Jump to content

Star Wars Episode III

Leviant

Recommended Posts

Ok, Vad tyckte ni som sett den? Kommer den upp i samma klass som de gamla filmerna? Tycker ni den knyter ihop den gamla triologin med den nya på ett bra sätt? Skriv era tankar om vad ni tyckte om filmen.

Personligen reagerade jag redan efter de första minuterna. Hayden Christenssen verkar äntligen ha fått lite skådespelarträning!!! Inte för att jag är någon oscarskandidat, men visst känns karaktären Anakin mer genuin.

Jag måste ju också nämna att detta var den mest gripande delen av alla 6 filmerna. Jag satt med en klump i halsen den sista halvtimmen. Man får chansen att se vilket lidande Anakin genomgått innan han gör den slutgiltiga förvandlingen, vilket ger en djupare intryck av karaktären Darth Vader som jag annars bara tyckt var en tuff figur i läderdräkt.

Jag tycker att Star Wars sagan börjar med Episode III. Episode I och II känns överflödiga och orättvisa. George Lucas verkar ha sparat det bästa till sist.

Så jag rekomenderar denna filmen varmt och betyget, 4 strimlade Jedis av 5 möjliga.

Jag är inte riktigt säker på att jag har hunnit smälta hela filmen ännu och jag skulle helst vilja gå och se den en gång till under lite andra omständigheter innan jag kan säga alltför mycket, men lite kan man väl kommentera :)

Jag blev besviken över de första minutrarna. Jag tyckte inte alls att de kändes bra. Om det var för jag hade haft så höga förväntningar eller om det bara var att jag var liet trött vet jag inte, men jag gillade inte dem speciellt mycket.

Jag kan hålla med dig om det mesta du skriver, men jag måste nog säga att jag tycker det var dåligt klippt i filmen och att dialogerna var riktigt dåliga i vissa fall. Jag kände inte riktigt igen mig förens i slutet då det verkligen blev lite riktig StarWarsklass på det hela.

Detta var några av mina tankar, men som sagt, jag måste antagligen se filmen en gång till för att ta in hela :)

Ja jag kan hålla med om att klippningen ibland kunde känns aningen hoppig. speciellt under slutstriden mellan Anakin/Obi Wan och Yoda/Sidiuos.

Början av filmen kändes väldigt slapstick influerat. Just det här med R2D2 och "walkietalkien". Ganska så rolig sekvens, men det kändes inte riktigt som om den hör hemma i Star Wars Universumet.

Det jag var rädd för var att man inte fått tillräckligt mycket "sympatikänslor" för Anakin under de två föregångarna. Han kändes inte "riktig" och jag kände att Episode III skulle förlora mycket av den spänning som skulle byggas upp under Anakins svåra val. Men förvånad blev jag.

För att nämna CGI effekterna så finns det väl egentligen inget konkret att klaga på. Fast om man ska nämna något så tyckte jag att stjärnorna i bakgrunden, strax innan den berömda crawlen kom, kändes alldeles för stora och konstiga.....detta är i och för sig bara en detalj, men ändock en störig sådan.

Orgien i specialeffekter har vi ju blivit matade med under de två föregångarna så man har blivit aningen avtrubbad från sådant. Fast jag tyckte egentligen inte att det var "onödiga" specialeffekter. De bygger upp Filmen på ett ganska så sjysst sätt......

Jag håller med om att den började kännas den gamla triologin först i slutet, men jag kände samtidigt att resten av filmen var helt ok. Jag köpte konceptet rakt av. Fast Droid armeèn kunde de slopat " öhhh, wait a moment, that doesn`t compute, öhhh...you are under arrest"......

Jag har inte sett den senaste/sista filmen, men jag tror att jag kommer att uppskatta den mer än vad jag gjorde med de andra filmerna, just av den anledningen att den är mycket mörkare och våldsammare, enligt rykterna. Men även för att godheten för en gångs skull inser att ondskan "lönar" sig mer, i alla fall min tolkning av något jag ännu inte sett. Och det är mitt tema.

I en trailer får man se en sekvens när Yoda och Mace Windu samtalar i ett rymdskepp, då nämns bland annat "the prophecy" och "the chosen one". Hm, var har man hört det förr? Den bild jag fått av alla trailers är att Episod III är vad som skulle bli avkomman ifall Lord of the Rings: Return of the King och Matrix 3 parade sig. Den bilden är alltså felaktig?

