Kimster Postad 17 februari 2010 Postad 17 februari 2010 ..med DSLR har du 0 kontroll över ljudet med intern mic. Finns inte ens något som talar om att den spelar in ljud utöver att den påstår det i menyn/manualen eller när du kan i spela upp i efterhand för att kontrollera. 0 Citera
Tomtebo Postad 17 februari 2010 Postad 17 februari 2010 men Hv20ans ljud hörde man ju motorljudet så vad är bäst ? skulle dock rekommendera spela in ljud separat 0 Citera
StenR Postad 17 februari 2010 Postad 17 februari 2010 men Hv20ans ljud hörde man ju motorljudet så vad är bäst ? skulle dock rekommendera spela in ljud separat Jag tänkte inte på någon jämförelse mellan de interna mickarna på 550D och HV20 utan mera vilka möjligheter man har att kontrollera/justera ljudet med extern mick på båda. 0 Citera
camarade Postad 18 februari 2010 Postad 18 februari 2010 Hmmmmm. Hade vi talat om 60fps i 1080p hade det varit ett övervägande... behåller nog hv30 ett par år till. Finns det verkligen inga ljudsettings på 550d, bara en 3,5mm port? 0 Citera
camarade Postad 18 februari 2010 Postad 18 februari 2010 Citerar lite från http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=255939&st=0 "Ja, MEN, åtminstone 7D har en begränsning på 2Gb per fil, vilket är ungefär 6 minuters film i 720p innan du måste stoppa och starta om inspelningen." "Fokussensorerna fungerar inte när spegeln är uppfälld. Man får då välja mellan kontrastbaserad fokus eller manuell fokus. I klippet som är länkat ovan så ser man ganska tydligt att de antingen har kört manuell fokus eller fast fokus med stort skärpedjup. DVs ingen autofokus medan du filmar." "Ingen DSLR har aktiv fokusering under filmning då AF då är för långsam och osäker" "Filmningen är suverän om du har ett stativ och undviker att zooma. Börjar man trixa med zoomen är det värdelöst." . Låter som ett eventuellt komplement för entusiasten som ändå ska köpa systemkamera, ingen ersättare för DV. 0 Citera
monnexs Postad 19 februari 2010 Postad 19 februari 2010 Camrade: Nä precis så har jag också tänkt. Kanske inte att dessa kameror kan ersätta videokamerorna helt. Men de är dock väldigt bra till andra saker, kanske inte för dokumentärfilmaren när det ska vara snabba ryck och filmning under längre tidsperioder. Men helt klart verkar 7D och de andra kamerorna perfekta till filmning under ordnade förhållanden. Musikvideos och många andra saker skulle jag helt klart välja DSLR framför t.ex. HV30. Men det känns inte som att det e långt tid kvar DSLR kamerorna funkar utmärkt även till dokumentärfilm och annan typ av filmning som inte kräver ordnade förhållanden. Men teknikföretagen vill ju alltid skynda långsamt så man kan mjölka pengar från konsumenterna med nya modeller med successiva förbättringar. 0 Citera
Kimster Postad 19 februari 2010 Postad 19 februari 2010 Citerar lite från http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=255939&st=0 "Ja, MEN, åtminstone 7D har en begränsning på 2Gb per fil, vilket är ungefär 6 minuters film i 720p innan du måste stoppa och starta om inspelningen." ... 4GB per fil. Det är en begränsning i filformatet (FAT32) egentligen och inte i kameran. Det kameran inte har möjlighet till är "spawning" alltså den skapar automatiskt en ny fil när första filen har nått 4GB. 0 Citera
arvido Postad 19 februari 2010 Postad 19 februari 2010 Hur tror ni att det skulle funka att filma sport med denna kamera? Är den kanske "för" manuell för det? Annars verkar den ju vara helt jävla grym, speciellt eftersom att jag nästan aldrig behöver bra ljud till mina filmer. 0 Citera
Kimster Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Jag tror den kan bli svår att ha i sammanhang med snabba rörelser och panoreringar, t.ex. sport. Sen finns det iofs sport och sport, pilkastning och snooker är också sport, och hade vart perfekta för 550. Men pga. CMOS och svårigheten med att fokusera under inspelning så ger jag tummen ner inom området sport (med fart i) 0 Citera
arvido Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Jo tänkte precis samma sak som du, att det helt enkelt går för fort. Sedan såg jag denna videon och ändrade mig. http://www.pinkbike.com/video/110463/ Precis denna sortens filmning ska jag använda den till, och det verkar den funka superbt till. Iofs en 7d men dom ska ju tydligen vara väldigt lika när man filmar. 0 Citera
Kimster Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Fast det där var i mina ögon ett dåligt exempel kopplat till sport. Okej det är cykelsport och de åker förbi några gånger, men allt är riggat i förväg och 90% av alla klippen är gjorda med dolly osv. Dvs. som en vanlig spelfilm, och då duger kameran utmärkt. Men det var ju inte riktigt det jag menade när jag sa att kameran är sämre för sport. 0 Citera
arvido Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Jo nu när du säger det så. Men här är en film som jag gjort själv med min lågbudgetkamera. http://www.pinkbike.com/video/114434/ Skulle 550d klara det mycket bättre än t.ex hv30. 0 Citera
beta75 Postad 20 februari 2010 Författare Postad 20 februari 2010 Jo nu när du säger det så. Men här är en film som jag gjort själv med min lågbudgetkamera. http://www.pinkbike.com/video/114434/ Skulle 550d klara det mycket bättre än t.ex hv30. Du skulle få kortare skärpedjup så det skulle se bättre ut. Sen är det ju en fördel att bara behöva ha med sig en kamera och du tar stillbilder också. Men av din video att döma så nyttjar du inte HV30 till max. Det finns andra sätt att få "bättre" filmer. Bli bättre på vinklar, klipp planering osv. Generellt läggs för stor vikt vid att det är kameran som gör filmen bra. /KN 0 Citera
arvido Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Jag har inte en hv30 nu, utan en kamera utav sämre modell. Jag funderar mellan en hv30 eller en dslr kamera. Sedan vet jag att det inte är kameran som gör filmen, men eftersom att min kamera inte ens har manuell fokus eller manuell vitbalans utan att krångla i menyer så känns det som att en ny kamera hade gjort filmningen så mycket roligare. Hoppas att jag inte kladdar ner tråden allt för mycket. 0 Citera
beta75 Postad 20 februari 2010 Författare Postad 20 februari 2010 Jag har inte en hv30 nu, utan en kamera utav sämre modell. Jag funderar mellan en hv30 eller en dslr kamera. Sedan vet jag att det inte är kameran som gör filmen, men eftersom att min kamera inte ens har manuell fokus eller manuell vitbalans utan att krångla i menyer så känns det som att en ny kamera hade gjort filmningen så mycket roligare. Hoppas att jag inte kladdar ner tråden allt för mycket. Då missuppfattade jag dig. Personligen tror jag att DSLR fortfarande är ett komplement till en videokamera än ett fullgott alternativ. Det krävs, som skrivet ovan, ganska mycket tillbehör i form av optik, follow fokus och ljudutr. för att få en bra fungerande rigg. Kamerahuset står väl för ca 25-50% av kostnaden enligt mina beräkningar. Men om man har optik och annat liggande så är det en annan fråga. /KN 0 Citera
arvido Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Det blir nog denna ändå :) Ljud behöver jag faktiskt inte och om det skulle behöva har jag hyffsad extern utrustning att låna av en kompis. Objektiv får jag lösa då. Follow focus vet jag inte ens vad det är. Har även pillat ihop en liten rig till min nuvarande kamera som bör gå att använda med en dslr kamera också för att få stadigare filmning. 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Varför är det så viktigt att ha Followfocus? 0 Citera
