Jump to content

Star Wars Episode III

Leviant

Recommended Posts

[citat=_nemo_]Jmalmsten: måste vara svårt att njuta av en starwars-film om man irriterar sig på saker som

3. det finns ingen atmosfär i rymden... buzzdroids som man slår sönder på skrovet av ett skepp blåser inte av bakåt... just ja, ljud hörs inte heller av samma anledning.

Allt är inte tekniskt eller fysiskt korrekt i starwars, men romantiskt korrekt, det är det.[/citat]

Jag tror han var ironisk med ljudet. Men han har en poäng med gravitationen, störde mig också på det, trodde verkligen att vi skulle få se strider på både x,y och z axeln. Tyvärr så blev det ju inte så, men häftigt var det.

Fast å andra sidan, i vilken Sci-fi rulle hör man inte ljud i rymden och hur kul skulle det vara med häftiga rymdstrider som vore knäpptysta? Ska man vara riktigt kritisk, så hur verkligt är det med Jedis, Siths, lightsabers mm.? ;)

Ok. för det första tycker jag att det är svårt att jämföra filmerna med varandra. Dom hör ihop och bidrar med sin del. Anledningen till att jag gillade return of the sith var att de andra filmerna byggt upp den precis som Kill Bill I bygger upp 2:an. Sen hade jag inte satt mig in i exakt vad som händer i episod 3 (dvs. förrutom det man kan lista ut utifrån filmerna) vilket gjorde att jag defenitivt inte gäspade.

Känns som att filmen medvetet började med samma stil som 1:an och 2:an för att sedan övergå till en mera 4,5,6-stil, utan att sluta utnyttja de fantastiska effekterna för det. Det jag gillade var tempot och dramatiken. Den var intensiv på ett sätt som ingen tidigare film har varit. Perfekt balans mellan action och drama. George Lucas visar att han kan sina grejer.

Har aldrig blivit så berörd av en star-wars film förrut.

nizze: det var fartvinden jag tänkte på, inte gravitationen.

jo som sagt var jag lite ironisk med ljudet, lite för att peka på mitt egna överanalyserande i filmens fysik... Men om man godtar begrepp som antigravitationsfält och ljussablar och andra saker som kanske kan bli sanna en gång i framtiden (eller för länge sedan i en...) så har jag väldigt svårt att hitta fel i fysiken i 456... förutom ljudet i rymden.

Fast det har gjorts ljudlösa rymdscener förut; 2001 till exempel är en hyperrealistisk skildring av fantastisk sci fi. Jag läste även att i första avsnitten av första Star Trek så var rymdscenerna ljudlösa.

Men å andra sidan, tänk bara på möjligheterna med hyperrealistiska rymdstrider, med allt vad det innebär; rymdkryssare med solsegel driver tyst omkring i rymden, plötsligt fångar sensorn upp ett krypterat radiomeddelande, källan trianguleras och en projektil skickas ut (drivmedel behövs inte i rymden man bara puttar iväg den så kan den flyga till oändlighet). Utan förvarning sprängs 5e masten av fientlig projektil... rymdkriget är igång, på äkta u-båtsvis.

Ja, jag ser en brist i det där... det blir inte alls samma känsla i striderna. Det blir lite som att korsa Top-Gun med Das Boot. Och jag gillar båda stilarna...

Jo , jag gillar stilen i Star Wars, den har den där härliga retrokänslan... men det hjälper inte att tvinga in halvtaskiga humorscener, TV-spels-animationer och dåliga skådisar (jag kan inte släppa det, Brinn Hayden, BRINN!!!! HAHAHHAHAHAHHAHA) i ett redan fungerande koncept...

"If it aint broken, don't try to fix it"

ps/

Det var F*N vad fort de kunde flänga runt i rymden i del 2 och 3... vacklar över gränsen till löjligt.