Danrozen Postad 6 juni 2006 Postad 6 juni 2006 Som Gorse sa, om man skulle haft en egen produkt som var vinstdrivande, så vill man juh inte hitta den över hela nätet - fortfarande laddar jag ned till och från. Man saknar respekt som nämnts. 0 Citera
trezpasser Postad 7 juni 2006 Postad 7 juni 2006 [citat=jakethesnake]Är det bara jag som föredrar att gå och se en film på bio med hundratals andra och njuta av kvalitén och den kollektival upplevelsen? [/citat] Hehe, inte för att det har så mkt med topic att göra. Men dom biograferna i detta land som erbjuder det paketet du beskriver är lätträknade. I nästan varenda salong så sitter folk, inte tisslar å tasslar, utan pratar öppet, ibland skriker och gapar. Nödutgångsskylten lyser en alltid i ögonvrån nånstans. Värmen dras oftast ner till minimum. Dom flesta som gått på rea hos siba, elgiganten eller onoff har oftast en bättre anläggning, kvalitétsmässigt sett, än vad som erbjuds där. har tillåme vart å sett film där halva filmen va suddig. ingen brydde sig ens. 0 Citera
DanceK Postad 7 juni 2006 Postad 7 juni 2006 Med risk för att falla in i gamla mönster ger jag ändå det hela ett försök. [För övrigt handlade väl denna tråd om raiden mot TPB/PB och inte piratkopiering i sig. För det kanske vi kan återuppliva den gamla tråden :D] [citat=gorse]Jag är helt övertygad om att dödsstöten redan har kommit och nu är det för sent att göra något åt det. Så, om inte man hittar nya nischer attans snabbt så slipper vi köpa film över huvud taget då man struntar i att släppa dem på köpemedia.[/citat] Jag måste fråga: dödsstöten för vad? För filmindustrin eller för filmskapandet i sig? Filmindustrin är ju ingen djurart som aldrig kommer tillbaks om den försvinner. Du berör själv ämnet… [citat=gorse] Man kan bara spekulera, men man får hitta på nya produkter och marknader. Kanske blir film enbart producerat av indipendet-filmare med okända skådisar i fortsättningen? Musik produceras enbart av amatörmusiker? Kanske blir inte musik och skådespelare inte så stjärnstatus-betonat framtiden? Kanske upphör filmproduktionen helt? Ingen företagare ägnar sig åt välgörenhet utan finns det ingen lönsamhet så lägger man ner eller byter inriktning. Nu är det dags att byta inriktning om man skall vara med i framtiden.[/citat]Du talar som en bok. Så vad är problemet? Menar du att (går)dagens modell där ”alla” betalar för sin film vilket ger stora vinster att producera storfilmer med, är objektivt bättre än de framtidsmodeller du ställer upp? Har inte Hollywood visat gång på gång att sambandet mellan bra film och stor budget är obefintligt? Lägg i sammanhanget till, att i takt med att teknologin gör den gamla affärsmodellen oanvändbar blir tekniken för att göra film billigare. Om några år kanske det är så billigt att göra film med fräcka specialeffekter att det lönar sig att göra såväl vardags- som sci-fi filmer trots en hög andel piratkopiering. Jämför det med lanseringen av hemmavideon. Filmproducenterna hävdade att piratkopieringen skulle explodera, och det gjorde den kanske. Men det totala intresset för film ökade så mycket att nettovinsterna ändå fortsatte att växa. (Därför vore det intressant att utreda hur MPAA räknar fram att piratkopieringen kostar ”400 miljoner dollar/år” eller vad det är.) [citat=TDA] Att jämföra den civila olydnad TPB (och många pirater) anser piratkopiering vara med de människorättskämpar som räddat liv i t ex USA tycker jag om något är osakligt och ogenomtänkt.[/citat]Jag tror det var jag som gjorde den jämförelsen. Syftet var enbart att illustrera att lagbrott inte alltid är fel. [citat=TDA] För det som föreslogs då, mer reklam, höjda skatter eller högre bredbandsavgifter tycker i alla fall jag låter mycket mer dumt än att betala per produkt.[/citat]Det var inte tanken att förslagen skulle vara bra, det var bara tanken att de skulle fungera. I övrigt tycker jag att man vänder frågan fel om man talar om ”förlorade inkomster” [det blev retorik likförbannat ;)]. Inkomsterna finns inte förrän någon är villig att betala. Om jag utövar ett jobb som ingen betalar mig för så är det mitt problem. Bättre att byta jobb. Jag föreslår istället termen ”finansiering för produktion”. Det tror jag löser sig självt enligt ovan. ”Kanske en mindre del, men av en större kaka”. I övrigt tror jag att om fildelningen slår ut filmbolagen och folk ändå vill ha film så har jag en stark tro på framtida generationer, de hittar alltid nya vägar. Som slutsats detta resonemang: 1) Motståndet mot fildelning bygger på pengar och inget annat. 2) Påståendet att filmbranschen förlorar på fildelning är det bara de själva som hävdar. Tvärtom har åtskilliga oberoende bedömare menat att sambandet är svagt eller inte ens finns. 3) Eftersom en stor del av det fildelade materialet inte är detsamma som finns i dvd-shoppen eller bion tror jag att i den mån folk laddar istället för att betala, är det inte MPAA-film de laddar. (Om vi piratkopierar producent A så har det givetvis inget att göra med producent B.) 4) Det har tidigare invänts mot detta att även om det inte är MPAA som piratas så förtjänar ändå upphovsmannen ersättning. Kanske. Men mig vetligen är det inte alla producenter som bryr sig. T ex: I piratkopieringens förlovade land Kina sätter (har jag hört) producenter inte alls lika stort fokus på upphovsrätter. I slutändan tror jag att frågan handlar om kontroll. MPAA och APB vill försvara stora filmbolags marknadspositioner, inte upphovsrätter. De vill kunna fortsätta fålla in oss i mainstreamträsket där allt är lite action, lite kärlek och lite humor. (Filmens motsvarighet till pop/rock med soul/r&b-influenser.) För mig är det detta som utgör det attraktivaste med fildelningen. Storfilmer och independet-filmer radas upp sida vid sida som svar på en sökning, budget spelar ingen roll. 0 Citera
gorse Postad 7 juni 2006 Postad 7 juni 2006 Jag kommer ihåg att du sa att jag talade som en bok förra gången med, men jag kommer inte ihåg om det var en bra eller dålig kommentar. Med "dödstöten" menar jag att filmproducenter helt enkelt lägger ner verksamheten. Jag har förut givit exempel på motortidningen Powermagazin som lade ner sin filmning av sina motorträffar när upplagan sjönk från, låt oss säga 2000 skivor till 25 tack vare fildelningen. Och, allvarligt talat; Vem skulle betala för filmen om det vore lagligt och gratis? Inte jag i alla fall. Det jag tycker ständigt brister i piraterna argumetering om tex civil olydnad, om pengar etc är just att det saknas det minsta försök till parlamentariskt arbete. Jag kollade lite på http://www.piratpartiet.se och det är det enda någotsånär vettiga försök att argumentera för en generösare upphovsrättslag. Något liknande har jag inte ens sett på piratbyrån. Som argumentationen hittills låter här på forumet, på tex piratbyråns forum och på många andra håll så har jag svårt att se skillnad på piraters argumentation och tex extremvänsterungdomar, reclaim the street, djurrättsaktivister etc. Jag har svårt att se varför tex fönsterkrossning skulle vara ett sätt att göra sin röst hörd. I ett svagt ögonblick kanske jag skulle säga att om den ena parten inte följer lagar, varför skall motparten göra det? Men det är att sjunka till samma nivå. Piratbyråns röst måste för göra sig hörd precis på samma sätt jag försvarar nationaldemokraternas rätt att också få göra sin röst hörd, även om inte delar nånderas uppfattning. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Något som kanske inte riktigt hör hit, men jag vill nog ändå ge en kommentar i alla fall. Jag är aktiv i föräldraföreningen på lokalorten där jag bor. Föräldraföreningen organiserar nattvandringar när det är fest i parken. Av vad jag sett, tyvärr alltför på nära håll, att ungdommar som har långt kvar till laglig ålder för att köpa sprit, dricker sprit. Detta verkar ha blivit socialt accepterat och samhället har resignerat och ingen ingriper mot ungdomsfyllan. Polisen kommer i bästa fall när hela högen ryker ihop och slåss. Som jag ser det, är det lika bra att sänka åldersgräsen för köp av alkohol till 12 år för det är ungefär där fyllegränsen går. Ungdomsfyllan har kommit för att stanna och går inte att göra något åt. Inte kan väl miljontals ungdomar vara kriminella? Edit: Jag glömde säga att jag är med på dancek ideer andra affärsmetoder. Sluta ge ut filmer på DVD utan ge ut dem på minneskassetter som inte går att öppna och som enbart passar i apparater som kan spela upp dessa kassetter med 640 bitars kryptering och låg upplösning :-) 0 Citera
jbergman Postad 7 juni 2006 Postad 7 juni 2006 [citat=gorse]Som jag ser det, är det lika bra att sänka åldersgräsen för köp av alkohol till 12 år för det är ungefär där fyllegränsen går. Ungdomsfyllan har kommit för att stanna och går inte att göra något åt. Inte kan väl miljontals ungdomar vara kriminella?[/citat] Lustig betraktelse i sammanhanget. Som du mycket väl vet är det i dagsläget inte olagligt att dricka alkohol även om man är för ung för att få köpa ut. Vad man skulle kunna göra är att förbjuda det, men anser du verkligen att den bästa lösningen på problemet är att ge 15-åringar dryga böter för att de har druckit en starköl? Eller skall vi till och med kasta dem i fängelse? Att förbjuda ungdomsfylla skulle vara lika dumt som att förbjuda piratkopiering - det skapar bara en massa nya kriminella. Och precis som i fallet med piratkopiering är det bättre att finna andra lösningar. Kanske skulle man inte ha lagt ned alla fritidsgårdar? Precis som i fallet med piratkopiering är det bättre att uppmuntra bättre/legala alternativ än att ropa på förbud och polis. Eller var det meningen att din betraktelse skulle tolkas på något annat sätt? /Jakob 0 Citera
TDA Postad 7 juni 2006 Postad 7 juni 2006 Vi är alla duktiga på att poängtera vad som är problemet. Sen belyser vi det från olika håll beroende på inställning. Diskussionen blir ett ställningskrig där retoriska tricks blir själva ändamålet med debatten. Trezpasser hejar på jbergman, jag viftar flaggan för gorse. Vi är alla lika goda kålsupare. Ingen av oss här kommer lösa detta problem. Både bransch och allmänhet behöver anpassa sig, sånt tar tid... Vi som är mot piratkopiering kanske är för låsta i dagens system och piraterna kanske för ointresserade av en varaktig lösning. Min ståndpunkt är och förblir att man ska betala för det man konsumerar. Men jag är också gammal nog att veta att det man brinner för nu falnar snabbt när verkligheten sakta gnager på. Till slut lär det väl lösa sig, bra eller dåligt, men debatten lär vi knappast minnas... Jag lämnar diskussionen om piratkopiering och fokuserar på filmandet. Där kanske jag kan få något konstruktivt gjort. :) 0 Citera
trezpasser Postad 8 juni 2006 Postad 8 juni 2006 Bra skrivet där TDA. Alla skall ha rättighet till sin egna åsikt. Annars skulle det ju inte bli någon debatt. Oavsett hur det slutar så tror jag att saker å ting kommer ändras. 0 Citera
Mikael_hs Postad 8 juni 2006 Postad 8 juni 2006 Gorse jag är iaf inte någon "vänsterextremist" haha. Liberal om man nu måste sätta titel på sig. 0 Citera
gorse Postad 8 juni 2006 Postad 8 juni 2006 Även om jag tvärt skulle ändra åsikt, vilket inte är omöjligt (jag är inte dum i huvudet) så är knappast min åsikt det avgörande i frågan i alla fall. Skulle det blir fritt och gratis att fildela film så är naturligtvis även jag tacksam för att slippa betala. Ungdomsfylleriet hör inte hit, och det är jag medveten om så vi kan lämna det därhän. Dock är jag lite tveksam till att argumentet att fri fildelning gynnar upphovsmännen och leder till ökad försäljning och ökad vinst för upphovsmännen och skall därför leda till lag om fri fildelning. Det är väl inget argument? Det är ju bara smör-argument för att tillfredställa upphovsmännen vilket jag kan tycka känns som att sälja sig till motståndaren. Däremot om upphovsmannen ser en affärside i att släppa tex lågupplösta versioner på fildelningsnätverken som just nätverksreklam så kommer man ju i en annan dager. Som avslutning vill jag gärna nämna att jag fakstiskt lyssnat på argumenten, speciellt DanceK som gör en hjältemodig insats i debatten. Annars hade jag nog inte orkat skriva alls. Edit: Sen läser jag aftonbladet och konstaterar att det är märkligt att man konsekvent väljer sämsta tänkbara lösning på allting. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,838443,00.html Jag vill inte betala skatt på mitt snigel-bredband för att betala räkningarna och läsa voodoofilms forum. Då tycker jag det vore bättre att man betalar för nån sorts nerladdningsprenumeration, typ betala en hundring i månaden och ladda vad du vill undertiden, typ. 0 Citera
trezpasser Postad 9 juni 2006 Postad 9 juni 2006 Just när man sitter å försöker reflektera problemet med fildelning från allas sidor, så knäpper jag på MTV. För tillfället visades Tom Cruise och hur mkt pengar han tjänar på dom olika filmerna (som många för övrigt ligger top 100 på thepiratebay) och vad han sedan spenderar allting på. DET ÄR ÄCKLIGT! INGEN kan komma och säga att filmindustrin skulle förlora något på att folk laddar ner! INGEN! Om nu en enstaka skådespelare kan kasera ut sådana ofantligt stora summor av pengar så vågar jag inte ens tänka på vad filmbolagen drar in själva! Det var alltså riktigt svårt för honom att kunna göra sig av med pengar. eller vad sägs om 5st egna plan, plus 2st privatjet med hela besättningar samt jacuzzi och biograf integrerat i planet. Detta bevisar följande: Några av dom mest tankade filmerna från nätet säljer då fan inte sämre! och om fildelning inte skulle finnas så tror jag inte att så många okända skådisar samt filmskapare skulle bli erkända. För ingen kan komma till mig och påstå att hollywood skulle dela med sig till, enligt dom, oseriösa och icke ekonomiskt vinstbelagda projekt. ÄCKLAD är vad jag är. Sen kan ni ju fortsätta diskutera vad som är stöld och inte när det inte ens är en piss i havet för hollywood. 0 Citera
TDA Postad 9 juni 2006 Postad 9 juni 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,839089,00.html Bodström kan tänka sig att legalisera nedladdning. Alternativet skulle då vara att höja bredbandsavgifterna så att upphovsmännen fortfarande kan få ut sin ersättning. Frågan är ju med hur mycket om man tänker sig att upphovsmän världen över skall ersättas. I den allmänna debatten om piratkopiering hörs ofta att kultur ska vara fri och tillgänglig för alla. Människor ska ha lika rätt till underhållning oavsett inkomst. Nu kanske Internet i sig självt blir en klassfråga. Men en idiotsäker lösning är det i alla fall, ingen slipper ju undan att betala bredbandsoperatörerna. Ack, du sköna nya värld... 0 Citera
gorse Postad 9 juni 2006 Postad 9 juni 2006 Då borde det i rättvisans namn en del av skattepengarna gå till sprit- och cigarettskatt också, så klipper man internetspriten i samma veva med. Och föresten, alla pokervinsterna kan man veva in inskomstskatt där med. För att inte tala om den vanliga omsättningsskatten för grå-importen. Något jag har svårt att förlika mig med är skatt, där man inte alls har någon chans att påverka fördelningen av resurserna. Nu hurrar man över en lösning med skatt, där jag nu skall tvångsbetala till nämde Tom Crouse samtidigt som mina barn har 10 år gamla läroböcker i skolan, gamla sitter ensamma med bristfällig omvård och sjukvården prioriterar bort prostatacancer? Har världen blivit helt tokig? 0 Citera
