Gå till innehåll

Varför gör Sverige inga Vikingafilmer?


daarco

Recommended Posts

jag menar ju att Japan gör Samurai filmer, USA gör Cowboy filmer. Då skulle det ju finnas många vikingafilmer också från oss också!

Men ingenting.

Vad tycker ni? Är det inte dags snart. Det finns ju hur mycker riktig historia som skulle bli bra film. Flera hundra år istället för ca 20 år som alla cowboy filmer använder. Eller filma "Röde Orm" eller nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen vart väl dem flesta vikingarna Danskar och islänningar? XD Elr?

Liksom, Sverige fanns ju inte ens ;S

Och jag vet inte om det är nån bra anledning men vikingarna åkte ju världen runt och härjade? Vilda västern vart ju i Amerika och Samurajerna i dåtidens japan? Vikingarna har liksom ingen hemmaplan :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det e lite dåligt med....men nån som vet vilka produktion som har gjort Outlander??

 

Jag tycker nån kunde göra en film om när vikingar skulle ner och ta över Rom på deras storhetstid.....fast det blidde ju lite fel...dom kom till fel stad har jag för mig och allt gick åt pipan...

 

Uppföljare på 13 krigaren...hehe..

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen vart väl dem flesta vikingarna Danskar och islänningar? XD Elr?

Liksom, Sverige fanns ju inte ens ;S

Och jag vet inte om det är nån bra anledning men vikingarna åkte ju världen runt och härjade? Vilda västern vart ju i Amerika och Samurajerna i dåtidens japan? Vikingarna har liksom ingen hemmaplan :P

 

Visst gick Svenskar ut i viking. Svea rike fanns. Östergötland fanns. Västergötland fanns och Hälsingland fanns. Och i alla delar finns runstenar resta av människor som drog iväg på äventyr. Allt var inte samlat under namnet Sverige men det gör det inte mindre intressant för det.

 

EDIT: Och det finns gott om intressant att skriva om av det som skedde här hemma under den perioden också. Alltså av människor som inte drog iväg i krig, plundring, handel, upptäcksresande eller vad de nu skulle göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt som skulle uppfattas som "problem" gör ju det bara ännu bättre. Klart det ska vara "opassande" med dagens mått mätt.

 

Och Madpingu, jag har läst om Hövding Lodbroke som skulle härja Rom (efter de hade härjar Paris) men allt gick fel. De plundrade hela vägen mot Rom, båtarna gick djupare och djupare. Men de vägrade vända. Till slut kom de till Rom (trodde de) och låtsades vara Kristna för att komma in (efter rasiutbrott när de såg murarna) hackace ihjäl alla.

 

Men det är bara halva den historiska resan. Om allt var med skulle det bli världens bästa äventyrsfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

 

Oj Oj Oj!

 

Där ser man. Hoppas de gör en bra film utan för mycked svensk "diskbänks realism". Skulle vara kul att få se något som helt vänder upp och ner på svenskfilm och vad vi Svenskar kan producera.

Vi vet att det finns hur mycket "know how" som hälst här. Låt detta komma fram nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev aldrig att det inte fanns Svenska vikingar, jag skrev att dem flesta vart Danskar och islänningar :P

 

Samt haha Jaa Norbert det haru rätt i.

 

Men aja, vad vet jag, jag är tysk ;P

 

Hur vet du att dom flesta var Danska och Islänningar? Vilka länder tror du Islänningarna kom från?

 

Som jag har fattat det var Danska och Norska vikingar mest i Storbritannien och längs Frankrikes kust och härjade.

Svenska vikingar härjade i Ryssland, tror även dom kom ända ner till Irak för handel.

 

Hade varit grymt om någon filmatiserade Röde Orm, tror den hade passat att bli filmad som 300. Alltså rent visuellt sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
För att vikingafilm aldrig blir bra.

 

Kolla in "Korpen flyger" etc

 

Dessutom i sverige med tanke på Arn och Tre solar så....NEJ TACK!

 

 

 

Så din plan är att bara ge upp?

Dessutom så frågade jag efter bra filmer...inte Arn eller Tre Solar.

 

 

Nej! Nu känner jag ännu mer att det är dags för en bra svensk vikingafilm. Har det gått så långt att folk tror att det är omöjligt.....då har det gått för långt.

 

Det är lite intressant med det här att göra bra filmer nu för tiden. Förr var man mer begränsad av materialet, exempel "The Dark Knight". Man skulle aldrig ha valt att göra en bra film av den för tio är sedan. Samma sak med nya Star Trek (jag hatar Star Treck), regissören säger att de skulle strunta i att det ska vara en dålig film bara för att det är just Star Treck, och så gör de en bra film istället. Jag gillar det "tänket". Nu är det ok att göra bra filmer av allt, inte bara förintelsen eller lidandet på 1800-talet.

 

Vi borde göra samma sak med vikingafilmer : )

 

 

hmm, Zach Snyder har inte sagt att han skulle göra en bra film av Watchmen, vi får vänta och se antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Håller med det är dags för ett par vikingafilmer, gärna nån dyr hollywoodfilm.

vill ha mycket datoreffekter elelr inte mycket men får gärna se bra ut.

typ sagan om ringen/300 fast med massa vikingar och mycket musikler o äventyr.

 

inte som Arn med en mes som hjälte, ska vara Arnold stuk :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jättebra fråga.

Självklart ska Sverige göra vikingafilmer, då detta ämne är antagligen det bästa som export.

Ge mig 200 miljoner och jag gör Röde Orm till sveriges svar på LOTR-trilogin.

skicka ditt kontonummer så fixar jag :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nämnt detta för alla jag känner och mött i branschen i flera år nu... men 70-miljoners-filmen i Piteå (varför skulle dom vänta till efter att jag flyttat därifrån?) kanske är det vi väntat på efter "Antiklimaxet i två akter" vi känner som Arn...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Håller med om att det borde finnas mer filmer om vikingar, eller åtminstone ute-på-stormigt-havfilmer.

 

Om någon en sådan film skulle göras har jag i alla fall en passande låt :)

 

http://www.newgrounds.com/audio/listen/213167

 

Och om någon undrar är all musik på Newgrounds är under en CC-licens, d.v.s. att skaparen bara har ett par rättigheter till sitt verk, så att man kan använda den till icke-kommersiella ändamål.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...