Gå till innehåll

Harry Potter 4: Goblet of Fire


Pandan

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Jao, såg den igår, 21.00. På tal om det, skulle inte premiären vara 18 november? Har för mig att klockan visade 17e igår :S

 

Vad man nu tyckte om den då.. tja, mycket har förändrats om man jämför med boken (som vanligt). En hel del har tagits bort men ganska mycket har också lagts till. Fokus ligger givetvis på Turneringen i magisk trekamp, och relationerna i boken har därför fått stå åt sidan. Vilket iochförsig är förståeligt med tanke på vilken publik filmen riktar sig till. Regin har definitivt förbättrats, framförallt syns detta på Hermione som sög åsne*** imo i den första filmen. Totalt överspelad, men nu verkar hon ha lugnat ner sig en smula. I denna film är dock Monsterögat Moody överspelad enligt min åsikt, inte alls som jag uppfattade honom i boken.

 

Annars är filmen en trevlig upplevelse. Blev mycket skratt särskilt i slutet (t ex när vanliga "tonårsproblem" kom upp, vem som ska bjudas på balen etc) och viss lyteskomik förekom också. Ganska snyggt filmad var den, men ibland hade de misslyckats totalt med ljussättningen (i Moodys rum) samt att jag ibland ifrågasatte klippningen (ögat fick problem med att hitta var man skulle titta efter ett klipp). Det är i alla fall mina första spontana reaktioner. Blir trevligt att höra vad du tycker efter att ha sett den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte den var bra, mycket bättre änn de andra tre filmerna. Jag var glatt överasskad av att de gjort den mörkare och nhemskare (som boken). Jag var rädd för att de skulle göra den barnslig för att aäven yngre skulle kunna se den. Visst var Moodys karaktär lite överspelad men han var ändå OK. Sant är de att de ändrat väldigt mycket från boken till filmen men till skillnad från trean hade tagit bort och gjort om på ett btra sätt IMO. Allt aom allt var det skönt att se att de tagit bort alla barnsliga detlajer och vågat göra den mörkare och hemskare. Ralph Fiennes var enligt mig ett fruktansvärt bra val som Voldemort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg filmen tidigare i kväll och tänkte nu dela med mig av mina åsikter. Vilket kan bli rätt mycket. Bör även tillägga att jag är ett stort Harry Potter-fan...:)

 

Jag hade rätt höga förväntningar på filmen innan jag kom till biografen. Har sedan länge insett att det skulle skilja en hel del mellan filmen och boken naturligtvis, men hoppades ändå att få se en underhållande film. Och det fick jag.

 

Precis som i tredje filmen märks det att det är en ny regissör, på både gott och ont. Mike Newell har helt klart satt en egen prägel på filmen som gör att den skiljer sig från de tidigare. Filmen var spännande och drevs hela tiden framåt på ett bra sätt, vilket fick ca 2 h och 40 minuter att gå ganska snabbt. Jag hade faktiskt inga större problem med att det var så mycket borttaget ur filmen, det kändes trots allt som om de tagit bort "rätt" saker. Den extremt kompakta handlingen gjorde dock att filmen ibland kändes rätt hoppig. En enskild händelse följdes omedelbart av nästa, ibland med ganska vaga kopplingar mellan dem. Det ledde också till att många saker inte fick ta den tid de behövde, utan fick ge vika för nästa händelse. Den fokuserar ganska mycket på pubertala problem, vilket är rätt naturligt när de blivit 14 år, men även på relationen mellan Harry, Ron och Hermione på ett sätt som inte gjorts i de tidigare filmerna. Filmen var snygg rent visuellt men jag håller med föregående talare (Wallin) om att den åtminstonde var dåligt klippt vid ett tillfälle; när Harry går fram mot Malfoy precis innan Moody förvandlar Malfoy till en iller.