[citat=Wallin]Den bild jag fått av alla trailers är att Episod III är vad som skulle bli avkomman ifall Lord of the Rings: Return of the King och Matrix 3 parade sig. Den bilden är alltså felaktig?[/citat] Det tycker jag. LOTR- och Matrix-trilogins avslut var riktiga floppar i min bok.. Försöker tappert bygga upp nån sorts spänning, men så blir slutet bara ett saftigt antiklimax. I SW3 tycker jag de lyckades mycket bra, även om förhållandet inte var riktigt lika (de skulle ju inte avsluta serien utan mer binda ihop). Helt klart en mycket bra film, men jag är inte säker än om det betyget bygger på filmens egen kvalité eller om de lever på de gamla filmernas renomme. ;)

Jag tror att betyget för filmen höjs tack vare att man känner gen så pass mycket från den gamla triologin tillskillnad från de två föregångarna. Man känner igen sig, nästan som om George Lucas äntligen hittat hem. Men tyvärr så förekommer det en del störande moment i filmen som man valt att ta med eftersom de är viktiga för storyn. Då syftar jag på ett par medlemmar ur Seperatistrådet. Tex: Nute Gunray, Den där snubben från " Techno Union", Flughärskaren från Geonosis, Droidarmy, Jar Jar (Om en så liten roll, men blotta närvaron av honom ger mig kväljningar) mm.

Trots att man kanske stör sig på dessa så försvinner de därför att ens uppmärksamhet fokuseras på den egentliga storyn. Om varför Anakin väljer den mörka sidan.......

visst. jag måste också få lite tid att smälta det här. tycker filmen var ganska oljämn för att kunna dra ett betyg rakt över. det var bra, det var mindre bra, de där va cool, där va de rätt dåligt, å nu var det bra...

Det började inte så övertygande.. lite av en allt för vanlig inledning på alla sex episoder. Lite mkt ljus på R2an. Lite för mkt "hej vi skojar vilt". Det här är mer ett actionäventyr än ett star wars - rymdäventyr.

Sen blev jag besviken på hur det visade hela den kraftrubbningen Yoda kände under förräderiet och jedins s.k. "undergång". Det kunde man gjort så mkt snyggare, lägga tyngre vikt på den delen för den e fan så viktig. Men de man gjorde va att sätta en sammanbiten pressad min på mästaren. näe.

nog med klagan. jag är positivt överraskad! men jag måste gå och se den igen för att kunna ge ett rättvist omdöme.

Tja.. för det första så hade alla prejektorer på sf i västerås tekniska problem så filmen blev ungefär 40 min försenad!

Men annars måste jag säga, vääldigt bra jobbat Lucas!

Minst 5 SPOILERVARNING!!!! rostade anakins SLUTPÅSPOILERVARNINGEN!!! av 5 möjliga

Hehu..

Men jag måste nog oxå se filmen några gånger till för att smälta den. Det var väldigt mycket film för pengarna!

Jäkligt mäktig. Specialeffekterna ägde oxå, man såg nästan knappt att det var datagjort.

!SPOLIERS!Vad säger vi om Vaders rock pose i slutet, NOOOOOOOOOOO. Jag skrattade i alla fall.

Wokkisernas planet var fel! Vart är de kilometrhöga träden. Kärleks scenerna mellan Anakin och Padmé, jag skrattade inombords.

Kul att George har hittat en ny övergångs effek.

Att det kan kännas lite fel med Vaders scen i slutet kan jag förstå, men det känns nog bara fel för att vi har ju alla fått bilden av honom hur han är först efter att han varit Vader i flera år, alltså från de gamla filmerna. Det känns nog inte lika fel om man ser episod III innan de andra...

Jag tycker det var lite synd att det blev så lite från wookiernas planet. Jag trodde det skulle vara lite mer därifrån, eller iaf lite snack eller fight, men det var bara bilder och kriget var inte speciellt långt där.

Något jag bara måste ta upp som jag trot de flesta som satt på Rigoletto som jag gjorde där mitt i natten och väntade på filmen. Men då tiden var inne kommer en tjej fram på scenen och säger att vi ska få se något extra som bara vi på rigoletto ska få se som vd:n på Fox ordnat.

Vilken flopp! Det var gamla trailers för när de nya specialversionerna av filmerna släpptes och det var kanske varit roligt med någon, men nu spelades de i en hel halvtimma och där satt man och väntade på filmen. Det var inte roligt...

