Gå till innehåll

Den bästa filmen någonsin?


Scaleo

Recommended Posts

Min Lista.

Utan inbördes gradering

 

Almost famous (untitled edition(suveränt Manus och skickligt utfört av Cameron Crowe)

Casablanca (Suverän bara suverän)

Citicen Kane (Detta absoluta mästerverk av Orson Welles)

Kill Bill 1&2 (Tarantino är gud)

Reservoir Dogs (se ovanstående)

Pulp fiction (Ja som det står)

Det sjunde inseglet (jag har hört att ni är en djävul på schak)

The usual suspects (Brian Singer, kan bara säga att han skärper till sig efter X-men, även om jag tycker att det är hyffsade filmer så kan den här pojken så mycket mer)

 

NÄ det är topplistan det finns fler men nu får jag nog ge mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Tio favoritfilmer (ingen gradering)

 

A Man Escaped (1956)

Vertigo (1958)

Andrei Rublev (1969)

Spegeln (1975)

Black Narcissus (1947)

Five Easy Pieces (1970)

The Verdict (1982)

Lawrence of Arabia (1962)

Drowning by Numbers (1988)

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att både Forrest Gump, Gökboet och framförallt Döda Poeters Sällskap är riktigt bra filmer. Den sistnämna är nog den som vinner av de tre i min lista. Gladiator, njae, massproducerad "storfilm" helt enkelt, så bra var den inte. Då är ju ex. Braveheart mycket bättre om du frågar mig.

 

Men att bara välja en film som skulle vara världens bästa tror jag inte går. Möjligen kan man hitta en inom varje genre men att bara utse en tycker jag inte går. Åtminstone kan inte jag det.

 

"The Usual Suspects" eller "De Misstänkta" som den heter på svenska är en film jag ofta brukar nämna i såna här sammanhang, den är helt grym tycker jag. Även "Donnie Darko" ligger väldigt högt upp på min lista. Men som sagt, jag kan inte välja bara en, och att radda upp alla filmer som jag tycker är jättebra kommer alstra mer text än vad ni vill läsa så jag får nog sluta här tror jag.

 

(Måste bara nämna att jag tycker "Contact" är en av de bästa SciFi-dramor jag sett, "Das Boot" bästa 2:a världskrigsfilmen, "Requiem for a dream" bästa knarkarfilmen som gör att man vill ta livet av sig, "Twin Peaks" bästa tv-serien, osv. osv. osv...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... Magnolia, fan va jag känner igen det namnet, kan inte placera bara.

 

Jag kan inte direkt välja EN film som är bäst utan kan nämna flera riktigt bra filmer.

 

Dead Poets Society var fruktansvärt bra asså, men är ändå väldigt såld på Fargo. hmm... listan skulle nog se ut:

 

(ingen listordning)

Dead Poets Society, Fargo, Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Forrest Gump, One Flew Over The Cuckoo's Nest, Man on the moon (hade ingen aning om att Milos Forman gjort den)...

 

fast om man ska ta just en så får jag nog köra på:

 

tam tam tam taaaaaaaam: "A Clockwork Orange".

 

Förstår inte att ingen tagit upp den innan, Malcolm McDowell är otroligt i denna tragiska framtidsvision.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Kan inte bara välja en heller, så mina favoriter utan rangordning är Cube, Dark City, Eraserhead & Jacobs Ladder.

Forrest Gump såg jag inte precis som speciellt rörande, tyckte den var förbannat kul & bra film, men inte rörande.

Det tyckte jag Schindler´s List lyckades bra mycket bättre med då.[/citat]

 

"Cube", "Dark City", "Eraserhead & Jacobs Ladder" ska jag vara ärlig så har jag inte hört talas om någon av dom filmerna. Om du har tid kan du väl berätta lite om någon av dom? Är ju inte vidare dyrt att hyra...

Länk till kommentar
Share on other sites

världens bästa film känns lite som 404: no such page. men det finns en del filmer som är sådär lagom småperfekta:

 

Casablanca

Apocalypse Now

City of God

Hero (än så länge har det inte gjorts en vackrare film)

Eternal sunshine of the spotless mind

Lost In Translation

Pulp Fiction (lite pinsamt att nämna den här)

Fargo

One Flew Over the Cuckoo's Nest

Före Stormen (ska du se en svensk film ska du se den här)

Det Sjunde Inseglet (klart Bergman ska få vara med på ett hörn också)

Requiem for a Dream

A Clockwork Orange

Fear and Loathing in Las Vegas

Magnolia

Alien

Blade Runner

Terminator 2: Judgement Day

The Elephant Man (vinner lätt kategorin världens mest knäckande film)

Reservoir Dogs

 

själv tillhör jag en av de få som inte alls gillar The Godfather (etta på IMDB:s lista över de 250 högst rankade filmerna). då anser jag att Scarface eller Donnie Brasco lämpar sig bättre som maffiarulle.

 

EDIT: Star Wars visst fan! hur kunde jag glömma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis går det inte att välja EN film som är "bäst". Det känns som man måste dela upp dem i kategorier samt underkategorier. Men det blir lite kämpigt.

 

De filmer som har haft mest inverkan på mig, antingen genom berättande eller visuellt är följande, utan rangordning givetvis.

 

Trainspotting

Boondock Saints

Donnie Darko

Snatch

Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Guds stad

21 Gram

Gudfadern

Will Hunting

Nyckeln till frihet

Pulp Fiction

Kill Bill, båda volymerna

Reservoir Dogs

Fargo

Fight Club

A Clockwork Orange

Gökboet

samt "2001" för de första 20 minuterna (the dawn of men)

 

Har säkerligen glömt någon men listan började bli för lång så detta får räcka.

Som man kan utläsa av detta är det mestadels berättande som påverkar mig.

Men så är man i en tidig utveckling av kunskap också.

 

PS. På tal om gripande filmer. Är det ingen förutom mig som tycker att "Pianisten" är mer gripande än "Schindler's List"? DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som än inspirerar mig för tillfället som filmare är min favoritfilm. Kan vara vad som helst, från arthouse drama, reklamfilmer eller experimentalfilm från samurajfilm och western till splatterfilm.:) Skulle jag sätta mig ner o göra en lista eller välja ut en singel favorit skulle det ta evigheter eftersom jag inte vill kompromissa. Så en favorit ur varje genre kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]

Tycker hela den diskusionen är löjlig, antingen gillar man dom eller inte. Lev med det.[/citat]

 

Oj, misstänker att du tog mig lite för mycket på allvar där. Det glädjer mig att någon gillar det, precis som jag gillar annat (jag är bara alldeles för inbiten SW-fanatiker).

 

Missa inte min smiley denna gången -> ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Väldigt mycket typiska topplistefilmer och kritiker/publik-darlings i exemplen. Ganska få klassiska "filmskaparfavoriter", alltså filmer som influerat många regissörer, i listorna.

 

Här kommer mina förslag:

 

Simon Pelarhelgonet (Bunuel)

A Woman Under the Influence/Shadows (Cassavetes)

De Sju Samurajerna (Kurosawa)

Fönstret åt Gården (Hitchcock)

Han som får örfilarna (Sjöström)

M och Metropolis (Lang)

Freaks (Browning)

Even Dwarfs Started Small och Aguirre - Guds Vrede (Herzog)

Vredens Druvor och Diligensen (Ford)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...