Gå till innehåll

Att göra tårar...


Adam88

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska spela huvudrollen i en film och karaktären ska gråta så att man ser tårarna rinna...

Hur gör jag för att fixa så att jag gråter så mycket?

(Vet inte om jag kan göra det själv rent biologiskt.)

Finns det några kemiska preparat att använda... eller funkar citron kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har väl antagligen inte så mycket att bidra med i detta ämne.Hur gör man i "riktiga filmer":Är det bara skådespelarnas enorma inlevelseförmåga som framkallar tårar.Som fd dykare använde jag cyklop vid hantering av lök.Kan man inte göra det motsatta och stoppa in lite finfördelad lök i cyklopögat.Fast jag ser att det kanske inte blir så realistiskt.Det blir lite mkt turboeffekt.Hela ögat ser ju uppblött och rött dessutom.Vad man vill åstadkomma är den där ögontåren som växer fram och rinner sakt ned för kinden.Med löken svider det så att det är svårt att hålla ögonen öppna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och för allt i världen se till att varken lök eller tigerbalsam kommer in i ögat. En fd. klasskamrat till mig fick för sig att man skulle peta in lite tigerbalsam i ögat för att kunna skippa ett prov. Ja resten kanske ni själva kan räkna ut. För er som inte kan det, så säger jag bara: Sjukskriven i 2 veckor.......not nice.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha man kan ju ta ett sugrör (helst ett rött) sedan tar man vatten och för inb sugröret i bilden på personen. allså om de ska vara en när bild på personen. sedan blåser man så vattnet rinner ner för kinden. haha sedan tar man iaf i AE keying å sedan color key å keyar bort sugröret :P

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skulle säga tigerbalsam...men för att få det så verkligt som möjligt, så träna på att få fram riktiga tårar...tänk på saker som gör dig ledsen, kanske någon mormor eller farmor eller nån som gått bort...jag har ganska lätt för det eftersom jag bara behöver tänka på pappa som dog för lite mer än två år sen men...

prova tänk såhär:

"Hur skulle jag känna mig om min mamma/pappa dog plötsligt?" sen så gångrar du det med ungefär 2000 gånger så kan du börja ana... ;) om man inte är helt känslokall så kan det kanske funka iaf!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame]Två rediga streck med tigerbalsam under ögonen hehe ^^[/citat]

 

 

vill gärna kunna sluta gråta också ;)

 

 

Ang. det där med att tänka på någon... har prövat det och jag antar att jag är för känslokall efter att ha gråtit för mycket...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Emperor]hämt från apoteket nå liknnde tiger balsam, men sätt inte för mycket, fö då går det som det händer i Pearl Harbor.. Lagar man bara lite under ögat så tror ja det blir bra, och under näsan så börjar man snörvla,[/citat]

 

 

Vad händer i Pearl Harbor??

 

Vet du vad det heter?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Vad händer i Pearl Harbor??[/citat]

 

En kille ska försöka ragga upp en tjej och låtsas gråta för att han ska lämna henne (ska ut i krig). "I'm going out to war and I want to spend my last night with you"-grej. Men han tar lite för mycket av "gråtmedlet" och det ser inte skönt ut. Typ ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

För alla som är intresserade...

Vicks funkade sådär...

Jag måste ha väldigt svårt att gråta för jag tog på jättemycket under ögonen men grät ändå inte...

När jag deremot råkade få in lite i ögat så grät jag kraftigt, men kunde inte öppna ögat och se ;)

 

Med rätt mängd så fungerar det nog riktigt bra och om man har tålamod.

Snorig blir man också ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja mitt tips är att lyssna på sorgsen musik innan och på sätt och vis försöka föreställa dig att någon nära dör, typ en familjemedlem.

 

Jag tänkte passa på och fråga om det är någon som vet hur man får den absoluta motsatsen, dvs torra och rödsvullna ögon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man inte gråta i situationen karaktären befinner sig i, så ska inte karaktären heller gråta. Man kan inte tvinga sig att gråta bara för att regissören ber en att göra det, kan inte karaktären du blivit gråta, så ska han inte heller gråta. Han kanske bara biter ihop, sväljer och trycker undan? Det beror helt på karaktären du spelar, det finns ju inget värre än en karaktär som helt plötsligt reagerar på ett sätt som inte passar denne, som skådespelare känner man på nått sätt av om scenen stämmer och gör den inte det så kan man inte tvinga sig in i falska känslor och billiga knep för att pressa fram tårar.

 

Jag var en gång med som regiassistent på en novellfilmsinspelning där en av scenerna utspelade sig på en begravning. En man skulle i scenen gråta över sin döda fru, men kunde inte få fram några tårar. Han försökte då fuska genom smörja sig med något under ögonen, jag såg det och blev så jävla förbannad över att han fuskade, men istället för att säga åt honom bad jag hans motspelare fråga varför han haft citron (eller vad det nu var) under ögonen. Mannen svarade att han inte klarade av att gråta över sin döda fru. Regissören tyckte scenen blev gripande och sorglig och valde att behålla scenen.

 

Man behöver inte gråta för att scenen skall bli sorglig, det finns andra vägar som kan vara minst lika gripande och som inte innebär att man måste fejka känslorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...