En annan sak som är lite rolig är ju faktiskt att jag tror det är endast Geiorge Lucas som gillar att hålla på med speciella digitala övergångar. jag har då ite sett någon annan använda dem så ofta :)

STOR SPOILER VARNING!!!!!!!!!!!!!!

Jag har älskat Starwars ända sedan jag såg de för första gången i början av 90 (!) talet. När jag sen fick höra att de skulle göra en ny trilogi blev jag oerhört "excited". När sen den första trailern började visas för Phantom menace så blev jag galen av upphetsning, man fick se Darth Maul och han hade en dubbel-bladig lightsabre, det var helt galet. Sen kom filmen.......Jag har försökt att älska den, men Jar-jar förstörde för mycket. Dock tycker jag att den duger som "ridå-öppnare", det finns mycket bra men ännu mer dåligt i den. Sen kom då Attack of the Clones, och den var ljusår bättre än föregående. Dialogen var fortfarande ganska platt, men dialog är egentligen ingenting jag bryr mig om i en Star Wars film. Sen nu var det då dags för nästa och den sista delen i sagan, och jävlar vilken avslutning.

Inledningen är underbar, snyggare rymdstrid får man leta efter, snyggare flygscener också för den delen. Och äntligen lite humor som jag kan uppskatta, inte någon ful figur som springer omkring och klantar sig och pratar med en mesig röst, ingen jobbig C-3po som agerar som en comic relief..... "die jedi dogs.....suck.......Nej, här var det faktiskt en humor som jag ansåg vara uppriktigt rolig. Och r2-d2 i lite riktiga action scener, oslagbart.

Sen kommer det här med dialog då, ärligt talat så var det inget jag tänkte på, förutom att Hayden och Portman fungerar mycket bättre tillsammans nu, dialogen låter inte heller lika poetisk längre. Intressant att se hur Palpatine vrider Anakins sinne (Ian Mcdiarmid är grym i den här) han vrider och vänder och vet exakt vad han gör, sen då efter ungefär en timme så brakar det loss rejält, och utvecklas till den bästa Starwars filmen av de alla.

Slutstriden mellan Anakin och Obi-wan är oslagbar, det var grymt sorgligt när Anakin ligger där utan ben och skriker "I HATE YOU" och Obi säger att han var som en bror för honom och att han älskat honom. Likaså Yoda vs Sidious (Yoda äger) och grevious vs Obi-wan och inte minst Count Dooku vs Anakin o Obi-wan.

Specialeffekterna brukar ju många tjafsa om, förstår inte att någon skulle göra det gällande den här filmen, den är oslagbar, aldrig har CGI varit så här snyggt, det ENDA jag klagar på är lilla Luke som av någon konstig anledning var datagjord och att korridoren som Anakin springer igenom på väg in i operan såg för data ut.....

The birth of Darth Vader och tvillingarna är hur bra som helst. Att höra vaders första andning gav mig rysningar och hans NOOO som någon fann skrattretande tyckte jag personligen var riktigt passande.

Slutet är klockrent, skulle inte vilja ändra det ett dugg, tvilling solarna och dödsstjärnan och hela baletten.

Meningen med prequel-filmerna var att göra en karaktärs-driven film, och han fokuserade på Anakin/Vader. Det har George Lucas lyckats med oerhört bra. Jag känner helt annorlunda för vader nu och kan knappt vänta med att kolla på de gamla filmerna igen, kan inte vänta att få se den här igen heller =)

Vad kan man mer säga? Jo alldeles för mycket, vet inte vad jag ska skriva så jag avslutar med min ranking av Starwars filmerna.

1. Revenge of the Sith

2. A New Hope

3. Empire Strikes Back

4. Attack of the Clones

5. Return of the Jedi

6. The Phantom Menace

[citat=Anstalter]Min rankning :D

1. Revenge of the Sith

2. Attack of the clones

3. Empire strikes back

4. The Phantom Menace

5. Return of the Jedi

6. A new hope[/citat]

Arrgh, hur kan du ranka Phantom Menace högre än Return of the Jedi & A new hope?

Ranking:

1: Empire strikes back (Den enda av filmerna som håller hela vägen)

2:A New hope (Första gången man träffar Han Solo, inte att fördömma)

3:Revange of the sith (Då de sista 20 minutrarna, resten vet jag inte vad jag ska säga om)

4:The Return of the Jedi (Mycket roligt kan man ha med ett gigantiskt fetmonster)

5: Attack of the clones (En enda bra scen, vad mer kan man säga?)

