Filip Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 Ja, varför e det ofta på detta sätt? Att man inte säger hejdå innan man lägger på telefonen i (oftast amerikanska) filmer . Gör man inte så i amerika eller har detta fenomen några dramaturgiska förklaringar eller vad? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Inte bara det...man tittar på telefonen när den ringer (kollar var det konstiga ljudet kommer ifrån) - man stänger aldrig kylskåpsdörrar - man tappar ALLTID något ur papperspåsarna från affären - man kör bil utan att titta på vägen i 10 sekunder - folk är alltid hemma när någon spontant ringer på dörren - alla (även fattiga) bor i enorma lägenheter eller hus - det tjuter ur däcken när bilar sladdar runt i grus och sand - man skjuter sönder lås med ett pistolskott (funkar klockrent jämt)- man flyger baklänges när man blir skjuten med en kula - alla bilar som krockar exploderar - alla som får ett slag i huvudet blir omedelbart medvetslösa - ett namn räcker för att omedelbart identifiera någon - det finns massor av ljud i tomma rymden - etc... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 ja, det finns massor med olika skumme grejor, men många av dom är ändå medvetet ditsatta för att göra saker lite "coolare". för att hålla sig till telefon-fallet,.. Varför kan folk inte lika gärna säga hejdå, det skulle ju inte förstöra nåt. I actionfilm kanske det är lite coolt att bara slänga på luren, men detta förekommer ju även i dramafilmer m.m. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 för att inte tala om att alla får tala till punkt,ingen blir avbruten,ingen talar i munnen på någon annan.Alla väntar snällt på sin replik,tom pistolskotten.Allt sker seriellt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Den erfarenhet jag har från Amerika var att folk sade "bye" innan de lade på luren, i alla fall de jag var bekant med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Datorer har alltid något flashigt, hellst 3duppbygt, operativsystem. Att lära sig skriva med tangentbord är lika enkelt som att bara mosa tangenterna slumpvis med fingrarna. Bilar blir totaldemolerade i underredet vid hopp men susar fortfarande vidare i 140 knyck. Stormtroopereffekten - ju fler de är desto sämre skjuter de. och vise versa... ondingen pratar precis för länge när han har hjälten under gunpoint... infinite ammo och superkylda eldrör. allt för att de skall kunna skjuta så mycket som möjligt. handgranater fungerar som napalmbomber... hehe... bara för att lägga till ännu fler underliga prylar. Det finns hela hemsidor om dessa fenomen. kallat Movie-/film-fysics, http://www.intuitor.com/moviephysics/ http://www.nitpickers.net 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 Jag vet att det finns massor med såna här, men jag är intresserad av just telefon-fallet och min fråga är varför?min fråga är VARFÖR? Kan någon svara på det?? Det är alltså inte för att ingen säger hejdå i Amerika? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holyman Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Jag har hört att dom inte säger hejdå för att det inte finns någon mening med det. Alltså att det inte tillför historien nåt och därför bara är onödigt. Vet inte om det stämmer men det är vad jag hört. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 i bond filmerna slår de ju inte ens telefon nummret :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeopardyjack Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Detta med att man inte säger hejjdå i telefoner samt massa andra gamla konstiga regler var något filmskaparna kom överens om på 20 talet. För att spara tid. Man skippade toabesök osv. Sen var det massa gamla regler som var riktigt bisarra.. Detta läste jag i satir boken Vem är Björn och vem är Benny. Skriven av Fredrik Lindström 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruffman Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=Jeopardyjack]Detta med att man inte säger hejjdå i telefoner samt massa andra gamla konstiga regler var något filmskaparna kom överens om på 20 talet. För att spara tid. Man skippade toabesök osv. Sen var det massa gamla regler som var riktigt bisarra.. Detta läste jag i satir boken Vem är Björn och vem är Benny. Skriven av Fredrik Lindström[/citat] Helt korrekt. Man ansåg att vissa saker inte behöver visas i bild för att vi ska förstå vad som händer. Vi kan inse att de faktiskt inte är otrevliga när de inte säger hejdå, vi inser också att när de bestämt träff hörs senare (utan att vi ser eller hör) för att bekräfta plats och tidpunkt. Likadant inser vi att en man som går ut genom en ytterdörr för att i nästa bild öpnna en bildörr inte har teleporterat sig dit. Det kallas för elipser och det är fullt av dessa i filmer, mer eller mindre påträffliga. En film visas i det som kallas screen-duration time (t.ex 1h 40min). Det vi får se på duken kallas för plot-duration time och innehåller den tid i filmen som berättas linjärt, alltså inte flashbacks etc (där kommer vi istället in på story-duration time). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Svaret är enkelt: Det tillför inte något till handlingen och tar alltså tid i onödan. Det är viktigt att skala bort sånt som inte är relevant när man gör film. Fredrik Lindströms bok ska man dock inte ta på allvar... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Men att "skala" bort ett enkelt "bye" bara för att spara tid är väl ändå inte en bra anledning för att göra filmen mindre realistisk?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 [citat=_nemo_]Men att "skala" bort ett enkelt "bye" bara för att spara tid är väl ändå inte en bra anledning för att göra filmen mindre realistisk??[/citat] Det handlar bara om konventioner. Nu är de flesta så vana att de inte funderar över sånt. Men det kan ju faktiskt ha startat så, för att man inte vill bryta en viss ton eller tankegång. Man vill ju inte att publiken direkt ska avfärda det som sägs, utan man kanske istället vill att publiken skall fortsätta ta in det som sägs. Bye eller hej då är ju ett avbrott. Och kanske det också är svårt att få in "bye" på ett bra sätt? I britt/am film tradition har man ju sån himla känsla för vad som låter bra på film och inte. Det är alltså inte som här i Sverige . . . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 Det känns inte som tid är anledningen till att man tagit bort "bye" från telefonsamtalen.. Jag tycker det skulle vara värt att ha med, det ger ju en mer realistisk känsla. Men kanske är det för att ett bye kanske förmedlar tittaren någon känsla som man inte vill förmedla. Det är skumt alltså.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jag tycker det beror på. I kommisionen de kör på teve nu, så säger de inte heller "hejdå". Det enda jag kan tänka mig vilket även stämmer på mig själv, är när det är lite mer dramatisk situtuation så säger inte ens jag "hejdå" utan när jag hört det jag vill höra i telefonen så lägger jag på. Då är det mer pinsamt när skådespelaren redan är på väg ner med luran för att lägga på, medan sista dialogen sägs. Det är bara sunkigt och jag tror det är en omedveten gärning när man redan tagit om scenen femtioelva gånger. Annars tycker jag nog man kan säga hejdå i svenska filmer. I mexico, vars enda ställe utomlands som jag vågar uttala mig med säkerhet, svarar man i telefonen med endast "Bueno" och man talar så gott som aldrig om vem man är i telefonen. De tycker jag är en rolig prick som alltid inleder telefonsamtalen med "Soy Goran." Man struntar också i att svara om man inte har lust att tala i telefonen. De tycker jag är en kul prick som rusar det snabbaste jag kan när telefonen ringer. Varför? -Tja, det kan ju vara viktigt? Då ringer de väl igen? Sådär håller vi på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Säger man hejdå i Mexico då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Nej, men man säger Hasta luego, Hasta lavista, Chao, Bye, och många andra avslutande fraser, men inte hejdå. :-) På tal om det, i Terminator II säger de ju "No problemo". Om det skall föreställa spanska så är det fel. "No hay problema" heter det.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted September 30, 2005 Author Share Posted September 30, 2005 Om jag lägger på utan att säga hejdå eller nåt liknande, så får jag känslan av att ha varit lite tyken mot den jag talade med. Men det funkar kanske inte så i film 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 [citat=gorse]Nej, men man säger Hasta luego, Hasta lavista, Chao, Bye, och många andra avslutande fraser, men inte hejdå. :-) På tal om det, i Terminator II säger de ju "No problemo". Om det skall föreställa spanska så är det fel. "No hay problema" heter det....[/citat] ------------------- Kan snart halva jordklotet svänga sig mid bye,ciao,cheers så kanske det är dags för oss att visa hur inne det kan bli att runda av med ett hej då.SVT får väl på sina internationella inköps/säljar-mässor lansera svens kan som det nya hippa tungomålet framför andra nu när Bush popularitet sjunkit så och kränga en knippe riktigt svulstiga svenska såpor till den utrikiskiska publiken. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 30, 2005 Share Posted September 30, 2005 Jag gör mitt bästa att sprida svenskan i latinamerika. Min svåger säger numera alltid "Hei doo" och "tay såå miíke" när han pratar i telefon. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 jag brukar säga hejdå när jag har pratat klart i telefon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 [citat=qwertyunion]jag brukar säga hejdå när jag har pratat klart i telefon[/citat] Jaha? Var det värt att bumba tråden bara för att berätta det? Tyckte du att du tillförde tråden något? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted November 1, 2005 Share Posted November 1, 2005 jag brukar säga "aa tjaa" innan jag lägger på. Jag är jävligt orealistisk. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 jag har sett en film när dom säger hej då hela tiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts