Jump to content

Klar special effekt - Avsprängt träd.

Jawo
 Share

Recommended Posts

Snyggt tycker jag. Ser verkligt ut.

Låt mig gissa lite först hur du har gjort den. 3D studio max är till trädgrenen som flyger. I combustion har du keyat ut den delen av trädet som ska sprängas och lagt till en explosion. Är raketröken också riktig och utkeyad eller är det något sorts partikelsystem?

Snyggt, proffsigt. En liten detalj:

Det ser ut som små stärnor som följer efter raketen efter den har exploderat och som sen åker till samma punkt. Om detta nu är nån sorts aska eller partiklar så borde de väl flyga åt alla håll av luftdraget eller dras ner av gravitationen?

Borttrollningen av trädets överdel är inte helt lyckad. Dels stämmer inte färgen på himlen exakt och dels matchar inte "bakgrundens" rörelser kamerans exakt.

Nu är jag förvisso ganska petig, men det var ändå något jag reagerade över vid första genomtitten.

/Jakob

ta bort stubinröken också... :D ... dead giveaway... men det ser riktigt fint ut... prova att filma med stativ och lägg till skakigheterna efteråt (lättare att ordna trollerierna),

men som du sa, det är mycket man missar när klippen bara far förbi... jag kollade för inte så länge sedan på T2 i frame för frame och upptäckte att det är en riktigt hafsig docka som gör standin för T1000 när han kraschar mot viaduktpelaren, dockans tupé flyger tillochmed av... och när lastbilen exploderar så sliter den sönder den "solida" pelaren (enligt Cameron så fanns det inga sådana pelare i verkligheten) och i nästa klipp så är den hel igen... osv osv... men det såg jag först när jag tittade frame för frame... inte de andra 10talet gånger jag såg filmen

Tackar för all beröm :)

lilla farbrorn: Det stämmer, tog bort tejpen och trädet i Combustion. Gjorde trädet, trädsplitter och en trasig ända av trädet i 3ds max.

Explsionen och röken är hämtad från detonationfilms.com

jakethesnake: Jadu, den var faktiskt så när jag hämtade den från detonaion films.

Broman: Gjorde en skugga, men det skärde sig rätt mkt pga att inget annat i klippet har en skugga.

jbergman: Stämmer, men man får titta väldigt noggrant för att se det så jag brydde mig aldrig om att ens föröka få det bättre.

Lasse laser: Jepp, i den slutgiltliga filmen så är det väldigt många korta klipp med maffiga ljudeffekter, så det märks inte lika mkt.

jmalmsten: Försökte ta bort stubinröken, men det blev inget bra :( Någon som har nåt tips om hur man kan göra?

Gillar inte digitalt skak för det är så uppenbart att det är just digitalt, dessutom är det rätt svårt att animera trovärdiga skak rörelser.

hehe... jag sa att det blir lättare, inte att det blir automatiskt bättre... men om du hade den stilla så vore det ju bara att maska in rökfri bild över röken...

om inte annat så kan du först stabilizera bilden, göra det du ska och sedan ta bort stabiliceringen... lät lite fel det där, men det ska gå att göra... (kanske är tillochmed så du har gjort...)

om inte annat så känns inte klippet så visuellt intressant att jag själv skulle vilja ha det särskilt länge... det är lite för mycket lumpen-instruktionsvideo-look över den... men det är kanske vad du är ute efter.

jag är själv anhängare till handkamera-stajlen i actionscener, antingen det eller dolly-shots... min absoluta favorit e när Cruise springer för glatta livet från utomjordingarna i WotW genom gator, igenomm ett hus medan en bil krachar in genom fönstret och han fortsätter ut ur huset tillbaka ut på gatan, i en enda tagning... eller i Den Längsta Dagen när man får se en stad intas av allierade i EN helikoptervinkel under 11 minuter... båda de scenerna måste ha varit ett rent helvete att regissera... nu gled jag iväg off topic igen :D

[citat=jmalmsten]

om inte annat så kan du först stabilizera bilden, göra det du ska och sedan ta bort stabiliceringen... lät lite fel det där, men det ska gå att göra... (kanske är tillochmed så du har gjort...)[/citat]

Provade det, men funkade ej.

[citat=jmalmsten]om inte annat så känns inte klippet så visuellt intressant att jag själv skulle vilja ha det särskilt länge... det är lite för mycket lumpen-instruktionsvideo-look över den... men det är kanske vad du är ute efter.

[/citat]

Håller med, den slutgiltliga filmen kommer att färgkorregeras (stavas?).

Lasse_laser: Vilket program använde du för att tracka?

Färgkorregeras stavas färgkorrigeras, eller color-correct, eller colour-correct, eller color-timing(för att stämma in i resten av klippen) eller ... ja osv...

Det jag glömde säga med min tracking-förklaring: innan du av-trackar orginalbilden, så aplicerar du rörelseinformationen (inverterat tror jag kanske? har ej testat själv faktiskt:D) på effekterna, så att de får de rörelser som bortstabiliserades innan... Lasse_laser har säkert mer ingående kunskap...

Jätte snyggt måste jag säga!

För att bli petig var det bara två saker jag tänkte på (detta efter att ha nogrant tittat igenom klippet frame för frame). Överdelen av trädet som ramlar av ser lite onaturlig ut i rörelserna och den ser lite liten ut. Som någon redan påpekat såg partiklarna lite stela ut också. Men annars var det skitsnyggt, bland de bättre jag sett i effektväg på amatörsidor. Cheers!

[citat=Jawo]

Lasse_laser: Vilket program använde du för att tracka?[/citat]

Jag använde combustion för det, men dom flesta program har väl verktyg för tracking och stabilisering.

jmalmsten: varför ska du stabilisera först? När du gör det har du ändå all information som krävs för att få effekterna att direkt följa med klippet.

Snyggt, det som jag tycker behöver bättras på är den avsprängda träddelens landning. Lite svårt att förklara men jag ska försöka:

När den landar så står den på högkant eller vad man ska säga, i verkligheten hade den nog stått längre på högkant innan den faller ner, speciellt som det är i snö den landar. Jag kanske är ute och cyklar iofs.

[citat=Lasse_laser]

jmalmsten: varför ska du stabilisera först? När du gör det har du ändå all information som krävs för att få effekterna att direkt följa med klippet.[/citat]

det var det jag menade, jag har inte testat, hoppades att du visste mer... :D

Mmm gjorde wireremoval för ett tag sen.. Då stabiliserade jag som jmalmsten beskrev. Blir lättare att se fel.

Men för sånna här effekter är det väll rätt onödigt.

Måste bedje att jag inte såg några CGpartiklar vid första titten. Bara detonationklippen. Kanske skulle testa att göra allt som fattas själva? Skippa stockfootage.

Man måste väll bli ganska låst vid räckvidd, perspektiv mm om man kör så mycket med stockfootage.

Har faktiskt inte testat stabilisera det först. MÅste göra det nån gång bara för att se hur det funkar.

När jag senast stabiliserade bilden i dv-upplösning fick jag stora problem med kanterna, eftersom du låser fast en (eller flera punkter) i bilden till stillastående så kommer sidorna att bitvis bli svarta av att du inte har mer bildinfo att tillgå så att säga. Detta går ju att lösa genom att förstora bilden, men då förlorar man ju bildkvalitet istället.

Ledsen om vi börjar snacka om annat nu, men din filmsnutt tog upp ett intressant ämne (dessutom tror jag att det nånstans hade med din film att göra) :)