John Postad 28 maj 2004 Dela Postad 28 maj 2004 Min Lista. Utan inbördes gradering Almost famous (untitled edition(suveränt Manus och skickligt utfört av Cameron Crowe) Casablanca (Suverän bara suverän) Citicen Kane (Detta absoluta mästerverk av Orson Welles) Kill Bill 1&2 (Tarantino är gud) Reservoir Dogs (se ovanstående) Pulp fiction (Ja som det står) Det sjunde inseglet (jag har hört att ni är en djävul på schak) The usual suspects (Brian Singer, kan bara säga att han skärper till sig efter X-men, även om jag tycker att det är hyffsade filmer så kan den här pojken så mycket mer) NÄ det är topplistan det finns fler men nu får jag nog ge mig. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Ulf Svulst Postad 29 maj 2004 Dela Postad 29 maj 2004 Gudfadern. Längre ner på listan över favoriter hittar vi bla. Gökboet, Schindler's List, Apocalypse Now, Pulp Fiction och givetvis Gudfadern 2. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Postad 3 januari 2005 Dela Postad 3 januari 2005 Några favoriter...... Elefantmannen Donnie Darko Exorcisten En vampyrs bekännelse Evil dead Yojimbo Sleepy Hollow Moulin Rouge (!) Hur lång får listan va :) Sen kommer det då......starwars o lotr....japp dom knäcker. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Montef Postad 3 januari 2005 Dela Postad 3 januari 2005 Nyckeln till frihet och Forrest Gump (båda fr. 1994 =D) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
nisse Postad 5 januari 2005 Dela Postad 5 januari 2005 Tio favoritfilmer (ingen gradering) A Man Escaped (1956) Vertigo (1958) Andrei Rublev (1969) Spegeln (1975) Black Narcissus (1947) Five Easy Pieces (1970) The Verdict (1982) Lawrence of Arabia (1962) Drowning by Numbers (1988) One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
DeCaf Postad 5 januari 2005 Dela Postad 5 januari 2005 Håller med om att både Forrest Gump, Gökboet och framförallt Döda Poeters Sällskap är riktigt bra filmer. Den sistnämna är nog den som vinner av de tre i min lista. Gladiator, njae, massproducerad "storfilm" helt enkelt, så bra var den inte. Då är ju ex. Braveheart mycket bättre om du frågar mig. Men att bara välja en film som skulle vara världens bästa tror jag inte går. Möjligen kan man hitta en inom varje genre men att bara utse en tycker jag inte går. Åtminstone kan inte jag det. "The Usual Suspects" eller "De Misstänkta" som den heter på svenska är en film jag ofta brukar nämna i såna här sammanhang, den är helt grym tycker jag. Även "Donnie Darko" ligger väldigt högt upp på min lista. Men som sagt, jag kan inte välja bara en, och att radda upp alla filmer som jag tycker är jättebra kommer alstra mer text än vad ni vill läsa så jag får nog sluta här tror jag. (Måste bara nämna att jag tycker "Contact" är en av de bästa SciFi-dramor jag sett, "Das Boot" bästa 2:a världskrigsfilmen, "Requiem for a dream" bästa knarkarfilmen som gör att man vill ta livet av sig, "Twin Peaks" bästa tv-serien, osv. osv. osv...) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
FredrikD Postad 5 januari 2005 Dela Postad 5 januari 2005 Memento ligger bra till 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Bernardo Postad 6 januari 2005 Dela Postad 6 januari 2005 L'eclisse (Antonioni, 1962) http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=278 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Loe Postad 11 januari 2005 Dela Postad 11 januari 2005 Magnolia är en riktigt bra film. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jonathan Postad 11 januari 2005 Dela Postad 11 januari 2005 Hmm... Magnolia, fan va jag känner igen det namnet, kan inte placera bara. Jag kan inte direkt välja EN film som är bäst utan kan nämna flera riktigt bra filmer. Dead Poets Society var fruktansvärt bra asså, men är ändå väldigt såld på Fargo. hmm... listan skulle nog se ut: (ingen listordning) Dead Poets Society, Fargo, Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Forrest Gump, One Flew Over The Cuckoo's Nest, Man on the moon (hade ingen aning om att Milos Forman gjort den)... fast om man ska ta just en så får jag nog köra på: tam tam tam taaaaaaaam: "A Clockwork Orange". Förstår inte att ingen tagit upp den innan, Malcolm McDowell är otroligt i denna tragiska framtidsvision. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Postad 12 januari 2005 Dela Postad 12 januari 2005 Kan inte bara välja en heller, så mina favoriter utan rangordning är Cube, Dark City, Eraserhead & Jacobs Ladder. Forrest Gump såg jag inte precis som speciellt rörande, tyckte den var förbannat kul & bra film, men inte rörande. Det tyckte jag Schindler´s List lyckades bra mycket bättre med då. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jonathan Postad 12 januari 2005 Dela Postad 12 januari 2005 [citat=Christian van Caine]Kan inte bara välja en heller, så mina favoriter utan rangordning är Cube, Dark City, Eraserhead & Jacobs Ladder. Forrest Gump såg jag inte precis som speciellt rörande, tyckte den var förbannat kul & bra film, men inte rörande. Det tyckte jag Schindler´s List lyckades bra mycket bättre med då.[/citat] "Cube", "Dark City", "Eraserhead & Jacobs Ladder" ska jag vara ärlig så har jag inte hört talas om någon av dom filmerna. Om du har tid kan du väl berätta lite om någon av dom? Är ju inte vidare dyrt att hyra... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
