Jump to content

Pe4r

Members
  • Content Count

    33
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Igår såg jag ut serien Rederiet för andra gången, eller kanske 3:e. Bra serie, jag tycker att man har mycket att lära där om hur man formar en synopsis, en ide till en serie och man lär sig att man måste tänka brett och inte vara rädd att för detsamma. Efter sista avsnitt fick man se den 11 minuter långa live showen där skådespelarna blev intervjuade om vad dom tyckte om att jobba med Rederiet o.s.v. Under den långa tiden som jag sett Rederiet har jag försökt förstå mig på hur man formar detta manus och hur man lyckas sy ihop så många händelser till ett och samma manus, jo ska jag
  2. Jag vill verkligen ta till mig hur man på ett korrekt sätt skriver ett bra manus, för att följa den eventuella standard som andra använder.
  3. Ja varför flyttar man ut på landet och startar ett jordbruk för alla pengarna, eller flyttar man ut och tar över en stor gård och låter den yngre generationen driva gården vidare då en broder vill sälja och dra sig tillbaka.
  4. Satt och spela lite simulatorspel och kom och tänka på mina ideér på manus och en gammal idé ploppade upp och det kändes som det var dags att börja bli kreativ och skriva om det. Den här gången handlar det också om särskolan dock ligger inte allt fokus på den. Per är ung kille på 32 år säger vi - spelad av mig själv, bor och arbetar hemma på familjens eller hans egen fars lantgård som Per en dag kanske kommer överta. Per gick 9 års grundskola och efter det har han gått hemma och arbetat runt famijegården, han orkade inte lösa vidare p.g.a. skoltrötthet och eftersom familjen hade eko
  5. Nu har jag kommit igång med skrivandet, den här gången började jag skriva på en manusidé innan jag ens lade ut den här på forumet. Jag har sett Rederiet, ni vet den gamla serien som idag ligger på Öppet Arkiv, nu är jag inne i den andra omgången och sett ungefär 50 avsnitt, fick lite ideér då jag såg denna serie, men tänker inte kopiera den mer än att huvudrollsinnehavarna är en familj i 3 generationer där fokus ligger i 2:a och 3:e generation. Det är en man på 70 friska år och hans fru, som planerar dra sig tillbaka från arbetet med sitt stora egna företag som planeras att säljas,
  6. Den här tråden kan plockas bort av Admin, insåg att jag startat fler trådar med samma grundidé. Förresten ska jag fortsätta på de manus som redan skrivits tidigare. Tack!
  7. Jag har tänkt på det i många år, börja skriva på ett manus, man skriver 10 sidor sen blir det inget mer, 5 månader senare samma visa med nya dokument o.s.v. Men varför inte börja skriva igen, kanske brainstorma på detta forum och få lite positiv och negativ kritik på sina ideér. Vad sägs om att lägga ut ens tankar och ideér här och testa dom lite se vad ni har för synpunkter då. Det är som tidigare sagt, Aidensfield - i en svensk version men självklart en egen fristående berättelse, ju mer olikheter med "Aidensfield" desto bättre men Aidensfield finns alltid i minnet och det sk
  8. Hej och tack för svar och ursäkta dröjsmål. Alltså jag satt där hemma i Sala och spånade och gjorde lite på mitt eget sätt, min brainstormning ledde till att jag gjorde ett manus på hur jag skulle vilja att det såg ut - tyvärr skrev jag ut vad folk skulle besvara mig. Jag har nyss fått ett mail av Öviks Kommun att dom tar varken ansvar eller vill möta mig och diskutera och föra en dialog över mitt missnöje över min tid i särskolan. Så jag har sagt det till dom nu att jag kommer härmed att göra en självbiografi i filmform där jag svartmålar öviks särskola och dess brister då ingen
  9. Hej, jag är en ung man på 30 år som ramlat mellan stolarna, lever idag på bidrag och går hemma, saknar utbildning och därmed arbete. Har lämnat min hemort i Norr och försöker slå mig till ro lite längre söderut. Går idag hemma, väntar på att komma in i sjukförsäkringen och eftersom jag fallit så fel med mitt liv så tänkte jag faktiskt göra en filmdokumentär om min story, en typ av filmbiografi. SYNOPSIS Titel: Örnsköldsviks Särskola - En Socialförvaltning? Syfte: Sverige är ett starkt land, men med många brister, dessa brister måste vi lösa, Svenska skolan är exempel s
  10. Jesper jag skickar dig PM, vore väldigt kul o få hjälp att jobba vidare med detta. Kanske hamnar i skolbänken nästa höst och då kanske man ska börja skriva lite och börja bearbeta sånt här men även andra ideér som man har. Dessiée du ser att det är ostrukturerat, så lever jag idag men vill gärna bli bättre på att skriva, kanske lite dålig på att ta kritik men kan alltid bli bättre och lyssna in andras råd och tips. Har inte skrivit mycket mer men vid tillfälle ska jag ta mig tid för det.
  11. Särskolestämplad - en film tagen direkt ur verkligheten, hur ser svensk särskola ut? Vilka chanser har man att komma ut i samhället efter att ha gått särskolan? Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten. Det där nätverket som ger tryggheten försvinner, vännerna försvinner och familjen förväntar sig att samhället ska stötta upp. Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra att man få
  12. Jag tror det kommer att bli en liten bilolycka i en bilkorsning om jag tänker på vad jag skrev i manus förut, nu då jag tänker en gång till så kanske det kommer bli en sån där typisk ungdomsfilm som görs och visas på sommaren om ungdomar som är sommarlediga och roar sig, kanske jobbar lite hemma på lantbruket som familjen driver (nämnde jag det?) Men jo visst, antingen blir det mycket småkonflikter eller så blir det en större händelse i det hela.
  13. Nej det får inte dra ut helt, vissa stänger ju av rentutav om det inte blir nån spänning i det hela.
  14. Det där har jag märkt också, vissa scener eller händelser - det räcker med att dom filmas 2 sekunder, dom hinner ändå sätta sig på hjärnan ändå.
  15. Jag förstod det, det är det som är mest aktuellt som ska med, för att föra storyn framåt.
×
×
  • Create New...