Gå till innehåll

sålt manus!


carl76

Recommended Posts

Om man kan skriva ett manus och sälja det, borde man inte kunna göra en uppställning av ett foruminlägg så att det är läsbart då? Grattis hur som hellst till alla som lyckas sälja det dom skapar!

 

 

så vad är läsbart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bolaget jag sålde det till hette Illuminare Entertainment. Inte så jätte stort, men de satsade på min film iallafall. De hoppades att få med några relativt stora B skådisar i den. Budget runt $40m.

 

 

intressant att så litet bolaget satsar runt 320 000 000 miljoner svenska kronor på din ide, när nordens dyraste film är Arn med en budget på 200 000 000 miljoner svenska kronor och englands dyraste film är "Lyft Titanic" från 1980 med en budget på 360 000 000 miljoner svenska kronor ???? ännu mera intressant är att box office rekordet för illuminare films är $87 264 i inspelade pengar, undrar bara om de gillar att gå fett back på sina produktioner??

 

men men, lite onödig fakta kanske....grattis till 861 000 kr iallafall....

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker iaf att ryan värkar ganska sköön :D han borde fått din "årets roligaste medlem" aja om vi nu går tilbaka till vad tråden handlar om så vill jag först säga grattis för vist jag är bara ett barn men jag tycker då inte att du ska se det som att du har blivit lurad på ngt sett och vis för med det du nu har (en korntakt person, en agent och ett namn som film bolag iaf kan känna att dom hört det förut) så känns det som goda förhoppningar på att det kan gå väldigt bra :D men jag hade en liten fråga om dom där 4%en :S asså 4% på vad exakt asså är det 4% på allt som filmen tjänar ihop på bio och allt? för det låter ju lite väl gött :D

Länk till kommentar
Share on other sites

men jag hade en liten fråga om dom där 4%en :S asså 4% på vad exakt asså är det 4% på allt som filmen tjänar ihop på bio och allt? för det låter ju lite väl gött :D

 

självklart INTE på vad filmen drar in totalt, utan 4% på eventuell produktions budget d.v.s om det skulle bli film och produktions budgeten skulle hamna på $1m så får jag 40 000usd.

Länk till kommentar
Share on other sites

aha okej men det låter ju bra ändå :D så ryan hade fått ca 13miljoner? fan han skulle haft din agent ^^

 

han är nog nöjd med 861 000kr ;-)

kan dock tillägga att min agent i USA ska ha en viss procent av det man tjänar, likaså min advokat här i sverige som gick igenom det juridiska i kontraktet jag skrev på när jag sålde rättigheterna... och om denna film skulle få en budget på 40m usd så är jag förvånad..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena. Får gratulera som sagt.

 

Konstigt bara, då minimum priset för spec manus är ca $40 000, men 50 000 svenska är ju goa pengar ändå såklart.

 

Förstår dock inte ALLS hur man ska läsa din "draft". Den är ju HELT omöjlig att få något flow i pga av formateringen?

 

Är detta första manuset du försökte sälja? Hur fixade du din agent?

 

Vad är själva handlingen i filmen?? ploten?

 

Killen som inte vet vad han pratar om, vet du egentligen hur många manus WB,Universal,Paramount etc köper varje dag? Ja skulle gissa på upp emot 70.

Om det skulle få in ett manus som var lika säljande som Stieg Larsson i sverige, för ja då vet dom att filmen ska bli gjord, och i stort sett agenterna för manusförfattaren.. Då kan man räkna med den summan.

 

Sluta skriv saker du inte vet något om, fortsätt titta på entourage.

Länk till kommentar
Share on other sites

Killen som inte vet vad han pratar om, vet du egentligen hur många manus WB,Universal,Paramount etc köper varje dag? Ja skulle gissa på upp emot 70.

Om det skulle få in ett manus som var lika säljande som Stieg Larsson i sverige, för ja då vet dom att filmen ska bli gjord, och i stort sett agenterna för manusförfattaren.. Då kan man räkna med den summan.

 

Sluta skriv saker du inte vet något om, fortsätt titta på entourage.