estberg Postad 12 januari 2005 Dela Postad 12 januari 2005 världens bästa film känns lite som 404: no such page. men det finns en del filmer som är sådär lagom småperfekta: Casablanca Apocalypse Now City of God Hero (än så länge har det inte gjorts en vackrare film) Eternal sunshine of the spotless mind Lost In Translation Pulp Fiction (lite pinsamt att nämna den här) Fargo One Flew Over the Cuckoo's Nest Före Stormen (ska du se en svensk film ska du se den här) Det Sjunde Inseglet (klart Bergman ska få vara med på ett hörn också) Requiem for a Dream A Clockwork Orange Fear and Loathing in Las Vegas Magnolia Alien Blade Runner Terminator 2: Judgement Day The Elephant Man (vinner lätt kategorin världens mest knäckande film) Reservoir Dogs själv tillhör jag en av de få som inte alls gillar The Godfather (etta på IMDB:s lista över de 250 högst rankade filmerna). då anser jag att Scarface eller Donnie Brasco lämpar sig bättre som maffiarulle. EDIT: Star Wars visst fan! hur kunde jag glömma? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Gruffman Postad 12 januari 2005 Dela Postad 12 januari 2005 Naturligtvis går det inte att välja EN film som är "bäst". Det känns som man måste dela upp dem i kategorier samt underkategorier. Men det blir lite kämpigt. De filmer som har haft mest inverkan på mig, antingen genom berättande eller visuellt är följande, utan rangordning givetvis. Trainspotting Boondock Saints Donnie Darko Snatch Lock, Stock and Two Smoking Barrels Guds stad 21 Gram Gudfadern Will Hunting Nyckeln till frihet Pulp Fiction Kill Bill, båda volymerna Reservoir Dogs Fargo Fight Club A Clockwork Orange Gökboet samt "2001" för de första 20 minuterna (the dawn of men) Har säkerligen glömt någon men listan började bli för lång så detta får räcka. Som man kan utläsa av detta är det mestadels berättande som påverkar mig. Men så är man i en tidig utveckling av kunskap också. PS. På tal om gripande filmer. Är det ingen förutom mig som tycker att "Pianisten" är mer gripande än "Schindler's List"? DS. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Alexandra Postad 13 januari 2005 Dela Postad 13 januari 2005 [citat=Anstalter]Star Wars (speciellt AOTC)[/citat] ...menar du det där på riktigt? :) Då undrar jag om du ens sett EP IV, V & VI. Hoppas fortfarande du ska skriva: Skoja bara! ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
trancedanne Postad 13 januari 2005 Dela Postad 13 januari 2005 Har ingen favorit film, men har några favoriter som ligger på övre listan i alla fall: X-men 2 Spider-man 2 Heat Jagad X-men Spider-man Matrix bubblare: Pirates of the carabian underhållning är viktigast för min del :) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Postad 14 januari 2005 Dela Postad 14 januari 2005 [citat=Alexandra][citat=Anstalter]Star Wars (speciellt AOTC)[/citat] ...menar du det där på riktigt? :) Då undrar jag om du ens sett EP IV, V & VI. Hoppas fortfarande du ska skriva: Skoja bara! ;)[/citat] Tycker hela den diskusionen är löjlig, antingen gillar man dom eller inte. Lev med det. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
el_bojo Postad 16 januari 2005 Dela Postad 16 januari 2005 Hmmm... Unbreakable! Signs! The Village! säger bara det! säger också bara att M. Night Shyamalan ären mästare att bygga upp en stämning i sina filmer! finns iof mycket annat bra också! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
paulakoski Postad 17 januari 2005 Dela Postad 17 januari 2005 Vad som än inspirerar mig för tillfället som filmare är min favoritfilm. Kan vara vad som helst, från arthouse drama, reklamfilmer eller experimentalfilm från samurajfilm och western till splatterfilm.:) Skulle jag sätta mig ner o göra en lista eller välja ut en singel favorit skulle det ta evigheter eftersom jag inte vill kompromissa. Så en favorit ur varje genre kanske. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Alexandra Postad 17 januari 2005 Dela Postad 17 januari 2005 [citat=Christian van Caine] Tycker hela den diskusionen är löjlig, antingen gillar man dom eller inte. Lev med det.[/citat] Oj, misstänker att du tog mig lite för mycket på allvar där. Det glädjer mig att någon gillar det, precis som jag gillar annat (jag är bara alldeles för inbiten SW-fanatiker). Missa inte min smiley denna gången -> ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Beno Zeno Postad 25 mars 2007 Dela Postad 25 mars 2007 Pulp Fiction, Dodesukaden, Barton Fink, Clockwork Orange och Lost Highway. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Team_fagott Postad 25 mars 2007 Dela Postad 25 mars 2007 Finns naturligtvis inget svar på frågan. Men den film som just nu sitter och etsar sig fast i mitt huvud är Tarkowskys mästerverk STALKER 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Andreas C Postad 25 mars 2007 Dela Postad 25 mars 2007 Lord of the rings, hela trilogin sedd som en film. Lätt bästa filmupplevelsen någonsin. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Simon W Postad 25 mars 2007 Dela Postad 25 mars 2007 Gökboet. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Munthe Postad 25 mars 2007 Dela Postad 25 mars 2007 Väldigt mycket typiska topplistefilmer och kritiker/publik-darlings i exemplen. Ganska få klassiska "filmskaparfavoriter", alltså filmer som influerat många regissörer, i listorna. Här kommer mina förslag: Simon Pelarhelgonet (Bunuel) A Woman Under the Influence/Shadows (Cassavetes) De Sju Samurajerna (Kurosawa) Fönstret åt Gården (Hitchcock) Han som får örfilarna (Sjöström) M och Metropolis (Lang) Freaks (Browning) Even Dwarfs Started Small och Aguirre - Guds Vrede (Herzog) Vredens Druvor och Diligensen (Ford) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.