmosfären. Studenten känner sig fångad i sitt val. Han går en lång utbildning som han har gått halvvägs igenom men känner sig förvirrad och osäker på om detta är det han vill fortsätta med hela livet. Omtentorna har blivit fler och fler en studenten har blivit slappare och allt mindre inspirerad.
      PLötsligt ringer telefonen och en kvinna ber honom att slå på tvn. Studenten gör detta och ser då kvinnan som ringt honom sitta i tvrutan. De pratar och hon visar honom genom tvn ett alternativt liv till det han har nu. Ett annat val i livet som ger honom andra lyckliga stunder men också andra jobbiga moment. I slutet ställs studenten för ett ultimatum om han ska gå vidare på den väg han valt från början eller byte riktning. Båda har sina för och nackdelar. Hade också tänkt tt medan det alternativa livet visas i tvrutan så reflekterar studenten över ilka ögonblick i hans liv som skulle försvinna om han valde ett helt nytt val. Kvinnan i Tvn ska vara lite difus i vem honn är men kanske hans bästa vän eller en framtida fru i någon av de olika valen. Slutet på manuset ska vara öppet och tittaren själv sk kunna tänka på vilka val dem hade gjort.
       
      Vad tycks? Kan kännas lite överambitiöst nu när jag skriver ner det men jag vill ändå spinna vidare på tanken.
    • By Daniel Hållquist
      Hej, har skrivit ett rått första utkast med min gamla favorit Inferno, den provocerande gatumusikanten.
       
      EXT. GATOR - DAG
       
      En 24-ÅRIG MAN går fram till ett övergångsställe, det är rött ljus. En bil kör förbi. Mannen fiskar upp ett cigarettpaket ur jackan och tänder en cigarett, drar sakta ner röken i lungorna.
       
      Då hörs ett gastkramande skrik, ackompanjerad av en hopplöst ostämd gitarr.
       
      Bara några meter ifrån den unge mannen står INFERNO, 32 år, men långt sliten bortom sin ålder. Mörkt, stripigt hår, skägg och gröna ögon, iförd en svart kostym med eldflammor längs byxbenen och ärmarna. Han slår hårt på gitarren och ger ifrån sig ännu ett skrik innan han brister ut i sång.
       
      Inferno sjunger om hur det inte längre är coolt att röka. Den unge mannen tittar irriterat på Inferno men vågar inte säga eller göra något, på grund av hans skrämmande uppsyn. Detta pågår tills det blir grönt då den unge mannen korsar gatan och försvinner.
       
      Inferno går iväg åt motsatt riktning och vem han än möter sjunger han om.
       
      Han möter en kvinna med prålig hatt, en vacker kvinna hand i hand med en ful man, en man med kryckor, en nunna.
       
      Till slut möter han en COWBOY, klädd i rock, hatt, sporrar. De iakttar varandra under tystnad. Inferno, försiktigt, cowboyen, känslolöst. Det är intensivt, avvaktande. Inferno svettas. Cowboyens blick tycks tränga djupt in i honom.
       
      Inferno ställer sig i en bredbent pose och börjar provokativt spela på gitarren, sekunden efter sjunger han något om cowboyhatt, och då: PANG!
       
      Inferno ligger på marken. Ögonen öppna. Stilla. Döda. Blod rinner ur mungipan.
       
      Cowboyen stoppar tillbaka sin revolver i hölstret, går därifrån visslandes en trudelutt.
       
      /D
×
×
  • Create New...