jbergman Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Jo, den här filmen har ju diskuterats en hel del redan på annat håll, men det handlar dock mest om politik. Nu är jag mer intresserad av få kritik på filmen ur ett filmskaparperspektiv. Jag har inget att göra med berättarrösten och textanimationerna, men om ni har kommentarer om dem så är även de välkomna. Men jag producerade, regisserade, plåtade och klippte, så jag är nog så ansvarig... Ha det gott! /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vidiotism Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Helt sjukt att nån kan ta ett sånt här jobb. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Vad är ett filmarperspektiv? Berättarteknik eller är det fotot, alltså som jag ser det handlar film alltid om en helhet där olika element kompletterar varandra. Testar att skriva något om filmen men jag är rätt övertygad om att jag kommer att kommentera sådant som du inte avser få kommentarer kring. Jag skulle rent generellt säga att filmen är en enda smörja av klichéer presenterade på ett hyfsat snyggt men rätt intetsägande sätt. Texterna som animeras har gjorts många gånger om, misshandelsscenen är rätt snyggt löst med bra ljus på hennes ansikte och jag tycker att man verkligen får bilden av att hon känns utsatt och ensam. Vad de suddiga bilderna i slutet säger är mer tvetydigt och vagt samt rätt fult gjort. Efter att ha jobbat med reklam och reklamfilm i flertalet år från och till så undrar jag dock vad syftet är? Att rada upp en massa lösa debatterade modefraser, so what? Intetsägande men kan iofs funka som varumärkesbyggande d.v.s. etablera SD som ett missnöjesparti rotat i rasism och med ett fåtal lösningar och frågor på agendan. Frågan är dock om det gynnar partiet annat än att stärka ett varumärke som de försöker tvätta bort, eller är tvättningen nonsens? För filmen ger ingen ny bild, gör att den inte redan frälset tänker efter, gör SD till sitt val etc. Frågan således, är det en lyckad reklamfilm? Därtill håller jag med föregående talare, eller låt säga, varför, varför tar man ett dylikt jobb? /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monnexs Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Skapa film med SD-glasögon. Som 3d-glasögon fast så mycket mer endimensionellt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PontusParson Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Du har gjort en reklamfilm åt sverigedemokraterna. Du kommer nog få se en hel del okonstruktiv kritik här kan jag tänka mig, se ovan. Om du vill ha konstruktiv kritik utan politiska invändningar ska du nog röra dig mot ett filmproffs utan medalj i politisk korrekthet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Vad är ett filmarperspektiv? Berättarteknik eller är det fotot, alltså som jag ser det handlar film alltid om en helhet där olika element kompletterar varandra. Jovisst är film alltid en helhet, men vad jag menade var att jag ville ha kommentarer om hantverket snarare än om politiken. Vad politiken beträffar så finns det redan tusentals kommentarer på annat håll på nätet. Jag skulle rent generellt säga att filmen är en enda smörja av klichéer presenterade på ett hyfsat snyggt men rätt intetsägande sätt. Texterna som animeras har gjorts många gånger om, misshandelsscenen är rätt snyggt löst med bra ljus på hennes ansikte och jag tycker att man verkligen får bilden av att hon känns utsatt och ensam. Tackar, tackar. Men vilka är klichéerna du syftar på? Vad de suddiga bilderna i slutet säger är mer tvetydigt och vagt samt rätt fult gjort. Ja, jag hatar de suddiga bilderna. Det var inte tänkt att de skulle vara oskarpa, men strax före leveransdatum bestämde sig beställarna för att de inte ville visa vem den blonda tjejen var. Men visst fan är det fult. Efter att ha jobbat med reklam och reklamfilm i flertalet år från och till så undrar jag dock vad syftet är? Syftet är att lyfta hedersvåldsfrågan, och samtidigt pika dem som kallar sig feminister och likväl blundar för saken. Frågan är dock om det gynnar partiet annat än att stärka ett varumärke som de försöker tvätta bort, eller är tvättningen nonsens? För filmen ger ingen ny bild, gör att den inte redan frälset tänker efter, gör SD till sitt val etc. Frågan således, är det en lyckad reklamfilm? Tja, jag vet inte hur man brukar bedöma huruvida en reklamfilm är