Kimster Postad 20 februari 2010 Postad 20 februari 2010 Inte jätteviktigt eller nödvändigt, men däremot ergonomiskt och jevligt skönt. Du får oftast en mycket mer noggrannare och precis fokuskontroll. 0 Citera
arvido Postad 21 februari 2010 Postad 21 februari 2010 Tänkte på en annan sak nu. Hur ser workflowet ut i fcp? Måste man konvertera till en massa andra format eller är det bara att köra på? 0 Citera
ChrisSFP Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Jag tänkte inte på någon jämförelse mellan de interna mickarna på 550D och HV20 utan mera vilka möjligheter man har att kontrollera/justera ljudet med extern mick på båda. Jo du kommer ha mycket bättre möjligheter för att spela in ljudet korrekt med en HV20.. bara en sådan sak att du kan ha hörlurar och höra nivån / se nivån i staplar är ju guld värt. 0 Citera
ChrisSFP Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Tänkte på en annan sak nu. Hur ser workflowet ut i fcp? Måste man konvertera till en massa andra format eller är det bara att köra på? Workflowet är rakt som jag tidigare skrev. Du använder Log and Transfer i Final Cut Pro och vid intankning får du Apple Pro Res filer precis samma format som ex HVX/HPX kamerorna. OBS bara för att det är pro res betyder det ju inte dock att källmaterialet är detsamma ;) MEN det ger ett mycket smidigt arbetssätt. 0 Citera
ChrisSFP Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Då missuppfattade jag dig. Personligen tror jag att DSLR fortfarande är ett komplement till en videokamera än ett fullgott alternativ. Det krävs, som skrivet ovan, ganska mycket tillbehör i form av optik, follow fokus och ljudutr. för att få en bra fungerande rigg. Kamerahuset står väl för ca 25-50% av kostnaden enligt mina beräkningar. Men om man har optik och annat liggande så är det en annan fråga. /KN Du har helt rätt.. med en bättre filmkamera (läs i prisklass HVX/HPX/EX osv) så står kameran för kanske 50% av den totala priset för ett komplett film-kitt. Med en DSLR står kameran kanske för 15% av priset om ens det om du ämnar filma med den. Så 75% kommer vara linser, fokus assistens mm mm mm Innan du kan filma med en DSLR på ett professionellt sätt så kommer den att kosta i samma prisklass som en riktig filmkamera MEN du kommer att ha betydligt fler moment i arbetsflödet och svagheter i dess codecs / bildsensor. DSLR är inte en genväg till framgång utan som beta säger ett komplement alternativ ett sätt för amatörfilmaren att få prova filma med skärpedjup. 0 Citera
StenR Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Storleken på kameran spelar ju roll med för användningsområdena, det är det skäl jag har sett för använda en DSLR i lite mer seriösa sammanhang. Fast då gäller det 5D Mk II (pga sensorn) eller 7D (pga 24/25 fps), 550D är väl amatöralternativet för samma syfte. 0 Citera
Norbert Postad 23 februari 2010 Postad 23 februari 2010 Innan du kan filma med en DSLR på ett professionellt sätt så kommer den att kosta i samma prisklass som en riktig filmkameraVad menar du med professionellt sätt? Jag skulle antagligen kunna börja filma musikvideos och kortfilmer med: 550D-kit = ca 10k en Zoom H2 att spela in ljud på = ca 2k två 32gb minneskort = ca 2k = ca 2k ett stativ = ca 2k ett fader ND = ca 1k med stepring nån gammal sliten 50mm-lins från blocket = ca 1,5k Har jag glömt något viktigt? Hamnar på 18-19 000 kr totalt. Kameran stannar på omkring 50% av totalkostnaden. Frågan är vad som är absolut nödvändigt att ha i ett "professionellt" sammanhang för att kunna filma. Follow focus exempelvis är säkert jättetrevligt men enligt mig inte nödvändigt för att kunna filma. Och vad är en riktig filmkamera i sammanhanget? En Panavision eller en gammal Chinon super8 som man har hittat i någon dammig skrubb? :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.