Gå till innehåll

Ljussabel strid test film!


daarco

Recommended Posts

Hej

 

För någon månad sedan fick jag och några kompisar iden att göra en Star Wars fan film.

Men sen kom vi på att vi inte visste något att göra film, eller hade något att filma med.

 

Det stuntade vi i och och gjorde denna test film. Den ät till för att visa fler kompisar det är möjligt.

 

VARNING Menlöst våld och lite blod.....men det är ju bara på låtsas.

 

 

Det finns även några till test filmer vi har gjort.

men nu när vi har hittat denna utmärkta sida för filmare så kanske vi kan hitta några tips för framtida projekt.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, det är ju bara ett redigering/effekt test.

 

Vi har ett manus färdigt för en "riktig" fan film. Den är originell så det räcker : )

 

Sen planerar vi att göra två till sådana här små test filmer, det är mycket att testa och lära innan vi kan göra det vi vill.

 

Men vi planerar ju också att göra lite normala saker på sidan om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi testar olika "settings" för ljussabel looken. man kan ju att få dem att se ut precis hur man vill. Men alla i teamet vill ha olika utseende på dem.

 

 

Tack för fin feedback.

 

P.S Det var ingen särskrivning, det är en ljussabel, test, strid, film : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack tack : )

 

Tekniken vi använder för att göra ljussablar kallas rotoscoping.

Vi visste inget när vi började utan jag använde denna Tutorial som jag hittade på youtube

 

"Matrix" effekten är en effekt som kallas time remapping. Detta var vårat första test med den effekten.

Samma sak med blixtarna, vi filmade scenen och hade ingen aning hur vi skulle göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack tack : )

 

Tekniken vi använder för att göra ljussablar kallas rotoscoping.

Vi visste inget när vi började utan jag använde denna Tutorial som jag hittade på youtube

 

"Matrix" effekten är en effekt som kallas time remapping. Detta var vårat första test med den effekten.

Samma sak med blixtarna, vi filmade scenen och hade ingen aning hur vi skulle göra.

 

 

Okej okej, verkar jätteroligt, ska testa själv som träning. Man blev ruskigt inspirerad :-) Star wars fan som man är :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha. Förlåt att jag inte kan allt om redigering.

Lovar att bättra mig till nästa gång.

Ska sluta fråga dumma frågor så du inte behöver svara

så spydigt.

 

Oj :P Tänkte aldrig på att det lät spydigt ;)

 

När jag svarar med ? syftar jag nog mer på att den som ställt en fråga nog kan komma på svaret själv om denne bara anstränger sig lite :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag tänkte på när jag såg den här var hur aggressiv och ohederlig själva svärdfajten i början såg ut. Det såg verkligen ut som att de ville ha ihjäl varandra hellre än att visa varandra sina snygga moves, vilket är intrycket jag får av många andra lasersvärdsfilmer. Med andra ord, snygg och verklighetstrogen koreografi. Är svärden gjorda av något mjukt material eller vevade ni på med något hårt material och var villiga att ta några smällar om det blev fel? Det såg som sagt väldigt aggressivt ut, några tips?

 

Väldigt impad är jag av time remappingen också. Användes någon form av stabiliseringsutrustning när den filmades? Eller gick kameramannen bara väldigt sakta och försiktigt? Annars brukar det kunna se ryckigt ut i de uppsnabbade partierna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi använde faktiskt bara vanliga kvastskaft när vi filmade. Men vi tog i så det pep i öronen i varje slag.

Jag är själv mycket mån om säkerheten när vi filmade. Så det var inte någon fara. Det är bara på låtsas.

 

Ni kommer att få se en bakom kulisserna om någon vecka. Där kommer i gå igenon allt som vi gjorde.

 

 

Time remapping klippet gjrdes så att fotografen sakta gick runt. Men vi hade en duktig (nybörjare) tjej som fixade det : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mäkta imponerad. speciellt om ni inte gjort film tidigare. You've either got it or you don't antar jag, och du har det definitivt. Jag ser fram emot att se nästa del och hela fan-filmen.

Koreografin såg riktigt professionell ut. Det är ju ofta på den punkten man märker en stor skillnad mellan amatörfilmer och storbudget filmer, och det här såg bättre ut än många hollywood b-filmer.

Time-remappingen var också riktigt snygg, och så klart sablarna.

 

Ser fram emot lite manus som matchar den visuella kvalitén.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästa test (del II) blir lite mer ett dramatiskt test. Vi ska testa "skådespeleri" och dialog.

Dessutom så tränar vi alla på att skriva manus.

Men det ska bli kul att försöka redigera dialog, undrar om det är mycket svårare än strid?

 

Med striden som vi filmade så hade vi nog också lite tur, vi siktade på en realistisk look, men vi var inte säkra på hur det skulle se ut när det var färdigt, eftersom det var ett test.

 

Men, vi kan ju lugnt säga att vi lärde oss några hundra saker : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästa test (del II) blir lite mer ett dramatiskt test. Vi ska testa "skådespeleri" och dialog.

Dessutom så tränar vi alla på att skriva manus.

Men det ska bli kul att försöka redigera dialog, undrar om det är mycket svårare än strid?

 

Med striden som vi filmade så hade vi nog också lite tur, vi siktade på en realistisk look, men vi var inte säkra på hur det skulle se ut när det var färdigt, eftersom det var ett test.

 

Men, vi kan ju lugnt säga att vi lärde oss några hundra saker : )

 

 

Hur många timmar la ni på redigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...