Gå till innehåll

House of Hell, 30 sidor


Swe__

Recommended Posts

Okej, har skrivit en bit in på min första seriösa film, men har nu lagt det åt sidan för att börja på en annan, eftersom jag inte tyckte att detta projekt var tillräckligt genomtänkt. tyvärr. tänkte dock vara lite modig och lägga upp de dryga 30 sidorna jag skrivit för beskådning.

 

Så, frågan är, är det värt att spåna vidare på den här iden? Eftersom jag kom på detta så hastigt läste jag in mig på hur man skriver manus osv, men struntade i allt vad preproduction är. Därför kommer jag förmodligen att väva samman detta manus till kanske 45-50 sidor. men jag är så osäker. kritik tack.

House of Hell.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Jävlar asså.

Villket toppenmanus.

Jag skulle köpt hela manusidén om jag haft tillräckligt med pengar.

Det var så bra skrivet att när jag läste manuset var det att se på en film, och nu väntar jag på fortsättningen :p

 

Ärligt talat, se till att göra en fortsättning annars blir jag galen av besvikelse.

 

Du borde kanske döpt om Gemma eller Emma eftersom det låter lite, ja du fattar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mega99]Jag var på väg att editera in i mitt inlägg "BTW, Titeln House of Hell låter lite som sen 80-tal eller tidigt 90.".[/citat]

 

Jag tycker annars att det låter som någon gammal Vincent Price-film från runt 50-talet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, Jag hade väntat mig att bli totalsågad. Men detta var lite trevligare, tack så mycket för all bra kritik, och även för den dåliga. Titeln är en arbetstitel men jag är riktigt dålig på att komma på sånt, förslag vore uppskattat.

 

Gemma och Emma, ja du. De är ganska lika över huvud taget. men jag ska förmodligen byta namn på dem.

 

Mer kritik tack:)

 

 

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte totalsåga, men jag tyckte inte det var särskilt bra. Det är helt enkelt för klassiskt och tyvärr för clichéaktigt för att ens vara en "Screamfilm a la ungdomar blir mördade en efter en."

 

Sen känns det helt otroligt att just de här vännerna är de enda som anmäler sig då prissumman är 500 000 $. Det är fruktansvärt mycket pengar. 5000$ skulle räcka, i och för sig vet inte jag vad syftet är med "tävlingen" och vad personen som anordnar det vill ha ut av det hela.

 

Manuset funkar till en film i stil med "vi fem"-serien, eller ett ducktales-avsnitt. Känns som att hela stilen med "But according to the legend you can still hear him play the piano on rainy nights", livrädda tjejer och bergssäkra killar är lite disneydags-skräck.

 

För mig håller det inte och känns inte trovärdigt, men mördandet har ju inte börjat ännu, kanske har du något unikt på g?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag misstänkte nästan att det skulle komma något sådant här. Jo, historian är oerhört clichéaktig. Det är inget unikt manus, det är en uttjatad genre enligt mig. Jo, prissumman kan vara lite hög;)

 

Unikt på g? nje, förmodligen inte. Jag funderar på att bygga upp sympatier för David men sedan är det han som är mördaren. men jag vet inte än. som sagt, jag la detta projekt på is eftersom det är mitt första manus och det är oerhört nybörjaraktigt så att säga. men man måste ju skriva för att lära sig(eller hur)

 

Och lilla farbrorn, klaga inte på ducktales:) haha

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Elion]Denn enda jag kunde tänka på är att du måste skriva ALLT på engelska.[/citat]'

 

 

Nu hänger jag inte med? menat du liksom "jag stör mig på att du skriver på engelska och inte på svenska" eller "om du skriver repliker på engelska ska du skriva miljöbeskrivelser och sådant på engelska också"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ett bra manus, men snälla, skriv antingen allt på engelska eller allt på svenska, det är jobbigt att läsa när det hoppar mellan språken hela tiden och då du verkar väldigt säker på engelskan ser jag ingen anledning att skriva miljöbeskrivningar och action på svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill börja med att skriva grattis till att du har börjat fila på dina idéer, det är ett stort första steg! Jag tycker att grunden för ditt manus absolut finns där, och hemsökta hus är ju alltid skrämmande om man kan komma förbi sådant som publiken kanske kan förvänta sig. (Spöken i garderoben och den otäcka otäcka vinden/källaren.) Att vara originell i en industri där man kan säga att det mesta redan gjorts är inte det lättaste, men det är ju därför hela processen är så rolig, eller hur?