 

Skådespelarna är alla väldigt bra, inte minst de tre huvudskådespelarna. De gör överlag mycket bra i från sig, bättre än i tidigare filmer, och jag tror att alla tre har goda chanser till skådespelarkarriärer även efter Harry Potter-filmerna. Men de är naturligtvis inte fullärda än och jag tycker inte de behärskar känslor som ilska och sorg så jättebra (undantag finns). Då blir det ibland lite löjligt, men det kan man ha överseende med. De är bäst när de är på gott humör... På tal om känslor tycker jag att Hermione är lite för känslosam i denna film. Visserligen kan det nog påfrestande för nerverna att ha en nära vän som deltar i en livsfarlig magisk trekamp, men någon måtta får det vara...;) Men hur som helst är de väldigt bra, och man kan undra om det är för att de har utvecklats som skådespelare eller om det mest är Mike Newell förtjänst...? Troligen en kombination...:)

 

Filmen var läskigare än dess föregångare, mycket tack vare boken, men tyvärr inte så läskig som jag hade hoppats på... Stämningen i filmen är det inget fel på, man pandlar effektivt mellan den ganska mysiga, pitoreska skolmiljön och häftiga actionscener. Sekvensen vid världsmästerskapen i Quiditch var helt underbar, från det att de kom till tältlägret till det att själva Quiditchmatchen började hade jag mer eller mindre gåshud hela tiden. Superbt! Synd bara att man inte fick se någonting av själva matchen... Också synd att man inte fick se någonting av lektionerna på Hogwarts, det kändes ibland som om man nästan för en stund glömde bort att det var på en skola... Men man kan ju faktiskt inte få allt...:)

 

Fast filmen är mörkare än de tre tidigare filmerna innehåller den ändå mera humor än de andra. Ron är som vanligt väldigt rolig, likaså Fred och George.

 

Trots att filmen är läskig så märks det ändå att man här och var har anpassat filmen till lite yngre barn (kanske omedvetet). Man har ibland nämligen en tendens att vara lite övertydlig. Ett bra exempel är scenen på kyrkogården. I boken har dödsätarna på sig sina masker hela tiden, vilket de inte hade i filmen. Min teori är att detta enbart berodde på att man ville att publiken skulle förstå att Lucius Malfoy var en av dem, vilket man oundvikligen också gjorde när han inte hade någon mask på sig. Det hade nog annars räckt att han-som-inte-får-nämnas-vid-namn hade kallat Lucius för Lucius så hade publiken troligen förstått vem han var i alla fall, speciellt om man såg hans långa, blonda hår hänga utanför huvan.

 

Jag tycker att denna film precis som trean tyvärr knyter ihop historien i slutet på ett dåligt sätt och lämnar många trådar lösa. Många frågor får aldrig något svar och det måste vara förvirrande för de stackare som inte läst boken.

 

På det hela taget är det en bra film. Jag har ännu inte fått tillräckligt med tid att tänka på hur den ställer sig i konkurrensen med de övriga filmerna, men kanske att den kan vara den bästa hittills, vi får se. Har redan börjat längta till nästa film...

 

Sorry om det blev mycket...hoppas det i alla fall är någon som har orkat läsa sig igenom detta...

 

Ha det bra!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den idag, kom nyss hem. Gillade den inte så mycket. Kändes som att de tog bort flera saker som är viktiga. Till exempel vinsten i turneringen, den ska ju HP ge till tvillingarna. Som det är nu så har de inte några pengar att starta sin butik i till nästa film. Och var höll Dobby hus? Kändes nästan som om de bara inte orkade göra fler specialeffekter än vad de redan hade så de sket i Dobby. Var massa annat jag skulle klaga på, dessvärre har jag glömt bort vad det var så jag återkommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Hm, såg filmen ikväll, schyst tycker jag, och har en fråga till er som läst böckerna...

 

 

Varför talade inte Harry Potter om att han den ljushårdigas farsa, Lucius, är med i Voldemorts ondskefulla gäng?!?