lyckad, men den hade drygt 50000 visningar på YouTube innan den ersattes av en ny version med utbytt musik. Det skrevs om filmen i en hel radda medier, och den debatterades i SVTs Debatt, som även visade början av filmen. Och den synliggjorde helt klart SDs kvinnoförbund. Därtill håller jag med föregående talare, eller låt säga, varför, varför tar man ett dylikt jobb? Varför inte? Finns det något i filmen du vänder dig emot, eller har det enbart med uppdragsgivaren att göra? Hur som helst är svaret tudelat. Dels älskar jag yttrandefrihet, men att det finns inskrivet i grundlagen är inte mycket värt om man inte har den praktiska möjligheten att göra sig hörd. Föga förvånande hade jag svårt att hitta folk som ville ställa upp både framför och bakom kameran, men sådant gjorde mig bara mer triggad att genomföra projektet. Åsikter och idéer skall debatteras öppet, och alla sidor skall ha möjlighet att göra sig hörda. Om vänsterpartiet vill ha en reklamfilm så är de välkomna att höra av sig. Dels tjänade jag personligen på filmen, knappast ekonomiskt, men som en merit. Jag har försörjt mig som tidningsbud i snart tio år och vill kanske inte ägna hela livet åt det. Om folk ser ner på mig för att jag gjort ett jobb åt SD så bryr jag mig föga. Tack för kommentarerna! /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Att folk orkar tjafsa med rasister.. Hitler hade sina propagandafilmer han med. Gjorde honom inte ett dugg smartare eller mer korrekt :bire 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Att folk orkar tjafsa med rasister.. Vem menar du är rasist? /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storyteller Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Jag tycker den är riktigt bra gjort, kan tyckas att berättarrösten skulle behövas lite slipning på då jag tycker den känns väldigt platt. Skulle hellre höra det som en improvisation än att hon läser från punkt till punkt på papper. Övrigt strakt jobbat att göra det här med SD. Folk som kallar SD rasister är nog inte så politiskt involverade... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Måste säga att många av ovan fällda kommentarer knappast får personerna i fråga att framstå som de vassaste knivarna i lådan. SD är ett riktigt Kalle Anka-parti, ja. Men de behövs mer än något annat parti i svensk politik idag. Eftersom samtliga andra större partier blundar för problemen i svensk integration. Till videon: På många sätt så känns den ganska klyftigt gjord, sättet att presentera texten har precis som Peus skrev, setts förut. Själva berättandet får det att kännas lite som en saga, något man tar avstånd ifrån och inte riktigt känner finns i närheten av en. Är det avsiktligt gjort? Detta dras dock ner lite att att kvinnan som talar i videon inte låter vidare värst engagerad, och i allmänhet får man intrycket av att hon inte vill vara där. Angående de 50 000 visningar som gjorts på videon så måste jag dock flika in att i princip allt som kan kopplas till SD får uppmärksamhet av det måttet. Jag säger inte att du gjort ett dåligt jobb, men många för ett väldigt riktat och arrogant hat mot SD, som vi troligtvis kan tacka just media och våra skalliga politiker för. Dock ska vi inte gå in på det politiska, för du är antagligen inte här för att höra några åsikter. Men som herren ovan skrev; starkt av dig att ta dig an ett projekt som detta! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Jag tycker den är riktigt bra gjort, kan tyckas att berättarrösten skulle behövas lite slipning på då jag tycker den känns väldigt platt. Skulle hellre höra det som en improvisation än att hon läser från punkt till punkt på papper. Tackar! Du menar att texten skulle ha skrivits annorlunda, så att det lät mer åt estradpoesihållet? Jag var som sagt inte involverad i texten, delvis för att den idén kom ganska sent i produktionen. Många har gjort narr av den rimmade versen, men jag tycker att den funkar, även om det inte är så jag själv skulle ha gjort den. Och ja, rasiststämpeln känns rätt gammal vid det här laget... /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Själva berättandet får det att kännas lite som en saga, något man tar avstånd ifrån och inte riktigt känner finns i närheten av en. Är det avsiktligt gjort? Intressant kommentar. Och ja, det är avsiktligt gjort i den mån att jag valde att filma misshandelsscenen på ett "dramatiskt" och "filmiskt" sätt, till skillnad från den andra scenen, som ju dessvärre är sönderblurrad. Detta dras dock ner lite att att kvinnan som talar i videon inte låter vidare värst engagerad, och i allmänhet får man intrycket av att hon inte vill vara där. Okej, jag skall tänka på det. Vi hade en del strul med röstinspelningen, för studion vi skulle ha hyrt drog sig ur i sista sekund på grund av att SD var inblandade, så inspelningen fick ske i ett vardagsrum... Angående de 50 000 visningar som gjorts på videon så måste jag dock flika in att i princip allt som kan kopplas till SD får uppmärksamhet av det måttet. Visst är det så, bland annat DN byggde en hel artikel enbart på min annons på Filmcafé där jag bland annat sökte folk med mellanösternursprung. Vad jag menade var att med tanke på den budget vi hade så blev det ett rejält genomslag i medierna, så för uppdragsgivarnas del så var det väl spenderade pengar. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Du har gjort en reklamfilm åt sverigedemokraterna. Du kommer nog få se en hel del okonstruktiv kritik här kan jag tänka mig, se ovan. Om du vill ha konstruktiv kritik utan politiska invändningar ska du nog röra dig mot ett filmproffs utan medalj i politisk korrekthet. Jo, att det skulle regna skit räknade jag med, men det har kommit vettiga kommentarer också. Och det är också intressant att se vilka invändningar folk har. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Jag tycker den är riktigt bra gjort, kan tyckas att berättarrösten skulle behövas lite slipning på då jag tycker den känns väldigt platt. Skulle hellre höra det som en improvisation än att hon läser från punkt till punkt på papper. Håller med här, rösten var verkligen tråkig. Nåå nu skulle vi ju inte vara politisk men tycker detta är "samma vanliga", som motsvarigheten till några som precis upptäckt after effects och gör en pistolfightscen utan handlning. Detta är vad man kunde förvänta sig att se. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Anderberg Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Dels tjänade jag personligen på filmen, knappast ekonomiskt, men som en merit. Jag har försörjt mig som tidningsbud i snart tio år och vill kanske inte ägna hela livet åt det. Om folk ser ner på mig för att jag gjort ett jobb åt SD så bryr jag mig föga. Kör på! Det är dags att sluta dela ut tidningar. Håller med ovanstående kommentarer (som är någorlunda objektiva): regi, skådespeleri, ljussättning är bra. Jag blev äcklad av det jag såg, och jag vet att det ser ut sådär i allt för många hem i Sverige. Ja i hela världen för den delen, men det är ju SD vi pratar om. Berättarröst och censur: inte så bra. Budskap: Man fattar ju det övergripande, men huruvida man känner att Sd-kvinnor är lösningen, det vet jag inte. SD är ju sannerligen smutskastat, och ens personliga tycke påverkas självklart av det. Det jag vill klaga på mest i alla fall är musiken. Den samarbetar inte alls med de andra medierna, och är rusktigt midiaktig. Detta blir lite löjligt ihop med de allvarliga bilderna. Typ "SD-Kvinnor, the videogame." Now on Nintendo64. SKulle kört på något mindre tydligt, mer stämningssättande. Thomas Newman. Typ. Det där med 50 000 views i samband med SD's medieuppmärksamhet tycker jag är smart av dig. Haha kolla på KSMB. Och sen två av medlemmarnas nya band som de döpte till "John Lennon". Megauppståndelse, åtal, och tillslut döpte de om sig till "John Lenin". Men kända, de blev dom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Det jag vill klaga på mest i alla fall är musiken. Den samarbetar inte alls med de andra medierna, och är rusktigt midiaktig. Detta blir lite löjligt ihop med de allvarliga bilderna. Typ "SD-Kvinnor, the videogame." Now on Nintendo64. Jag förstår precis vad du menar, och framöver skall jag jobba betydligt mer på musikdelen. Den musik som nu ligger i klippet är dock inte vårt ursprungliga val. Istället låg där en lugn psalm som kontrasterade mot våldet i filmen. Men oj, den hade vi visst inte rätt att använda... (det är därför jag är piratpartist). Det blev ett herrans liv, så videon plockades ned och ny musik snabbskrevs av ett par sjysta snubbar så att filmen kunde läggas upp igen. Och tack för dina övriga kommentarer! /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigmackorgen Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Tycker