Gå till innehåll

Piratbyrån!


pld

Recommended Posts

[citat=ressigören]Kommer få jäkligt mycket skit nu, men jag citerar mig själv från min blogg:

[/citat]

 

varför skulle du få det? jag är helt bakom dom åsikterna.

Sen kan jag även förstå resonemanget med äpplena i affären... Om äpplena hade kostat 180:-/st alltså.

 

Sedan är det ganska enkelt att urskilja vilka tidningar som är för och emot. Aftonbladet som exempel, lägger dom stora rubrikerna på hur TPB är sponsrat av ungdomsporr, pirater som krashar siter och att TPB är uppbygt av högerextremister. Sen går det även att hitta i små notiser och korta rader att 400.000 svenskar kan finnas i APB's register osv. hmm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från http://www.aftonbladet.se

 

Man har ställt frågan hur mycket man kan tänka sig att betala för film och musik på nätet.

 

Alternativet "Inget" valde 37,4% att svara. På film valde 36,2% "Inget" medan 41,9% tyckte att 10:- per film var en skälig summa.

 

Antal svar, 109194 st på musik och 95410 st på film när detta skrivs...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela är något komplicerad, vilket gör det lite svårt att uttala sig om det var bra eller mindre bra, eller inte alls.

Jag tycker dock att man inte behövde använda den polisinsats som man gjorde för att få ner TPB.

 

Jag tror att detta med piratkopiering är en våg el. trend som man bör hitta bättre lösningar att bekämpa det på.

 

Hur som helst, detta är början på en påverkan från USA:s sida till att "rätta till" det som inte står rätt till här i Sverige enligt de. Jag är orolig för det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]Att resonera som dig Gorse, att alla som nu laddar ned skulle betala om nedladdningsmöjligheterna försvann, är bra naivt...[/citat] Läs en gång till vad jag sa. Det är inte naivt, tvärtom. Det är ganska insiktsfullt inlägg jag skrivit.

 

Grejen är den, att jag tror fildelningen på gott och ont har punkterat en hel branch när det är fråga om så enorma volymer, kanske på ungefär samma sätt som miniräknaren bokstavligt talat trollade bort räknestickan. Problemet är att det som är gratis faktiskt blir ingenting värt, som redan har nämts, och det är det jag insiktsfullt försöker säga är att INGEN kommer betala för film och musik längre. Då är frågan om det är någon ide att producera om man inte kan finna nya motiv till produktionen. Fildelningen har redan etablerat sig, och tack vare APB och polisen vet ALLA vad Pirate Bay är för något.

 

Man kan bara spekulera, men man får hitta på nya produkter och marknader. Kanske blir film enbart producerat av indipendet-filmare med okända skådisar i fortsättningen? Musik produceras enbart av amatörmusiker? Kanske blir inte musik och skådespelare inte så stjärnstatus-betonat framtiden? Kanske upphör filmproduktionen helt? Ingen företagare ägnar sig åt välgörenhet utan finns det ingen lönsamhet så lägger man ner eller byter inriktning. Nu är det dags att byta inriktning om man skall vara med i framtiden.

 

Personligen, jag har en gång tillverkat en modellbyggsats i ganska begränsad upplaga. Om jag skulle upptäcka att jag sålde EN byggsats ena veckan och nästa vecka upptäcker 200 stycken till salu på tradera så skiter jag i någon tillverkning i fortsättningen. Det är det jag försöker säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=neolit]Hur som helst, detta är början på en påverkan från USA:s sida till att "rätta till" det som inte står rätt till här i Sverige enligt de. Jag är orolig för det![/citat]

 

Att amerikanska bolag engagerar sig i frågan är väl inte så konstigt när det är dom som förlorar inkomster. Att TPB fritt tillåts agera fil-hallickar upprör ju givetvis filmbranschen. Om sedan de ansvariga bakom sidan kan fällas för något brott får ju prövas i laga ordning. Min gissning är ju att någon anser sig ha lite på fötterna, annars skulle tillslaget aldrig genomförts.

 

Men att dra på växlar om att detta är början på att USA skulle försöka styra och ställa i Sverige tycker jag är mer kvällspressrubrik än en seriös frågeställning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag hatar mest med hela den här skiten är folk som försöker rättfärdiga stölderna. Som den här tjejen t.ex...

 

Citat ur Aftonbladet:

 

Det är motsvarande ett barnbidrag som jag kan tjäna in genom att fildela. Jag har tre barn och jag kan gå med ungarna på Skansen i stället, eller köpa ett par jeans eller ha det extra mysigt en kväll.

 

Det är som att säga:

Jag sparar 1000-lappar på att sno kläder varje månad, nu kan jag hyra en film och gå på bio istället. Och varför betala för inträde på skansen när man kan smita in gratis, för de pengarna kan jag köpa en film istället..........

 

Hela artikeln:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,836434,00.html

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Alternativet "Inget" valde 37,4% att svara. På film valde 36,2% "Inget" medan 41,9% tyckte att 10:- per film var en skälig summa.[/citat]

 

Vilket ju visar att folk visst är villiga att betala (om det nu ligger någon sanning i "undersökningen"). Två tredjedelar är alltså villiga att betala tio spänn eller mer. Låter tio spänn som en orimligt låg summa? Verkligen inte; det är vad det borde kosta. Jag behöver inte lägga till mycket pengar för att hyra en dvd-film, och då får jag både bättre bild och extramaterial på köpet. Att jämföra vad folk är villiga att betala för nedladdning med vad en köp-dvd kostar är helt absurt, men det är ändå vad MPAA med flera ägnar sig åt. Nästan lika dumt som när de härom veckan presenterade siffror för hur mycket svenska staten förlorade i skatteintäkter på nedladdningen (många miljoner enligt dem själva). Summan är förstås ganska exakt noll kronor, eftersom folk istället kan lägga pengarna på annat vilket genererar exakt samma skatteintäkter. Är det konstigt att det inte kommer till någon konstruktiv diskussion när branschens företrädare ljuger sig blåa i ansiktet?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag hatar mest med hela den här skiten är folk som försöker rättfärdiga stölderna. Som den här tjejen t.ex...
Håller med. På luncherna på mitt förra jobb satt några idioter och spydde galla över snattare och andra brottslingar. Hårdare straff, fängelse direkt med brottslingarna osv. Sedan satt de hemma och laddade ner filmer och musik. Helt otroligt!

Att rättfärdiga sig med att jag köper filmen om den är bra är också så jävla korkat. Det är som att slicka på en kaka på ett cafe och sedan inte köpa den för att den inte var så god...

 

Nu har ju även jag laddat ner olagligt i mina dagar, men folk som rättfärdigar sig själva när de utför brott är bara löjligt och irriterande. Fan liksom, du stal den där cykeln. Ok, men hoppas att du förstår att du tagit den av någon annan och att du är en tjuv. Hur mycket den kostar har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Men att dra på växlar om att detta är början på att USA skulle försöka styra och ställa i Sverige tycker jag är mer kvällspressrubrik än en seriös frågeställning.[/citat]

 

Ok att det till slut hamnade hos kvällspressen. Men för att vara väldigt petig så var det faktiskt en SVT-reporter som grävde fram det. Jag har iaf större respekt och förtroende för en sådan reporter än kvällspressen.

 

Det finns många åsikter om detta, vilket är bra. Själv så vill jag absolut inte se bra skådespelare, regisörer, promotors osv gå lottlösa. Men jag vill heller inte se filmbolag som spottar ut ena serieproduktionen efter den andra i ett enda syfte att tjäna pengar.

Att säga så här: Piratkopiering måste stoppas för annars så blir det inga inkomster till bolagen och i sin tur finns det inget intresse och lockelse i att göra film längre, tycker jag är väldigt fel. Det ska väl inte vara pengar enbart som lockar till att göra bra filmer eller? Film, trode iaf jag, var en konstform, ett sätt att uttrycka sig. Så även musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att kalla kopiering för stöld visar bara att man gått på MPAA:s reklamkampanjer. Kopiering är inte stöld, det är ett upphovsrättsintrång. Jaha, spelar skillnaden någon roll? Ja. Alla har fått lära sig att stöld är fel, och att man skall skilja på mitt och ditt, som det heter. Använder man termen upphovsrättsintrång tvingar man folk att fundera över om lagstiftningen och reglerna för upphovsrätt är rimliga. Och termen stöld används även för privatkopiering, dvs att jag kopierar en skiva åt mig själv eller åt en kompis, något som är helt lagligt i Sverige. Någon som minns alla de upprörda röster som höjdes för att Ulrika Messing gav bort en bland-cd till en vännina på dennes födelsedag? Det var på den tiden när cd-brännarna målades ut som det stora hotet mot musikindustrin... Vad som verkligen är stöld är om jag betalar dyra pengar på en cd-skiva som jag sedan inte kan spela på min dator, vilket är min enda cd-spelare. Här var det musikbolagen som ägnade sig åt stölderna.

 

Varför vill branschens företrädare inte diskutera rimligheten i de regleringar som finns kring upphovsrätten? Är det för att de inser att folk tycker att det är sjukt att jag som privatperson måste köpa två kopior av varje program för att jag vill ha dem installerade på båda mina datorer? Är det för att folk skulle börja ifrågasätta hur rimligt det är att upphovsrätten går ut först 70 år efter upphovsmannens död (och längre lär det bli; Disney och delstaten Bayern lobbar hårt)?

 

Och att avfärda alla som rättfärdigar sin kriminella verksamhet är att göra det enkelt för sig. Det kanske kommer som en nyhet för er, men lagen är skriven av människor och det är inte alltid man håller med om hur den är utformad. De som hjälpte slavar att fly under slaveriet i USA rättfärdigade naturligtvis vad de gjorde, och det om något var stöld! Själv kanske jag känner för att dela en flaska vin med någon i Vitabergsparken och skiter i att det är förbjudet. Och ja, jag anser att jag gör rätt i sådana fall. Faktum är att det finns en uppsjö av lagar som jag anser är orättfärdiga, och då ser jag inte varför jag skall behöva bära skammens ok om jag bryter mot dem.

 

Jag välkomnar en saklig debatt om piratkopiering, men att slänga sig med ogenomtänkta och osakliga argument och påståenden gynnar ingen. Det bidrar bara till att upprätthålla det dödläge som i praktiken råder i diskussionen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trezpasser][citat=TDA]Men att dra på växlar om att detta är början på att USA skulle försöka styra och ställa i Sverige tycker jag är mer kvällspressrubrik än en seriös frågeställning.[/citat]

 

Ok att det till slut hamnade hos kvällspressen. Men för att vara väldigt petig så var det faktiskt en SVT-reporter som grävde fram det. Jag har iaf större respekt och förtroende för en sådan reporter än kvällspressen.

[/citat]

 

Att amerikanska intresseorganisationer varit i kontakt med svenska myndigheter och påtalat nödvändigheten av insatser mot TPB tvivlar jag inte på. Det var mer dina farhågor om att detta var början på att USA skulle styra och ställa i Sverige som jag såg som en ganska oseriös tolkning.

 

Vidare tror jag inte att många väljer filmens bana för pengarna, då finns det säkrare karriärsval. Men lägre inkomst för ett filmbolag innebär ju färre filmer.

 

jbergman: Att jämföra den civila olydnad TPB (och många pirater) anser piratkopiering vara med de människorättskämpar som räddat liv i t ex USA tycker jag om något är osakligt och ogenomtänkt. Men framförallt osmakligt... Det är ju argument som dessa som gör att pirater är svåra att ta på allvar och hjälper till att döda debatten. Framförallt i kombination med en total vägran att betala för media under parollen att "Information vill vara fri". Att sedan med det slagordet försöka göra gällande att det skulle vara förtryck att man inte får King-Kong gratis omöjligör ju en debatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=neolit]

Jag tror att detta med piratkopiering är en våg el. trend som man bör hitta bättre lösningar att bekämpa det på.

[/citat]

 

jag tror att det här "problemet" är ganska mycket en generationsfråga. För mina föräldrar (jag är 18 år) så är kanske detta en trend som du säger. Men för mig är det, ja nånslags verktyg kanske, vet inte riktigt vad man ska kalla det. Men sen för mina barn så tror jag att det kommer vara en ren självklarhet att kunna ladda ner kultur gratis.

 

Detta förutsägt att de stora bolagen inte lyckas stoppa nedladdningen. Vilket jag inte tror de kommer göra då det nu t.ex jobbas på att göra ett internet som är helt anonymt (freenet?).

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som föredrar att gå och se en film på bio med hundratals andra och njuta av kvalitén och den kollektival upplevelsen? istället för att vänta i tretton timmar, se en film där man hör hur hans som smygfilmat fnissar till allt roligt och sen slå sönder min dator i frustrasion över att den drabbats av virus. Jag vill hellre ha en fin DVD-skiva med fina bilder på än en som jag bränt själv. Ibland laddar jag ner en film för att se om den är bra och sen går jag och ser den på bio.

 

Jag tycker det är en så fantastisk lyx att kunna betala 100 spän för att se något som hudratals personer har jobbat med i flera år och som kostat miljoner.

 

Bio och hemladdat kan ju jämföras med nudlar och oxfilé. Man får vad man betalar för.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Att kalla kopiering för stöld visar bara att man gått på MPAA:s reklamkampanjer. Kopiering är inte stöld, det är ett upphovsrättsintrång. Jaha, spelar skillnaden någon roll? Ja. Alla har fått lära sig att stöld är fel, och att man skall skilja på mitt och ditt, som det heter. Använder man termen upphovsrättsintrång tvingar man folk att fundera över om lagstiftningen och reglerna för upphovsrätt är rimliga. Och termen stöld används även för privatkopiering, dvs att jag kopierar en skiva åt mig själv eller åt en kompis, något som är helt lagligt i Sverige. Någon som minns alla de upprörda röster som höjdes för att Ulrika Messing gav bort en bland-cd till en vännina på dennes födelsedag? Det var på den tiden när cd-brännarna målades ut som det stora hotet mot musikindustrin... Vad som verkligen är stöld är om jag betalar dyra pengar på en cd-skiva som jag sedan inte kan spela på min dator, vilket är min enda cd-spelare. Här var det musikbolagen som ägnade sig åt stölderna.

 

Varför vill branschens företrädare inte diskutera rimligheten i de regleringar som finns kring upphovsrätten? Är det för att de inser att folk tycker att det är sjukt att jag som privatperson måste köpa två kopior av varje program för att jag vill ha dem installerade på båda mina datorer? Är det för att folk skulle börja ifrågasätta hur rimligt det är att upphovsrätten går ut först 70 år efter upphovsmannens död (och längre lär det bli; Disney och delstaten Bayern lobbar hårt)?

 

Och att avfärda alla som rättfärdigar sin kriminella verksamhet är att göra det enkelt för sig. Det kanske kommer som en nyhet för er, men lagen är skriven av människor och det är inte alltid man håller med om hur den är utformad. De som hjälpte slavar att fly under slaveriet i USA rättfärdigade naturligtvis vad de gjorde, och det om något var stöld! Själv kanske jag känner för att dela en flaska vin med någon i Vitabergsparken och skiter i att det är förbjudet. Och ja, jag anser att jag gör rätt i sådana fall. Faktum är att det finns en uppsjö av lagar som jag anser är orättfärdiga, och då ser jag inte varför jag skall behöva bära skammens ok om jag bryter mot dem.

 

Jag välkomnar en saklig debatt om piratkopiering, men att slänga sig med ogenomtänkta och osakliga argument och påståenden gynnar ingen. Det bidrar bara till att upprätthålla det dödläge som i praktiken råder i diskussionen.

 

/Jakob[/citat]

 

Nu anser ju inte jag att kopiera en skiva för enskilt bruk är stöld. Utan nedladdningen av en film är det. Och att försöka rättfärdiga det tycker jag bara låter löjligt, säg som det är istället, jag laddar ner film, jag vet att det är fel, men det skiter jag i. Kom inte med massa dumma förklaringar som t.ex nu kan jag köpa ett par jeans istället, eller om filmen är bra så köper jag den alltså tjänar de på nedladdningen. För det är skitsnack.

 

Jag har också laddat ner film, mest musik fast också film, men jag rättfärdigar inte det. Jag har även i mina yngre år snott tv-spel och film från en viss tv-spelsaffär för säkert en 40 000. Jag ser ingen skillnad på dessa stölder förutom att det är fan så mycket mindre risk att man åker fast över nätet. Därför är det fler som gör det över nätet. Skulle risken att åka fast i affären vara i stort sett noll, så skulle nästan alla börja sno i affärer också.

Hur många som hittar en plånbok på en öde gata innehållandes 10 000 kr lämnar tillbaka den till sin rätta ägare? Hur många går fram och tar en plånbok liggandes framför en man inne på ett fik med massa människor?

 

Lagar är skrivna av människor och det är inte alltid man håller med om utformningen, men vad är det som är fel med att filmskapare och bolag vill ha betalt för sina jobb? Svenska filmer går ju fan inte ens med vinst knappt med undantag för några få, om ALLA då även laddar ner den svenska filmen gratis så kommer ju filmskapare t.ex här på forumet inte få chansen att jobba med film i framtiden. Och att jämföra nedladdning med film och fritagning av slavar är väl att ta i, det skulle ju däremot vara jämförbart om man sa att det inte gick att rättfärdiga folk som snodde slavar från en gård och använde de i sin egen.

 

Folk säger att de kan tänka sig betala, men när det väl kommer såna sidor där du kan få filmerna till ett rimligt pris (jag tycker också att filmer och musik idag är på tok för dyrt) kommer då folk sluta ladda ner gratis? Nej, det tror jag inte, några få kanske, men det kommer inte att sluta. Så därför tror jag TYVÄRR att det enda sättet är att skärpa lagarna och göra så att fler åker fast då kommer fler att sluta. Och för de som inte tycker en film är värd 180 spänn att köpa, skit i att köpa den då, tycker du inte den är värd att gå och kolla på bio för 90 spänn (45 med biokort), skit i att se den på bio då och tycker du inte den är värd att hyra för 40 spänn, sluta kolla på film då. Vill du ändå kolla på film, jamen sno den från internet då men kom inte och säg att det är din rättighet att göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]jbergman: Att jämföra den civila olydnad TPB (och många pirater) anser piratkopiering vara med de människorättskämpar som räddat liv i t ex USA tycker jag om något är osakligt och ogenomtänkt. Men framförallt osmakligt...[/citat]

 

Du läser ju mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag jämför inte de två handlingarna med varandra, jag påpekar att det är ganska korkat att säga att allt som är olagligt är lika illa och alltid förkastligt. Du må tycka att det är osmakligt att inte alltid vilja underkasta sig kollektivet, men inte jag.

 

[citat=TDA]Framförallt i kombination med en total vägran att betala för media under parollen att "Information vill vara fri".[/citat]

 

Varifrån har du fått denna totala vägran att betala? Du har ju själv presenterat siffror som gör gällande att två tredjedelar är villiga att betala för nedladdning av film. Själv gillar jag att hyra dvd-film, trots att det inte är gratis. Fast jag kan erkänna att när mitt hyrda ex av Bron över floden Kwai inte fungerade så var jag glad över att kunna ladda ned filmen olagligt så att jag kunde se färdigt den. Oj, rättfärdigade jag just min kriminella verksamhet? Vilket svin jag måste vara...

