Jump to content

Särskolestämplad - Filmen som visar hur svensk särskola förgör sina elever.


Recommended Posts

Särskolestämplad - en film tagen direkt ur verkligheten, hur ser svensk särskola ut?

Vilka chanser har man att komma ut i samhället efter att ha gått särskolan?

 

Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att

flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten.

Det där nätverket som ger tryggheten försvinner, vännerna försvinner och familjen förväntar sig

att samhället ska stötta upp.

 

Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra att man fått sin

chans och det blev för svårt - i grundskolan, nu ska han helt plötsligt strunta i skolframgång och fina

betyg, visar sig att han hamnat i en skola som är mer som mänsklig förvaring och som leder till bidragsberoende

snarare än att få chans att lyckas i livet, men till slut klarar han inte ens av att arbeta.

 

 

Per går in i väggen då skolan ständigt motarbetar honom, att se eleverna lyckas finns inget intresse av,

bättre tvinga på sina elever städhjälp, god man och ständigt utreda elevernas livssituation och vill Per

hoppa av blir hat "hotad" omyndigförklaring och därmed kan bli tvingad tillbaka till denna mänskliga förvaring.

 

En början, kunde skrivas bättre, ska försöka få ihop en bra början av manus,

men har inte särskilt mycket uthållighet men provar mig fram.

 

I slutet av filmen får Per upprättelse och allt löser sig och Per får finna frid i sitt liv

och får styrkan tillbaka att göra allt han vill göra.

Link to post
Share on other sites

Det här skulle kunna bli något väldigt bra!

Är det taget från egen erfarenhet? Tänker bara att det kan bli lite svårt att hålla en distans till filmen i så fall, speciellt om den ska fungera som personlig terapi på samma gång. Om detta är fallet så skulle filmen kunna fungera jättebra som en dokumentär och därmed visa för allmänheten hur det står till.

Det tilltänkta slutet känns påklistrat och väldigt Hollywoodaktigt. Som jag vet det så är det ytterst ovanligt att folk som har kommit ner sig i samhället faktiskt kan ta sig upp igen. Jag antar också att du mer vill visa på att samhället förgör individen än att individen kan resa sig oavsett vad som hen utsätts för, eller?

 

Tror att såna här filmer behövs för att upplysa allmänheten om problem i samhället. Fast man behöver såklart vara lite försiktig också över att det inte bara handlar om problemet så att endast ett budskap predikas, utan finna en balans mellan tema, karaktärer och handling.

 

Skulle vara kul att bolla hjälpa till och bolla lite idéer när ska utveckla detta vidare!

Link to post
Share on other sites

Som synopsis betraktat så har den för dålig struktur för att jag ska få grepp om vad som händer och varför. Det är mest en idé, utan hänsyn till tänkt media.

 

Som exempel på vad jag menar:

"Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att

flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten."

Sedan backar vi tillbaka i tiden:

"Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra..."

Det saknas struktur och drivande berättarkraft.

 

"Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att

flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten."

Är detta starten på filmen? Det vi ser är en man runt trettio. Punkt. All bakgrund - att han gått 4 år på gymnasiesärkolan, varit i utanförskap, flyttat, börjat om, beroendeställning - bör visas på något sätt? Hur?

 

Skulle man kunna tänka sig att filmen börjar med att han går ut gymnasiesärkolan och flytten är vändpunkt ett (1/4 av filmen)? Det skulle göra att vi förstår varför han hamnar i beroendeställning.

 

"I slutet av filmen får Per upprättelse och allt löser sig och Per får finna frid i sitt liv

och får styrkan tillbaka att göra allt han vill göra.

Hur? Du har skrivit väldigt mycket bakgrund, men väldigt lite handling i din idé. Vändpunkt 2 i den klassiska strukturen på en film är när botten är nådd, 3/4 av filmen ungefär. Här är det som det vänder och huvudpersonen kliver ut pånyttfödd med nya mål och nya krafter.

 

Jag förslår att du stolpar upp stukturen tydligare, ser till att du får med början och slut ordentligt, och inte bara har med ett enda stort mittparti, för då blir det enda vi kommer att se är en socialt utsatt persons problem utan att förstå varför och vad slutet innebär. Lycka till.

Link to post
Share on other sites

Jesper jag skickar dig PM, vore väldigt kul o få hjälp att jobba vidare med detta.

Kanske hamnar i skolbänken nästa höst och då kanske man ska börja skriva lite och

börja bearbeta sånt här men även andra ideér som man har.

