Gå till innehåll

USA nästa?


Gremanz

Recommended Posts

Okej. Så här är läget.

 

I vår går jag ut gymnasiet/samhällsprogrammet. Av alla konstiga intressen jag har, är det tveklöst film som jag brinner för. Manusskrivande och regi är mina områden, kanske mest det sistnämnda. Har gjort en bunt med skitfilmer tillsammas med polare, men inget mer än så.

 

Har kollat, kollat och kollat igen här på utbildningar. Min samhällslärare tycker att jag bör läsa på någon folkhögskola, men det känns B, rent ut sagt. Jag vill inte utveckla intresset, vilket folkhögskolor är till för. ag vill ha UTBILDNING. Jag vill veta hur det funkar; vad den där rosa spaken met blinkande smurfar på kameran betyder; vad producenten vill när han säger att jag luktar tre veckor gammal svett och bör freebejsa hans strumpor om jag inte vill ha sparken; och hur fan jag gör film, helt enkelt. Tekniken. Principerna. Kontakterna i branschen. Allt the stuff.

 

Så, vad har vi då kvar? Regilinjen i Göteborg, right. Ett års dokumentärfilm... nej tack sa Bertil till Svante och fick uppstötning baklänges. Dramatiska Intitutet, RIGHT. 4 elever vartannat år. Jomen tjena på dig också.

 

Och så av en ofrivillig slump (?) tycks mina blickar ha fångar det där stora, konstiga landet i väst. The US of A. Filmens oheliga land.

 

Mediautbildning på Santa Barbara Collage utanför LA, låter hyfsat intressant. Vad säger ni? Kan utlandsstuider vara the shit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du pengar, så då ligger ju USA längre fram i sina utbildningar. Men det finns många kofångarutbildningar som mer är till för att skolan ska tjäna pengar än att ge eleverna en fördel i branschen. USC, UCLA och NYU är säkra kort i alla fall.

 

Så om du kommer från en familj med tillgångar så ska du självklart välja något dyrt. London International Film School vet jag är en ok skola som då är relativt billig. Dock så räcker inte CSN bara utan man måste skjuta till ett par hundra papp för att kunna genomföra hela utbildningen.

 

Med lägre budget skulle jag tipsa att hålla utkik mot Danmark. Kanske dra en rövare och kika på Norge. Där finns det ju resurser till skolor i alla fall.

 

Men om du är nyfiken på en skola så kan man nästan alltid kontakte dem. För att få kontakt med en student som gått där tidigare. Ofta från samma land, dvs Sverige. Och dyra skolor har fina fyrfärgsbroschyrer att skicka. Men allt som glimmar är inte guld.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut] Här finns ingen framtid.[/citat]

 

Och det kommer från professorn i samma situation :D

 

Pengar är inte så viktigt. Låt det vara en bra utbildning.

 

jonkanon: Vad innebär USC, UCLA och NYU? (sistnämnda gissar jag på "New York University")

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall du är seriös om att åka till USA kan jag tipsa om Florida State University. Skolan betalar samtliga filmproduktioner som eleverna gör, vilket är ovanligt för skolor "over there". Detta lämnar plats för kreativitet när den annars så vanliga finansieringsjakten slopas.

 

USC är University of Southern California, de har en fullkomligt YPPERLIG filmutildning har jag hört, där bland andra George Lucas och Ron Howard gått (nu är ju GL en väldigt dålig regissör, men ändå).

 

UCLA är kort sagt University of California, en lite större institution med sisådär 18000+ elever och massor av inriktningar. Deras film- och TV-utbildningar är inte fy skam de heller, sägs det. Men USC är bäst av dessa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått känslan (ut ur tomma luften) att om man lär sig film i USA så lär man sig att göra dåliga filmer a la Bruckheimer men som drar in mycket pengar? Är det bara mina fördomar som talar eller finns det en gnutta sanning i det? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Jag har fått känslan (ut ur tomma luften) att om man lär sig film i USA så lär man sig att göra dåliga filmer a la Bruckheimer men som drar in mycket pengar? Är det bara mina fördomar som talar eller finns det en gnutta sanning i det? :-)[/citat]

 

Så en film som drar in pengar är alltså dålig?

 

Byt intresse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du gjort en rad skitfilmer med polarna, kanske folkhögskola är rätt för dig.