 

[citat=TDA]Att sedan med det slagordet försöka göra gällande att det skulle vara förtryck att man inte får King-Kong gratis omöjligör ju en debatt.[/citat]

 

Jag skulle inte vilja titta på en tre timmar lång film om en apa om jag så fick betalt för det.

 

[citat=_nemo_]Nu anser ju inte jag att kopiera en skiva för enskilt bruk är stöld.[/citat]

[citat=_nemo_]men kom inte och säg att det är din rättighet att göra det.[/citat]

 

Du ser säkert problemet med den argumentationen. Du säger att en form av upphovsrättsintrång (enligt MPAA, IFPI m.fl.) är okej, men inte en annan. Bra, då har vi kommit dit jag ville, nämligen att kunna nyansera debatten istället för att skrika "kopiering är stöld" för fulla halsar.

 

Jag är inte ute efter att lägga fram ett försvar för piratkopiering i största allmänhet utan att hyfsa debatten och poängtera att de argument som förs fram ofta saknar någon som helst giltighet. Så länge film-, musik- och mjukvarubranschen inte gör annat än att skrika på polis och ropa efter inskränkningar i det fria informationsflöde som redan är ett faktum kommer de aldrig att lyckas. De flesta tycker att det är absurt att 50 snutar slår till mot TPB trots att de inte har gjort sig skyldiga till något lagbrott samtidigt som det aldrig finns polisresurser för att sätta dit folk för misshandel, bilstöld etc., vilket de flesta anser vara långt större problem än att folk tankar film och musik olagligt.

 

Branschen har för länge sedan förlorat den moraliska striden, så för dem återstår nu endast att skapa lagliga alternativ, och framför allt att skapa ett mervärde i den köpta produkten, som dvd-skivans extramaterial.

 

Att ha en nollvision vad gäller piratkopiering är helt hopplöst, för så kommer det aldrig att bli. En gång i tiden kopierades kassettband, sedan cd-skivor och nu sprids materialet på nätet. Samma sak. Och så lär det förbli.

 

Realisten i mig säger att de som nu tankar mycket via DC, BitTorrent etc, lär inte sluta med det, men om det dyker upp vettiga lagliga alternativ så är det fullt möjligt att den nya generationen istället vänjer sig vid att köpa sina filmer för en tia på MSN eller whatever, men för varje dag som går utan dessa lagliga alternativ så torskar branschen en massa pengar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]

Varifrån har du fått denna totala vägran att betala?[/citat]

 

[citat=jbergman]Realisten i mig säger att de som nu tankar mycket via DC, BitTorrent etc, lär inte sluta med det[/citat]

 

Angående det där med att läsa ditt inlägg som fan läser Bibeln. Du säger att du inte jämför det två och sen gör du det i alla fall. För att exemplifiera när det (förutom piratkopiering) kan vara ok med civil olydnad väljer du befriandet av slavar.

 

Man behöver inte ha en gnutta djävul i sig för att läsa detta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni kanske trodde att eran envise pirat från sist skulle hålla sig borta, men tyvärr...

 

Gorse, du verkar betydligt mindre piratfientlig än sist?

 

TDA däremot känner jag igen. Han går på Liza Marklunds linje likställer gärna piratkopiering med stöld, vilket antyder att film är en "produkt" som "konsumeras" vid åskådningen. Jag trodde liksom att på ett filmskaparforum skulle film ses som "konst", och konst i sin själva natur växer av åskådning, inte köp. (Ni vet att jag kan göra ett mycket mindre flummigt resonemang än så, det är bara att be om det...)

