Jump to content

DanceK

Members
  • Content Count

    90
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. DanceK

    Piratbyrån!

    Jag tycker att det här med bredbandskatt verkligen är en fantastisk idé. Vi fildelar och betalar flatrate för bredbandet. [Oavsett hur mycket vi fildelar och eller om vi ens gör det alls.] Dessutom ger vi alla intrycket att frågan är löst, så att ingen bryr sig om att framställa en lösning som verkligen funkar. Nej, vi går den svenska lagom-vägen; mitt emellan alla förslag hur dåliga den än är. Vi kanske åtmistonne kan lära oss lite av kassettavgiftmisslyckandet: Copyswede tillsattes allså för att fördela en avgift på alla lagringsbara media för att ersätta artister som förmodades förlora p
  2. DanceK

    Piratbyrån!

    Med risk för att falla in i gamla mönster ger jag ändå det hela ett försök. [För övrigt handlade väl denna tråd om raiden mot TPB/PB och inte piratkopiering i sig. För det kanske vi kan återuppliva den gamla tråden :D] [citat=gorse]Jag är helt övertygad om att dödsstöten redan har kommit och nu är det för sent att göra något åt det. Så, om inte man hittar nya nischer attans snabbt så slipper vi köpa film över huvud taget då man struntar i att släppa dem på köpemedia.[/citat] Jag måste fråga: dödsstöten för vad? För filmindustrin eller för filmskapandet i sig? Filmindustrin är ju ingen djura
  3. DanceK

    Piratbyrån!

    Ni kanske trodde att eran envise pirat från sist skulle hålla sig borta, men tyvärr... Gorse, du verkar betydligt mindre piratfientlig än sist? TDA däremot känner jag igen. Han går på Liza Marklunds linje likställer gärna piratkopiering med stöld, vilket antyder att film är en "produkt" som "konsumeras" vid åskådningen. Jag trodde liksom att på ett filmskaparforum skulle film ses som "konst", och konst i sin själva natur växer av åskådning, inte köp. (Ni vet att jag kan göra ett mycket mindre flummigt resonemang än så, det är bara att be om det...) Sen måste jag säga att många verkar
  4. Långfilmen verkar klart dominera bland högprofilsproduktionerna, men är inte formatet ganska begränsat vad gäller att framföra en handling? Uppkomsten av välgjorda följetongsserier som Rome, Lost och 24 antyder det. Även långfilmen verkar börja växa ur sina egna kläder. För runt 10 år sedan var de flesta filmer mellan 80 och 100 minuter långa. Idag känns 2 timmar nästan som ett minimum. Dessutom har på senare tid även långfilmer kommit som följetongar (och då inte bara bokfilmerna LoTR och HP). Min personliga känsla är att den traditionella långfilmen börjar tappa. Man vill berätta störr
  5. Men är det inte jättemärkligt att de valde att förlägga handlingen på jorden? Dataspelen utspelas ju rakt uppochner i Alien-universat, och hade dessutom besparat filmmakarna besväret att koka ihop en vääääldigt långsökt teori och många minuter förklarande i filmen. Två möjlighetern ligger närmast tillhands: 1) Budget 2) Licenser (Men äger inte Century Fox licenserna?) P.S. Scenen där predatorn och hjältinnan springer sida vid sida från explosionerna "Lethal Weapon"-style är så otroligt kul. Flinar bara jag tänker på det.
  6. DanceK

    Filmvåld

    Åter till ämnet. Jag tror inte att filmerna föder vidare mycket våld. Däremot tror jag att våldsbenägna människor gärna ser på det. Undantag finns givetvis. När jag var runt 8 år kom Termiantor 2 ut på video, jag och en kompis lyckades hyra den. Efteråt var jag så exhalterad att jag studsade. Jag och alla mina kompisar såg på James Bond, Van Damme och allt våld vi kunde komma över. Idag är vi alla pacifister och vapenvägrare. (Ingen av oss har gjort lumpen.) Vad är den saknade länken?? Själv tror jag att det hela ligger i att vi alla kommer från hem med stor social och ekonomisk trygghet.
  7. Det kan inte bara vara jag som älskar LOTR-soundtracket. Howard Shore rockar. Om Hans Zimmer däremot bör nämnas: När man har lyssnat på ett par av hans soundtrack börjar de låta lite likadant. Inte instrumentalt, men strukturellt. (Det är kanske inte rätt termer, jag är ingen musiker.) Känns lite som om han komponerar allt utifrån samma mall.
  8. [citat=_nemo_]När det gäller sagan om ringen så är det ju en så oerhört stor och rik bok som filmatiserats, så därför fick inte alla karaktärer från boken plats i filmen, därför var det t.ex. Eomer som räddade dagen vid Helms Klyfta. Likadatn med giftermålet, eftersom de ville klämma in att Faramir och Eowyn blir ett par så valde de att ha dessa två stående i publiken tillsammans för det var typ den enda "screentime" de fick tillsammans bortsett från den förlängda versionen. Kompromisser helt enkelt.[/citat] Kan hålla med i fallet Eomer. Men i övrigt hade det varit mycket mer autentiskt om e
  9. Många filmer, speciellt storfilmer verkar desperat försöka hålla ihop sina filmer och knyter gärna ihop lösa trådar även när det inte behövs. Detta kan låta lite kryptiskt, men jag skall exemplifiera så förstår ni säkert. (minor spoiler warning) Sagan om Ringen: Varför var det Gimli som blåste i Helm Hammarhands horn? Vore det inte mer logiskt om Theoden (stolt som han var) skickade Gamling eller nån annan av sina närmre män? Varför skulle det vara Eomer som räddade kungen vid Helms klyfta? Det är det ju inte i boken? (Just denna får jag erkänna är mer lättförståerlig, men syftet var pr
  10. Ball att jag vann. Trist att det bara fanns en konkurrent, och att det gällde samma ämne. ;)
  11. Jag måste givetvis vurma för ett upphovsrättsforum. Hoppas bara att fler än jag själv kommer att figurera där ;)
  12. Jag kom på en till: Bourne Identity 2. Där är det ingen vilken amnesi som helst som spökar utan regelrätt hjärntvätt!
  13. Finns det inte en svensk film som heter Sleepwalker också? Om en man som går i sömnen och mördar folk? Fast där kanske inte det avslöjandet utgör filmens stora twist?
  14. Det finns redan en tråd som diskuterar Goblet of Fire, men detta gäller inte bara den filmen. Mycket förändrades mellan filmerversionerna av Chamber of Secrets och Prisoner of Azkaban. Richard Harris kunde givetvis inte spela Dumbledore längre. (Gud välsigne hans själ.) Alfonso Cuarón ersatte Chris Columbus som regissör och gjorde filmen mer mörk och mindre mysvarm. (Till somligas förskräckelse och andras glädje.) Men varför, varför, varför tyckte de att det var en bra idé att ändra på hela Hogwarts-slottet och på miljön runtomkring? - Ingenstans i böckerna nämns det att det finns s
  15. Gamla westernfilmer har sitt typiska slut; hjälten som rider bort i solnedgången. Kärleksfilmer har sitt; de två som slutligen fick varandra i en riktig kyss. Nu har även thrillers fått sitt typiska slut; när upplösningen börjar närma sig och mysteriet är tätare än någonsin visar det sig att mördaren är... hjälten själv! Eftersom denna tråd handlar om att avslöja slutet på filmer så säger jag genast SPOILERVARNING NEDAN Har inte var och varannan thriller samma slut i dessa dagar? Hjälten visar sig ha en personlighetsklyvning/amnesi och den han jagar är i själva verket
×
×
  • Create New...