Broman Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Kan man göra så att det blir skuggor från ett objekt på bakgrundsbilden? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviant Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Alltså du menar om man tillexempel har ett foto på en byggnad som bakgrundsbild och om man kan belysa bilden så att byggnaden skapar en skugga? I så fall nej, det kan man inte. Vad man däremot kan göra är att återskapa byggnaden i 3d och sedan placera den framför bygganden på bilden och sedan belysa den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Gör ett matte/shadow objekt över delen i bilden du vill ha skuggan, se till att din lampa kastar skuggor också 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 Jag såg en tutorial om camera tracking (eller vad det heter) Hursomhelst, där hade dom en bakgrundscen med ett bord. Sen la dom på en liten noshörning på det. Och då kom det skuggor. Fast dom kanske gjorde som ni sa... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Japp! Matcha ett plane med bordsytan, lägg på ett matte/shadow material på plane-objektet, då syns bara skuggorna. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 3, 2005 Author Share Posted June 3, 2005 Vad är ett matte/shadow material för något då? Och hur fixar man det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det bästa är att klicka F1 och söka på matte/shadow. Men jag kan ju säga att det hittar du i material editorn 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Jag hittade en video tutorial som jag tror skulle passa! http://www.animate.se/viewtopic.php?t=5811 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Okej, jag kom in på sidan du skrev men var finns videon? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 öhhh.där står ju med blå text..ladda hem videofilen ^o) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Och när kom du in i bilden... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 i samma sekund som han bestämde sig för att skriva vart man hittade det du frågade efter? Jag tror att han endast ville hjälpa dig...eller? ^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Jag tycker det såg kaxigt ut... Men det kanske det inte var. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Jag har hittat tutorialfilmerna nu men man måste visst vara medlem där för att komma åt dom... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Även om det är så så kostar det ju inget att regga sig.. Vad är problemet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Annars kan jag rekommendera hjälpen som medföljer max, helt enorm. Sök bara på matte/shadow eller nåt sånt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diabubblo Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Mathe shadow ligger på precis samma ställe som alla andra material. Var ett halvår sedan jag satt i max men jag har för mej att det ligger under window/material edditor. Bara tryck på det så att det hamnar i din matrial lista och dra det sedan med mittenknappen till det objekt du vill lägga det på. Man kan även använda Mathe shadow till att maska. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 [citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat] Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted September 6, 2005 Author Share Posted September 6, 2005 [citat=Diabubblo]Mathe shadow ligger på precis samma ställe som alla andra material. Var ett halvår sedan jag satt i max men jag har för mej att det ligger under window/material edditor. Bara tryck på det så att det hamnar i din matrial lista och dra det sedan med mittenknappen till det objekt du vill lägga det på. Man kan även använda Mathe shadow till att maska.[/citat] Tack, men jag vet hur det funkar nu. [citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat] Jo, jag har blivit medlem där nyligen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McWolfe Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 [citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat] Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat] Har fått intrycket att 3DSMax är ett klart populärare program, åtminstone på hobbynivå och i sverige. (Därmed inte sagt att det inte är populärt på proffesionell nivå.. menar bara att det verkar vara fler som använder Max än Maya m fl program på hobbynivå). Varför det är så? En gissning är kanske att Max känns lite mer lättstartat.. plus att lär man sig 3d från någon och de flesta man känner som håller på med 3d använder 3DSMax så är det naturligt att man väljer Max också. Som en liten gissning bara. Själv använder jag lite av varje beroende på humör, vad jag känner för och vad det är för väder ute typ ;-) Edit: Upptäckte nu också att det är ett dedikerat 3dstudiomax-forum också. Alltså inget allmänt 3d-forum. http://www.mayaforum.se/ är ett alternativ om jag förstått det rätt. McWolfe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 [citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat] Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat] Kanske bara för att sidan drivs av creative tools som är återförsäljare av Max i sverige ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 [citat=Mr.Man][citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat] Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat] Kanske bara för att sidan drivs av creative tools som är återförsäljare av Max i sverige ;)[/citat] På detta viset ^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts