Gå till innehåll

Den bästa filmen någonsin?


Scaleo

Recommended Posts

Väldigt mycket typiska topplistefilmer och kritiker/publik-darlings i exemplen.

 

Jaha, och?

 

Måste du ens påpeka det? Räcker det inte med att bara räkna upp dina egna favoriter?

 

Låter lite... ja, vad tycker du? Drygt, kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

En ny just nu-lista då:

 

Evil Dead (Alltid)

Amelie

Nightmare before christmas

Ninja Scroll

Alien

Spirited Away

De sju samurajerna (Toshiro, love u)

Yojimbo

 

Allihop utom då Ninja Scroll och Evil Dead (vilka jag inte sett) skulle enkelt platsa på min egen topplista.

Skulle dock vilja addera Princess Mononoke, De Förlorade Barnens Stad, Nosferatu; eine Symphonie des Grauens samt Dr.Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Länk till kommentar
Share on other sites

... De Förlorade Barnens Stad...

 

Där ser man. Jag tycker det är Jeunet/Caro´s svagaste. Storymässigt i alla fall. Visuellt intagande, visst, men i viss mån oengagerande och ofokuserad story. Tycker jag.

 

Min Jeunetfavorit är Delikatessen, sedan Amelie, sedan En Långvarig Förlovning.

 

 

Dr Strangelove är HELT underbar! Konversationen mellan USA's och Rysslands president är ju en klassiker! Samt teorin om "the essence"... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Där ser man. Jag tycker det är Jeunet/Caro´s svagaste. Storymässigt i alla fall. Visuellt intagande, visst, men i viss mån oengagerande och ofokuserad story. Tycker jag.

 

Filmen är inget mästerverk ur berättarmässig vinkel, men jag vet inte... det finns en unik kvalité i den filmen som alltid lyckas påverka mig på något sätt.

Min egen Jeunet-favorit är Amélie, då jag ännu inte sett Delicatessen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, och?

 

Måste du ens påpeka det? Räcker det inte med att bara räkna upp dina egna favoriter?

 

Låter lite... ja, vad tycker du? Drygt, kanske?

 

Kanske det. Men jag tycker att det är tråkigt när referensramarna är trånga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst. Självklart gillar du det du gillar (har du blivit någonslags talesman för hela voodoofilm.org nu eller?). Och jag tycker det jag tycker. Och ingen behöver muttra över det. ;)

 

Nä, men du dissade dem som i denna tråd listat sina favoriter, i dina ögon enkla mainstreamfavoriter! Typ "den breda massan vet bara sånt som de matas med av media... Till skillnad från mig."

 

Kan du förstå att det låter trist i andras öron? (ögon)

 

Man kan tycka ödmjukt, dvs utan att raljera om det typiska i att folk gillar mer eller mindre allmänt kända filmer. Man kan tycka om film, men inte andras smak... som sagts i annan tråd.

 

Men det är lugnt. Det låter kanske som att jag sitter här och svär högt och sliter mitt hår över det här. Men det gör jag inte. It's cool.

 

 

Kollade in på Lovefilm.se... FAN vad folk rackar ner Camp Slaughter! Har inte själv sett den... Men jag gillar ditt foto (kollade in på din hemsida). Särskilt Year One. Keep it up! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan ni borde skämmas som inte nämnt The Birth of a Nation i regi av D.W. Griffith. Världens första tittarsucce. Eller nån av Chaplins filmer, alla komiker är ju bara bleka kopier utav denne gigant. Nu har jag mest udda filmsmak så nu vann jag. 1-0 till mej. Jippi!

 

Nä men seriöst.

Fightclub

Lock stock

Snatch

Clockwork orange

Crash

Hustle & Flow

Dawn of the dead 2004

Wolf Creek

American Psycho

Alla Saw filmerna

Pulp Fiction

Reservoir Dogs

The butterfly effect

A.I

Gökboet

Time Machine

Forrest Gump

Sökarna

Gilbert Grape

Pirates of the Crib 1

Full metal jacket

Saving private Ryan

 

Finns nog en hel drös till som man inte kommer på direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Birth of a nation? Chaplin? och du kallar den filmsmaken mest udda... pffft.... det är ju i det närmaste mainstream i jämförelse om du ska vara sån...:p

 

Plus att alla filmerna du räknar upp är amerikanska/brittiska poppisfilmer... förutom Sökarna då (om du inte menar John Wayne-filmen The Searchers?)

 

Själv så har jag aldrig varit så förtjust i chaplin... tycker att Buster Keaton var överlägsen honom i humorn... För den delen, var är Mannen Med en Filmkamera i denna diskussionen? en rysk stumfilm utan handling, utan intertitles bara bildberättande upplevelse... eller Balance, en svartvit dockanimation om ett gäng gubbar på en fyrkantig platta? Eller Angels Egg, en japansk animation om en liten flicka med ett ägg, nästan helt stum och dyster som få, designad av Yoshitako Amano och regisserad av Mamoru Oshii... Riktigt mardrömslik... Eller Alphabet av David Lynch... Eller den svenska inspirationskällan till Kill Bill, Thriller: a Cruel Picture... eller för den delen, varför inte Russian Terminator :p

 

om du vill vara udda, så kan du väl ta i lite iallafall;)

 

Men som sagt... på allvar nu...

 

Inget fel på mainstream... nej nej... Känns ju bara som att när folks topp tio lista är fylld av de senaste blockbusterna så börjar man undra... Har du (säger du för att slippa könsladdade ord som "han"/"hon", inget personligt alltså;)) försökt vidga vyerna från mainstream? Jag menar inte att jag nedvärderar personen pga filmsmaken, bara att jag vill veta om denne har ens försökt med nått annat än mainstream. Har denne försökt och inte gillat det, ok. Men det blir lite som en storstadsbo som aldrig stått på en äng i skogen om personen i fråga inte ens försökt. Man vill bara säga... prova lite... du kanske gillar det.

 

Men som sagt... har du provat udda film, men inte gillat det... ok... Det är ditt val. Precis som att inte alla kan måsta tycka om att stå på en äng i skogen. Smaken är som baken... Delad... och försöker man tvinga och sy ihop dom så kan det bara sluta i... ja det blir inte vackert iallafall:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Trodde att sarkasmen i första delen i mitt inlägg skulle framgå ganska tydligt men jag kan ha missbedömt. Men 0-1 till dej då för att du kunde nämna fler udda filmer. Nu får jag gå och skämmas med svansen mellan benen för att jag bara gillar popfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag har heller inte aktivt försökt vidga vyerna från mainstream. Det behöver jag inte heller, i nuläget. Jag hittar det jag behöver bland de senaste trettio årens topp 50. Jag trivs med det, och känner mig tillräckligt bevandrad bland film för att kunna hålla på med det kreativt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Många av favoriterna har nämnts och jag anser att dom tagits upp tillräckligt men jag har en "poppis"/"Mainstream" hollywood rulle som jag fallit för och det är Lucky Number Slevin. Trots att jag såg den för säkert ett halvår sedan så ekar fortfarande Willis replik "There was a time" i mitt huvud. Med eller emot mig om denna film? har inte hört så mycket vad andra tycker om just LNS

Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies... nej nej... sarkasmen förstod jag fullständigt... ville bara spinna vidare på den;) om något så är det väl 0-0 till mig... och inte behöver någon skämmas för sin smak... det var ju vad jag försökte få fram med mitt inlägg... även om det blev lite långrandigt... sorry

Länk till kommentar
Share on other sites

Många av favoriterna har nämnts och jag anser att dom tagits upp tillräckligt men jag har en "poppis"/"Mainstream" hollywood rulle som jag fallit för och det är Lucky Number Slevin. Trots att jag såg den för säkert ett halvår sedan så ekar fortfarande Willis replik "There was a time" i mitt huvud. Med eller emot mig om denna film? har inte hört så mycket vad andra tycker om just LNS

 

Gillar också LNS grymt bra film och vilken twist! gillar den grymt mycket:D

Länk till kommentar
Share on other sites

A Clockwork Orange (Stanley Kubrick)

RoboCop (Paul Verhoeven)

Hyresgästen (Roman Polanski)

O Lucky Man (Lindsay Anderson)

Underground (Emir Kusturica)

Kärlekens matadorer (Pedro Almodovar)

Motorsågsmassakern (Tobe Hooper)

Easy Rider (Dennis Hopper)

2001: Ett rymdäventyr (Stanley Kubrick)

 

...är hörnstenen hos mig. Finns minst 20 titlar till jag kan lägga bland mina favoriter, men ovanstående har jag tinat upp för ikväll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tag tyckte jag 2001: A Space Odyssey var världens genom tiderna bästa för att den utnyttjar mediet film så mycket som det går. Nu vet jag inte längre, tycker dock att De förlorade barnens stad är Jeunet/Caros bästa helt klart. Skulle nog hålla den på min personliga top 5 genom tiderna.

 

Svårt att säga vilken film som är bäst alltså, det är ju svårt att ge ett så objektivt svar så möjligt alltså. BFI gör ju en undersökning vart fjärde år (Vet inte om de gör det fortfarande, var ett tag sedan jag kollade) där de frågar regissörer, kritiker och andra etablerade filurer inom filmbranschen om vad de tror är historiens bästa filmer. (Sist jag kollade så hade Lukas Moodysson svarat Gummo, sen dess känner jag mig tämligen säker på att han saknar en kromosom eller två) I alla fall så brukar Spelets regler eller Citizen Kane vinna. Sunrise, 2001, Gudfadern brukar också ligga högt på listan. Så Citizen Kane (Som vann senast) borde alltså vara den mest "objektivt" bedömde bäste filmen genom tiderna.

 

Men mitt subjektiva svar blir nog 2001 ändå, den eller kanske Gracie Jiu-Jitsu Intermediate Vol. 2

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...