Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har två Canon FD linser hemma, en 35mm 2,0 och en 50mm 1,4 samt en ef/fd adapter med korrektionsglas. Är det lönt att behålla dessa eller är det smartare att sälja och köpa en 50mm 1,8 för pengarna? Har inte köpt 550d än för kan inte bestämma mig för den eller 7d. är ganska inne på GH1 också iom att det då går att använda FD objektiven utan glas emellan.

Men vad säger, är FD glas något att ha om man ska filma med 550d/7d?

Postad
Jag har två Canon FD linser hemma, en 35mm 2,0 och en 50mm 1,4 samt en ef/fd adapter med korrektionsglas. Är det lönt att behålla dessa eller är det smartare att sälja och köpa en 50mm 1,8 för pengarna? Har inte köpt 550d än för kan inte bestämma mig för den eller 7d. är ganska inne på GH1 också iom att det då går att använda FD objektiven utan glas emellan.

Men vad säger, är FD glas något att ha om man ska filma med 550d/7d?

FD glas på en 550D/7D blir brännvidd X 1.4 (adapter med glas) X 1,6, Brännviddsförlängning. 35an komeer motsvara ett 80 mm och 50 mm blir 115 mm.

På Panasonicen blir det alla X 2.

Behåll 50an och kör den som kort tele och komplettera med en ordentlig vidvinkel. 17 mm typ.

/KN

Postad

Testade filma idag med kameran i en för mig hyffsat verklig och normal situation..

http://skullfilmsproductions.blogspot.com/2010/03/en-dag-i-ulricehamn.html

Mitt utlåtande är.. det funkar men inte mer än så.. skulle nog bara använda 550D:n i en skarp situation om min Sony var trasig eller slut batteri på.. tror nog Canonen funkar super i miljöer där du filmar statiska vinklar på stillsamma objekt och MED STATIV.. Handhållet är det ohygglig skillnad i antiskak funktionen mot bara en vanligt konsumentfilmkamera.. mot en pro-video är det ljusår.. Och då har jag ändå ett action grip till den så man håller kameran som en "riktig" kamera när man åker efter..

Har filmat snow/skate/fms/skydive mm mm mm i snart ja 15-18 år (nått sånt) och jag tror framförallt att det är en kombination av de små sakerna som gör helheten av problemet.. anti-skak fuktionen är inte direkt super då den enbart sitter i optiken och inte korrigerar för video på "rätt" sätt.. Funkar dock ypperligt i stillbildsscenarion.. Sensorn är oerhört känslig för snabbt rörliga objekt.. och då menar jag inte paniksnabba heller utan vanlig actionsport där jag inte sett problem med andra kameror jag filmat med de sista åren PC330/PC5/HV20/HV30/XM2/VX2100/DVX/FX1/XH-A1/HVX/HPX/EX1..

Har sett en del grejjer på nätet i mitt surfande efter referenser inom liknande användningsområden som jag generellt jobbar med innan jag handlade och det fanns som inget vettigt.. nu börjar jag förstå varför.

Men styrkor då? Jo kamerna gör en heeelt okej slowmotion med cinematools och den kommer garanterat följa med mig precis som planerat som en crashcam / partykamera mm mm där min stora helt enkelt inte funkar, den gör en jäkligt bra bild i rätt förhållande men fast jag försöker filma så "flat" som möjligt och dessutom försökt fixa till det i post blir sensons syn på bilden lite "stillbild" I en miljö där ljus skiftar fort så är det ruggigt svårt att exponera bilden rätt, mörkt blir FÖR mörkt och ljust blir lätt för ljust.. det är mer chansning än kunskap att få till en bra bild när solen lyser och du bara har skärmen att gå på.. (går säkert lösa med den där viewfindern man kan köpa, om inte annat lär den underlätta..)

Ja jag vet inte vad, den är behändig, bra workflow osv men skall du filma liknande vad jag gör så spara dina pengar eller köp en begagnad DVX/FX1:a så kommer du blir jäkligt nöjd. Gillar dock Canonen skarp som stillbildskamera, riktigt bra grejjer! Märks vad det är avsedd för.

Postad
... Sensorn är oerhört känslig för snabbt rörliga objekt..

Vad menar du med detta? Jag förstår inte det, i den annars mycket intressanta sammanställningen.

Postad
Vad menar du med detta? Jag förstår inte det, i den annars mycket intressanta sammanställningen.
Rullande slutaren gissar jag. Läsningen rullar uppifrån och ner. Den är långsam, så objekt kan bli något förvrängda när de hinner ändras mycket mellan läsning av bildens övre och nedre halva.
Postad

Jo alltså, det är ju rullande slutare på alla CMOS sensorer.. men det betyder ju inte att alla är likadana ;)

På 550n så förstärks skak i bilden av de faktum att sensorn rullar..