Det finns flera st som jag tror/vet är kapabla att UTBILDA dig. Det gäller bara

att komma in, vilket inte är helt lätt. De flesta som går/har gått DI eller Filmhögskolan i Göteborg har någon förberedande filmutbildning typ Folkhögskola,Sthlms filmskola eller kulturama. Det är lite som när man börjar cykla. Man får en liten cykel först, sen får man en större.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz][citat=Clown]Jag har fått känslan (ut ur tomma luften) att om man lär sig film i USA så lär man sig att göra dåliga filmer a la Bruckheimer men som drar in mycket pengar? Är det bara mina fördomar som talar eller finns det en gnutta sanning i det? :-)[/citat]

 

Så en film som drar in pengar är alltså dålig?

 

Byt intresse.[/citat]

 

Varför skulle jag byta intresse? :S Jag älskar film men jag precis som alla andra har min egen smak. Jag tycker att många av de storfilmer (oftast från hollywood) som drar in multum med pengar är ganska dåliga. Självklart gäller detta inte alla filmer som drar in mycket pengar men som sagt många. Så då tillbaka till min fråga.

 

Utbildas man till "pengaindragare" eller filmskapare? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall du inte vill hoppa på världens mest seriösa utbildning direkt kan du ju kolla in den nya kursen på DI som är bland annat för folk direkt ur gymnasiet. Är en termin och studieberättigad. Kolla på deras hemsida. verkar inte vara såååå svår att komma in på heller.

 

Kan va bra att förbereda med en mindre innan du hoppar på en jätteseriös, så du får mer ur den senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Knepig inställning det där med att "komma in". Jag går omkring i min enfald att det är svårt att "komma ut".[/citat]

 

hahaha

 

Clown: Pengaindragare.

 

Bason: Japp, men jag lider av överkreativt stressyndrom (finns inte diagnosen så myntar jag den nu). I want the real stuff. Head on!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Är själv i en liknande situation som din.. dock mer inne på Santa Monica College. inte så fasligt dyrt pga att det är community college, angränsar till hollywood och har haft elever som James Dean och Dustin Hoffman(!) är dessutom nr.1 på att transferera elever till UCLA och USC. Både UCLA där btw Coppola gick och USC lär vara snuskigt svåra och dyra att komma in på. Antagligen lättare om man vill forstätta efter de två åren på ett community som SMC eller SBC att ha fått två år att "visa upp sig". Tror som sagt mer på SMC eftersom det är ett par tiotusen billigare om året, har bättre läge och santa barbera är ett äkta pensionärsnäste. Inte minst är kvalitetsserier som Baywatch och Pacific Blue filmat i Santa Monica ; )

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz]

Clown: Pengaindragare.

[/citat]

 

Okej, fel inställning tycker jag. Det är konst vi skapar och alla bör offra allt för den. Pengarna bör fan ses som en bonus.

 

Det där med att det inte finns nån framtid i film här i Sverige, behöver väl inte stämma. Framtiden är väl vad vi gör den till. Om framtidens filmmakare är tillräckligt skickliga finns det väl inget som säger att vi inte skulle kunna exportera filmer? Josef Fares har väl världen öppnat ögonen för lite och jag menar, i europa dubbar man ju allt, så vad spelar det för roll att filmen är på svenska? Ska man dock nå publiken i USA, bör man ju kanske också söka sig dit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en filmskola på kuba är du springer på spielberg, coppola lite titt som tätt i korridorena..

 

KOm fan inte ihåg vad den hette..

Ska vara den bästa..

 

Annars så behöver du inte åka så långt Polen finns det grymma skolar samma med Danmark..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]

Jag tycker att många av de storfilmer (oftast från hollywood) som drar in multum med pengar är ganska dåliga. Självklart gäller detta inte alla filmer som drar in mycket pengar men som sagt många. Så då tillbaka till min fråga.

 

Utbildas man till "pengaindragare" eller filmskapare? ;)[/citat]

 

själv undrar jag ofta hur alla kassa b-filmer lyckas ta sig till sverige. filmer man betalar 50 spän för att hyra, som sen visar sig vara inspelad med en vanlig digitalvideokamera och sakna handling helt, som om en själv skulle gjort filmen.

men nu vet jag.. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej alla!

 

Jag har varit i precis samma sits då jag funderade på vad framtiden hade att erbjuda mig och SBCC var jag bestämd på ända tills jag hittade NYFA (New York Film Academy). Som sagt, har du pengarna så är det tror jag en av de bättre skolorna. Den finns i hollywood, harvard, NY m.fl.

För mig är enda nackdelen att det kostar 13 000 USD per termin och det ligger inte i närheten av vad jag har råd med.

