Gå till innehåll

Den bästa filmen någonsin?


Scaleo

Recommended Posts

Jag kan inte välja ut bara en film utan det får bli ett par stycken.

 

Koyaanisqatsi

Powaqqatsi

Citizen Kane

The Pianist

Fog of war

Barry Lyndon

Aguirre guds vrede

 

Koyaanisqatsi är grym! Kul att du nämnde den, måste ta och kolla om den, har samlat damm på DVD-hyllan på tok för länge nu. Bra filmsmak i övrigt alltså ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Bara måste nämna "Darkwing Duck" som man älskade när man var barn. Såvitt jag vet är det ingen film gjord på serien, men hur hade världen sett ut idag utan den serien?

 

 

Vet iaf ett barn som levt idag om hans kompisar inte lekt darkwind duck. Vad det nu har med något att göra då det inte enns är en film. Inte är det heller särskilt bra (även om man tyckte det som barn)

Länk till kommentar
Share on other sites

ush gladiatorn.. blö.. :) i den fins det typ 200 scripta och klaff fel. ;)

 

Bästa som har gjorts.. starwars, The boondock saints & alla tarantino filmer ! ;)

 

Håller med dig The boondock saints och alla Tarantino filmer äger!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj... Jag kan nog inte säga nån film som är bäst alla kategorier, men här är diverse filmer jag gärna placerar på piedestal!

 

Gökboet, Taxi Driver, Magnolia, Döda Poeters Sällskap, Fargo, Thelma & Louise, Lost in Translation

 

Alien, Psycho, The Shining, Silence Of The Lambs, Evil Dead

 

När Harry Mötte Sally, Amelie, Tootsie, Groundhog Day, Little Miss Sunshine, Sideways, As Good As It Gets... O Brother Where Art Thou

 

Dr. Stranglove, Shaun Of The Dead, Team America

 

Die Hard... Matrix, Terminator 1-2, Aliens, Total Recall...

 

Star Wars Episode IV, Indiana Jones And The Raiders Of The Lost Arc... Jurassic Park

 

Seven, Fight Club, Memento, Wild At Heart

 

Pan's Labyrinth... Big Fish...

 

Den Där Mary, Elf, Zoolander, Liar Liar, Wayne's World... Spinal Tap!

 

 

Blir trångt på min piedestal... ;)

(Nu har jag säkert glömt några också)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite förvånad hur många filmer inte näms knappt. Tycker man får ta hänsyn till tidsepok, genre osv

 

Nämner några bra filmer.

 

fight club

seven

pulp fiction

nyckel till frihet

the unusual suspects

reservoir dogs

apocalyps now redux

full metal jacket

blade runner

alien

alien 2

terminator

terminator 2

the prestige

the empire strikes back

die hard

idioterna

guds stad

deer hunter

gökboet

the shining

indiana jones lost ark

lammen tystnar

american beauty

taxi driver

a clockwork orange

elefantmannen

stand by me

trainspotting

the big lebowski

sling blade

pirates of caribbean 1

the thing

magnolia

the graduate

the third man

sju samurajer

the painted veil

whats eating gilberts grape

Down by law

det stora blå

betty blue

Rumble fish

dolt hot

stekta gröna tomater

lost in translation

the breach

stranger that fiction

2001

Almost famous

kafka

den nakna pistolen

american pie

breakfast club

den engelske patienten

jacobs ladder

fucking åmål

 

 

plus någon av almodovar, lynch

 

en skum film som bubblar upp är även The lost boys, som tonårsrulle tycker jag den var bra och har sett den säkert 5 gånger, gillade musiken och vet de tusan, det ungdomliga drivet

 

lite kult är även The warriors

 

okänt spår är även en doldis som är Denzels bästa iMO

 

ombyta roller

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet iaf ett barn som levt idag om hans kompisar inte lekt darkwind duck. Vad det nu har med något att göra då det inte enns är en film. Inte är det heller särskilt bra (även om man tyckte det som barn)

haha... och jag som minns hur vi sprang runt och lekte Gizmoqvack...

 

hehe...

 

Krackelibrankelfnatt!!!;)

 

omöjligt ändå att välja bästa film ännu dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bland dom bästa mer udda filmer jag sett så måste jag säga att bla "Fula, Skitiga & Elaka" samt allt Pier Paulo Pasolinio varit med om....vad jag sett so far :-)

 

Salo. Den enda film jag någonsin stängt av (iaf av den anledningen att jag inte klarade av att se färdigt filmen).

 

Mao, det var en ganska bra film som fick mig att känna så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu e det min tur ;)

 

Badtaste

Svampbob fyrkant filmen ftw!

Evil dead

järnkorset

A bullet in the head

a better tomorrow triologin ( även om 3an är lite seg av sig)

frostbiten ( Den är fan bra juh?)

Den gode den onde den fule

braindead

 

samt nåra andra jag inte kommer på just nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu e det min tur ;)

 

Badtaste

Svampbob fyrkant filmen ftw!

