Gå till innehåll

Piratbyrån!


pld

Recommended Posts

Tja vad ska man tycka? Jag kan ju inte säga att jag sympatiserar med den verksamheten som TPB bedrev. Om nu Amerikanska intresse har lyckats påverka svensk polis och kanske t.o.m kommer kunna driva det hela till en fällande dom. Innebär då detta att vi skulle kunna få ut t.ex Annika Östberg ur USA om vi snackar lite med en B-skådisar från USA som har ett och annat att säga till om?

 

Troligen inte men tanken kunde ju varit god...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer få jäkligt mycket skit nu, men jag citerar mig själv från min blogg:

 

"Fan vad tröttsamt. Antipiraterna är så frustrerade att de till slut inte kunde hålla sig mer. De kan fira i några timmar tills Pirate Bay är uppe igen.

Men de lurade faktiskt inte den totalt otekniska polisen, som man på förhand kan tro (vilket dock ändå inte hade varit alltför svårt), att det fanns upphovsrättsskyddat material på Pirate Bays servrar. De behövde bara påpeka det för polisen redan kända faktum, att det som finns på Pirate Bays servrar är en massa torrentfiler, innehållandes text som underlättar för pirater att koppla sig samman och dela upphovsrättsskyddat material. Detta har varit känt ända sedan Pirate Bay startades och de har fått otaliga hot och krav från film, musik - och spelbolag. Tydligen har den tragiska polisen glömt bort vad sjutton nu det var med Pirate Bay som gjorde att de inte kunde göra något åt dem. "För det var väl nånting...?"

På den här sidan finns det länkar som man har lagt ut, till upphovrättsskyddat material, helt enkelt.

Men det som Uffe pratar om är i dagsläget inte olagligt, även om APB sedan urminnes tider allra helst sett att det var så. Att berätta var en upphovsrättsskyddad fil finns tillgänglig är inte olagligt, det är själva ner - och uppladdandet av denna fil som är synden. Och detta har sedemera Pirate Bay aldrig haft något att göra med. Men det hjälper ju inte när polisen inte har någon koll på de lagar de ska se till att folket följer.

Men kan det vara så fantastiskt korkat att polisen inte kollade upp om det brott de anklagade de personer de grep ha gjort sig skyldiga till inte var något brott? Då har vi verkligen all anledning att vara oroliga. För om polisen tar alla fakta de får från APB som just FAKTA och sväljer dem med hull och hår, då finns det inte mycket att göra.

 

Men det som gör mig än mer upprörd är att de också beslagtagit Piratbyråns servrar. Jag skulle tro att sannolikheten att hitta upphovsrättsskyddat material där är mindre än att att hitta det på APB's servrar. Argh! Jag blir så jävla förbannad! Polisen är så jävla korkad och oteknisk! De har ju lika liten koll som media!"

 

Gud, varför ens bry sig om att diskutera en sådan här fråga på ett helt igenom antipiratiskt forum...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aja, men jag kan lova er att sidan är uppe igen när som helst... Det finns ju ingenting olagligt i själva Piratebay-siten... Allt går att läsa på sidan:

thepiratebay.org

 

trevlig sida förövrigt... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Om programtillverkarna, både dator som film/musikutgivare hade vettiga priser och villkor skulle inte piratverksamhet kunna frodas.

En datorlicens för t.ex Officepaketet skulle inte kosta mer än 500,- och gälla för samtliga datorer i ett hem eller per 5 datorer på ett kontor.

En CD-skiva eller en DVD-film skulle inte kosta mer än 100,-. Det skulle få fart på försäljningen och då skolle tillverkarna tjäna pengar.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Om programtillverkarna, både dator som film/musikutgivare hade vettiga priser och villkor skulle inte piratverksamhet kunna frodas.

En datorlicens för t.ex Officepaketet skulle inte kosta mer än 500,- och gälla för samtliga datorer i ett hem eller per 5 datorer på ett kontor.

En CD-skiva eller en DVD-film skulle inte kosta mer än 100,-. Det skulle få fart på försäljningen och då skolle tillverkarna tjäna pengar.

