Simon W Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Tja, govänner! Tänkte starta en tråd jag sett i andra forum, men inte här. Kan alltid vara berikande. Vilken musik har ni mest i örona nuförtiden (om ni själva får välja)? Någon låt som är extra njutbar, eller kanske till och med tar andan ur er? Min mp3-spelare spelar för närvarande mest Iron Maiden och Dream Theater. Upptäckte Maiden ganska sent i mitt liv, men jag har kommit att gilla främst deras senaste alster en hel del. Senaste A Matter of Life and Death smäller högt. Brave New World också. Känner mig lycklig när "Blood Brothers" går igång. Likaså "The Greater Good of God". Tex. Deras tidigaste skivor rockar bra också, men jag gillar deras senare mer, de är lite mer musikaliskt intressanta tycker jag. Dream Theater är i mina öron till 100% musikaliskt intressanta! ;) Så nu är jag inne i en liten rockfas. Var är ni? 0 Quote
hampusforev Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Jag har gått igenom så många olika musikfaser att jag älskar all musik, förutom sådan som är helt uppenbart skapat som en produkt. Just nu lyssnar jag dock mycket på Xenakis, Ligeti och Kryztyzof Penderecki. Det är moderna experimentellkompositörer, tycker om deras musik och sedan är det väldigt "atmosfäriskt" och bra för den musik jag själv vill göra till mina filmer. Jag lyssnar också mycket på Jazz, som alltid. Art Blakey, Ornette Coleman, Ruderesh Mahantappa, John Zorn ja det finns en massa. Elektroniskt uppskattar jag också väldigt mycket, det finns grymma elektro/jazz crossovers som t.ex. kilimanjaro darkjazz ensamble. 0 Quote
Anhool Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Chipiga grejer. Musik skapad på eller till gamla tvspel och datorer. Favoriterna är zx spectrum, NES och Game Boy. Men .sid(C64), .ym/.sndh(Atari ST) och .mod(Amiga) blir det en hel del av också. 0 Quote
Christian van Caine Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Lyssnar på i princip allt, men har förkärlek till synth, ebm, industrial, noisemusic, goth, cyberpunk, svartrock, 80-tal, black metal, doom metal, ethno, afro, electro, techno & abstrakt musik! Största favoriterna är Kraftwerk & Skinny Puppy, & för att nämna några av mina största favoritlåtar finns bla Laibach - Das Spiel Ist Aus, Art Garfunkel - Bright Eyes, Jeff Wayne - War Of The Worlds (hela jävla albumet!!!), Frontline Assembly - Plasticity, Slade - Run Run Away, Massive In Mensch - Radius 17, Cancan (vet ej kompositör), Cat Rapes Dog - How The Country Falls, Kate Ryan - Libertine, Nitzer Ebb - Closer, VNV Nation - Forsaken, & Yello - i princip allt som gjort. 0 Quote
Sommarkatze Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 Trevligt Anhool ;) Lyssnar på sån musik jag med. inklusive Slagsmålsklubben. Sen har vi ofc Säckpipa ( Yes Iam Dead serious) The Beatles, Glenn Miller, Daft Punk och av okänd anledning tyska marsch sånger XD 0 Quote
Film smurfen Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Lyssnar på det mesta jag. Brukar lyssna på Hammerfall, Edguy och Nightwish. Älskar låtar med moll ackord, men bland favoriterna så är Fm (F moll) skala min favorit. :) Föressten, är det någon som vet vilken genre filmmmusik klassas som? Är det klassisk? 0 Quote
jmalmsten Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 Lyssnar på det mesta jag. Brukar lyssna på Hammerfall, Edguy och Nightwish. Älskar låtar med moll ackord, men bland favoriterna så är Fm (F moll) skala min favorit. :) Föressten, är det någon som vet vilken genre filmmmusik klassas som? Är det klassisk? På biblioteken brukar filmmusiken stå under "scenisk musik" tillsammans med operor och musikaler... Och om den inte får en egen genre så måste jag ju hålla med om att det är det närmaste man kommer. Skivbutikerna brukar ha egen hylla för filmmusiken dock. Själv? Allt möjligt... Mycket åttiotal, mycket filmmusik, ingen schlager dock och definitivt väldigt lite RixFM-låtar... det sista är ju en sanning med modifikation eftersom det brukar bli en hel del Rix på sommrarna när man har dom i lurarna hela dagen på arbeten. Och Rap och dylikt har jag haft svårt för hela livet... Reggae är ju skön dock:) En udda upplevelse är att läsa serietidningar medan man lyssnar på filmmusik. Jag läste Battle Angel Alita med konstant Ennio Morricone i bakgrunden och det var bannemig en upplevelse. Har inte provat läsa böcker med musik dock... Fungerar bäst när det är instrumental musik så hjärnan slipper tolka tal från öronen medan den läser tal med ögonen. 0 Quote
16kolon9 Posted May 1, 2008 Posted May 1, 2008 iTunes: Fistful of Soundtracks eller klassisk spansk gitarr eller det som behövs för skrivandet för stunden. 0 Quote
Team_fagott Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Just nu: Mountain goats. Härligt pretentiös misär indiepop. 0 Quote