 

Sen måste jag säga att många verkar tro att ett tvärsnitt av bio- och dvdförsälningen exakt speglas i fildelningen. Tro mig, det är mycket annolunda material som fildelas och köps. Mycket av det fildelade materialet kan inte köpas på Åhléns eller DVDon. Branschen är inte rädd för att piraterna fildelar deras material, de är rädda för att piraterna hittar nytt material som förhindrar att de fållar in oss alla i mainstream filmen med lite våld, lite kärlek och lite humor. (Filmens motsvarighet till musikgenren pop/rock med soul/r&b-influenser.)

 

En sak fick i alla fall Liza Marklund rätt: Räden mot TPB var en präktigt magplask för alla bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Angående det där med att läsa ditt inlägg som fan läser Bibeln. Du säger att du inte jämför det två och sen gör du det i alla fall. För att exemplifiera när det (förutom piratkopiering) kan vara ok med civil olydnad väljer du befriandet av slavar.[/citat]

 

Jaha? Det var ett argument mot louis cyphres tes att alla lagbrott alltid var lika moraliskt förkastliga, vilket jag påpekade var en osanning. Jag har inte sagt ett ord om huruvida piratkopiering är moraliskt försvarbart eller ej, sådant har du bara läst in i min argumentation. Jag försöker hålla mig till sanningen, istället för att blåljuga som MPAA, IFPI med flera. Om jag någonstans har farit med osanning så vill jag att ni pekar ut det åt mig, för tvärt emot vad vissa tror så vinner man sällan debatter med lögn, utan med sanning. (Okej, pengar är en annan faktor som spelar in, men tror du inte att branschens företrädare för länge sedan skulle ha vunnit, med tanke på deras finansiella resurser, om det inte hade varit för att de flesta av deras argument inte är annat än lögn och förbannad dikt?)

 

[citat=DanceK]Branschen är inte rädd för att piraterna fildelar deras material, de är rädda för att piraterna hittar nytt material som förhindrar att de fållar in oss alla i mainstream...[/citat]

 

Det ligger mycket sanning i detta, även om det kan behöva nyanseras. Precis som du är inne på så möjliggör fildelning ett helt nytt sätt att välja vilket kulturmaterial man vill "konsumera". Fildelning är ett fantastiskt sätt att upptäcka musiker och filmskapare som man annars aldrig hade upptäckt. Det är inte för inte som många mindre artister endast är glada över den ökade exponering som fildelningsnätverken ger dem.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanceK]Gorse, du verkar betydligt mindre piratfientlig än sist?[/citat]Nej, inte direkt, tvärtom. Jag tycker fortfarande att det är synnerligen fel, och ännu mer när jag inser vilka volymer det är fråga om. Ni kan dividera hur mycket ni vill och att rättfärdiga nerladdningen är rent och skärt vilseledande. Jag är helt övertygad om att dödsstöten redan har kommit och nu är det för sent att göra något åt det. Så, om inte man hittar nya nischer attans snabbt så slipper vi köpa film över huvud taget då man struntar i att släppa dem på köpemedia. Tack för det piraterna. Vilket framsteg...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse sluta leka Cassandra. Precis som Bergman skriver är det mången gång både jag och vänner (har framför allt en vän som köper skivor hela jäkla tiden genom denna möjlighet) köpt skivor av band vi upptäckt på dc++ el dyl. Musik vi annars aldrig skulle ha hört. Att stora popstjärnor inte nu kan köpa sitt 20:nde hus eller 300:nde bil skiter jag i. Och var är det för löjlig liknelse med att slicka på en bakelse louis? Mer korrekt vore i så fall om man hade en apparat som duplicerade bullen (med inte riktigt lika stor perfektion), så att man kunde smaka på denna för att sedan avgöra om man vill ha ursprungsbullen eller inte.

 

Jag laddar ned, men jag köper också både skivor och film. Till skillnad från er snåla girigbukar skulle jag bara bli glad om fler såg eller hörde mina verk. Pengar är nästan ALLTID sekundärt. Den stora faran är när konstnärer blir börspampar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att stänga ned The Pirate Bay gör mig ingenting. Däremot är jag väldigt upprörd över att Piratbyrån stängdes ned samtidigt, liksom övriga kunder på webbhotellet som inte har med Pirate Bay att göra.

