Gå till innehåll

El klot


Film är skoj

Recommended Posts

Jag håller på att göra en film där en person ska röra på ett klot och få en stöt. Men jag skulle behöv ett el klot men vet inte riktigt hur man bygger det. Det ska licksom ha el i sig hela tiden och när man rör på det ska de sticka till (för högsta tro värdighet). Men jag tänkte att det kanske var någon som kunde det här med att bygga saker. lägg gärna framm en skiss om ni har några förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag gick el fanns det en sorts lite låda man snurrade samtidigt som en person höll i två trådar. Den fick man riktigt goda stötar av när man släppte ena tråden. Kom inte ihåg namnet på den dessvärre.

Eller kanske någon sorts kondensatoruppladdningsmekanism kan funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mega99]Använd Particle Illusion, det bästa när det gäller sådana effekter (fast det är ju bara min åsikt).[/citat]

 

Bästa.. kanske inte.. men det är bra, utan tvekan.

 

Mitt tips skulle nog vara att hugga ett såndäringa spel med handtag.. och den sista som släpper får en rejäl stöt typ.. bara det att ingen av er släpper.. eller nått. Sen lägger ni in effekten över spelet. På det sättet får ni effekten, samtidigt som ni får stötar på ett relativt harmlöst sätt.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

om du går på högstadiet eller nåt sånt så kan du ju fråga på fysiken om du inte kan få låna en Van De Graaf generator ("bandgenerator") det är en stor silvrig boll som genererar flera hundra TUSEN volt utan att vara farlig, då det är en nästintill obefintlig strömstyrka, denna kan man få gnistor från och håeret reser sig

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]om du går på högstadiet eller nåt sånt så kan du ju fråga på fysiken om du inte kan få låna en Van De Graaf generator ("bandgenerator") det är en stor silvrig boll som genererar flera hundra TUSEN volt utan att vara farlig, då det är en nästintill obefintlig strömstyrka, denna kan man få gnistor från och håeret reser sig[/citat]

 

Ja, det är ju strömstyrkan som dödar brukar man säga. Men tillslut borde väl även väldigt hög spänning göra det även vid låga strömstyrkor, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]om du går på högstadiet eller nåt sånt så kan du ju fråga på fysiken om du inte kan få låna en Van De Graaf generator ("bandgenerator") det är en stor silvrig boll som genererar flera hundra TUSEN volt utan att vara farlig, då det är en nästintill obefintlig strömstyrka, denna kan man få gnistor från och håeret reser sig[/citat]

 

eh, nu blev jag nyfiken på vad du menar. Man kan ju dö av ström över 250 volt väl? Eller missar jag nåt?

 

Elstängslen i Jurassic Park ligger ju på 10 000 och då är man ju stekt korv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]eh, nu blev jag nyfiken på vad du menar. Man kan ju dö av ström över 250 volt väl? Eller missar jag nåt?

 

Elstängslen i Jurassic Park ligger ju på 10 000 och då är man ju stekt korv.[/citat]

 

Om man ska vara korrekt så handlar volt inte som strömstyrka, utan om spänning. Strömstyrka mäts i Ampere, och det är strömstyrkan som dödar, inte spänningen (grovt uttryckt).

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn][citat=wääuu]om du går på högstadiet eller nåt sånt så kan du ju fråga på fysiken om du inte kan få låna en Van De Graaf generator ("bandgenerator") det är en stor silvrig boll som genererar flera hundra TUSEN volt utan att vara farlig, då det är en nästintill obefintlig strömstyrka, denna kan man få gnistor från och håeret reser sig[/citat]

 

eh, nu blev jag nyfiken på vad du menar. Man kan ju dö av ström över 250 volt väl? Eller missar jag nåt?