 

 

70 per dag? så det säger du? och minimumsumman är vad? Hollywood manusförfattare tjänar ett genomsnittligt minimum på $40.000/manus.

 

Hmm, förstår jag dig rätt, att om de vet att det kommer bli en hit film, typ Spider Man (som jag jämför "Stieg Larsson" med nu, som de vet kommer bli gjord osv, så får de så stora summor som $40.000, och bara då? Förstår jag dig rätt?

 

MVH

Killen som inte vet allt

Länk till kommentar
Share on other sites

70 per dag? så det säger du? och minimumsumman är vad? Hollywood manusförfattare tjänar ett genomsnittligt minimum på $40.000/manus.

 

Hmm, förstår jag dig rätt, att om de vet att det kommer bli en hit film, typ Spider Man (som jag jämför "Stieg Larsson" med nu, som de vet kommer bli gjord osv, så får de så stora summor som $40.000, och bara då? Förstår jag dig rätt?

 

MVH

Killen som inte vet allt

 

jag kan nog delvis hålla med dig ryan.. man kan tjäna bra med pengar på manus när man blivit etablerad, de flesta "stora" filmer är ju då baserade på böcker eller serietidningar så då vet ju producenterna att det "förmodligen" kommer att slå, och då är det nog bra pengar att inhämta, för de författare som skrev orignal boken eller tidningen, de manusförfattare som adapterar det till ett filmmanus får nog inte så mycket dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

70 per dag? så det säger du? och minimumsumman är vad? Hollywood manusförfattare tjänar ett genomsnittligt minimum på $40.000/manus.

 

Hmm, förstår jag dig rätt, att om de vet att det kommer bli en hit film, typ Spider Man (som jag jämför "Stieg Larsson" med nu, som de vet kommer bli gjord osv, så får de så stora summor som $40.000, och bara då? Förstår jag dig rätt?

 

MVH

Killen som inte vet allt

 

Vad pratar du om? Om bolaget som köper manuset, vet att dom kommer göra film av manuset betalar dom ut en stor summa för manuset. Som exempel Spider Man. Men om bolaget gillar manuset men vet inte om det är något dom kommer göra så köper dom det för en mindre summa. Jag tog Stieg Larsson som jämnförelse på vårat land baserat på folkmängd samt storlek. Ryan, ps, man måste inte mytta för att nå någonstans i livet.

 

Ps, bli inte så sur bara för att nån kritiserar och rättar dig

Länk till kommentar
Share on other sites

Om bolaget som köper manuset, vet att dom kommer göra film av manuset betalar dom ut en stor summa för manuset. Som exempel Spider Man. Men om bolaget gillar manuset men vet inte om det är något dom kommer göra så köper dom det för en mindre summa.

Det där var ju en ganska dålig beskrivning. I fallet Spindelmannen är en författare betald för att skriva just det manuset, medan vad gäller andra manus (som studion inte är säker på att göra film av) är det absolut vanligaste att studion köper en tidsbegränsad option på manuset, vilket innebär att de under den givna tiden har möjlighet att köpa manuset fullt ut, och om de inte väljer att förnya optionen återgår rättigheterna till författaren.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första: Grattis till att du sålt ett manus!

 

... För det andra: Om detta manus är sålt till WB, äger inte dom rättigheterna till manuset då? Får du verkligen publicera det på webben?

 

nej jag får inte publicera det manuset, den tidiga draften ja la upp här, är inte med i manuset jag skickade. det var mera sättet det skrevs på jag ville poängtera..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är härligt att höra att dessa formatregler inte har en sådan stor betydelse som många tror. Jag håller helt och hållet med carl76, skriv hur ni vill bara ni har något att berätta.

 

Grattis, för övrigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man kan skriva ett manus och sälja det, borde man inte kunna göra en uppställning av ett foruminlägg så att det är läsbart då? Grattis hur som hellst till alla som lyckas sälja det dom skapar!

 

Haha fan va patetisk man kan vara, var glad för nån annans skulle istället bubbas! Puss

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...