Gå till innehåll

Tre små idéer som jag hittade i fickan på en gammal jacka.


jonkanon

Recommended Posts

Innan jag slänger pappret som är ganska slitet så skriver jag över texten hit till den digitala värden. Detta är ett på spån bara inför en skoluppgift som gick ut på en film, max fem minuter och måste innehålle en väska med dramatisk funktion. Titel och genre var också förutbestämt genom lottdragning.

 

Titeln vi fick var Bunden och det skulle vara komedi. Detta är lika hastigt nedtecknat som det är kort och dessa idéer kom aldrig längre än fickan. Jag blev snabbt nedröstad på produktionsmötet, i alla fall med dessa.

 

VÄSKTJUVEN

Satan har tagit hans plats i himlen och stoppat den i en väska. Hans psykolog hävdar bestämt att han bara inbillar sig, men vad vet en psykolog egentligen. Men Belsebub innehar formen av en gammal tant, en tant som har något som tjuven vill ha. Kanske innehåller väskan en portal till himlen, kanske till helvetet eller är det bara en helt vanlig väska???

 

DÅRARNA

Sten, Kurt och Arne är dårar. De sitter inlåsta, så de är riktiga helpuckon. Kurt har inte mycket koll på livet, Sten har en väska full med knark och Arne får slåss med Stens hallucinationer. Jag menar, har du försökt slåss med en LSD-tripp, en tripp som ens inte var din egen.

 

DÖDEN

Döden har dött, om det nu går. Men om döden nu dog, vem dödade i så fall döden. ett begravningskafferep utan dess like. Eller kanske döden bedriver en mycket sofistikerad form av practical joke för sina mycket sofistikerade vänner. Lustigt bara att de sofistikerade är hemskt lika skånska bönder.

-------------------

 

Bättre än så blir det inte. Nu har jag slängt pappret. Hej,

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du så snällt kommenterade mitt manus så kommenterar jag dina ideér :)

 

Jag gillar väsktjuven och döden. När jag läste väsktjuven bara skenade mina tankar iväg och det ploppade upp massa ideér i min hjärna. Vilken skön idé. Om du bestämmer dig för att inte använda dig av den så försöker gärna jag utveckla den :)

 

Döden kan bli grym, kanske jag tycker det bara för att jag sett ett avsnitt ur "Family guy" med en liknande handling? Där dog inte döden, utan han tog semester och under den tiden kunde inte människor dö, fastän de sköt varandra, hoppade från höghus, u name it. Grymt avsnitt.

Din idé om döden är ännu mer intressant och kan bli något RIKTIGT bra, no kidding.

 

Dårarna väckte inget i min hjärna dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som är duktig på att animera, tillräckligt för att snabbt dona ihop sina grejer och inte måste jobba ihjäl sig.

 

För det vore kul att göra små episoder, grafiken måste inte vara klockren utan glädjen måste bara finnas att göra det. Nu är det kanske inte dessa idéer jag tänker främst på, men liknande kanske.

 

Ett litet onlinekollektiv kanske?

 

Vad jag dock tycker är viktigt där de flesta faller och några få står kvar, är ljudet. Du kan ha tämligen sopig bild, eller grafik. Men ljudet är det som får det att kännas billigt.

 

Nu menar jag med produktionstanken något vidare seriöst utan mer, online onsdag mellan 7-9 och ut på andra sidan kom en liten film. Är det ambitiösare än så, då kommer prestige, ångest och perfektionism bara göra det trist.

 

Någon som känner wow?

Länk till kommentar
Share on other sites

...Döden bäst. Den kunde nog bli riktigt rolig om de försökte luska ut vem den som mördade Döden var och varför och hur och när. Motiv kan det ju finnas gott om, han måste ha lätt att skaffa sig fiender. Ännu intressantare kanske att se vilka dessa vänner kan tänkas vara. Och kan bli riktigt bra om det visar sig vara en lek som Döden leker med dem.

 

Ha d.

H.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
och Arne får slåss med Stens hallucinationer. Jag menar, har du försökt slåss med en LSD-tripp, en tripp som ens inte var din egen.
Jag garvade för mig själv när jag föreställde mig den synen. Stackars Arne. :D Låter som en fånig(are) variant av Fear and Loathing in Las Vegas.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...