Gå till innehåll

Extern hårddisk för redigering?


Blanco Niño

Recommended Posts

Hej,

jag ska köpa en hårddisk att använda till videoredigering. Jag använder FCP på en bärbar och är i behov av större lagringsutrymme. Tyvärr har jag inte Firewire så jag måste skaffa en som använder USB 2.0. Jag har förstått att jag ska ha en disk med 7200 rpm, men är det något annat jag måste tänka på vid köp?

 

http://www.webhallen.com/hardvara/83114-lacie_1tb_extern_hd_design_by_neil_poulton

 

Ovanstående disk verkar uppfylla kraven, men jag är inte 100% säker på att den är optimal. Tacksam om någon har kunskap i frågan och är villig att dela med sig av densamma!

 

Tack på förhand /

B.N.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att du har den nya 13 tum MacBooken då du inte har firewire.

 

Bara disken har 7200rpm och måste använda sig utav en egen strömsladd så är det bra.

 

Om det bara är en USB där både ström och överföringen sker så blir det segare.

 

Som sagt du kommer inte att kunna redigera uncompressed med ett USB gränssnitt. Egentligen vore det optimala en firewirekoppling då det är en mer jämn överföring för att generalisera. Om det hade varit PC så är USB mer optimalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det så extremt krävande med final cut då. Visserligen har jag bara gjort mindre projekt i skolan men där har jag använd en extern 2.5" disk på 5400 rpm och USB2. Filerna jag arbetat med har varit AVCHD. Kan vara lite slött ibland men datorn har aldrig hängt sig eller dyl.

Länk till kommentar
Share on other sites

För DV/HDV så har USB2-diskar på 5400 rpm fungerat bra för mig senaste åren. De har utan problem räckt i överföringskapacitet. Just nu använder jag en intern SSD 160 GB och främst en extern SSD 160 GB som sitter på USB 2, och de är TYSTA! :) Men så sent som i går snurrade både en extern 2½ tum 5400 rpm och en 7200 rpm, och jag märker ingen som helst skillnad på dem när jag redigerar.

 

Tilläggas kan att jag till ovanstående har PC Win Vista och Sony Vegas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...