 

Okej, lite konstruktiv kritik, jag håller helt med Elion - du kan INTE skriva ett manus på två språk. Det handlar inte om att det blir bättre på svenska eller på engelska, men att du måste bestämma dig för känslan i manuset och var det utspelar sig. Jag antar att du tänker dig en amerikansk teen horror movie, och inte en svensk skräckfilm? Välj ett språk därefter, så läsaren genast vet var han befinner sig. Personligen tyckte jag även att det var oerhört distraherande med bytet mellan de båda språken. Jag togs ut ur historien och påmindes hela tiden om att det var ett filmmanus jag läste, vilket är helt tvärtemot vad du ska sträva efter.

 

Detta leder mig till nästa punkt - kamera anvisningar ska inte finnas i ett manus, i alla fall inte förrän det har nått den högsta nivån och blivit ett shooting draft. (Enda undantaget är om det är du som planerar att regissera; då är det möjligt att du vill ha dessa anvisningar med för egen del.) Jag antar att du inte ska regissera och hoppas att det är korrekt. Så, det du jobbar med nu är ett spec script - vilket betyder att beskrivningarna ska vara så specifika som möjligt. Ett exempel:

 

"EXT. UTANFÖR HUSET - DAG/SKYMNING

 

En panoramavy av huset och dess utsikt, en brant slutting mot havet på ena sidan och en skog åt den andra. Kameran kommer sedan innanför grindarna och man ser nu grindarna och vännerna och advokaten utanför. Advokaten tar upp nyckeln."

 

Kunde istället se ut såhär:

 

"EXT. HUSET - SKYMNING

[EXT. betyder ju exteriör, så "utanför" är överflödigt.]

 

Huset, mörkt och övergivet, tornar upp sig på toppen av en kulle, omgivet av tät granskog på tre sidor. Framför det, vid slutet av en sluttning, breder havet ut sig.

 

Grindarna till huset står stängda, höga och förbjudande. De gnisslar olycksbådande på rostiga gångjärn.

 

Framför dem står ungdomarna samlade, huttrande i den snåla blåsten. Gemma och Emma kurar tillsammans. Allas ögon skiner av rädsla. Killarna försöker låtsas som att de ser fram emot att grinden ska släppa in dem.

 

Advokaten jobbar med en fet nyckelknippa. Han börjar bli otålig då ännu en nyckel inte vill passa i låset."

 

Du behöver inte beskriva kamerans position för att läsaren ska få en tydlig blick av vad du vill att han ska se. När du beskriver huset så förstår läsaren att huset är i fokus. När du beskriver omkringliggande natur samt utsikten öppnas fokusen och läsaren tar med dessa intryck i bilden.

 

När du byter paragraf signalerar detta att något händer. Kamera anvisningar är bara distraherande och regissören vill inte ha och behöver dem inte. Det är hans vision som gäller, inte din, även om det är ditt manus som ska inspirera honom. Han eller hon kan ju till och med tycka att grinden är överflödig och det är möjligt att den stryks helt och hållet.

 

När du byter paragraf visar du i alla fall regissören, och självklart ännu viktigare, den som först läser manuset, att du har en egen bild av hur händelserna förlöper, och hur du vill ha scenerna presenterade. Du skapar ett humör för filmen, och jag vet att det är vad du ville göra med din paragraf, men förstår du skillnaden?

 

Jag vet inte riktigt vad dina "FORTSÄTTER" anvisningar är till för...? Jag kan även säga att ett spec script är praktiskt taget naket på hänvisningar över huvud taget, det vill säga CUT TO, SMASH CUT, FADE OUT etc. Ditt jobb är att skapa ett skelett som andra - om det blir köpt - kommer bygga vidare på. Förhoppningsvis kanske du är en av dem, men oftaste är det inte så.