-Per[/citat]

 

Jag vet inte hur mycket som piratkopieras till OS X men om ditt resonemang stämmer så skulle det vara lika med 0%. Familje licenser från 500-700 i paket om 5 nycklar mm. Multimedia mjukvara som följer med varje ny dator, men jag har ändå en svag aning av att vissa är berädda att göra det mera besvärligt för sig genom att inte köpa orginal eller uppdateringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Om programtillverkarna, både dator som film/musikutgivare hade vettiga priser och villkor skulle inte piratverksamhet kunna frodas.

En datorlicens för t.ex Officepaketet skulle inte kosta mer än 500,- och gälla för samtliga datorer i ett hem eller per 5 datorer på ett kontor.

En CD-skiva eller en DVD-film skulle inte kosta mer än 100,-. Det skulle få fart på försäljningen och då skolle tillverkarna tjäna pengar.

-Per[/citat]

du har helt rätt

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Svårt att konkurrera med gratis.[/citat]

Nej, jag tror inte det. Tror att betydligt fler skulle vara laglydiga om det inte kostade skjortan. Ett nytt officepaket kostar idag nästan 6000,- per dator, har Du två datorer blir det över 11.000,-.

Ett småföretag med 4 anställda behöver sålunda 4 licenser = 22.000,-.

Det är mycket pengar så jag förstår att många frestas att kopiera.

Skulle det kosta 500,- att bli laglig så är valet inte svårt.

 

Jag köper i princip inte några CD/DVD-skivor som kostar över 100,-.

Under sista åren har jag nog totalt handlat för 200,-.

Om skivorna kostade max runt 100-lappen skulle jag nog köpa fler men eftersom det oftast bara är 1-3 låtar som är bra på en CD vill man inte chansa och betala flera hundrakappar i onödan. Då låter man bli.

 

Dessutom har svenska grossister förmågan att salta priserna ganska mycket. Oftast kan man köpa datorprogram i USA för långt under halva priset. De har inte förstått att de binder ris åt egen rygg.

 

Piratkopieringen kommer vi alrig att bli av med men många i grå-zonen kom,mer att bli laglydiga om det var möjligt.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

TPB är lika skyldiga till brott som biltillverkarna är som tillverkar bilar som sen används vid bankrån och andra grova brott.

 

Vilken förödande skada har fildelning någonsin gjort? Ingen what so ever! Det ända detta handlar om är att jättarna tror att dom förlorar en stor del av sin vinst pga fildelning. Visst, de kanske förlorar en del. Men vad är det som säger att de ska tjäna enorma mängder pengar på att göra film, musik och program?

De spottar ut massor som ändå bara är skit, sen försöker de lura på folk det enbart för att tjäna pengar.

Gör man bra musik och bra film så kommer folk gå på bio och konserter, och där är man berädd att betala för själva upplevelsen. Ett sant nöje.

Men det kommer folk fortsätta med oavsätt om det finns fildelning över nätet eller inte.

Internet har ju öppnat hela världen för oss, och jag kan rabbla upp en hel radda med filmer och musik som jag aldrig skulle vetat om om det inte var för fildelningen.. Och om jag gillar en specifik filmskapare eller musikartist så står jag först i ledet att få se filmen på bio eller se artisten live. Och för dessa film- och musikskapare har ju då fildelningen gjort att de kan göra det som film och musik är tänkt att göra, nämligen nå utt till folk som uppskattar det dom gör, det konstnärliga. Jag vill inte betala 200 spänn för en DVD (som jag dessutom inte vet är bra eller dålig) när jag vet att 90% av intäckterna går till bolagen som sen massprodeucerar ännu mer skit.

 

Det vart ju rätt långt det här, vilket jag inte hade tänkt från början. Men jag ser mycket positiva sidor med fildelning. Och sen ska man komma ihåg att piratkopiering alltid har funnits och vad syftet med film och musik faktiskt är och det är inte att tjäna pengar i grund och båtten.

