beta75 Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Nu börjar det bli riktigt billigt att filma men en DSLR. Canon 550D 1080p24/25/30 och 720p50/60 och ingång för stereomic. 800 dollar för ett kamerahus. :birp http://www.engadget.com/2010/02/08/canons-new-rebel-t2i-shoots-18-megapixel-still-ups-the-video-o/ /KN 0 Citera
j3n5 Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Synd att jag sitter fast med DYR Nikkor-optik. Hoppas dock D400 rättar till det snart... 0 Citera
Kimster Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Synd att jag sitter fast med DYR Nikkor-optik. Hoppas dock D400 rättar till det snart... Du kan köra Nikkor på Canon-hus med en adapter. Finns med AF-confirm 0 Citera
stängerniredan Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 kul att man får sin 7d imorrn för dubbla priset... Men å andra sidan behöver jag kameran nu, inte i mars. Sen kan man ju alltid byta... 0 Citera
j3n5 Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Du kan köra Nikkor på Canon-hus med en adapter. Finns med AF-confirm Ja, men när man fotograferar hälften av tiden så känns det bra bakvänt att köra nikkor på ett canon-hus... 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Då borde man kanske plocka ur Panasonic GH1 ur kundkorgen på Dustin och vänta på denna? Eller? Den borde väl ha rejält nedbantade funktioner mot 7D annars konkurrera ju Canon med sig själva. 0 Citera
StenR Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Då borde man kanske plocka ur Panasonic GH1 ur kundkorgen på Dustin och vänta på denna? Eller? Den borde väl ha rejält nedbantade funktioner mot 7D annars konkurrera ju Canon med sig själva. Så här skrev någon på ett forum. "The 7D has a superior AF, better build quality, a dual processor which increases writing speed, faster frame rate, and a 100% viewfinder as opposed to the 550D's 95%." Här är en tabell som jämför Canons modeller: http://blog.planet5d.com/2010/02/new-canon-rebel-t2i550d-vs-canon-rebel-t1i500d-and-vs-canon-eos-7d/ Sen händer det ju också saker hos konkurrenterna förstås, det pratas just nu om en Panasonic GH2 som skulle ha en global slutare, det vore verkligen en nyhet: http://www.eoshd.com/entry.php?6-Panasonic-GH2-to-be-first-shutter-less-camera Men det sista är ju bara rykten, 550D kommer 24 februari. 0 Citera
Max_H Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Frågan är om svagheterna på 550 (i jämförelse med 7D) är så betydelsefulla för video... Och för mig som inte är proffs-stillbildsfotograf (inte ens halvamatör) så borde den kunna fylla film-funktionen för ganska många samtidigt som den funkar som en helt OK stillbildskamera. Vilket även Mr. Bloom kommit fram till: http://philipbloom.co.uk/2010/02/08/the-new-canon-550d-t2i-very-powerful-entry-level-hd-dslr/ //Max 0 Citera
beta75 Postad 9 februari 2010 Författare Postad 9 februari 2010 Jag skulle vilja påstå ätt 550d är canons bästa filmkamera hittils, om man ta hänsyn till pris och vad den gör. För att filma finns ingen anledning att använda 7d. Som spec. säger. Jag kommer nog beställa en ganska omg. /KN 0 Citera
StenR Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Nu betyder ju ny att det är ingen större priskonkurrens. 10.000 med kitobjektiv verkar verkar riktpriset i Sverige, inte så jättelångt från GH1, men priset är åtminstone lite lägre än i England, där sägs det bli 900 pund med samma objektiv (ca 10.500 just nu). Tror ni den kommer ha live HDMI vid inspelning med samma upplösning som 7D? Kommer det i så fall funka med Syndicates verktyg? http://www.syndicate.se/Default.aspx?Id=299 0 Citera