I jämförelse med min EX1:a som också har rullande slutare där man aldrig ser problemet ens om man skakar kameran ;)

Du har säkert sett exempel från de där små POV kamerorna man kan fästa på hjälmen, det är ytterligare ett steg ner i fördärvet då de (inte alla dock, men de flesta) nästan smetar ut bilden när det skakar. Alternativt mobilkameror brukar visa på samma effekt.

Postad
Jo alltså, det är ju rullande slutare på alla CMOS sensorer.. men det betyder ju inte att alla är likadana ;)

Ok, som kanske som i en annan Canon då, HV30? Jag hade en HV30, som i vissa lägen är en enormt bra kamera, och i andra lägen helt värdelös (pga CMOS).

Postad
Här är en film med 7D som innehåller en hel del snabba rörelser:

Tycker att det ser ok ut. Vad tycker ni?

/KN

Den tycker jag ser rikigt bra ut, det är bara vissa av telefonstolparna som svischar förbi lite skumt om man letar efter defekter. Men inget som man störs av eller så.

Det jag funderar på är om valet av slutartid spelar stor roll, här verkar man ju ha lite längre slutartid eftersom alla tecken på p-stoboskoping saknas i denna film.

Postad
Här är en film med 7D som innehåller en hel del snabba rörelser:

Tycker att det ser ok ut. Vad tycker ni?

/KN

Jo jag såg faktiskt det klippet tidigare.. och där är det ju inga skak.. men hur är situationen? Han åker ju med all sannolikhet på en motorcykel alt. vanlig cykel bakom på en slät väg ;) Finns ju inget som skall generera skak där heller, speciellt inte om han har en dämpad cykel tex..

Vem vet, han kan ju ev haft stabilisator i form av en steadycam eller glidecam också.. så än en gång.. svårt att jämföra när man inte har hela historien, finns ju en grym inlinesfilm också (även om inlines är lite sådär fruktigt i mina ögon..) men han har en glidecam 4000 och det gör ju ganska mkt för bilden..

Men då är du där igen, och funderar om kameran kan göra en fin film.. garanterat kan den det! MEN den kräver ruggit mkt mer kontrollerade förhållanden än en videokamera..

Vet inte hur man enklast skall jämföra..

En annan skitigt filmad video jag gjort med min EX1:a.. Mkt followcam, dock ingen vidvinkel på som med Canonen (vidvinklar slukar grymt mkt skak i bilden..bra tips för övrigt)

Hoppas den illustrerar lite vad jag menar, tyvärr var det första dan på bräda så var lite ovan att droppa in blind bakom åkarna så är tyvärr inte heller riktigt rättvis jämförelse men något iallafall. Där ser du att bilden skakar, men bilden blir inte "ryckig och hackig" av skaket utan det är mer att hela bilden skakar

Sen kanske man inte skall jämföra en 80k kamera mot en 8k ;) Men det illustrerar ganska tydligt problemet

Postad
Jo jag såg faktiskt det klippet tidigare.. och där är det ju inga skak.. men hur är situationen? Han åker ju med all sannolikhet på en motorcykel alt. vanlig cykel bakom på en slät väg ;) Finns ju inget som skall generera skak där heller, speciellt inte om han har en dämpad cykel tex..

Vem vet, han kan ju ev haft stabilisator i form av en steadycam eller glidecam också.. så än en gång.. svårt att jämföra när man inte har hela historien, finns ju en grym inlinesfilm också (även om inlines är lite sådär fruktigt i mina ögon..) men han har en glidecam 4000 och det gör ju ganska mkt för bilden..

Men då är du där igen, och funderar om kameran kan göra en fin film.. garanterat kan den det! MEN den kräver ruggit mkt mer kontrollerade förhållanden än en videokamera..

Vet inte hur man enklast skall jämföra..

En annan skitigt filmad video jag gjort med min EX1:a.. Mkt followcam, dock ingen vidvinkel på som med Canonen (vidvinklar slukar grymt mkt skak i bilden..bra tips för övrigt)

Hoppas den illustrerar lite vad jag menar, tyvärr var det första dan på bräda så var lite ovan att droppa in blind bakom åkarna så är tyvärr inte heller riktigt rättvis jämförelse men något iallafall. Där ser du att bilden skakar, men bilden blir inte "ryckig och hackig" av skaket utan det är mer att hela bilden skakar

Sen kanske man inte skall jämföra en 80k kamera mot en 8k ;) Men det illustrerar ganska tydligt problemet

Jag det är väl det, man får jobba lite annorlunda mot en EX1 men vad jag ser i de flesta klippen så är det värt extra jobbet om man tar med de bra lågljusegenskaperna.

Men det passar inte alla, alltid.

/KN

Postad

Hade ett SDHC 4gig minne i en annan kamera, körde i det och oj vad det tog slut fort. Får köpa mig ett 16gig.

Kan ju kolla upp detta själv, men någon som vet om priserna på Sandisk SDHC-minnen skiljer sig mycket varifrån man handlar? USA kontra Europa eller liknande? Ärr väl ingen jättekostand att gå till claes ohlsson och köpa ett, men sparr man 200kr på att handla från Asien så är det ju en annan sak.