Länk till kommentar
Share on other sites

intressant sak som jag sett ofta i min bekantskapskrets: alla köper regelbundet spel för runt 5-600 kr per styck... men ingen har en laglig utgåva av XP eller photoshop om de inte fått den gratis som medskick till en dator eller använder skolans datorer ;)

 

jag själv är redan halvt ruinerad pga nästan tvångsmässig dvd-konsumption, samtidigt som jag faktiskt laddar hem film också... nu senaste överräkningen blev det 141 dvdfilmlådor som jag betalat för... och då räknar jag boxar som LotR EE, SW:SE, Indiana Jones, sällskapsresan och PJ boxar som bara en låda var... så jag känner mig inte så mycket som en parasit i filmindustrin ändå...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind][citat=TDA]Svårt att konkurrera med gratis.[/citat]

Nej, jag tror inte det. Tror att betydligt fler skulle vara laglydiga om det inte kostade skjortan. Ett nytt officepaket kostar idag nästan 6000,- per dator, har Du två datorer blir det över 11.000,-.

[/citat]

 

Men använd Open Office då! Både gratis och lagligt. Man kan äta kakan och ha den kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Internettrafiken sjönk med en 1/5 i samma ögonblick som piratbay försvann. Jag drar slutsatsen därav att fildelningen är inte ett försumbart problem för upphovsrättsinnehavaren. Det är inte marginalintäckter som går förlorade. Så gott som all argumentation i frågan om marginalförluster blir i så fall irrelevant. Nej, fildelningen och piratkopieringen skadar, men nu är skadan redan skedd och går inte att göra reversibel. Man har redan brutit fördämningen så nu får man hitta på något annat om branchen skall klara sig. Och då menar jag inte att sänka priset, för det förslår inte. Man måste bryta ny mark, hitta på nya finansieringar, nytt kundunderlag. Hur detta skall se ut, vet inte jag, men man måste finna nytt. Den tid är förbi när man kunde bjuda in publiken i ett tält för att visa skäggiga damen, när vem som helst kan köpa lösskägg på buttrix.

Jag tycker fortfarande att fildelning är galet när det rör sig om så stora volymer, men förespråkar på samma gång rätten att kopiera för enkilt bruk. Ay-ay, en riktig intresskonflikt. Kanske dags att sluta sälja film, sluta visa film på teve, sluta visa film över huvud taget. Kör teater.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag laddar ner ibland och när jag laddar ner en film som jag tycker är riktigt bra så brukar jag i regel köpa den, det betyder att TPB gör att jag köper mer filmer, det är väl inge fel med det???

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv]Asså jag laddar ner ibland och när jag laddar ner en film som jag tycker är riktigt bra så brukar jag i regel köpa den, det betyder att TPB gör att jag köper mer filmer, det är väl inge fel med det???[/citat]

 

 

Även om du gör så tror jag inte att det är så många som tänker så.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv]Asså jag laddar ner ibland och när jag laddar ner en film som jag tycker är riktigt bra så brukar jag i regel köpa den, det betyder att TPB gör att jag köper mer filmer, det är väl inge fel med det???[/citat]

 

Jag brukar äta ett par äpplen på affären, om dom är goda så betalar jag i regel för dom också. Inte direkt jämförbart kanske, men båda exempel på skeva resonemang.

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=602065

Länk till kommentar
Share on other sites

Jävla skithögs-APB. Precis som maxv säger så köper jag filmer jag gillar, och ser inte ens klart filmer jag ogillar. Jag hade aldrig köpt filmer jag inte var säker på att jag gillade till att börja med, d.v.s. jag hade köpt väldigt mkt färre filmer om det inte vore för möjligheten att se dem gratis först.

När det gäller program så skulle jag ju aldrig köpa programmen för 20 000 som man nu om man vill kan ladda ned. Om jag med dessa programs hjälp kan tjäna pra med pengar skulle ju jag i så fall köpa programmen. Jag kommer aldrig köpa så dyra program utan att själv ha betydligt mer pengar, så dessa företag förlorar inte ett öre på att jag laddat ned varken film eller program eller musik. Ett företags syfte är att tjäna pengar, och då jag snarare ger dem mer pengar i samband med nedladdningsmöjligheter än vad jag annars skulle gjort, så ser jag tyvärr inte problemet...

