Gå till innehåll

En billig stationär eller bärbar dator för film skapande (Premiere, AE, 3Dmax)


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Tjena är ny på detta forumet. Verkar vara ett bra forum för folk som är intresserade av att skapa film.

 

Min fråga är om någon bara så där rentav vet en billig och bra dator som man kan redigera film i. Då menar jag som klarar av att rendera i realistisk tid osv.

Min budget ligger på ungefär 4000-5000kr. Mer än så vill jag inte lägga för att jag ska köpa en extern mikrofon också.;)

 

Tack i för hand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, till att börja med, välkommen hit!

 

Vad för typ av film är det du vill redigera, vilken upplösning? Med att rendera i realistisk tid, menar du då att du vill kunna köra live-renderingar och förhandsgranska det du redigerar utan det hackar och har sig, eller menar du att du bara vill få till ett slutgiltig resultat inom rimlig tid? Oavsett vilket så hamnar det i regel på vad det är du matar in och vad du vill ha ut ur ditt redigeringsprogram. Har materialet väldigt hög upplösning (full hd), så kan det bli lite knapert med en dator i den klassen. Tyvärr. Men som sagt, lite mer bakgrundsinfo; så som vad du ska redigera för något, samt vad du har för kamera vore bra att veta innan jag fäller någon rekommendation! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att det hackar sig är väl det jag tänkte mig hehe. :)

 

Jag har en Canon 550D och filmar nästan alltid i 1080p 24fps. Jag vet ju att desto högre upplösning desto mer kraft tar det. Just nu redigerar jag på en bärbar dator jag har fått av skolan. Den funkar väl. Men under sommaren så tar skolan in alla datorer och det är ju då jag filmar mest och så.

 

Så en egen dator är väl bäst. Den här skoldatorn har specifikationen i3 2.53gh. 4gb minne. 64bit. grafikkortet vet jag inte men antar att den är ganska kass. HP datorn förresten. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle du nöja dig med en dator motsvarande de prestanda du har i skoldatorn? Alltså, att du kan få de prestanda du fiskar efter för 5000, är inga problem. Dock brukar inte konstruktionen av datorn i sig vara något direkt under, utan i regel så slutar de fungera på något annat kreativt sätt än just prestandan i sig. Jag skulle inte köpa en laptop för det priset, ärligt talat så skulle jag inte köpa någon laptop alls så länge de inte huseras i ett aluminiumchassi eller dylikt, inte allt för sprött material.

 

Nöjer du dig med en stationär så bör du väl få till en fyrkärnig processor - i5, 8GB ram och ett dugligt grafikkort åtminstone, sedan tillkommer förstås skärm och lite annat. Vidare har jag inte köpt någon "PC", ur en butik "a la Elgiganten" - dvs. HP, Compaq, Asus, Acer etc på över 5 år, så vilka märken som står ut och håller ihop i dagsläget har jag ingen aning om, dock har jag haft både en Acer och en HP själv, varav ingen har fått mig tillfreds. Men de kan ju förstås ha varit måndags-ex. alternativt bättrat sig lite. Märkes-rekommendationer överlåter jag således till någon annan.

 

Exempel enligt mig bör vara av motsvarande:

Egenskaper fr Packard Bell iXtreme I6640NC - 3,3GHz QC 8GB 2TB DVDRW

 

Dock om du har kunskapen, plocka gärna ihop en egen kombination. Det är ingen vetenskap direkt, men det gäller att inte snåla på fel saker, så som kylning, ett bra dämpat chassi (om du inte vill ha en dator som låter som en helikopter) etc. Det är en ganska svår prisklass som du har valt, men om du kan nöja dig med vad din laptop erbjuder, så kommer du undan lite billigare än i mitt exempel, dock lär den stå sig skapligt i dagsläget, så länge du inte behöver GPU-acceleration.

 

Bara mumbojumbo, eller har jag lyckats göra mig förstådd? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...