Gå till innehåll

USA nästa?


Gremanz

Recommended Posts

New York Film Academy låter toppen, de skickar hem en broschyr till dig också GRATIS! WOHO!, men sen kostar Master of Fine ARts in Filmmaking typ 15k USD... sånt man får leva med. Alternativt kan du ta ett fett lån och om du inte blir sveriges nästa ingmar bergman, bara hänga dig och aldrig behöva betala skiten.

 

Men USA är nog hetast =) räkna med fem miljoner i levnadskostnader om du ska till amerikatt också.

 

gut glück

Länk till kommentar
Share on other sites

Folkhögskola är underskattat, där lär man sig ganska mycket som t.ex att veta vilka "knappar man ska trycka på" Perfekt start egentligen. För man VET INTE vad man vill göra precis efter man slutat gymnasiet, man TROR man vet, och att då låsa upp sig på något som kostar apmycket pengar och ligger aslångt borta och sen efter att ha testat detta 8h om dagen och kommit fram till att det var nog inte min grej iaf, så har man kastat mycket i sjön. Folkhögskolan är perfekt för att dels verkligen få göra det man tror man vill jobba med resten av livet och dels är det lätt att vända när man upptäcker nya saker.

 

Det är en sak att ha något som hobby och tycker det är kalaskul vid sidan om sitt andra plugg/jobb, det är en helt annan sak att pyssla med något 8h om dagen och man måste göra det bra för att kunna betala hyran.

 

mina 3 ören

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Clown]

Varför skulle jag byta intresse? :S Jag älskar film men jag precis som alla andra har min egen smak. Jag tycker att många av de storfilmer (oftast från hollywood) som drar in multum med pengar är ganska dåliga. Självklart gäller detta inte alla filmer som drar in mycket pengar men som sagt många. Så då tillbaka till min fråga.

 

Utbildas man till "pengaindragare" eller filmskapare? ;)[/citat]

 

Det beror ju på vad du vill av din karriär. Lägg tusentals kronor på en utbildning och gör konstnärliga filmer till en liten publik och lev på knäckebröd.

Annars är det tyvärr "Hollywood mallen" som bevisats håller i längden.

Vill man leva på att göra film får man tyvärr hoppa in i den francheiser-business som filmskapande faktiskt handlar om.

Det konstnärliga kommer sist i denna miljard-industri.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jerry B är ett fenomen som är bra underskattat i Sverige. Ja, han gör inte speciellt vad vi kallar "konstnärliga" filmer men perfektion kommer i många olika former. Och Armaggeddon är ett mästerverk i sin egen liga. Den blev nyligen framröstad på en tror det var 50 filmer du måste se (fast kan ha varit 20...) och den har allt att göra på den listan. Spöar skiten ur sentimental Titanic, kör lagom med flaggviftande för att sen koncentrera sig på ren spektakelaction, och håller till skillnad från t.ex. Pirates of the Caribbean(annan jerry b prod.) samma tempo hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=High1ander][citat=Gremanz]Okej. Så här är läget.

 

I vår går jag ut gymnasiet/samhällsprogrammet. Av alla konstiga intressen jag har, är det tveklöst film som jag brinner för. Manusskrivande och regi är mina områden, kanske mest det sistnämnda. Har gjort en bunt med skitfilmer tillsammas med polare, men inget mer än så.

 

Har kollat, kollat och kollat igen här på utbildningar. Min samhällslärare tycker att jag bör läsa på någon folkhögskola, men det känns B, rent ut sagt. Jag vill inte utveckla intresset, vilket folkhögskolor är till för. ag vill ha UTBILDNING. Jag vill veta hur det funkar; vad den där rosa spaken met blinkande smurfar på kameran betyder; vad producenten vill när han säger att jag luktar tre veckor gammal svett och bör freebejsa hans strumpor om jag inte vill ha sparken; och hur fan jag gör film, helt enkelt. Tekniken. Principerna. Kontakterna i branschen. Allt the stuff.