Evil dead

järnkorset

A bullet in the head

a better tomorrow triologin ( även om 3an är lite seg av sig)

frostbiten ( Den är fan bra juh?)

Den gode den onde den fule

braindead

 

samt nåra andra jag inte kommer på just nu

haha... gillar din smak... Svampbob fyrkant the movie... :p... mer omotiverat och roligt än hasselhoffs Save-the-day-inhopp får man ju leta efter:p Men att räkna filmen som en av de bästa som någonsin gjorts? njaaa... Du bör se Puni Puni Poemi (visserligen en miniserie men har liknande omotiverad humor;))eller liknande innan dess;)

 

och... håller även med om ABT3, Tsui Hark har inte Woo's finess...

 

Och ja, som Christian sade, jag måste hålla med, fantastisk film är tidlös film. Det finns en anledning till att folk fortfarande talar om Citizen Kane och Metropolis men inte Forgotten Wells. Skulle jag säga att CK och M är de bästa? nja... de är fantastiska och det räcker långt för mig... Den bästa filmen någonsin har jag nog inte sett än, och det är väl det som gör det så roligt att se ännu mer film;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att välja bästa film mellan "The Big Sleep" (1946) och "The Maltese Falcon" (1941). Båda filmerna har den fenomenale Humphrey Bogart i huvudrollen och hans rollfigurer passar honom betydligt bättre än den i Casablanca. "Falcon" är John Hustons debut som regissör och snacka om debut! Inte svårt att förstå att han därefter blev en av de största i Hollywood. "Big Sleep" och andra sidan bygger ju på Raymond Chandlers bok med samma namn som på sätt och vis definerade och startade den hårdkokta noir stilen. Visst är Orson Wells "A Touch of Evil" bra, men dessa två är de filmer som verkligen skrivit in film noir i historieböckerna....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte jag. En bra film är tidlös.

 

Lär väl få aggressica mothugg men måste ändå.

 

Visst kan man som flummandes konstkritiker hävda att en stenåldermålare är bättre än dagens målare.

 

På Leonardos tid fanns det inte många som kunde göra en Mona Lisa. Idag finns med massor med konstnärer som skulle kunna måla något liknande. Den skulle inte vara speciell om den inte sattes in i sin tidsepok och om det just inte varit en Leonardo.

 

Även om jag anser att smaken har störst betydelse för att avgöra vad som är bra film så anser jag samtidigt att det går att ställa upp objektiva kriterier, i alla fall i teorin.

 

Nämn en film som gjordes innan 1940 som du tycket är riktigt skrämmande till exempel. Jag kan inte komma på någon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nämn en film som gjordes innan 1940 som du tycket är riktigt skrämmande till exempel. Jag kan inte komma på någon.

2007-07-19 15:40

Hehe - Alla filmer innan 1940 är skrämmande. ^^

 

Här är några st. bra filmer.

 

Bästa Chick-flick = Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le

 

Bästa äventyr = Forrest gump.

 

Bästa gangstershistoria film = Guds stad

 

Bästa svinga med svärdfilm = Gladiator

 

Bästa aaaHA!! film = The usual suspects

 

Bästa långfilm = nyckeln till frihet

 

Bästa farfarsfilm = De sju samurajerna

Länk till kommentar
Share on other sites

hrrrnm jag har svårt att nämna en film efter 1940 som jag tycker håller skrämselklass... men även om jag ändå är mer flitig på att se gamla filmer än medelsvensson så förvånas jag gång på gång vilka bra filmer som gjordes med de tekniker dom hade...

 

Visst, jag tycker mig inte minnas att nosferatu någonsin har skrämt mig på det vis jag blev mörkrädd av Tale of Two Sisters. Men på sann "bra för att vara svensk" anda säger jag att den är klart sevärd för att Murnau ändå försökte sig på en sådan film.

 

Och jo, konst som Mona-Lisa skulle ju inte ha lika status om det inte satt en skäggig framsynt uppfinnare bakom penseln. Den har ju tillochmed felande perspektivplan. Bara det ett fel som en konststuderande skulle ha svårt att förklara i dagens läge. Vad gjorde Picassos klotter till mer än barnteckningar? Är världsstaden i starwars episod 2 bättre än den i Fritz Langs Metropolis?

 

Och dessutom, om nu alla begåvade målare just nu skulle kunna skapa monalisa så var ju faktiskt Leo ändå först... vad vi vet iallafall;).

Länk till kommentar
Share on other sites

1900

Smultronstället

Amarcord

Fanny o Alexander

Metropolis

 

Men Bertoluccis 1900 är världens bästa, genom tiderna.

 

Håller med, 1900 är nog den mest storslagna av dom alla. Finns en scen, när Olmo går över långa matbordet hos arbetarna på godset. Vilket foto, ljus och musik. Sånt etsar sig fast. Ser jag om ofta.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...