StenR Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 kul att man får sin 7d imorrn för dubbla priset... Men å andra sidan behöver jag kameran nu, inte i mars. Sen kan man ju alltid byta... Du kan ju alltid reagera så här: 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 10.000 med kitobjektiv verkar verkar riktpriset i Sverige, inte så jättelångt från GH1 Det är 4-5000kr billigare än Gh1. Fi9nns det någon anledning att köpa Gh1 nu? Om det är videofunktionen man vill åt. Var ju helt redo att köpa Gh1 och lite halvkär i den, men fan... nu verkar ju denna fylla exakt samma behov... 0 Citera
ChrisSFP Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Ja till och med jag som är allmänt skeptisk till att folk vill filma med digitala stillbildskameror har mer eller mindre siktat in mig på att införskaffa en 550D så fort de finns tillgängliga. Inte som en ersättare till min nuvarande XDCAM men som ett komplement i situationer då man inte kan eller vill ha med sig en "riktig" kamera. Har sett mkt bra från 7D, och med ett riktpris på ca 8000kr kan nog 550D bli en riktig kioskvältare för den glade amatören =) 0 Citera
StenR Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Har sett mkt bra från 7D, och med ett riktpris på ca 8000kr kan nog 550D bli en riktig kioskvältare för den glade amatören =) Då räknar du utan objektiv, eller var priset en direktöversättning av momsfritt dollarpris? 0 Citera
Octavianus Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Du kan ju alltid reagera så här: Haha, störtskön. 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 Videofilmarmässigt - vad gör denna kameran sämre än 7D och GH1? Och som motsvara deras betydligt högre pris? 0 Citera
Tomtebo Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 Efter levt med 400D ska det bli skönt att uppdatera sig med denna! :) 0 Citera
beta75 Postad 10 februari 2010 Författare Postad 10 februari 2010 Videofilmarmässigt - vad gör denna kameran sämre än 7D och GH1? Och som motsvara deras betydligt högre pris? Ingenting som jag förstår specarna. /KN 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 11 februari 2010 Postad 11 februari 2010 Så för ca 10.000kr får jag 550D. Lägger jag till 5000kr får jag en kamera (Gh1) vars enda fördel är att man kan vrida skärmen och bättre AF. Lägger jag till 10.000kr får jag 70D vars enda fördel är stillbilderna. Typ. Konstigt. Då blir det väl en 550D istället för GH1 då. Blä. 0 Citera
ChrisSFP Postad 11 februari 2010 Postad 11 februari 2010 Då räknar du utan objektiv, eller var priset en direktöversättning av momsfritt dollarpris? Japp, jag såg just att priserna kom upp på cyberphoto, jag är ju inom "branschen" så beställde faktiskt min redan i förrgår direkt från Canon. Blev huset + ett 50mm fast objektiv.. inga zoom objektiv för mitt tilltänkta användningsområde. Får väl se om den pallar med det jag vill, i värsta fall får man väl sälja kittet. Vikten med att kunna filma med en stillbildskamera är ju att få så snabb optik som möjligt. Tycker ibland min F1.7 på min xdcam är för långsam i dåligt ljus så skulle egentligen velat ha 1.2F till Canonen men känns dumt att lägga så mycket pengar, finns andra saker som har prio över det. Ex en vettig mattebox.. Står fortfarande fast att en DSLR kamera inte är en ersättare för en professionell filmkamera utan ett budgetalternativ / komplement. Kommer ut med ett test så fort jag fått den levererad men jag räknar tidigast en vecka in i Mars. Spännande är det iallafall Kan även tipsa om att Apple tillsammans med Canon släppte ett plugin så att ditt workflow nu blir linjärt direkt från Final Cuts log and transfer. Metadata mm följer med hela vägen in i redigeringen... underbart. Gäller från FCP6 och frammåt (Final Cut Studio 2 och nyare helt enkelt) 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 11 februari 2010 Postad 11 februari 2010 Vad innebär egentligen snabb optik ? 0 Citera
Dario Postad 11 februari 2010 Postad 11 februari 2010 Vad innebär egentligen snabb optik ? Ljusstarkt, dvs stor bländaröppning i förhållande till brännvidd, och därmed lågt F-tal. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.