DanceK Postad 11 juni 2006 Postad 11 juni 2006 Jag tycker att det här med bredbandskatt verkligen är en fantastisk idé. Vi fildelar och betalar flatrate för bredbandet. [Oavsett hur mycket vi fildelar och eller om vi ens gör det alls.] Dessutom ger vi alla intrycket att frågan är löst, så att ingen bryr sig om att framställa en lösning som verkligen funkar. Nej, vi går den svenska lagom-vägen; mitt emellan alla förslag hur dåliga den än är. Vi kanske åtmistonne kan lära oss lite av kassettavgiftmisslyckandet: Copyswede tillsattes allså för att fördela en avgift på alla lagringsbara media för att ersätta artister som förmodades förlora på hemmakopiering. Som referens användes vilka låtar som spelades mest på radio, med följd att artister som spinnades (radiokanalen mutades för att spela vissa artister så att icke-skivbolagsmusiker inte skulle märkas) mest fick mest betalt. Ingen visste för övrigt vilka artister som verkligen privatkopierades mest. Istället kan vi väl använda den eminenta ThePirateBay som referens. Där hålls det ju till och med räkning på vilka filer som kopieras mest. Om inte annat så vore det värt det när Copyswede och andra skall jaga runt i Japan efter anime-skapare eller varför inte porrfilmsproducenter?? :D 0 Citera
gorse Postad 11 juni 2006 Postad 11 juni 2006 Första stycket är ju huvud på spiken. Jag är helt överens, DanceK. 0 Citera
Anna_Dea Postad 11 juni 2006 Postad 11 juni 2006 Att börja höja priser i dagens Sverige är inte någon lösningen. 0 Citera
Java ex Machina Postad 13 juni 2006 Postad 13 juni 2006 vad skulle bredbandsskatt innebära för amatörer eller oetablerade musiker/filmare? om jag skapar ett musikstycke eller en kortfilm och låter folk ladda ner det gratis nu tjänar jag inget på det, men om jag gör det och det finns bredbandsskatt, betyder det att jag plötsligt kan begära en del av kakan så att säga? 0 Citera
T-kock Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 Jag laddar ner film pga det helt och hållet usla utbudet hos svenska biografer. Jag menar, man visar filmer som Gothika och White Chicks på bio men inte Shaun of the Dead eller exempelvis Freddy vs. Jason (som SF för övrigt ej ansåg vara kommersiellt gångbar i Sverige, tji fick dem när Freddy vs. Jason seglade upp på toppen av förbokningslistorna på majoriteten av de stora svenska filmbutikerna på nätet) Att Freddy vs. Jason sedan visade sig vara en skitfilm är ju en sak (Fast det är ju trots allt Freddy vs. Jason, så det spelar ju inte någon roll), men grejen är den att man tvingas till att ladda ner om man föredrar... ja... alternativa filmer så att säga. Varför vänta två år extra på att få se en film när man kan ladda ner den på en gång. Tilläggas ska att jag äger både Shaun of the Dead och Freddy vs. Jason på DVD. Sen vägrar jag att lägga ner halva studiebidraget varje månad på filmer när jag är osäker på deras kvalitet. Hellre ser jag filmen först och avgör sedan om filmskaparna är värda mina pengar. En sak är iaf. säker och det är att jag fan inte tänker sponsra en till romantisk komedi med Hugh Grant, Richard Gere och/eller Julia Roberts om ni förstår vad jag menar. 0 Citera
gorse Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 [citat=T-kock]....jag fan inte tänker sponsra en till romantisk komedi med Hugh Grant, Richard Gere och/eller Julia Roberts...[/citat] Destå större skäl till att sätta sig på tvären mot bredbandsskatt. Och då får man inte ens välja vem man skall betala till. Om man skall över huvud taget skall pirata lagligt så måste man verkligen tänka två gånger. Om det skall vara lagligt att ladda ner, så verkar alla totalt glömt det allra viktigaste för att kunna ladda ner: Det måste i så fall vara lagligt att ladda UPP. Vad skall vi annars ladda ner? Här verkar de mjuknande politikerna har glömt några pusselbitar i rättsmedvetandet. Det blir ju nästan lika dumt som att legalisera häleri medan stöld skulle fortfarande vara olagligt. Och för att ersätta de som blivit bestulna skall man betala skatt som skall fördelas mellan de bestulna. Och mest bestulna är Åhlens varuhus och Volvo personvagnar som då får mest tilldelning av skatten. Bredbandskatten är en omvänd robinhoodskatt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.