Gå till innehåll

XL-H1 på tradera, skum annons?


Norbert

Recommended Posts

Jag läste även en varning i metro idag. Såhär i juletider är det tydligen mycket vanligare med internetbedrägerier just som denna annons. Är priset för bra så är det för bra för att vara sant.

 

Ska bli kul att se vad han svarar, om han svarar överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lugnt, om jag inte hade varit osäker själv så hade jag inte startat den här tråden för att få era värdefulla åsikter. :)

 

Nu har han i alla fall svarat på mitt mejl och han skrev i princip bara samma saker som förra gången. Han berättade åter igen att kameran fungerade på det europeiska PAL-systemet, vilket jag inte ens frågade om första gången eftersom det stod i annonsen. Jag fick inte svar på min fråga om varför priset var så lågt eller hurvida han tog emot paysonbetalning, och jag fick inget telefonnummer.

 

Det är bara att försöka igen då. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är uppenbarligen en bluff. Nu återstår bara nöjet att försöka få informationen han inte verkar vilja ge ut. ;) Jag hävdade i alla fall att jag inte hade fått svar på mina frågor och ställde dem igen. Lade även till frågor om serienummer och om det skulle gå bra att komma och hämta kameran personligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant, intressant. Kolla den här hemsidan:

 

http://www.photoethnography.com/blog/archives/2005/12/equipment_canon_9.html

 

Samma bilder som finns på skum annonsen i Tradera (han/hon har gjort bara copy and paste i sin annons). Det betyder att annonsen är absolut skum. Kanske är det bättre att anmäla annonsen till granskning. STAY AWAY FROM THIS PERSON.

 

/Sanviera

Länk till kommentar
Share on other sites

Han bekräftade att hans buy now price var 16 000 SEK och att det inkluderade frakt och tull. Hur kollar man att ett serienummer så att det inte är stöldgods?

 

Det är ingen tull från varken Danmark eller UK, bägge är med i EU kan ni hälsa "säljaren".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar också leta bilder på nätet om jag ska sälja nåt för att jag är lat nog att inte orka fota skiten själv, det betyder itne automatiskt att det är fejk. Minst hälften av alla blocketannonser har packshots-bilder

 

När du säljer din gamla bil på blocket är det helt meninglös och fusk att visa en helt ny bil på annonosen. Den första bilden som visar kameran är ok även om har tagits från nätet men de två andra bilderna betyder att han/hon kommer att sälja kameran på samma sätt som har visats på bilderna. I så fall, varför inte använda sina egna bilder istället? Jag ser det en sort fusk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu, lika mycket fusk är det väl av McDonalds att visa den där stora saftiga jätteburgaren i sina reklamfilmer men sen när man kommer dit så får man en liten futtig ihoptryckt skitburgare. För att sälja en vara så ska man gärna göra den så läcker som möjligt, har man då valet att fota den med en taskig mobilkamera i dåligt ljus eller att ta en packshot-bild från nätet fotograferad med bra belysning av proffs så väljer man ju nummer 2.

 

http://www.blocket.se/vi/14218732.htm?ca=11_s

 

http://www.blocket.se/vi/13834808.htm?ca=11_s

 

Vilken blir du mest sugen på att köpa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt ditt example gäller om den första bilden och jag håller med dig helt. Men om de två andra bilderna köper jag inte vad du säger. De ander bilderna är inte forgraferad av proffs. En person har lagt dem i sin blog. Om jag gör "copy and paste" från en annan annons i blocket till min egen anonns, då blir det absolut fusk. Det är vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte riktigt begripa hur man kan försvara en skum annons. Att inte orka ta egna bilder av sitt säljobjekt är klart suspekt och min erfarenhet är att magkänslan har aldrig fel. Vill man bli blåst så blir man blåst. Tänk vad jag gillar magnus uglas "pärlor till svinen" särskillt raden där kvinnan skrattar bort de elaka ryktena. Jag är inte mer tilltalad av "fina bilden", utan snarare tvärtom. Jag vill se aktuell vara på bilden.

 

Jag anmälde annonsen även om jag inte är spekulant på kameran. Har jag fel, så "vad bra".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte riktigt begripa hur man kan försvara en skum annons. Att inte orka ta egna bilder av sitt säljobjekt är klart suspekt och min erfarenhet är att magkänslan har aldrig fel. Vill man bli blåst så blir man blåst. Tänk vad jag gillar magnus uglas "pärlor till svinen" särskillt raden där kvinnan skrattar bort de elaka ryktena. Jag är inte mer tilltalad av "fina bilden", utan snarare tvärtom. Jag vill se aktuell vara på bilden.

 

Jag anmälde annonsen även om jag inte är spekulant på kameran. Har jag fel, så "vad bra".

 

Det är ingen som försvarar en skum annons, bara ger alternativa anledningar till att man inte lägger upp egna bilder, en usel fotograf med en mobilkamera gör inte ett objekt rättvist, på en proffsbild så har man åtminstone en chans att se vad objektet föreställer. Och det är inte bilden som är det skumma med annonsen utan priset och säljaren. Jag skulle kunna ha en kamera som jag fotar själv och lägger ut för försäljning och likförbannat skicka en tegelsten till köparen. Bilden är ingen garanti för att man får det som visas. Du kanske är en på miljonen men majoriteten lockas av säljande bilder annars skulle itne reklam och marknadsföring fungera så bra som det gör. Man kan sälja vilken skit som helst bara det är förpackat snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...