Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
men vafan folk hur kan ni tycka att det här funkar

Det kan funka därför att det är så töntigt så det blir dråpligt. Att den dessutom slutar helt abrupt vilket gör det totalt meningslöst är också humor. Manuset får mig att tänka på denna serie: http://4chanarchive.org/images/132201993/1239984695779.jpg Skulle även kunna tänka mig att mecenaten Percy Nilegård skulle kunna skapa något sånt här.

Detta är inte menat som en diss mot Ryans kompetens. Det är svårt att få till humor och speciellt sådan humor som bygger på att plocka bort element i stället för att sätta dit. Jag skulle gärna se ett försök från Ryans sida där han utvecklar detta och skriver något längre.

• 2 veckor senare...
Postad

ååå. vad kul det är att läsa riktigt bra manus. :D har spenderat flera dagar nu och läst kortfilmmanus att filma, inget har vart så bra som det här. grymt bra från början till slutet.

hoppas du får möjlighet att filma den. tror du kan skippa alla skådespelaranvsingar i manuset bara, och sen regissera folket ännu bättre. :)

Postad
ååå. vad kul det är att läsa riktigt bra manus. :D har spenderat flera dagar nu och läst kortfilmmanus att filma, inget har vart så bra som det här. grymt bra från början till slutet.

hoppas du får möjlighet att filma den. tror du kan skippa alla skådespelaranvsingar i manuset bara, och sen regissera folket ännu bättre. :)

Haha, man tackar! Trodde inte det här skulle få så bra kritik. Tycker själv det är jävligt roligt men trodde inte fler skulle uppskatta det. Kul!

Postad

Sara och Lovisas dialog känns lite "skriven" inte som man snackar vanligtvis, du kanske kunde slänga in "fick du inte ens välja färg själv" eller "vilken hemlös har du snott den av".

Annars känns den helt okay, bra slut.

Postad

Idén och historian är ju underbar, men sen är själva manuset hemskt skrivet. Om du skulle säga att detta var ett första utkast skulle jag förstått, men nej- Som den är nu kan jag inte se någon annan än just du (Som skrivit det) att filma den här, för jag tror alla får olika bilder och uppfattningar av karaktärerna och omgivningen.

Arbeta på det så blir det nog jättebra =)

Postad
Idén och historian är ju underbar, men sen är själva manuset hemskt skrivet. Om du skulle säga att detta var ett första utkast skulle jag förstått, men nej- Som den är nu kan jag inte se någon annan än just du (Som skrivit det) att filma den här, för jag tror alla får olika bilder och uppfattningar av karaktärerna och omgivningen.

Arbeta på det så blir det nog jättebra =)

Det är ett första utkast? Jag skrev ner det på 15 minuter i princip. Så, förstå, tipsar jag. Och jag anser att det räcker för att en annan regissör ska få TOLKA manuset, som det ofta kallas, och som även är min genomsyrande åsikt på din kommentar. Hur regissören ska låta sina skådespelare göra sina rörelser går jag inte in på. Men han vet vad som ska fram. Och nej, jag ska inte filma den själv.

Postad
Det är ett första utkast? Jag skrev ner det på 15 minuter i princip. Så, förstå, tipsar jag. Och jag anser att det räcker för att en annan regissör ska få TOLKA manuset, som det ofta kallas, och som även är min genomsyrande åsikt på din kommentar. Hur regissören ska låta sina skådespelare göra sina rörelser går jag inte in på. Men han vet vad som ska fram. Och nej, jag ska inte filma den själv.

Som manuset är skrivet nu skulle jag kunna sno hela idén rakt av. Dialogen är helt oarbetad och handlingen är bara skriven i det allra yttersta. Jag bara föreslår att du utvecklar manuset och gör det ännu bättre, för jag tycker verkligen den har potential. Ingen idé att gå in i "defense mode".

Postad
Som manuset är skrivet nu skulle jag kunna sno hela idén rakt av. Dialogen är helt oarbetad och handlingen är bara skriven i det allra yttersta. Jag bara föreslår att du utvecklar manuset och gör det ännu bättre, för jag tycker verkligen den har potential. Ingen idé att gå in i "defense mode".

Okej. Säger du det så.

Har för övrigt fått en konstig uppfattning utav din omdömesförmåga.

Till exempel röstar du "vad är det för skit" på Ladiesmans "Two 1/2 men" manus som jag själv och jag är nog inte ensam, om att det är ett av de bästa manusen som finns på sidan. Eller iallafall top 5. Det är iallafall ingen "skit", och tycker det är tråkigt att sådana som har talang, som han, ska behöva höra sånt.

Postad
Okej. Säger du det så.

Har för övrigt fått en konstig uppfattning utav din omdömesförmåga.

Till exempel röstar du "vad är det för skit" på Ladiesmans "Two 1/2 men" manus som jag själv och jag är nog inte ensam, om att det är ett av de bästa manusen som finns på sidan. Eller iallafall top 5. Det är iallafall ingen "skit", och tycker det är tråkigt att sådana som har talang, som han, ska behöva höra sånt.

Det var en subjektiv åsikt. Inte nog med att han direkt baserat skriptet på en existerande serie så tolkade han även karaktärerna (I min åsikt) ganska dåligt. Vill han höra lovord från mig är det bara att klottra ihop något eget.

Att kunna formatera ett manus är ingen konst, och jag bedömer det inte därefter heller.

Postad

Ojdå. Här syns man också! Kul att höra att du tycker om vad jag skrivit Ryan_screenwriter!

Tråkigt bara att Mega99 inte har sett serien verkar det som:S Eller så läser han inte det rätt. Själv tycker jag alla replikerna är klockrena för karaktärerna. (förutom Jake i början om det är det du syftar på)

Men om det nu är så lätt att skriva ett manus som är 'direkt baserat' på serien, så kan du, och alla andra, väl lika gärna skriva ett lika bra? Eller?

För övrigt tycker jag kortfilmen som denna tråd handlar om är riktigt bra, både historien och hur den är skriven på.

Postad

Varför försöker nästan alla som postar sina manus eller ideer på denna sida övertyga varandra om att det faktiskt är bra??

Har man olika åsikter så har man väll det, tycker man om det så gör man, annars inte!

Att Ladiesman skulle tillhöra nån topp håller jag inte med om då 95% i manuset är gratis!

Dvs. karaktärer, sätt att säga dialogen på, hur det ser ut där det utspelar sig!

Alla som sett serien kan sätta ansikten och beteenden till dialogen..

Dialogerna är bra i hans manus, engelskan mindre bra men betydligt bättre än Piggy manuset.

Varför han väljer att lägga tid på att skriva ett sånt här manus överhuvudtaget förstår jag inte då dessa dialoger kunde använts i nånting eget komponerat!

Men vad som än postas på denna sida så kommer det alltid att finnas de som tycker om det o de som inte gör det oavsett vad det gäller!

Postar en text här nu och ni kan fundera på om det håller måttet. Funkar grammatiken? Budskapet? Får man en bra inblick i hur situationen utspelar sig? Miljöerna? Är det bra skrivet?

Kritisera mycket!

BLACK

Sounds of a train rolling to a halt, a shrill whistle.

EXT. CAMP - DAY

UP ON the door of a weathered cattle car as a German

soldier steps into frame wearing that familiar gray uniform of the all-too familiar era.

He throws the door to reveal a mass of huddled and frightened people inside.

Words are not necessary. The images say enough.

Men, women and children are herded off the train like cattle toward a large open yard. There they huddle until the soldiers begin to shout and shove through the mob.

EXT. FENCE CORRIDOR - DAY

We are looking up at rows and rows of fences topped with barbed wire all designed to create a separator for the thousands of Jews who pour through each day.

Then we see the eyes themselves that look up at them.