 

Piratbyrån har all rätt i världen att uttrycka sina åsikter och det måste finnas en sådan organisation så länge som Antipiratbyrån finns. Det måste finnas två motvikter, oavsett vilken av dem man sympatiserar med.

 

För det andra så kan jag bara instämma med jbergman att piratkopiering inte är stöld. Det är brott mot upphovsrätten.

 

I går såg jag på en dvd-utgåva som tydligt förklarade "you wouldn't steal a car, so why would you steal feature films?". Sedan kom en varning som sa att man inte fick kopiera dvd-filmen. Men det har jag all rätt i världen att göra enligt våra upphovsrättslagar. En kopia för enskilt bruk exempelvis.

 

Jag ogillar piratkopiering av film, men jag stör mig ännu mer på motparternas metoder. Jag som köper film straffas i slutändan av deras inskränkningar. På detta plan vill jag se förändringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är rätt att piratkopiering inte är direkt jämförbart med stöld. Däremot så sänker man producentens inkomster vilket ju oundvikligt leder till mindre kapital att investera i nya produkter.

 

Men ok, om vi nu ska ha en saklig debatt. Låt mig fråga de som är för fri fildelning och avskaffad upphovsrätt. Hur ska producenten ersättas för sina förlorade inkomster? Ingen retorik, inga liknelser, endast ett konkret förslag. Helst ett som är lika rättvist som dagens, dvs jag väljer själv vad jag vill konsumera och jag betalar för det. Tycker jag Madonna är skit behöver jag inte bidra med en enda slant till hennes och skivbolagets inkomster.

 

DanceK och jag har fört den här diskussionen förut, men det kanske dykt upp nya idéer. För det som föreslogs då, mer reklam, höjda skatter eller högre bredbandsavgifter tycker i alla fall jag låter mycket mer dumt än att betala per produkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

TDA måste man vara för totalt avskaffande av upphovsrätt när man är för fildelning? Kan man inte vilja omdefiniera den?

Om det inte längre fanns pengar att tjäna på film så skulle nog producenterna ha lagt av vid det här laget... Tiden kanske är över då somliga blir multimiljardärer på film och musik; tough luck.

 

Det största problemet anser jag är att det är så förbannat dyrt att köpa musik och film. Jag skulle iaf köpa ännu mer om det var lite billigare. Kommer ihåg att en skiva kostade 130 spänn när jag var liten...

 

Dessutom är jag rätt säker på att både mindre och "smalare" filmer / musik tjänar på fildelning, eftersom de inte har samma möjligheter att göra dyra reklamer. Visst kan man bli irriterad på människor som laddar ned med dumma resonemang, men det är värt det...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Låt mig fråga de som är för fri fildelning och avskaffad upphovsrätt. Hur ska producenten ersättas för sina förlorade inkomster?[/citat]

 

En lustig motsättning du presenterar. Jag kan sägas vara för fri feldelning i den bemärkelse att det ger stora fördelar och är dessutom omöjligt att stoppa utan enorma inskränkningar i den personliga integriteten, dvs konstant övervakning av all internettrafik. Fildelningen är här för att stanna; så enkelt är det. Däremot anser jag inte att upphovsrätten skall slopas, och jag har tidigare i tråden lagt fram olika förslag för hur branschen skall få folk att betala för sig istället för att ladda ned via fildelningsnätverken.

 

%2$s skrev:
Tycker jag Madonna är skit behöver jag inte bidra med en enda slant till hennes och skivbolagets inkomster.

 

Liten rättelse. Via kassettavgiften ger du pengar till Madonna oavsett vad du tycker om hennes musik, och om du sänder radio (i etern eller på webben) betalar du pengar till Madonna även om du inte spelar annat än obskyra industriband. (De obskyra industribanden får för övrigt inte en spänn...)

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...