Postad
Hade ett SDHC 4gig minne i en annan kamera, körde i det och oj vad det tog slut fort. Får köpa mig ett 16gig.

Kan ju kolla upp detta själv, men någon som vet om priserna på Sandisk SDHC-minnen skiljer sig mycket varifrån man handlar? USA kontra Europa eller liknande? Ärr väl ingen jättekostand att gå till claes ohlsson och köpa ett, men sparr man 200kr på att handla från Asien så är det ju en annan sak.

Sandisk är dyra och ofta klassade som 4 istället för 6. Jag köpte mitt på Teknikmagasinet. Zap. Billigt och bra, kolla att det är klass 6 bara.

mvh

Karl Nilsson

Postad

Klass6 antar jag på grund av hastighet vid video eller? Lägre än klass6 och det går inte spara video snabbt nog?

Går väl till teknimgasinet imorgon och köper mig ett på 8 eller 16 gig. Kostar två 8gig lika mycket som ett 16gig så är det väl bättre att köpa 2? Tänker på säkerheten, om man filmar och ett blir korrupt så pajjar inte allt material. MM mm.

Börjar bli lite nöjd med min kamera. Dock hade jag med den ut i helgen och den drog inte till sig tjejer. Värt att tänka på, där kanske 7D är bättre? ;)

Postad

Börjar bli lite nöjd med min kamera. Dock hade jag med den ut i helgen och den drog inte till sig tjejer. Värt att tänka på, där kanske 7D är bättre? ;)

Om det är ditt mål så kanske du skulle sparat till en 5D, eller en Terminator (Red Scarlet) kanske ;)

Postad
Klass6 antar jag på grund av hastighet vid video eller? Lägre än klass6 och det går inte spara video snabbt nog?

Går väl till teknimgasinet imorgon och köper mig ett på 8 eller 16 gig. Kostar två 8gig lika mycket som ett 16gig så är det väl bättre att köpa 2? Tänker på säkerheten, om man filmar och ett blir korrupt så pajjar inte allt material. MM mm.

Du får kita upp den med rail, mattebox, followfocus och ordentlig skärm, då får du brudar. ;)

/KN

Postad

Var på teknikmagasinet. Bad om ett SDHC 16gig klass6 kort. Biträdet tittade konstigt på mig, hämtade sedan kortet, tog betalt och jag gick hem.

Ser nu att det är klass4.

Läser på deras hemsida, står inget om ngt klass6 utan bara hastigheter (Som inte ens finns med på wikipedias sida över stadardhastigheter)

Så, fungerar det med ett klass4 kort? Eller ska jag gå tillbaka och be att få prata med någon som fattar och få ett ZAP klass6?

Postad
Var på teknikmagasinet. Bad om ett SDHC 16gig klass6 kort. Biträdet tittade konstigt på mig, hämtade sedan kortet, tog betalt och jag gick hem.

Läser på deras hemsida, står inget om ngt klass6 utan bara hastigheter (Som inte ens finns med på wikipedias sida över stadardhastigheter)

Så, fungerar det med ett klass4 kort? Eller ska jag gå tillbaka och be att få prata med någon som fattar och få ett ZAP klass6?

Det jag köpte stod det på förpackningens baksida, class 6. 550D skriver i teorin 6mb/s. Jag hade bytt.

Im curious in that, I understand some people have successfully used class 4 cards for video but many others have buffering problems and it stops recording. Why I wanted to know however does using a faster class e.g from a 4 to 6 have any impact on the quality of the video being recorded? ( i.e would a slower card be dropping any detail along the way)

Mer på denna länken: http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=27&p=78699

/KN

Postad

Tror inte det finns någon ZAP klass 6, bland det billigaste klass6 jag hittade på prisjakt var detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=454750

Postad

Ok. På mitt står ingenting på baksidan, men på själva kortet står class4. Får gå tillbaka imorgon och försöka byta. Fattar han fortfarande ingenting får han väl beställa hem riktiga grejjer.

KAn också flika in att jag fick hem ett Nikon 50mm objektiv idag (som jag kanske betalade för mycket pengar för) och fasiken vilken skillnad i "kvalitet" mot Canons ES-F 50mm/1.8. Käns inte plastigt och bländar/fokusringarna rör sig lent och ljudlöst. Väntar bara på adapter nu, men det såg välvårdat ut så kanske värt de pengarna jag la ut. Hoppas det är trevligt att fota med.

Fan vad Canons digitala 50mm objektiv plötsligt känns som skräp i bygget :)

Postad
Tusen tack för det tipset!!

Helt sjukt att Canon inte lagt in det från början.

Inga problem =)

Jo minst sagt oerhört speciellt då det bara är några rader text! Klassikt försök att begränsa en modell mjukvarumässigt

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...