du gjorde ett bra jobb, Jbergman! Bilderna är definitivt inget att klaga på och budskapet lyckas gå fram. För det är ju just det man vill få fram när man ska göra reklam för ett parti; BUDSKAP SOM PARTIET VILL FÖRMEDLA! Det är det centrala och det får du fram redan de först 10 sekunderna. Det man kan anmärka på är väl berättarrösten som blir lite tradig att lyssna på efter ett tag "tänk om.. tänk om.. tänk om..", samtidigt som man ska fokusera på bilderna. Sedan är väl inte dialekten och rösten den bästa. En fråga; har du fått skit för det här att du gjort det en reklamfilm åt SD? Man har ju hört om en del som blivit utfrysta, fått sparken från jobbet och liknande för att de visat sympati med dom. Har det påverkat dig negativt på något sätt? har du blivit beskylld som djävulens advokat eller liknande? Tack på förhand! :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 En fråga; har du fått skit för det här att du gjort det en reklamfilm åt SD? Man har ju hört om en del som blivit utfrysta, fått sparken från jobbet och liknande för att de visat sympati med dom. Har det påverkat dig negativt på något sätt? har du blivit beskylld som djävulens advokat eller liknande? Tack på förhand! :-) Nja, visst har en del personer i min omgivning uttryckt ogillande, och det är inget man nämner när man raggar på vänsterbrudar kanske, men annars har det inte varit något problem. Nu jobbar jag ju inte professionellt i branschen, så det är svårt att säga vilka konsekvenserna hade blivit då. Om mina chefer skulle få reda på det så skulle de säkert ta ett snack med mig, men inte mer än så. Som tidningsbud är jag ende svensk på jobbet, och jag kommer bra överens med alla, så de vet ju att det inte är något problem. Han som spelar farsan i filmen är för övrigt en av mina kolleger, och han tycker att det är skitroligt med all uppståndelse. Han var redan tidigare engagerad i frågan om kvinnors rättigheter i hans hemland Pakistan, och han tyckte att det var en viktig och bra film, oavsett vad man tycker om SDs politik i övrigt. Tack själv! /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chang Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Tja! Det är jag som lite halvt drog in Jakob i syndernas fördärv, då jag är en hyffsat aktiv Sverigedemokrat och ordnade "jobbet". Nu var detta första filmen vi gjort i politiskt syfte, så det finns garanterat mycket som kan bli bättre. Själv vet jag en massa saker som jag hade velat ha gjort snyggare, men övning ger färdighet! Apropå det politiska så har jag full förståelse för att det väcker känslor, både för och emot. Men så är också politik. PR-värdet på själva kampanjfilmen var enorm i förhållande till vilken budget vi använde. Dessutom ser jag det även som positivt att frågan om hederskultur faktiskt kom upp på agendan som den gjorde. Frågan är i allra högsta grad aktuell, inte minst efter det som hände i Landskrona nyligen. Vi har flera unga tjejer som sökt sig till SDU (ungdomsförbundet) som själva har berättat egna erfarenheter från den här kulturen, vilket kanske låter konstigt för många, men så är det. För övrigt kan vi även nämna att det har blivit lite spin-off effekter. Bland annat har jag och Jakob varit i möte med ett av de mer "kända" produktionsbolagen och diskuterat lite nya projekt förutsättningslöst. Dessutom har vi hela tiden nya projekt på g. Att vara kontroversiell är enligt mig rätt väg att gå om man vill komma någonstans. Ingen kommer ihåg en fegis ;-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redholst Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 En rätt korkad film för ett korkat parti. Seems legit! :OO Filmens minus (-) För övrigt så tycker jag att texterna bara är i vägen. Filmen hade nog gjort sig bättre utan dem. Den tama rösten + musiken sänker filmen rejält också och på något sätt blir bara filmen riktigt smörig. Budskapet når visserligen fram men jag har svårt att se att många skulle ta till sig av vad de ser. Den känns lite som en parodi på sig själv. Kanske var filmen en aning lång också? Filmens minus (+) Ljussättningen var faktiskt bra och fotot helt okej. I övrigt håller jag med övriga talare: Vem tar ett sånt här jobb egentligen? Man syns visserligen, men nödvändigtvis inte direkt på ett positivt sätt. Fortsätt dock gärna med filmandet trots den hårda kritiken. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts