Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jo det är så jag tänker. Jag köper den absolut inte för att ha som seriös kamera. Mer som ett extra tillskott för mindre webbfilmer m.m. (plus att man blir så nördig i tekniken)

För 35.000 inkl kitobjektiv så får man vara rätt nördig om man ska ha den bara till webbfilmer...

Postad
För 35.000 inkl kitobjektiv så får man vara rätt nördig om man ska ha den bara till webbfilmer...

Du skulle bara veta;) Haha, näe men som sagt är det ju även en grymm stillbildskamera man kommer kunna använda länge, och objektiv har jag redan, så priset hamnar på under 20 000:-

• 4 veckor senare...
Postad

Canon EOS 5D Mark II och Nikon D90 måste var dom mäst prisvärdaste kamerorna man kan köpa eller? Titta på filmer på youtube helt sjuk bild kvalite!!

Postad

Och det ser du alltså på YouTubeklipp?

Men visst, Canons kamera verkar soft. Kan bli problem med 30p bara. Men det finns ju lösningar. Halvslowmotion ibland, konvertera ibland(Shake är riktigt vass på det har jag märkt) och radera rutor ibland. Men det är ju meckigt, och det kan finnas klipp du inte lyckas få till ändå.

Postad
Och det ser du alltså på YouTubeklipp?

Men visst, Canons kamera verkar soft. Kan bli problem med 30p bara. Men det finns ju lösningar. Halvslowmotion ibland, konvertera ibland(Shake är riktigt vass på det har jag märkt) och radera rutor ibland. Men det är ju meckigt, och det kan finnas klipp du inte lyckas få till ändå.

Finns ju en knap man kan trycka på "Titta i hög kvalitet" på youtube.

Postad

Kan man köpa Canon EOS 5D Mark II enbart för att filma med? Foto kommer man ju gör också med inte lika mycket. Fins det någon film kamera i den pris klassen som klår denna?

• 4 månader senare...
Postad
Vad jag läst så var Canons kommentar till 30fps och kravet på 25fps: "tänkte inte på det".

Nu har Canon släppt en ny kamera med filmfunktion till halva priset, dock så bara 20fps i full hd men 30fps med 720p.

Det verkar som att kraven bara går in i ena örat och ut genom det andra.

Postad

monoljud också. Har den ens mic ingång?

Nu när canon har visat att de kan spara HD video så minneskort så kanske de ska försöka få tummen ur r**hålet och göra en vettig videokamera utan band.

Hur svårt kan det vara?

Hela företaget verkar ha somnat in i djup koma.

/KN

Postad

Vi har precis köpt in en 5D till företaget nu och den är en UNDERBAR kamera. Älskar den på alla sätt och vis... som en stillbildskamera. Det är ingen idé att tänka film om du kräver information och kvalité. Vi har gjort några filmtester och bilden är mycket brusig, speciellt i det svarta. Men vi prövade även att göra lite färgkorrigering och tracking, vilket inte inte får bästa resultatet, men det blir helt kart en egen stil på materialet. Det som är bra är att det blir riktigt skarpt. Vi körde upp en film som backdrop på en konsert och det fungerade rätt bra ändå, för där bryr sig ingen speciellt mycket om kvalitén.

Postad

Läste ett rykte på LRTV:s blogg att Canon ska släppa en ny videokamera på NAB, en storebror till XL-H1 med 3 st chip från den nya stillbildskameran 500D (som kallas Rebel T1i i USA) och inspelning på SD-kort:

http://lrtvbloggen.blogspot.com/2009/04/nya-kameror.html

När jag googlade lite själv så hittade jag fler rykten:

http://i.gizmodo.com/5190397/canon-adopting-dslr-chips-for-a-new-pro-camcorder?skyline=true&s=x

http://www.canonrumors.com/2009/03/new-video-camera-system/

Postad

Jo verkligen intressant. 200914:- får dock den sugne pröjsa.

Kameran skulle då filma med 12.1 megapixlars upplösning.

"14-bitars bildhantering samt en ny codec som ger FULL 4:4:4 vid ca 180Megabit per sekund"

"Bildhastigheten som fungerar vid leverans är satt till 24, 25 och 30 bilder per sekund. Men det skall komma firmware uppgradering under hösten som klarar upp till 60p. Linsfästet sägs vara en ny bajonett som har adaptrar till PL, Canon EF, B4 m.fl, dvs det kommer inte råda brist på några linser. "

Postad
Hmm, vilket datum var den där bloggposten egentligen skriven på... :e

hehe, ja att de redan skulle gjort en beställning var lite väl skumt ;-) attans...

Postad
Älskar den på alla sätt och vis... som en stillbildskamera. Det är ingen idé att tänka film om du kräver information och kvalité. Vi har gjort några filmtester och bilden är mycket brusig, speciellt i det svarta.

Hm, jag har sett väldigt fina bilder från kameran. Utan färgkorrigering. Den komprimerar ju även mindre än hdv eller liknande. Naturligtvis har den inte lika mycket information som något rawformat eller film. Jag tänker ändå ljussätta och exponera som jag vill ha det och inte gå igenom allt för tungt efterarbete i onödan. Vad jämför du med när du säger att det inte är någon idé att tänka på för video?

Just svärtan har ju av många hyllats som väldigt ren även i höga isotal.

Jag funderar nämligen på att använda en 5d mark II till nattscener i sommar. Slutaren låser dock tyvärr på 1/33 vid lägre iso än 100 vad jag förstår.

I era mycket brusiga bilder, vilket isotal använde ni?

Postad

Det brusiga beror nog mer på codecen än ISO-talet. Sen har du problemet med jelly-effekten på sensorn. Så det är ett måste att filma med stativ.

Vi använder kameran mycket till bakom kulisserna, som ändå mest ska visas på webb. Trycker du ner filmen i ett mindre format kommer du undan med det mesta.

Postad

Jo, jellyeffekten lär vara rätt obehaglig handhållet. Men med lite tyngd och på axeln bör det fungera fint. Handhållet utan stabilisering lär vara skakigt och omöjligt att använda även utan jellyeffekt. Vad jag förstår är det inte värre än med en hv20 och med den är det inga problem alls om man använder den rätt. Naturligtvis går det inte att springa runt med den i handen om man vill göra något professionellt, vobbling eller inte.

Ska testa den något tag jag också, ska bli kul. Får se hur jag lyckas med svärtan. Får slita lite med den, vill helst använda den till nattscener. Att trycka ner filmen är inte ett alternativ. Antingen fungerar den i 1080p(eller i alla fall 720p) eller inte alls.

• 2 veckor senare...
Postad

Tror jag hittat lösning på problemet med brusiga bilder Danell. Om du är intresserad.

Länk.

Finns mer källor om det här på nätet så det verkar troligt. Du måste alltså gå ut ur liveview och använda den optiska sökaren mellan varje tagning och sedan exponera igen. Vilket tydligen är rätt otympligt med fanskapet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...