A LITTLE BOY. A boy who will not die this day. A boy who will live to see the end of the war and the world of the future.

He stares at the metal wire with an unusual fascination. The boy looks up at HIS WORRIED PARENTS - a sturdy - looking couple who try to smile and comfort him.

The corridor comes to a junction where it splits in several different directions.

Soldiers here push the mob using rifles as pikes, screaming and terrorizing the lot of them. Suddenly it is clear what they are doing. They are dividing the mob into smaller groups.

Soon, the groups themselves become evident: Men from women. Children from adults.

The family tries to stay together, clinging to one another dearly, until finally, they are put upon by a number of gray uniforms and pulled apart. The boy is dragged screaming his feet no longer touching the ground.

Two soldiers carry him as they follow the back of a large column of children being led through a gate of barbed wire so dense, it resembles wool.

The gate closes and the boy looks back to see his parents - along with many others - being restrained by a number of soldiers. The screaming is deafening.

Postad

Ingen som vill säga nåt om föregående text?

vissa personer på denna sida brukar ju normalt inte ha så svårt att hitta negativa vinklar på de mesta som postas här! Eller finns det inget att slå ner på??

Postad

ni får allt att låta som en tävling. vad som är bra och inte. vem som skriver bäst och vem som kan det och det. när allt egentligen handlar om hur man tolkar ett manus är det inte lite lösa grunder att ens diskutera på?

ett manus skrivs, endera personligt eller för att sen regisseras av någon annan. det senare kan man ge sina egna åsikter på och inget är rätt eller fel. när man sen skriver är dialog inte heller bra eller dålig, det beror helt på hur man ser det, vem ska skådespela? hur dan ska karaktären regisseras? osv.

jag läste snabbt igenom carls postade manus här ovan, kan inte säga om det är skrivet på 5 minuter eller 5 månader. och det spelar heller ingen roll. gå ut och gör mer film istället. först då ser vi om manuset funkade. och om filmskaparen lyckades. :)

Postad

Detta känns mer som något taget ur ett större sammanhang. Som en Flashback i Family Guy eller annat program, något absurt, kort och helt slumpmässigt (Till viss del).

Det påminner också om en scen ur en tecknad serie jag såg något år tillbaka som handlar om en elak tjej som har ett skelett till vän. Han skall bedömma hennes nya outfit och tvekar först och sen rinner allt ur honom.

• 4 veckor senare...
Postad

Ett riktigt trevligt manus Ryan!

Manuset var innehållsmässigt jättebra, medan det rent manustekniskt är dåligt. Lyckligtvis är det inget problem, bara att se över manuset några gånger så blir det renare.

Stämningen går från vardagsstämning till riktigt laddad, perfekt om man vill filma dramatik.

Dessutom har du med ett komiskt avslut.

Postad
Ett riktigt trevligt manus Ryan!

Manuset var innehållsmässigt jättebra, medan det rent manustekniskt är dåligt. Lyckligtvis är det inget problem, bara att se över manuset några gånger så blir det renare.

Stämningen går från vardagsstämning till riktigt laddad, perfekt om man vill filma dramatik.

Dessutom har du med ett komiskt avslut.

Tack tack.

Men hur menar du att det är manustekniskt dåligt?

Exempel?

Postad

Det var helt ok men ett problem är att det med stor sannolikhet blir sämre på film än på pappret. Det är svårt att få in någon visuell punchline med DEN FULA TRÖJAN, så det blir mer eller mindre av nödvändighet absurdistiskt. Antingen är tröjan inte alls så ful, eller så är Anna en underlig karaktär som har på sig en så jävla ful tröja; i vilket fall försvinner känslan lite när man inte får fantisera tröjan utan faktiskt ser den.

Därmed inte sagt att det inte kan bli ok som film också; bara att det blir sämre.

Angående manustekniskt dåligt, så brukar man ju inte skriva ned t.ex. att Nadja är chockad över "kompisarnas dåliga beteende". Men det är väl en petitess

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...