 

Elstängslen i Jurassic Park ligger ju på 10 000 och då är man ju stekt korv.[/citat]

 

Elstängslen som vi har runt våra djurhagar ligger säkert också på några 1000 volt skulle jag tro, men som sagt är det väldigt låg strömstyrka i dem (Ampere). I väggen är det dock bara 230V men stoppar du fingrarna i hålen där så lär flera Ampere gå genom din kropp och då mår du definitivt inte bra. Det är alltså Ampere (strömstyrka) som är farligt, inte Volt (spänning).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Skulle nån göra så mot mig så skulle jag bli våldsam.

Jag rekomenderar STARKT att fejka det. Kan bli grymt farligt annars, speciellt som ni är såppass unga & bevisligen inte har en susning om vad ni gör.

Det är skit samma om ni håller er till låg ampere & spänning, har skådisen dåligt hjärta så kan han stryka med ganska lätt på kuppen & du få skit du inte ens kan drömma om.

 

Ström är ENBART leksak när man VERKLIGEN vete vad man gör. Om ens då....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Elstängslen som vi har runt våra djurhagar ligger säkert också på några 1000 volt skulle jag tro, men som sagt är det väldigt låg strömstyrka i dem (Ampere). I väggen är det dock bara 230V men stoppar du fingrarna i hålen där så lär flera Ampere gå genom din kropp och då mår du definitivt inte bra. Det är alltså Ampere (strömstyrka) som är farligt, inte Volt (spänning).[/citat]

 

Å andra sidan så kan spänningen räknas om i ampere via Ohm´s Lag, så man kan grilla på ganska fint endå om man har otur.

De flesta elstängsel jag har sett & lagt har använt bilbatteri, & då är det tvärt om ganska hög ampere (måste sänkas, givetvis) & låg volt.

Länk till kommentar
Share on other sites

är det inte så att volten och amperen är relativa till varandra och det som bestämmer aperen är motståndet URI-ka. och i människokroppen är det väl ganska mycket motstånd, så med mycket ström, hög volt eller inte så blir man väl grillad i alla fall, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill bygga en Van De Graaf generator ("bandgenerator") som är helt ofarliga dom finns ju faktiskt på högstadiet. Och ingen av mina kompisar har dåligt hjärta 100% säker alla har tagit på ett elstängsel det kommer jag ihåg så alltså vill jag för det mesta pckså skapa blixtrarna som kommer imällan när man tar i närheten av en annan människa. ABSOLUT OFARLIG och min syrras kille kan nog hjälpa mig en gång byggde han en sån där grej man haqr på sjuk hus som ger stötar. han byggde den av kamra blixtrar ganska coolt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=precision motion]Du kommer få svårt att få till något som ger blixtar, alla filmer du sett med blixtar och grejer är ju special effekter och pålagt i efterhand[/citat]

 

Dom byggde en Van Der Graaf generator på mythbusters för ett tag sedan och den kunde man se en liten blixt av när dom rörde vid den, fast då var ju den i och för sig över 2 meter hög och själva bollen hade en diameter som kanske låg på runt 1 meter, och den var väldigt krafig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]

Å andra sidan så kan spänningen räknas om i ampere via Ohm´s Lag, så man kan grilla på ganska fint endå om man har otur.

De flesta elstängsel jag har sett & lagt har använt bilbatteri, & då är det tvärt om ganska hög ampere (måste sänkas, givetvis) & låg volt.[/citat]

 

Jo, elstängslen använder bilbatteri, men med hjälp av en transformator transformeras spänningen upp till området 1000 volt eller mer (vilket också gör att strömstyrkan sänks). 12V skulle du inte känna förmodligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte göra dig lessen, men om jag minns det rätt så går du i 6:an och jag skulle inte rekommendera att du försöker bygga upp något som kan ge en tydlig blixt.

Jag förstår att du tycker att det skulle vara lite coolt att ha med det i din film. Men jag tror inte att det är värt att ens försöka sig på något sånt här till en amatörfilm av 12 åringar.

 

//martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...