Miss_Emma Postad 1 juli 2008 Postad 1 juli 2008 OK, så jag har gått och bestämt mig för att lära mig tyska. Känns som en bra ide eftersom våran familj utökat sig åt det hållet. Men för att lära sig ett spräk så måste man typ omge sig med det för att snappa upp ord och tja...lära sig det. Musik är inte så svårt att hitta, inte heller texter. Men när det kommer till film, om man inte har mycket pengar att köpa den för så är det lite av ett gissel. Jag bor visserligen inte i en stor stad, men jag tycker att uthyrningsställena kanske borde erbjuda någon mer tysk film än de gör, gärna någon som inte tar upp nazismen. Kan någon rekommendera bra tysk film och gärna ställen där man kan beställa film relativt billigt? 0 Citera
Christian van Caine Postad 1 juli 2008 Postad 1 juli 2008 När jag tränade på Tyska glodde jag igenom mängder av dubbningar. Man tappar på fläpp-syncen, men språket är det inget fel på :-) 0 Citera
Errico Postad 1 juli 2008 Postad 1 juli 2008 OK, så jag har gått och bestämt mig för att lära mig tyska. Känns som en bra ide eftersom våran familj utökat sig åt det hållet. Men för att lära sig ett spräk så måste man typ omge sig med det för att snappa upp ord och tja...lära sig det. Musik är inte så svårt att hitta, inte heller texter. Men när det kommer till film, om man inte har mycket pengar att köpa den för så är det lite av ett gissel. Jag bor visserligen inte i en stor stad, men jag tycker att uthyrningsställena kanske borde erbjuda någon mer tysk film än de gör, gärna någon som inte tar upp nazismen. Kan någon rekommendera bra tysk film och gärna ställen där man kan beställa film relativt billigt? Hej Emma, rekommenderar starkt filmen: Vi barn från Bahnhof Zoo, den är mycket sevärd :) Kan skicka den gratis till dig Via MSN så blir det graaatis om du vill ;) / Erik 0 Citera
Miss_Emma Postad 1 juli 2008 Författare Postad 1 juli 2008 "Goodbye lenin" är ju fin. Har sett den, Sophie Scholl, Der Untergang, Herr Lehmann, Die Fetten Jahre Sind Vorbei och...japp....alla dessa minst tre gånger. Känns som att jag verkligen håller på att bli knäpp, behöver variation. Bahnhof Zoo låter intressant. 0 Citera
High1ander Postad 1 juli 2008 Postad 1 juli 2008 Knocking on Heavens Door, Das Boot, The Counterfeiters och M. 0 Citera
_nemo_ Postad 2 juli 2008 Postad 2 juli 2008 Metropolis och Nosferatu är ju tyska, men du får ju inte ut så mycket gällandes språket där ;) En annan är ju "Kebab connection" som släpptes 2004, såg den på lokalbion här i Västerås för typ ett år sen. Den är sevärd. 0 Citera
jmalmsten Postad 2 juli 2008 Postad 2 juli 2008 Annars har du ju German Fried Movie från en halvt okänd regissör;) 0 Citera
Miss_Emma Postad 2 juli 2008 Författare Postad 2 juli 2008 Annars har du ju German Fried Movie från en halvt okänd regissör;) Det krävdes en dig för att plocka fram den gamla gubben ur skåpet va? Ok, så nu har jag lite film att se. Men var hittar man den för överkomliga priser? 0 Citera
jmalmsten Postad 2 juli 2008 Postad 2 juli 2008 Det krävdes en dig för att plocka fram den gamla gubben ur skåpet va? [...] mmhmhmhmhmhmhmhhhyhyhyihihihihhi... yeah.... hey... en "dig"?... vad menas?... WOOO!!! Shiney pebbles! Borde väl förresten finnas en hel hög med beck-filmer då man får höra tyskens riktiga röst också... eller kanske lite pippi med orginal-prusiluskan?:p ET på tyska ska tydligen vara en riktig klassiker då man verkligen förstört den klassiska "ET phone home"... Förresten... svenska dvd's kommer ju ofta från tyskland och har då tysk dubb;) So, where's my pebbles... where'd they go?... Why am I thinking in english? At least I have my balcony:) 0 Citera
Sommarkatze Postad 2 juli 2008 Postad 2 juli 2008 Das boot? :P strunta i Tipperary låten dock XD 0 Citera
gorse Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 Har ni ingen parabolantenn? Av gratisutbudet på Astra är det mesta på tyska. 0 Citera
jmalmsten Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 Apropå Metropolis... hur lite man än får höra av det tyska språket... Läste just att man hittat en komplett utgåva... så snart lär ju den komma i ytterligare dvd/blueray-utförande... http://www.aintitcool.com/node/37324 0 Citera
GodeDoktorn Postad 6 juli 2008 Postad 6 juli 2008 Das Experiment är överraskande bra - "men" den är ju baserad på en verklig händelse. Är det bara jag, eller känns det lite som att filmskaparen snor en idé när den baserar storyn på verkliga incidenter, böcker, andra filmer eller dylikt? Speciellt ifall berättarstuket är väldigt okaraktäristiskt för filmskaparen. 0 Citera
Mister Postad 8 juli 2008 Postad 8 juli 2008 Se lola rennt, krigaren och prinsessan av Tom Tykwer 0 Citera
Danell Postad 9 juli 2008 Postad 9 juli 2008 Prinsessan + krigaren och Spring Lola är ju mästerverk. Sjukt bra! 0 Citera
hampusforev Postad 9 juli 2008 Postad 9 juli 2008 Fassbinder är helt magnifik, likaså Herzog. För en nyare film så är Undergången bra. 0 Citera
MK47 Postad 13 juli 2008 Postad 13 juli 2008 Die Ehe der Maria Braun - Fassbinder Lola rennt - Tom Tykwer Angst essen Seele auf - Fassbinder Die Blechtrommel - Volker Schlöndorff M - Fritz Lang Detta är mina tyska favoriter och jag rekommenderar samtliga varmt. 0 Citera
DanielSjöström Postad 15 juli 2008 Postad 15 juli 2008 Ingenstans i afrika är bra och relativt ny. Dessutom regisserad av en kvinna för ovanlighetens skull, Caroline Link. Sedan måste du bara se klassikern Blecktrumman! Båda två har iofs anknytningar till kriget men jag ser inte någon av dem som krigsfilmer direkt. 0 Citera
jmalmsten Postad 15 juli 2008 Postad 15 juli 2008 men tyska krigsfilmer... då måste man ju se både den tidigare nämnda Das Boot och samma gängs senare krigsepos - Stalingrad... förresten... jag måste leta reda på dom själv nu bara för att se dom... har inte sett dom sedan gammla VHS-bandningens glada dagar:) dags att räda videoteket igen!:) 0 Citera
DanielSjöström Postad 16 juli 2008 Postad 16 juli 2008 Kom på en till som jag iofs inte sett men den har ett uppseendeväckande namn i alla fall...hrm, hrm...Knullar fiskar? :r 0 Citera
auric Postad 16 juli 2008 Postad 16 juli 2008 alla Bondfilmer är dubbade till tyska leta bara upp dom på DVD t.ex dom som aftonbladet (eller var det expressen?) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.