Jump to content

Salleman

Members
  • Content Count

    34
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Stockholm
  • Job/title
    Student
  • Name
    Johan Salberg

Filmskapande

  • Influences
    Tarantino, Bergman, T.Alfredsson, mfl
  • Interests
    Film, Musik, Teater
  1. Ehm...ja just det. Ni får jättegärna ge feedback på den också om ni vill.
  2. Det kommer nog inte ske dessvärre. Jag kommer inte posta den här och jag kommer inte ta med något av Desireés synpunkter. Vi står för långt ifrån varandra helt enkelt.
  3. Haha nä det tror jag inte. Du verkar inte klok men tack ändå. ;)
  4. Jag tror att våra personliga preferenser angående manus skiljer sig en del åt men jag återkommer till det. Det blev nått konverteringsfel i PDFn så därav åäö-grejen men jag tror d framgår. :) Anledningen till att det står Shooting script är för att det var ett shooting script. Jag var dock inte regissör på den produktionen och skulle eventuellt vilja göra en nyinspelning i framtiden. Jag skriver alltid all dialog i talspråk och det är inte något som jag kommer sluta med. Dom manusförfattare jag uppskattar gör även så. Dialog bör vara i talspråk eftersom att det ju faktiskt skall sägas. Så
  5. Genre: Drama Sidantal: 8 Far & son Draft 3 - Shooting Script.pdf
  6. Henrik försöker hantera sviterna från en uppbruten relation.
  7. Här har vår kära Moderator helt fel. Tänkte formulera exakt varför själv men sedan togs just detta upp på den eminenta Podcasten Scriptnotes som leds av Hollywoodmanusförfattarna Johan August(Big Fish) och Craig Mazin(Hangover 2 & 3). Här följer ett transcript från deras konversation. Jag låter den tala för sig själv. "And somebody was asking a question about writing, it was a simple formatting question really. When you write a credit sequence at the beginning of your movie, how do de-notate it. And for me it’s as simple as begin credits and then when you’re done with that part, end c
  8. Det kan se ut på olika sett. Vissa regissörer är extremt kontrollerande medans andra är mer fria. Det viktigaste är trots allt slutresultatet. Det låter som att du vill både skriva och regissera. Om du nu skulle vilja ha en karaktär som påminner om Kurt Wallander så tror jag först du måste vara helt klar själv med varför du vill det. Vill du inte hellre skapa en ny och spännande karaktär? Tänk på att skådespelaren också kan komma med egna ideér och infall som kanske tillomed är bättre än vad du från början föreställde dig.
  9. Hej. Det är INTE din uppgift som manusförfattare att forma skådespelarens prestation. Den uppgiften ligger på skådespelaren med vägledning av regissören. Du skall aldrig. Jag upprepar ALDRIG skriva i manuset "Jag vill att du spelar den här rollen som Kurt Wallander" etc. Det finns många olika skäl till detta. Jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt. Om du skulle få tag på Krister Henriksson och det skulle stå i manuset att han skall spela det som Kurt Wallander så blir han förmodligen väldigt ointresserad av uppgiften då seriösa skådespelare helst vill vara med att forma kar
  10. Hej! Jag ska "måla" över en sak i bilden som inte skall finnas där och istället ersätta den ett ställe från tidigare i bilden då den inte finns där. Jag vet att detta går att göra i FCP 7 men hittar ingen tutorial för hur. Här är ungefär det jag ska göra: (Börjar 27:48 in i filmen) Tacksam för hjälp! /Johan
  11. Hej! Jag ska filmen en scen där en person ligger död på ett bord medan blod sakta börjar sippra ut under huvudet. Skulle behöva lite tips på hur man bäst löser detta. Det är mest själva rinn-effekten jag är ute efter. Mvh /Johan
  12. Konstruktiv kritik uppskattas. (Även om jag inte håller mig dig) ;)
  13. Jag tyckte slutet med Bosnien kändes lite konstigt och omotiverat. Bra jobbat annars!
  14. Glömde skriva det men kommentera gärna och skriva vad ni tycker! //Johan
×
×
  • Create New...