6: Phantom manace ( Darth maul Rockar fet och är den enda behållningen i den filmen enligt min smak)

Ni som tycker att jag varit för hård i min bedömning får väl tycka det. Jag har varit Starwars frälst nu i 21 år. Sett de första 3 filmerna (4-6) Så många gånger att jag knappt kan räkna dem.

Den nya trilogin (1-3) Har väl sina ljuspunkter, och jävligt snygga effekter (Om än för många). Men enligt min mening så kunde George, ha gjort 3 filmer som börjar någonstans i mitten av Attack of the clones, och använt sig av fler av de delar i Revange of the sith som jag skulle vilja se mer av (Läs WOKIES). När Anakin är barn hade det räkt att ha tio minuter av i början på första filmen... Så jävla irrelevant att titta på 20 minuter pod race.. Snälla!

VART FAN HAR ÄVENTYRS KÄNSLAN TAGIT VÄGEN?

Den har byts ut mot någon jävla effekt runkeri (ursäkta språket)---

Missförstå mig rätt jag tycker om del 2-3 också, men men för mycket brev och för liten brevlåda.......

1,2,3 Filmerna känns inte som filmer, utan en förklaring........

Från mig som funderade skarp på att köpa ett massförstörelsevapen och spränga skywalker ranch och döda min största IDOL George Lukas, efter att "Det -fucking- mörka -jävla- hotet" släpptes.

Peace...

"Bara för att man gillar en idé, så behöver man inte gilla allt i den idén. Eller allt som den personen säger"

Peace igen!

[citat=TDA][citat=Anstalter]Min rankning :D

1. Revenge of the Sith

2. Attack of the clones

3. Empire strikes back

4. The Phantom Menace

5. Return of the Jedi

6. A new hope[/citat]

Arrgh, hur kan du ranka Phantom Menace högre än Return of the Jedi & A new hope?[/citat]

Jag tycker inte ANH e speciellt bra..kanske jag har sett slut mig på den men jag har sett AOTC fler gången än ANH och tycker fortfarande AOTC e bra. Jag gillar inte gamla filmer helt enkelt. ROTJ är bra men stör mig på Ewooksen. Visst hatar man Jar jar men man älskar Darth Maul. Man gillar kejsaren i ROTJ. Men obi Wan äger i TPM. Så egentligen hade TPM o ROTJ kunnat dela plats men jag gillar inte gamla filmer som sagt så därför fick det bli så...

Jag vet att många inte delar mina värderingar när det gäller filmer men ändå, jag förstår dom som inte gillar TPM också...

EDIT: woohoo, ska gå o se den ikväll igen!!! blir nog bättre andra gången :|

Ni rör ju bara ihop det, så här ser den riktiga listan ut:

1. Return of the Jedi

Perfekt avslutning! Riktig klassiker!

2. A New Hope

Enkel men kraftfull och en riktigt bra film.

3. Revenge of the Sith

Sluter cirkeln på ett snyggt sätt. Bra balans mellan action och dialog.

4. The Empire Strikes Back

Helt klart svagaste av de tre första.. Känns som lite utfyllnad, men levererar ändå hyfsat.

5. Attack of the Clones

Swoosh, swaash, boom. Var det NÅN scen som inte gav akut epilepsi??

6. The Phantom Menace

Trams.

Min ranking ser ut så här!

1. Empire Strikes Back

Mörkare film än de övriga, karaktärsutvecklande (Luke blir Jedi mm.) Nice cliffhanger som jag inte störde mig så mycket på mestadels pågrund av att jag kunde se ROTJ direkt efter.

2. Return of the Jedi

Har alltid haft en förkärlek till "Bikerscoutsen" och hela Endor kapitlet. Tuffaste lightsabre duellen (Luke och Vader). något "ljusare" film, goddfeelingkänsla efteråt.

3. Revenge of the Sith

Skulle egentligen vilja ha den som nummer ett, men då man växt upp med de andra filmerna kändes det mer rättvist att ge den plats 3. Verkligen ett gripande slut som faktiskt fick det att börja tåras i ögonen. LYSANDE!

4. A New Hope

Ja det är ju här allt startar (eller egentligen inte.......) Min stora hjälte Han Solo och hans håriga vän intoduceras. Samma känsla här, goodfeeling efteråt.....

5. Attack of the Clones

Fanns ett par ljusglimtar här och där. Man började kännas igen sig, men sen då dök de där förbannade flugorna upp och raserade allt. Klonkriget kändes bra likaså avslutet när man får se Palpatine så och titta ut över sin armè.

6. The Phantom Menace

Skulle egentligen inte vilja ha med denna filmen på denna listan över huvud taget, inte på någon annan lista heller för den delen. Möjligtvis på listan på vad som borde brännas, sprängas, skickas ut i rymden och sprängas ett par gånger till.

Jag finner, som ni kanske märkt, inget som tilltalar mig i denna "filmen".

George Lucas måste nyligen genomgått en lobotomi precis innan han satt sig i regissörsstolen.........blä!

Revenge of the Sith- ja du, vad ska man säga...tyckte filmen började bli bra när förräderiet satte igång, även om dom kunde ha utvecklat det mer...Slutet var underbart, med striden mellan obi-wan och vader...ett bra sätt att visa hur anakin fick darth vader dräcken, riktigt rörande var den scenen också (som någon sa lite längre upp)...det enda jag inte gillade i den scenen var deras "lara croft" skutt från lavafallet...=)

hayden var ond, men inte tillräckligt "ond" (utseendemässigt alltså)

ok jag åkte till stan jag satte mig ner, jag såg filmen, jag reste mig upp, jag lämnade salongen... mer berörd än så är jag inte... det är helt klart den bästa av de tre nya där enligt min mening 2an är sämst...

1. mitt första klagomål är Hayden/Anakin/Vader sämre skådespelare får man leta efter, jag blev lite skadeglad i slutet. även om han har bättrat på sig lite till den här filmen.

2. filmen var oftast bara en lång förklaring... en massa händelser som lite lagomt pytsades ut...

3. det finns ingen atmosfär i rymden... buzzdroids som man slår sönder på skrovet av ett skepp blåser inte av bakåt... just ja, ljud hörs inte heller av samma anledning... men det är vi alla vana vid i hollywoodproduktioner

4. Jag gillar inte hela den där idén med den där geckoödlan... helan den jakten kändes fel...

5. George bygger upp spänning med wookisarna, men lämnar dom raskt.

6. Fram med checklistan mina damer och herrar... och vifta med spoilerflaggan, för allt du undrat över får ett svar, och det är just det du redan visste, droiderna, luke, leia, död i barnsäng, vader/anakin, exil på dagobah, ben, beru, obiwan, guvernör tarkin, dödsstjärna, tvillingsol, gäääääääsp...

7. specialeffekterna, "går inte att se att de är gjorda med dator" det är just det som är problemet. Det är ju självklart att det är gjort med dator. Och vi har sett det så ofta i datorspel och filmer att det är lika spännande att se det som att se på såpopera... vi vet att datorerna kan göra fotorealistiska bilder, och då blir det bara gamla avsnitt i ny tappning om och om och om och om igen. Det blir ingen känsla kvar i dem.

"these computers are amazing. They allow you to do anything, besides SHIT!"

8. först susar r2 omkring med jetpack, sen när kryssaren börjar störta (och gravitationen kommer från planeten?) så tummlar han/hon omkring utan kontroll och faller hejdlöst... fick r2 slut på fotogen eller?

9. för slutstriden hade jag velat byta ut duel of the fates mot den från striden mellan luke och vader i ROTJ, men det är väl en smaksak om något.

och de bra sidorna då:

1. som sagt, Hayden har blivit lite bättre... hans förvandling är faktiskt trovärdig i den här filmen... i tvåan trodde jag att vi hade att göra med en schizofren manodepresiv psykopat.

2. Jag gillade obi wan som brittisk officer. "hmpf! How uncivilised!"

3. det finns en liten fin nostalgikänsla i filmen. Gott och ont och allt sånt.

min hjärna är för trött för att fortsätta... kort topplista från min sida: 654312

Jmalmsten: måste vara svårt att njuta av en starwars-film om man irriterar sig på saker som

3. det finns ingen atmosfär i rymden... buzzdroids som man slår sönder på skrovet av ett skepp blåser inte av bakåt... just ja, ljud hörs inte heller av samma anledning.

Allt är inte tekniskt eller fysiskt korrekt i starwars, men romantiskt korrekt, det är det.