 

 

Åter till SBCC för mig (Santa Barbara Comunity College). Ingen direkt dunder utbildning men med tanke på att jag vill läsa filosofi och psykologi möjligtvis lite kognitionsvetenskap så passar SBCC bra för mig. Inte så dyrt heller, csn stödjer mig hela vägen, gratis att gå på skolan har jag för mig men det kostar att skaffa lägenhet, att äta, att kunna ha prylar m.m. Men i slut ändan kan du hamna på priset 270 000 för två fulla år. Efter de två åren får du ett års uppehållstillstånd så du kan arbeta om du så vill!

 

Så för att sumera så tycker jag du gott kan gå på SBCC så har du lite annat i bagaget ifall film inte blir det du vill i framtiden.

 

MVH / Kamal

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Jag har fått känslan (ut ur tomma luften) att om man lär sig film i USA så lär man sig att göra dåliga filmer a la Bruckheimer men som drar in mycket pengar? Är det bara mina fördomar som talar eller finns det en gnutta sanning i det? :-)[/citat]

 

hellre amerikanska filmer som jerry bruckheimer än svenska =P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Pandan]Ifall du inte vill hoppa på världens mest seriösa utbildning direkt kan du ju kolla in den nya kursen på DI som är bland annat för folk direkt ur gymnasiet. Är en termin och studieberättigad. Kolla på deras hemsida. verkar inte vara såååå svår att komma in på heller.

 

Kan va bra att förbereda med en mindre innan du hoppar på en jätteseriös, så du får mer ur den senare.[/citat]

 

Ingenting på DI är lätt eller medelsvårt och komma in på.

 

Har du inga problem med pengar så har du väl inga problem alls med att hitta utbildning? 2 år på Sthlm filmskola för 100 000...är inte särskilt dyrt jämfört med allt annat. Vill du jobba med film så måste du ju satsa högre än folkhögskoler som du själv antyder.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz]Okej. Så här är läget.

 

I vår går jag ut gymnasiet/samhällsprogrammet. Av alla konstiga intressen jag har, är det tveklöst film som jag brinner för. Manusskrivande och regi är mina områden, kanske mest det sistnämnda. Har gjort en bunt med skitfilmer tillsammas med polare, men inget mer än så.

 

Har kollat, kollat och kollat igen här på utbildningar. Min samhällslärare tycker att jag bör läsa på någon folkhögskola, men det känns B, rent ut sagt. Jag vill inte utveckla intresset, vilket folkhögskolor är till för. ag vill ha UTBILDNING. Jag vill veta hur det funkar; vad den där rosa spaken met blinkande smurfar på kameran betyder; vad producenten vill när han säger att jag luktar tre veckor gammal svett och bör freebejsa hans strumpor om jag inte vill ha sparken; och hur fan jag gör film, helt enkelt. Tekniken. Principerna. Kontakterna i branschen. Allt the stuff.

 

Så, vad har vi då kvar? Regilinjen i Göteborg, right. Ett års dokumentärfilm... nej tack sa Bertil till Svante och fick uppstötning baklänges. Dramatiska Intitutet, RIGHT. 4 elever vartannat år. Jomen tjena på dig också.

 

Och så av en ofrivillig slump (?) tycks mina blickar ha fångar det där stora, konstiga landet i väst. The US of A. Filmens oheliga land.

 

Mediautbildning på Santa Barbara Collage utanför LA, låter hyfsat intressant. Vad säger ni? Kan utlandsstuider vara the shit?[/citat]

Jag pluggar film i Santa Barbara. Lärararna är bäst, bäst, bäst! Grymt duktiga och jävligt schyssta. (Hahaha går ut och festar med en lärare :) )

 

Finns en hel del svenskar som pluggar film här. Men det är ett fåtal som har någon som helst talang. Finns tondöv inom musiken, och antar filmblind borde passa in på film då. Så finns gott om filmblinda här. Ok, men det som avgör om du lär dig något är du och ingen annan. Lärararna kommer säga allt du behöver veta och lite till, sen är det upp till dig att komma ihåg/applicera det.

 

SB är lagom nära/borta från LA för att inte vara som LA, men ändå fullt med folk som jobbar i LA eller har jobbat där.

 

Sen kan jag säga såhär. Folk skiter i vilken jävla utbildning du har. Du kan ha en masters i film och ändå hämta kaffe åt folk. Är bara UCLA och USC som ger dig prestige/kontakter för att antagligen komma in i branshen.

 

Jag går på SB för att fixa min craftmanship.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...