Gå till innehåll

Är det värt att köpa Sony movie studio platinum suite?


DavidHenricson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nog fel person att svara på den frågan egentligen. Kan bara tala för mig själv och jag tycker Sony movie studio är extremt krångligt och opedagogiskt upplagt. Jag köpte det för att det skulle vara stabilt och snabbjobbat med AVCHD och visst det stämmer. Men inlärningskurvan är, som sagt, betydligt krångligare och svårare än andra program. Har haft Pinnacles studio program med och det är rent skit enligt min mening. Totalt opålitligt och krånglar hela tiden. Någon här rekommenderade Premiere Elements och är inne på min tredje version nu och jag tycker det är helt suveränt. Dessutom är det ett ganska flitigt använt program med många användare vilket gör det betydligt enklare att få svar på frågor om du kör fast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste ju då komma här och säga exakt, precis, tvärtom. Vegas är det absolut lättaste programmet att lära sig, det finns många smarta kommandon som gör redigeringen till en dans. Idag jobbar jag i Premiere (Pro), då jag gått över till Mac, men påminns ofta av att vissa saker var så mycket enklare i vegas (lägga på effekter/text eller varför inte klippa). Jag kan helt ärligt inte komma på något av de "normala" sakerna, som går smidigare att göra i Premiere.

 

Med det sagt, så är det ett "nybörjarprogram", vana redigerare tycker antagligen att det är förvirrande (de som kommer ifrån Premiere, FCP, Avid), men den som är helt grön på redigering, alternativt pulat i Movie Maker, kommer förmodligen komma överens väl med programmet. En grej jag lär varna för är hur otroligt instabilt det är, återigen till motsats av vad Anders sagt. Jag har kört det på Laptop, såväl som stationär dator och oavsett vad man väljer, så är massor av krascher bara att vänta sig. Åtminstone om det är likadant som det var i version 10. Jag jobbade med Vegas mellan version 6-10 och speciellt mycket händer inte däremellan. Åtminstone inte på krasch-fronten, utan det var väl support för olika format och lite nya funktioners som tillkom, fler tillgängliga tracks etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Vet inte vad Sonys program som Du fuderar på att välja kostat men mina erfarenheter är:

 

Jag är fortfarande på armatörnivå enligt min uppfattning även om jag redigerat i åtskilliga år.

Började med Pinnacle tidiga verisoner men kom snart underfund med precis som andra skriver att detta var mycket instabilt och stannade titt som tätt.

jag valde därför Premiere Pro men tveka först pga. rädslan av att inte komma över inlärningströskeln men det gick bra utan alltför mycket besvär.

Jag trivs utmärkt med Premier , har uppgraderat detta några gånger.

Premiere är så stort och utbrett att man förutom detta fina hjälpsamma forum hittar mycket hjälp på nätet mm.

Min rekomendation är att absolut välja ett program som är stabilt, Du kommer troligen att lägga ned mycket tid och arbete och då är det otroligt frustrerande att tappa en del när programmet stannar och är ostablit.

 

 

Lycka till

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Det som är lätt för någon är svårt för någon annan. Vi har alla olika förutsättningar. Kan tillägga att jag är medlem i en filmklubb där flertalet tycker som jag, att dom förstod väldigt lite av Vegas och gick över till lättare program ganska omgående. Läser man olika tester så skrivs det ofta om just detta när det kommer till Sony Vegas. Sen tycker jag att det var betydligt snabbare och jobba med än ex P Elements. Men som sagt, vi är alla olika.. Du kanske tycker det är rena barnleken !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...