 

Personligen tycker jag att allt detta förarbete är alldeles för mycket innan de kommer in i huset. Tänk på att en sida i ett manus representerar en minut i en film, och att det nu har gått en halvtimme på din skräckfilm utan att ett smack har hänt.

 

Jag skulle ta bort allt som har med föräldrarna att göra, omarbeta dialogen ganska kraftigt så att den inte har för mycket exponering i sig - visa karaktärerna genom handling istället för genom deras ord (fast jag gillade David's intro i början när han presenterar dem), och jag skulle ta bort advokaten helt och hållet. Du kan ju ha dem skriva på ett kontrakt när de får reda på att de har vunnit, och de som överser påskriften kan utbyta ett meningsfullt ögonkast. Så små saker räcker för att säga till publiken att allt inte står rätt till.

 

Jag tycker också att det borde vara fler som anmält sig till tävlingen. Fundera på att ha första scenen med David som får reda på att han har vunnit, och att han ringer eller sammanstrålar med de andra, att de inte kan tro att ALLA VANN! Efter detta kan du visa huset eller något som har med det att göra och genom det klargöra att det inte är slump att just dessa vänner får komma dit.

 

Egentligen tycker jag att den här filmen bara ska ha några sidors introduktion och att all action ska utspelas i huset. Att introt som tar dem dit är så kort som möjligt och att vi sedan får följa dem när de lär känna huset, ganska avslappnade i början, kanske festar lite, bestämmer sig för att det inte finns nån anledning att vara rädda, och sen PANG, börjar saker hända. Det är i PANGET som all den där originaliteten måste komma in. :)

 

Jag tror att du skulle ha mycket nytta av att läsa en kurs i manusförfattande på nätet eller dylikt. Det hjälper absolut att läsa andras manus, men eftersom man inte kan följa utveckligen från spec till shooting draft så är det svårt att få hum om processen. Det är självklart att man vill ha ett så presentabelt manus som möjligt, och att läsa shooting drafts kanske man känner borde vara vad man lär sig mest av, men det är viktigt att lära sig uppbyggnaden av ett manus från grunden och att förstå hur du ska tänka för att det ska bli tight och lättläst.

 

Jag är själv i utvecklings stadiet, men har hållit på några år nu och känner att det börjar släppa lite mer. Jag menar absolut inte att göra dig defensiv med alla dessa kommentarer, men hoppas att du kan se min välmening.

 

Jag började precis som du. Kamera anvisningar och en massa massa dialog med exponering. :) Det är bara att kämpa på!

 

Grattis igen för att du kommit igång!

 

Vänligen,

H.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=holmberg]Det är ett bra manus, men snälla, skriv antingen allt på engelska eller allt på svenska, det är jobbigt att läsa när det hoppar mellan språken hela tiden och då du verkar väldigt säker på engelskan ser jag ingen anledning att skriva miljöbeskrivningar och action på svenska.[/citat]

 

 

Det är sant. Kanske ska byta allt till engelska. Kommer nog ta en stund men det går nog bra:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din kritik och att du tog dig tid att läsa golightly.

Först och främst är det så att jag har intentioner att regissera filmen. Detta är mitt första projekt och jag är ännu i inlärningsstadiumet för hur det ska se ut och miljöbeskrivningarna är det som jag har svårast för då jag ser så mycket i mitt huvud.

 

 

"Personligen tycker jag att allt detta förarbete är alldeles för mycket innan de kommer in i huset. Tänk på att en sida i ett manus representerar en minut i en film, och att det nu har gått en halvtimme på din skräckfilm utan att ett smack har hänt. "

 

Å andra sidan var det en sak som jag tänkte på mycket. Att de inte skulle komma in i huset för tidigt. nu kommer de in vid sidan 15 tror jag. och det tycker jag inte är en nackdel.

Jag har jobbat vidare på manuset och en del ändringar har skett.

 

Advokaten syns tidigare och har en lite större roll en förut(som du ville ha bort)

Fler har anmält sig. istället väljer advokaten och en annan person just huvudkaraktärerna i filmen till att vara med.

 

 

 

Angående föräldrarna. Anledningen till att Davids föräldrar är med och att han bråkar med dem är främst den att jag vill att han ska framstå som en lugn, klok kille men ibland visa att han kan flippa ur totalt. Jag vill att man ska känna lite sympati för honom för att sedan kunna använda det mot honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan igen.

 

Du är så välkommen! Jag skulle hemskt gärna vilja läsa din omarbetning! Lägg ut den med, vetja! :)

 

Okej, ledsen att jag inte antog att du skulle regissera den, men det kunde du ju ha nämnt i första inlägget! ;)

 

Okej, till dina kommentarer på mina kommentarer, eller vad man ska säga...

 

Det här med att du är i inlärnings stadiet - jag fattar, tro mig, hur det är, men samtidigt är det viktigt att kunna formulera dina tankar ordentligt för omgivningen, speciellt om du lägger ut något för att få feedback, eftersom jag och vem som helst annars som vet i alla fall lite om manus och hur de byggs upp kommer att se med kritiska ögon på formatering etc.

 

Om du specifikt sagt: "Jag behöver hjälp att se över dialogen" eller "Det här är min synopsis, tycker ni den är stark nog att bygga en film på?" så är det ju annorlunda. Då kan man skippa allt runt omkring och bara skumma igenom manuset, men jag tror inte att det var vad du ville. Och även om du klargjorde att det här var ditt första manus så vill du nog inte att folk ska klappa händerna åt sådant som behöver lite arbete. Eller?

 

Självklart är jag inte professionell manusförfattare, och du måste inte lyssna på mina åsikter, men samtidigt kanske jag kan komma med poänger som kan hjälpa dig. Jag baserar ju min konstruktiva kritik vad gäller formatering och dylikt på mina egna kunskaper inom manus författande, menad jag baserar min konstruktiva kritik mot uppbyggnaden av historian på min egen smak, och om den inte alls överensstämmer med din så är det ju så det är, inget att göra åt, liksom. Men jag är glad att du tar till dig vad jag säger, och förklarar vad du tycker.

 

Okej, vad gäller det att de kommer in i huset vid sidan femton, det fungerar ju i teorin men för att vara ärlig har de där femton minuterna inte så mycket att fånga ens intresse. Inget illa ment, men om du tittar över det själv så borde du hålla med mig.

 

Jag gillar introduktionen med brevet. Är inte säker på att jag gillar att det är en man som är i en by och meddelar att det ska hållas en tävling, det får mig att känna mig som om jag är på den engelska landsbygden under medeltiden. Du kanske kan ha någon av deltagarna hitta en annons på nätet om tävlingen, flygblad, skvaller pressen, vadsomhelst som känns mer 2000-tal. Jag gillar David's V.O. men det sa jag i det andra inlägget med.

 

Du är riktigt duktig på engelska men det finns några småfel och mycket av dialogen känns väldigt styltat. Jag gav mig inte in i det så mycket i mitt förra inlägg, men eftersom det är så mycket exponering i dialogen känner jag att jag måste visa vad jag menar.

 

"DAVID

(V.O)

Ok, we signed up to stay in the haunted house. So what? It doesn’t have to be haunted, right? Or maybe it is after all."

 

Korta ner det och lägg inte så tung exponering i hans tankar. Det känns - och det här tycker jag är ett mönster igenom all dialog - att du försöker understryka hur otäckt och skrämmande det kommer bli längre fram, istället för att hitta sätt att VISA hur otäckt och skrämmande det kommer bli. Är du regissör kan du ju leka hur mycket som helst med detta. Ljus och skugga, ljud etc.

 

"DAVID

(V.O.)

I swear to God if this house turns out to be haunted I'm gonna strangle Will."

 

Bara som förslag. Tona ner det lite. Och sen om David är mördaren är det här ett perfekt tillfälle att ge en ledtråd som är helt undangömd tills det att man ser filmen för andra gången och inser att den finns där.

 

"PETER

(V.O)

tension is getting very uncomfortable. Make a joke, fast… FASTER."

 

Den här gillande jag, den fick mig att flina.

 

"DAVID

What the hell are you trying to do? kill me?

 

GEMMA

(skrattar)

No, I’m sorry. Wasn’t my intention to scare you like that Dave. I was just wondering, Do you think we should unpack our stuff and so on and then meet in the livingroom downstairs in like 10 minutes?"

 

Gemma känns otroligt stel. Testa att läsa den här biten dialog högt. Och bara som förslag:

 

"GEMMA

Oh, sorry! Didn't mean to scare you. So, we meeting downstairs in ten or what?"

 

Om de packar upp eller inte spelar ingen roll för publiken. Antingen visar du att de packar upp och gör sig lite hemmastadda i sina rum, eller så låter du bli.

 

"DAVID

One fuse laid on the ground, and it was the one that went to the basement.

 

PETER

What does that mean?

 

WILL

That means we’re in trouble.

 

DAVID

Yeah, it means that someone has pulled it out and laid it on the floor.

 

WILL

And to give it a bit of extra spice, all the fuses are working now, which actually means that someone pulled out all the fuses.

 

DAVID

I can swear I heard footsteps in the basement just before you came, Will.

 

Emma

What? If all these things that you say are true, this means we’re not alone in this house anymore."

 

Alldeles för mycket exponering! Dialogen låter väldigt saklig, som att de lika gärna skulle kunna diskutera frukt eller vädret. Vid det här laget, efter att ha läst om husets historia och efter att ha vuxit upp i skräckfilms kulturen så skulle jag klösa på väggarna för att komma ut. Att de lugnar sig så fort känns inte trovärdigt.

 

Advokaten kan fungera, om han återkommer i slutet, antingen som räddare eller medhjälpare till David eller vem du nu tänkt ha som mördare.

 

Och vad bra att du ändrade det och gjorde att fler anmält sig, och att det inte bara är slumpen som fört vännerna till huset!

 

Det här med föräldrarna - att de säger att de kanske kan campa ute istället, på gården, fick en liten lampa att tändas i mitt huvud som blinkade Oh. My. God. :) Nejmen, det kändes så barnsligt för två vuxna människor att göra, och eftersom vi inte vet hur de brukar behandla David, de kanske alltid behandlar honom som ett barn, så känns inte bara deras handlingar orealistiska, men även Davids utbrott. Hans humör skulle kunna ha en bättre katalysator. Hans mamma kanske ber honom honom göra någonting och han bara flippar för ingenting?

 

Jag gillar att David är mördaren, och att han har lite fokus som den godhjärtade, i bakgrunden lite killen som är ganska lätt att tycka om. Och det är bra med foreshadowing med. Jag tror att det här kan bli en riktigt bra film, det är bara det att just nu är den inte så vidare spännande och jag tycker att det inte ska synas på bioduken utan även kännas kalla kårar när man läser...

 

Okej, det här med dialogen är ju baserat på den gamla versionen av manuset. Jag skulle gärna läsa den nya! Om du inte är trött på mig, vill säga. ;)

 

Holly.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska jag ta och snabbt berätta igenom en alternativ story som jag inte ens är säkert på att ens jag tycker om.

 

 

Efter att ungdomarna gått in i huset sitter advokaten och kollar igenom en massa tidningsartiklar om huset. Han ser en bild på ett torg där en man står med en massa människor runt sig och under bilder står det att fem ungdomar för kanske 100 år sedan utmanats att bo i huset för ett visst antal dagar och att alla försvunnit spårlöst. Advokaten tar fram ett förstoringsglas och tittar närmare på mannen på bilden som står mitt på torget. Advokaten upptäcker att det är exakt samma man som för någon dag sen på torget berättat om tävlingen. Advokaten försöker få tag i mannen men han är spårlöst försvunnen. Så kan den här mannen typ slutit ett avtal med "spöket" i huset att i utbyte mot odödlighet ska han var hundrade år ge honom 5 ungdommar eller nåt sånt.

 

Men detta är bara nåt jag kom tänka på och tyckte jag skulle dela med mig av, fastän jag själv inte gillar det så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...