 

Så, vad har vi då kvar? Regilinjen i Göteborg, right. Ett års dokumentärfilm... nej tack sa Bertil till Svante och fick uppstötning baklänges. Dramatiska Intitutet, RIGHT. 4 elever vartannat år. Jomen tjena på dig också.

 

Och så av en ofrivillig slump (?) tycks mina blickar ha fångar det där stora, konstiga landet i väst. The US of A. Filmens oheliga land.

 

Mediautbildning på Santa Barbara Collage utanför LA, låter hyfsat intressant. Vad säger ni? Kan utlandsstuider vara the shit?[/citat]

Jag pluggar film i Santa Barbara. Lärararna är bäst, bäst, bäst! Grymt duktiga och jävligt schyssta. (Hahaha går ut och festar med en lärare :) )

 

Finns en hel del svenskar som pluggar film här. Men det är ett fåtal som har någon som helst talang. Finns tondöv inom musiken, och antar filmblind borde passa in på film då. Så finns gott om filmblinda här. Ok, men det som avgör om du lär dig något är du och ingen annan. Lärararna kommer säga allt du behöver veta och lite till, sen är det upp till dig att komma ihåg/applicera det.

 

SB är lagom nära/borta från LA för att inte vara som LA, men ändå fullt med folk som jobbar i LA eller har jobbat där.

 

Sen kan jag säga såhär. Folk skiter i vilken jävla utbildning du har. Du kan ha en masters i film och ändå hämta kaffe åt folk. Är bara UCLA och USC som ger dig prestige/kontakter för att antagligen komma in i branshen.

 

Jag går på SB för att fixa min craftmanship.[/citat]

 

Hur funkade det för dig att flytta till USA och plugga? funderar på det själv men jag känner mig lite osäker =), jag skriver/läser/förstår flytande engelska men är ingen vidare på snacka (vilket är förstårligt då vi inte bor i ett engelsktalande land) dessutom var film termilogi(sp?) inte något välbesökt ämne på engelska lektionerna. Utöver det så är det väl boende, ekonomi osv. Går svenskar hem hos Amerikaner ? osv.

Tacksam för svar =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ar tveksam pa om utbildningar i USA ar varda sa mycket i Sverige.

 

Har sjalv utbildat mig utomlands och nar jag nu kommit hem har jag upptackt att jag maste vidareutbilda mig for att ha nagon som helst kredibilitet har.

 

Vet att skadespelarutbildningar i USA inte ar varda ett dugg i sverige, vet ej hur det ar med film dock.

 

Vad jag daremot vet ar att nar man kommer hem har man inget som helst kontaknat har sa det ar bara att borja om fran noll.

Darfor, vill du jobba i sverige eller inte har mojlighet att fa permanent uppehallstillstand i USA rekommenderar jag nagon av de europeiska skolorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jannie]Ar tveksam pa om utbildningar i USA ar varda sa mycket i Sverige.

 

Har sjalv utbildat mig utomlands och nar jag nu kommit hem har jag upptackt att jag maste vidareutbilda mig for att ha nagon som helst kredibilitet har.

 

Vet att skadespelarutbildningar i USA inte ar varda ett dugg i sverige, vet ej hur det ar med film dock.

 

Vad jag daremot vet ar att nar man kommer hem har man inget som helst kontaknat har sa det ar bara att borja om fran noll.

Darfor, vill du jobba i sverige eller inte har mojlighet att fa permanent uppehallstillstand i USA rekommenderar jag nagon av de europeiska skolorna.[/citat]

 

Det du säger är nog till stor del sant. speciellt det om kontaktnät.

 

Har svårt att bestämma mig för om jag vill jobba i USA eller i Sverige. Tänkte iallafall nu efter gymnasiet försöka komma in på sthlm filmskola och sedan åka till santa barbara eller santa monica eller liknande college i USA och sedan får vi ser var det bär åt =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...