 

Dessiée du ser att det är ostrukturerat, så lever jag idag men vill gärna bli bättre på att skriva,

kanske lite dålig på att ta kritik men kan alltid bli bättre och lyssna in andras råd och tips.

 

Har inte skrivit mycket mer men vid tillfälle ska jag ta mig tid för det.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By natt
      Tänker att det ska vara en svensk komediserie :D
      komedi01.rtf
    • By simonsko
      Martin Beck och Gunvald Larsson kallas till Hudiksvall för att reda ut en klotterhärva med kopplingar till den undre världen. Storyn baserad på följande artikel och dess dramatiska skriftspråk: Klotter på toalett - helahalsingland.se
    • By Wictorjohnson
      Hej har lite olika film ideer i omlopp och just nu kom jag en en liten hstoria som man kunde göra en intensiv kortfilm på.
       
      Det börjar med en utråkad student som sitter sent en kväll med en uppgift. Anteckningsblocket är tomt och en uppgivenhet genomsyrar atmosfären. Studenten känner sig fångad i sitt val. Han går en lång utbildning som han har gått halvvägs igenom men känner sig förvirrad och osäker på om detta är det han vill fortsätta med hela livet. Omtentorna har blivit fler och fler en studenten har blivit slappare och allt mindre inspirerad.
      PLötsligt ringer telefonen och en kvinna ber honom att slå på tvn. Studenten gör detta och ser då kvinnan som ringt honom sitta i tvrutan. De pratar och hon visar honom genom tvn ett alternativt liv till det han har nu. Ett annat val i livet som ger honom andra lyckliga stunder men också andra jobbiga moment. I slutet ställs studenten för ett ultimatum om han ska gå vidare på den väg han valt från början eller byte riktning. Båda har sina för och nackdelar. Hade också tänkt tt medan det alternativa livet visas i tvrutan så reflekterar studenten över ilka ögonblick i hans liv som skulle försvinna om han valde ett helt nytt val. Kvinnan i Tvn ska vara lite difus i vem honn är men kanske hans bästa vän eller en framtida fru i någon av de olika valen. Slutet på manuset ska vara öppet och tittaren själv sk kunna tänka på vilka val dem hade gjort.
       
      Vad tycks? Kan kännas lite överambitiöst nu när jag skriver ner det men jag vill ändå spinna vidare på tanken.
    • By Pressen
      Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat.
       
      Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen.
       
      Tidiga utkast till karaktärer:
       
      Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem
      Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad.
      Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma.
       
       
       
      Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara:
      Karls syster försvinner.
      Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda.
       
      Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande.
    • By Daniel Hållquist
      Hej, har skrivit ett rått första utkast med min gamla favorit Inferno, den provocerande gatumusikanten.
       
      EXT. GATOR - DAG
       
      En 24-ÅRIG MAN går fram till ett övergångsställe, det är rött ljus. En bil kör förbi. Mannen fiskar upp ett cigarettpaket ur jackan och tänder en cigarett, drar sakta ner röken i lungorna.
       
      Då hörs ett gastkramande skrik, ackompanjerad av en hopplöst ostämd gitarr.
       
      Bara några meter ifrån den unge mannen står INFERNO, 32 år, men långt sliten bortom sin ålder. Mörkt, stripigt hår, skägg och gröna ögon, iförd en svart kostym med eldflammor längs byxbenen och ärmarna. Han slår hårt på gitarren och ger ifrån sig ännu ett skrik innan han brister ut i sång.
       
      Inferno sjunger om hur det inte längre är coolt att röka. Den unge mannen tittar irriterat på Inferno men vågar inte säga eller göra något, på grund av hans skrämmande uppsyn. Detta pågår tills det blir grönt då den unge mannen korsar gatan och försvinner.
       
      Inferno går iväg åt motsatt riktning och vem han än möter sjunger han om.
       
      Han möter en kvinna med prålig hatt, en vacker kvinna hand i hand med en ful man, en man med kryckor, en nunna.
       
      Till slut möter han en COWBOY, klädd i rock, hatt, sporrar. De iakttar varandra under tystnad. Inferno, försiktigt, cowboyen, känslolöst. Det är intensivt, avvaktande. Inferno svettas. Cowboyens blick tycks tränga djupt in i honom.
       
      Inferno ställer sig i en bredbent pose och börjar provokativt spela på gitarren, sekunden efter sjunger han något om cowboyhatt, och då: PANG!
       
      Inferno ligger på marken. Ögonen öppna. Stilla. Döda. Blod rinner ur mungipan.
       
      Cowboyen stoppar tillbaka sin revolver i hölstret, går därifrån visslandes en trudelutt.
       
      /D
×
×
  • Create New...