Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

OK, så jag har gått och bestämt mig för att lära mig tyska. Känns som en bra ide eftersom våran familj utökat sig åt det hållet. Men för att lära sig ett spräk så måste man typ omge sig med det för att snappa upp ord och tja...lära sig det.

Musik är inte så svårt att hitta, inte heller texter. Men när det kommer till film, om man inte har mycket pengar att köpa den för så är det lite av ett gissel.

Jag bor visserligen inte i en stor stad, men jag tycker att uthyrningsställena kanske borde erbjuda någon mer tysk film än de gör, gärna någon som inte tar upp nazismen.

Kan någon rekommendera bra tysk film och gärna ställen där man kan beställa film relativt billigt?

Postad
OK, så jag har gått och bestämt mig för att lära mig tyska. Känns som en bra ide eftersom våran familj utökat sig åt det hållet. Men för att lära sig ett spräk så måste man typ omge sig med det för att snappa upp ord och tja...lära sig det.

Musik är inte så svårt att hitta, inte heller texter. Men när det kommer till film, om man inte har mycket pengar att köpa den för så är det lite av ett gissel.

Jag bor visserligen inte i en stor stad, men jag tycker att uthyrningsställena kanske borde erbjuda någon mer tysk film än de gör, gärna någon som inte tar upp nazismen.

Kan någon rekommendera bra tysk film och gärna ställen där man kan beställa film relativt billigt?

Hej Emma,

rekommenderar starkt filmen: Vi barn från Bahnhof Zoo, den är mycket sevärd :)

Kan skicka den gratis till dig Via MSN så blir det graaatis om du vill ;)

/ Erik

Postad
"Goodbye lenin" är ju fin.

Har sett den, Sophie Scholl, Der Untergang, Herr Lehmann, Die Fetten Jahre Sind Vorbei och...japp....alla dessa minst tre gånger. Känns som att jag verkligen håller på att bli knäpp, behöver variation.

Bahnhof Zoo låter intressant.

Postad

Metropolis och Nosferatu är ju tyska, men du får ju inte ut så mycket gällandes språket där ;)

En annan är ju "Kebab connection" som släpptes 2004, såg den på lokalbion här i Västerås för typ ett år sen. Den är sevärd.

Postad
Det krävdes en dig för att plocka fram den gamla gubben ur skåpet va?

[...]

mmhmhmhmhmhmhmhhhyhyhyihihihihhi... yeah.... hey... en "dig"?... vad menas?... WOOO!!! Shiney pebbles!

Borde väl förresten finnas en hel hög med beck-filmer då man får höra tyskens riktiga röst också... eller kanske lite pippi med orginal-prusiluskan?:p

ET på tyska ska tydligen vara en riktig klassiker då man verkligen förstört den klassiska "ET phone home"...

Förresten... svenska dvd's kommer ju ofta från tyskland och har då tysk dubb;)

So, where's my pebbles... where'd they go?... Why am I thinking in english? At least I have my balcony:)

Postad

Das Experiment är överraskande bra - "men" den är ju baserad på en verklig händelse. Är det bara jag, eller känns det lite som att filmskaparen snor en idé när den baserar storyn på verkliga incidenter, böcker, andra filmer eller dylikt? Speciellt ifall berättarstuket är väldigt okaraktäristiskt för filmskaparen.

Postad

Die Ehe der Maria Braun - Fassbinder

Lola rennt - Tom Tykwer

Angst essen Seele auf - Fassbinder

Die Blechtrommel - Volker Schlöndorff

M - Fritz Lang

Detta är mina tyska favoriter och jag rekommenderar samtliga varmt.

Postad

Ingenstans i afrika är bra och relativt ny. Dessutom regisserad av en kvinna för ovanlighetens skull, Caroline Link.

Sedan måste du bara se klassikern Blecktrumman!

Båda två har iofs anknytningar till kriget men jag ser inte någon av dem som krigsfilmer direkt.

Postad

men tyska krigsfilmer... då måste man ju se både den tidigare nämnda Das Boot och samma gängs senare krigsepos - Stalingrad... förresten... jag måste leta reda på dom själv nu bara för att se dom... har inte sett dom sedan gammla VHS-bandningens glada dagar:)

dags att räda videoteket igen!:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...