Att resonera som dig Gorse, att alla som nu laddar ned skulle betala om nedladdningsmöjligheterna försvann, är bra naivt. De flesta som har 2000 mp3 på hårdisken skulle kanske ha en skiva mer i samlingen om det inte vore för PB... på sin höjd. De människor som är genuint intresserade av något ser oftast också till att stödja den branschen. Vare sig det är datorspel, musik eller film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]

Jag brukar äta ett par äpplen på affären, om dom är goda så betalar jag i regel för dom också. Inte direkt jämförbart kanske, men båda exempel på skeva resonemang.

[/citat]

 

Men det fick man ju faktiskt göra när man var liten.

Då fick man äta chokladen/äpplet/vad det nu var i affärn och sen låta mamma betala för det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans][citat=Per Lind][citat=TDA]Svårt att konkurrera med gratis.[/citat]

Nej, jag tror inte det. Tror att betydligt fler skulle vara laglydiga om det inte kostade skjortan. Ett nytt officepaket kostar idag nästan 6000,- per dator, har Du två datorer blir det över 11.000,-.

[/citat]

 

Men använd Open Office då! Både gratis och lagligt. Man kan äta kakan och ha den kvar.[/citat]

 

Nu var bara Officepaketet ett exempel. Alla program finns inte som lagliga gratisprogram. Och alla enheter i officepaketet finns inte i Openoffice (tänker på Outlook med kalender).

 

Givetvis skall man betala för programmen som man vill använda men om det vore rimliga priser skulle företagen sälja fler och tjäna mer än som idag med så oerhört höga priser.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, framtiden är här för att stanna och fildelning är ett faktum. Det som måste till (och som jag är övertygad om kommer) är fungerande betaltjänster. Där man till rimliga priser kan handla media över nätet.

 

Det som dock stör mig (och många andra gissar jag) är många s k piraters totala respektlöshet för andras arbete. Vill man ha något så betalar man för det, så enkelt är det. Det fungerar överallt annars i samhället, det är faktiskt en av grundpelarna, så varför inte på nätet? Som Liza Marklund så träffande skriver, "Begäret sitter inte i fildelarnas hjärtan utan i plånboken".

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]När det gäller program så skulle jag ju aldrig köpa programmen för 20 000 som man nu om man vill kan ladda ned. Om jag med dessa programs hjälp kan tjäna pra med pengar skulle ju jag i så fall köpa programmen. Jag kommer aldrig köpa så dyra program utan att själv ha betydligt mer pengar, så dessa företag förlorar inte ett öre på att jag laddat ned varken film eller program eller musik.[/citat]

 

Dessa program har kanske inte dig som målgrupp, eller vad tror du? Svarar du att du tror att du är målgrupp får programen så betala för dig i stället för att skylla på att de kostar en massa pengar. I annat fall borde du leta upp programvara som ligger i paritet med vad du kan betala för.

 

Inte förlorat ett öre!!?? Hur kan du säga så? Handla inte tråden om TPB!? Mig veterligen fungerar torrent tekniken på så vis att man delar ut för att ladda ned. Eller är det så att du svarar för alla som laddar från dig med när du skriver som du gör?

 

Kan redan nu säga att jag bara svara på ett i högen av alla de svar som på ett eller annat vis försöker försvara sig för kopieringen de gör...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns utrymme för lite humor i all uppskruvad ilska också! ;)

 

Saxat från Expressen.se

 

"Henrik Pontén ser inte bara nattsvart på de senaste dagarnas händelser.

- Det finns positiva saker med den här saken också. Här har 500 datanördar fått komma ut och få frisk luft. Ur folkhälsosynpunkt är det strålande."

 

Hela artikeln - http://www.expressen.se/index.jsp?a=602064

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...