[/citat]

 

 

Det gör han, fast först i nästa bok tror jag. Men ministeriet vill ju inte gå ut med att Voldemort lever, nästa bok handlar om denna konflikt. Det blir i alla fall uppenbart att han är det pga av händelser i slutet av bok fem.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte inte den var så bra. Den var ok, men riktade sig uppenbarligen mot en yngre publik. Hela introt med voldemort som sitter o snackar gick alldeles för fort enligt mig. Tänkte mig att det skulle gå sakta och att det skulle bygga upp en läskig stämning. Här vare ju bara, "someone behind the door" Bang! ... ?!?!

Att den går ifrån boken gör inget, så länge den inte gör det på ett dåligt sätt. Tyckte tyvärr filmen på det hela taget var övertydlig, t.ex. bara det att vi nu får se lucious är totalt onödigt och fantasilöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var och såg filmen nyss. Den har ju fått bra kritik.. :)

 

Först jag kan säga direkt, som jag kände redan efter tredje filmen. De här böckerna är för långa för att bli bra på film. Speciellt 3an kändes haffsig. allt skulle få platts, och vi som inte läst boken fattade inte så mycket vad som hände. för mycker personer som ska vara med, för mycket handling och för mycket av allting.

 

jag hade inga förhoppningar på fyran. tänkte att den kanske är bättre än trean. och det var den. den var längre, och mer intressant handling. saker händer och det går att förstå lite mer. Men jag tycker som tidigare talare att det var lite barnsligt. voldemort som ska vara ondskan själv pratade som vilken standup komiker som helst och var inte alls läskig. men relationerna blev lite bättre, även om de är hemskt dåliga och det är där hela serien felar. överlag en hyffsad film.

 

det som jag däremot saknar nu när jag sett alla filmer hittils är djupet. mer ingående vad som händer. realtioner mellan folk, varför är harry potter och hermomnie bara kompisar? allt känns så ytligt. och ganska förutsgäbart. ett ill år går och det händer lite spännade saker. vad händer mellan raderna? jag vill veta mer!

problemet måste vara att allt är styrt efter boken, och den är inte gjord för att bli film. så allt som ska med får inte plats. då känns serier som spiderman mycket mycket bättre då det händer saker och utvecklar sig. inte bara mellan personerna utan filmen tar helt annan vändning, trots att vi vet att han besegrar bossen i slutet. filmer som är gjorda att vara film.

 

så nå mer HP film vet jag inte om jag vill se. jag vill ha den stämmning jag kände i böckerna, har bara läst ettan och lite av tvåan. så jag har defenitivt fått mersmak och är sugen på att läsa vidare böckerna. för där hamnar nog serien i sitt rätt jag.

eller så blir dom också ytliga och tråkiga framöver, och då har jag stått och skällt ut filmerna som baseras på böckerna.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har sett den.

 

fast med dålig bild kvalite.Jag köpteden igår på en bak gata i down town sigon.

 

Rent film messigt sett så är det väll inget fel på den men som vissa andra har sagt innan så följer den inte boken specielt mycket. Vad som kannske är 200 sidor i boken går nu på nån minut.

Men vad spelar det igentligen för roll så länge den fångar känslan av den fjärde harry potter boken. Vilket den går.

Och om man bortsår ifrån att den är baserad på en bok så är det faktiskt en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wane be bra]jag har sett den.

 

fast med dålig bild kvalite.Jag köpteden igår på en bak gata i down town sigon.

 

Rent film messigt sett så är det väll inget fel på den men som vissa andra har sagt innan så följer den inte boken specielt mycket. Vad som kannske är 200 sidor i boken går nu på nån minut.

Men vad spelar det igentligen för roll så länge den fångar känslan av den fjärde harry potter boken. Vilket den går.

Och om man bortsår ifrån att den är baserad på en bok så är det faktiskt en bra film.[/citat]

 

 

 

 

ohh... SKicka på posten? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...