smajdie Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Lyssnar mest på klassiskt/filmmusik och mycket Pain of salvation, utöver det lite blandet. :) 0 Quote
Tomtebo Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 np: Gentleman - Man A Rise "Live (The Cologne Session 2003) Live-Vinyl" Jag är dock inne i en totalt 60-70 tals era och den musiken som kom då som tex. Bob dylan, bob marley, Leonard Cohen, Janis Joplin, The kinks osv. 0 Quote
premierepro Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Just nu lyssnar jag på franz ferdinand :) extremt bra band (: 0 Quote
hampusforev Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Denna vecka blir det nog mycket arabisk jazz, autechre samt skum experimentell ambient. Jag är mycket stolt över min raffinerade musiksmak som ni kanske märker. Nej, men skämt åsido så älskar jag den mesta musiken men tycker om att utforska nya grejer. 0 Quote
Christian van Caine Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Um, vill du testa något riktigt annorlunda så rekomenderar jag att låna ett öra till grupper som Whitehouse, Merzbow, Brighter Death Now, & Everything Everywhere Must Die Immediately! Och nej, det sista är inget skämtnamn, gissar att det är ett medvetet val att ha så långt namn :-) Gillar du obskyr & svår musik lär det här komma till nytta! 0 Quote
barnholdt Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Typisk allätare när det gäller musik. Drar jag själv igång iTunes blir det klassiskt / Grateful Dead / Pink Floyd / Philip Glass / Klaus Schulze / King Crimson eller något i den stilen. eller klassisk spansk gitarr En del John Williams då antar jag? 0 Quote
Max_H Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 I min IPOD Touch just nu: Simon & Garfunkel - Blandning AC/DC - Highway To Hell/Back In Black George Michael - Listen Without Prejudice Shrek 1 - 3 (för dottern under bilresor) Belle and Sebastian Franz Ferdinand Snow Patrol (en av deras "äldre" - vad den nu heter) Bourne Trilogy (för mina flygresor - så överlever man dessutom kameraskaket). Leif GW Persson - Faller fritt som i en dröm Plus en massa Bamse-sagor (inte till mig... ;) ) Edit: Lite Vangelis och Eric Serra också. /Max 0 Quote
beta75 Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Moto boy Camera Obscura Herman Düne Just NU alltså... KN 0 Quote
AmoriMorte Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Jag lyssnar på alldeles för mycket för att kunna skriva en sån här lista, men jag kan skriva upp något som svävar ut ur mina lurar väldigt ofta i alla fall: 1. Maximum the hormone 2. Big Fish 3. Sweeney Todd OST 4. Dia Psalma 5. Eminem 6. In Flames Men som sagt, det där är bara att ta bort den översta snöflingan på snögubben typ =P 0 Quote
Simon W Posted May 9, 2008 Author Posted May 9, 2008 Mp3n blandar friskt numera. Absolute One Hit Wonders Absolute 80´s ("Glad att det är över" - Ratata :D) Michael Romeo - the Dark Chapter (ekvilibristiskt trakterande av elgitarr) In Flames - Come Clarity Cake - Fashion Nugget Salem Al Fakir - This Is Who I Am (riktigt skön och speciell pop) Och till sist Soundgarden - Superunknown (alltid i mp3n!) 0 Quote
RedneckZombie Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 "Rezurex - Devilwoman From Outer Space" där har vi en låt som skulle få självaste Elvis att bryta höften! Mäkta bra band Rezurex! Go Psycho! 0 Quote
vesslan Posted May 15, 2008 Posted May 15, 2008 Sedan några år tillbaka lyssnar jag bara på klassisk musik, filmmusik och musik från det gamla sovjet (Red Army Choir) Den musiken tar andan ur mig och jag kommer på mina flesta filmidéer när jag hör den musiken. Den är underbar. Rock, metal pop och annat tycker jag är fruktansvärt irritterande :p Jag är väl udda. MEn det vill jag gjärna vara ;) 0 Quote
Coca Cola och Film Posted May 15, 2008 Posted May 15, 2008 Mest äldre rock lyssnar jag på. Lyssnar mest för tillfället på AC/DCs Flick of the Switch och If you want blood. AC/DC (Bäst :)) Deep Purple (Det mesta med Blackmore är grymt) Led Zeppelin (Hård blues, dock ganska ojämna) Jimi Hendrix (Coola grejer) Eric Clapton (Bäst med Cream men bra annars) Dire Straits (Lättlyssnad musik som passar i alla lägen) Ja, det var det jag lyssnar på mest. Lyssnar så klart på annat också, t.ex en del Ennio Morricone och blandad filmmusik. 0 Quote
hampusforev Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Samuel Barbers Adagio for Strings är väldigt uttrycksfull och alla har hört den, så ifall man lyssnar på en bra version så kommer många minnen väckas. Edward Elgars Cello concerto i E-moll är också otroligt kraftfull, man ryser när cellon spelar sina galna solon. Triosk, Kammerflimmer Kollektief och Bohren and der Club of Gore är skitcool Electro/jazz som alla borde lyssna på ifall man får chansen. Bottleneck blues och bluegrass, lapsteel-guitar musik är också en favorit just nu. Älskar känslan av den amerikanska gamla södern. 0 Quote
Recommended Posts